AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:51 #1 Skrevet torsdag kl. 20:51 Hei dere! Etter to år i lære og fått fagbrev, merker jeg at jeg ligger nede i prestasjonen. Fikk karakter 2 i selve fagsamtalen hvor man kunne bruke tankekart noe jeg var dum å ikke skrev noe tankekart og fikk mye jernteppe, læreren ble selvsagt skuffet da jeg hadde mye potensiale og jeg tenkte at jeg kunne få 4 om jeg gjorde det. Jeg hadde sterkt skolemotivasjon før læretiden, men merker at det er stor forskjell nå. Har lyst til å spørre dere om dere har erfaringer rundt dette, og noen tips til at jeg skal unngå feilene og stige fortere opp. det gjelder alle fag, historien tror jeg står mere sterkt i, men jeg merker det begynner å bli *farligere*. Hva gjør jeg? Anonymkode: 0c410...8b7
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:56 #2 Skrevet torsdag kl. 20:56 Du tar påbygg nå? Hva var karakterene dine i typiske allmennfag på ungdomsskole og da du gikk yrkesfag på vgs? Anonymkode: b1a10...0a1
Karusell03 Skrevet torsdag kl. 20:58 #3 Skrevet torsdag kl. 20:58 på ungdomsskolen, var det firere, og i yrkesfag, var det i alle fag karakter 5, et fag, karakter 4 og gym karakter 6
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:59 #4 Skrevet torsdag kl. 20:59 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du tar påbygg nå? Hva var karakterene dine i typiske allmennfag på ungdomsskole og da du gikk yrkesfag på vgs? Anonymkode: b1a10...0a1 Veldig vanlig å ta påbygg etter ent læretid, for da har en ikke mange fylker første rett på påbygg Anonymkode: ee85b...da9
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:59 #5 Skrevet torsdag kl. 20:59 Jeg ville kanskje jobbet litt med språket, bare dette innlegget er fryktelig slitsomt å lese og det er ikke helt enkelt å forstå hva du spør om. Les mer, både faglitteratur og annen litteratur. Få hjelp av lærer, medelever eller til og med ChatGPT til å dra ut set viktigste av fagstoffet. Ta til deg tilbakemeldingene du gjør og jobb aktivt med å forbedre de tingene du ikke fikk til. Har du gode lesestrategier? Klarer du å orientere deg i store mengder tekst? Klarer du å jobbe på egen hånd med skole også utenom skoletid? Er du til stede i undervisning, noterer og spør hvis det er noe du lurer på? Det er en god plass å starte. Anonymkode: 23625...f7f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:02 #6 Skrevet torsdag kl. 21:02 Og så ble det plutselig vanskelig nå på påbygg? Nivået og vanskelighetsgraden har jo økt, så det har jo noe å si. Men så høres det jo rett og slett ut som at du ikke setter av nok tid til skole? Bruker 8-10 timer dagen på dette + ekstra før prøver? Og hvorfor lagde du ikke tankekartet? Hva er det du ikke får til i historie? Har du lest pensum og tatt notater før timen? Gjør du repetisjonsoppgavene nøye og utfyllende, og lager du egne oppsummeringer for hvert kapittel? Anonymkode: b1a10...0a1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:04 #7 Skrevet torsdag kl. 21:04 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så ble det plutselig vanskelig nå på påbygg? Nivået og vanskelighetsgraden har jo økt, så det har jo noe å si. Men så høres det jo rett og slett ut som at du ikke setter av nok tid til skole? Bruker 8-10 timer dagen på dette + ekstra før prøver? Og hvorfor lagde du ikke tankekartet? Hva er det du ikke får til i historie? Har du lest pensum og tatt notater før timen? Gjør du repetisjonsoppgavene nøye og utfyllende, og lager du egne oppsummeringer for hvert kapittel? Anonymkode: b1a10...0a1 Til TS sitt forsvar så har han jo vært to år i lære, og hatt pause fra teoretiske fag. Og fellesfagene på yrkesfag er ikke det samme som fagene på påbygg, det er en utrolig stor overgang for mange. Anonymkode: 23625...f7f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:05 #8 Skrevet torsdag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Veldig vanlig å ta påbygg etter ent læretid, for da har en ikke mange fylker første rett på påbygg Anonymkode: ee85b...da9 Ja det er jeg klar over, og syns det er lurt å fullføre læretiden først. Årsaken til at jeg spurte var at jeg skjønte ikke helt om du gikk påbygg nå. Men litt enig med det en annen her skriver om at du kanskje må øve litt mer på å lage gode skriftlige arbeider. En god skriftlig formidlingsevne er jo viktig i alle fag utenom matte og gym. Anonymkode: b1a10...0a1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:11 #9 Skrevet torsdag kl. 21:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til TS sitt forsvar så har han jo vært to år i lære, og hatt pause fra teoretiske fag. Og fellesfagene på yrkesfag er ikke det samme som fagene på påbygg, det er en utrolig stor overgang for mange. Anonymkode: 23625...f7f Enig i denne. Og det var derfor jeg sa at vanskelighetsgraden har økt. Det har jo selvsagt noe å si. Og så er det jo mange som rett og slett har mistet litt utholdenhet i skole og læringssammenheng. Og at man ikke priorterer tiden riktig, og tror man får nok uttelling med halvparten av tiden som andre bruker. Og så tror jeg at mange på yrkesfag gjorde det bra i mange/alle fag, men problemet er at der er flere fag som ikke er like teoretiske. Og selve studiebelastningen blir derfor større fordi man plutselig mange flere fag som er teoretisk krevende. Og da må man akseptere at dette er vanskeligere enn før og det krever en annen form oppfølging for å faktisk lære. Så det er jo sammensatt og det er flere ting som må endres. Anonymkode: b1a10...0a1
AnonymBruker Skrevet i går, 11:15 #10 Skrevet i går, 11:15 det er selvfølgelig veldig normalt å ta påbygg, etter at man er ferdig med læretiden. har du lyst til dette, så er det vel bare å kjøre på! Anonymkode: 9b3dd...599
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå