Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg begynte i en ny jobb for en stund tilbake. Jeg ble lovet hjemmekontordager, men fikk det ikke i kontrakten min. Da jeg konfronterte med dette fikk jeg et tydelig nei. Deretter fikk jeg beskjed av sjefen min at jeg kunne få hjemmekontor senere men ikke nå fordi jeg var enda ansett som nyansatt og trengte all erfaring jeg kan få fra mine kollegaer som skal lære meg opp. Nå har jeg jobbet i stillingen i over 1 år og fikk denne gang også avslag nå nylig på hjemmekontordager da ledelsen har bestemt at de skal korte ned. Videre fortsatte sjefen min og utdyper at dette er fordi selskapet skal gå bort i fra hjemmekontor løsningen. Per i dag er det dem som ble ansatt for 3 år siden og eldre som har faste hjemmekontordager i uken. Vi som er nye får ikke ha hjemmekontor med mindre vi har særdeles god grunn. Hjemmekontordager er noe de brukte som "lokkemiddel" under ansettelsen av meg, og nå får jeg ikke det. Har fått indirekte beskjed fra sjef om å ikke snakke om dette med medkollegaer og ikke gjøre noe stort utav det. Hen kan heller ikke gi meg hjemmekontor dager fordi hen har fått beskjed fra øverste hold at det ikke er lov. Nylig har vi også fått oppdatering hvor det står på personvernet at bedriften kan overvåke nettsider vi besøker og hvor lenge. De jeg sitter på kontor med har faste dager i uken de kan være hjemme. Jeg opplever at de ikke jobber like effektivt disse dagene, og også litt ubehageligt å kjenne på forskjellsbehandlingen. Jeg får også lavere lønn enn de fleste medkollegaer med liknende erfaring og mindre utdanningsbakgrunn. Jeg har ikke tatt dette opp direkte med noen på arbeidsstedet, men får vite det indirekte i samtaler. Samt er det flere som synes det er merkelig at jeg ikke får hjemmekontor men alle andre får det. Noen ganger føler jeg at ledelsen vil at jeg skal slutte, eller at de hele veien jobber mot meg. I tillegg har jeg spurt om lønnsforhøyelse uten nytte. Det er også veldig utydelige roller på hvem som har ansvar for hva. HR avdeling sier sjefen bestemmer lønn, mens sjefen min sier at HR avdelingen bestemmer lønn. Det er også forskjell på hvem som får nytt kontorutstyr og ikke. Blant annet nye skjermer og kontorstoler. Det virker som at de som ikke er de mest hardarbeidende eller viser seg mest fram blir skøvet under stolen og får ikke samme godene. I tillegg til at folk tilbakeholder informasjon slik at jeg ikke kan bli like gode som den i jobben. 

Jeg har også vært på jobb hver eneste dag. Samtlige har hatt lange sykemeldinger og "dårlige unnskyldninger" som jeg mener de finner på for å kunne ha hjemmekontor. Typ kjæledyret kan ikke være hjemme alene. Dette var ikke frustrerende i starten men nå kjenner jeg at dette tærer på.

Kort sagt forstår jeg at jeg har klemt meg inn i en corporate world hvor jeg kommer til å bli stuck hvis jeg ikke gjør noe. Jeg har søkt på flere andre stillinger i andre bedrifter men får ikke svar. Jeg sliter med å finne meg en arbeidsplass hvor jeg føler at jeg er nyttig av meg og får de små godene jeg mener alle fortjener. Som en skikkelig kontorstol slik at man ikke ødelegger ryggen. Samt blir behandlet likt som andre i samme stilling. 

Hva er deres meninger rundt dette?

Anonymkode: 542c6...9dc

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, har en lignende situasjon med forskjellsbehandling i min jobb. I tillegg til halvveis lederskap og dårlig miljø (med mye kameratskap blant de godt voksne), så ser jeg nå også etter ny jobb. Håper at det finnes noe bedre der ute.

Nå er ikke hjemmekontor såå viktig for meg, setter godt arbeidsmiljø aller øverst. 

Høres ut som du jobber et sted der det er kalde skuldre og spisse albuer. Håper du får en annen jobb som behandler deg bedre! 

Hva slags bakgrunn har du, og hva tror du kan være grunnen til at det er vanskelig å få napp hos andre bedrifter?

Anonymkode: 4aaf7...224

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Kjenner meg igjen, har en lignende situasjon med forskjellsbehandling i min jobb. I tillegg til halvveis lederskap og dårlig miljø (med mye kameratskap blant de godt voksne), så ser jeg nå også etter ny jobb. Håper at det finnes noe bedre der ute.

Nå er ikke hjemmekontor såå viktig for meg, setter godt arbeidsmiljø aller øverst. 

Høres ut som du jobber et sted der det er kalde skuldre og spisse albuer. Håper du får en annen jobb som behandler deg bedre! 

Hva slags bakgrunn har du, og hva tror du kan være grunnen til at det er vanskelig å få napp hos andre bedrifter?

Jeg tror jeg er litt dårlig til å formidle meg og ha energi til den jobben jeg søker på. Jeg har bred utdanning ikke en tittel eller spesifisert utdanning som gjør at jeg kan jobbe med litt av alt men også ikke treffer som perfekt for stillingene. Jeg tror også at jeg kanskje ser litt uprofesjonell ut og er dårlig på å formidle meg. Tror også at enkelte stillinger er jeg for overutdannet til. Noen ganger tror jeg kanskje at jeg som person hadde passet i en annen bransje som typ helse, eller en bransje hvor man er fysisk og praktisk fremfor teoretisk. Samtidig tror jeg at jeg ikke har stort nok eller godt nok nettverk og føler at flere som kjenner meg og familien min ikke liker oss. Tror jeg er en person som fort blir sett på som litt svak, og uskyldig men ikke får vist hvor sterk jeg er som individ til stillinger, samt litt trynefaktor. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har god selvinnsikt, og det er en egenskap som ikke alle har.
Synes du skal bruke dette til å finpusse på det du kan (og vil) i en søkeprosess, men også være trygg på de sidene ved deg som du ikke vil endre på. 

Er ikke alle arbeidsgivere som ser potensialet med mindre du har perfekt CV til stillingen. Men noen gjør det, før eller siden! Bare prøv å vinkle det riktig i søknaden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i en god del av det du skriver. Jeg jobber i det offentlige. Har prøvd å finne ny jobb i flere år men dette viser seg å være svært vanskelig i dagens arbeidsmarked i min yrkesgruppe. En jevnbyrdig arbeidskollega har over 100.000,- mer enn meg i brutto årslønn, helt uten saklig begrunnelse. Jeg har engasjert advokat. Toppen av kaka er at de har prøvd å få meg til å si opp, har følt meg så utrolig uønsket uten at de har noe som helst saklig å vise til annet enn at én kollega ikke liker meg og at jeg i en periode ikke klarte å holde tritt med alle de en million rutinene denne autistiske kollegaen har etablert, en periode da privatlivet mitt var et traumatisk helvete. Som om det der er saklige grunner til å få meg til å føle meg uønsket i det hele tatt. 

Håper for alle oss som er stuck i en sånn elendig arbeidssituasjon at vi får tilbud om ny jobb veldig snart, ingen fortjener å ha det sånn. 

Anonymkode: b1d80...c9c

Skrevet

Jeg vet selvsagt ikke om det gjelder dere som skriver her, og forskjellsbehandling finnes og er ikke bra, men vil bare komme med en litt generell påminnelse: Vi vet potensielt lite om hva som foregår i andres (her: kollegaers) liv. Derfor skal man være ganske forsiktig med å mene så mye om andre. Og når noe virker "urettferdig", kan det godt hende at det kan være gode grunner til det - bare at vi andre ikke vet om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Først og fremst vil jeg komme med et råd om å konsentrere deg om deg selv og dine ting - ikke andre.

Hva andre sliter med, avtaler, ordner eller blir enige om på en arbeidsplass er strengt tatt ikke noe du har noe med. Og som andre er inne på så kan det være ting du ikke vet som gir mening om du hadde visst, men du ikke har noe med.

Hvem som får nye skjermer på kontoret osv kan bli såpass smålig etterhvert at det stiller deg i et svært negativt lys. Jeg jobber selv på IT og dersom jeg velger å sette en splitter ny buet wide screen hos en bruker så kan det skyldes flere hundre årsaker som ikke har noe med hvorvidt den brukeren er godt likt eller ikke. Noe så banalt enkelt som at maskinen vedkommende har ikke støtter de to skjermene han/hun hadde fra før med rett oppløsning kan være en ting. Eller at dockingen ikke støttet noe. Eller at pixler var døde. Eller en kontakt var slitt. Du vet ikke. Og det er ikke noe du har noe med. Og det er ikke noe med dårlig arbeidsmiljø å gjøre.

Har du det skriftlig at du ble lovet hjemmekontor? Eller var det noe dere bare snakket om løst? Er det avtalt skriftlig og du kan dokumentere det så viser du til avtalen. Om ikke har du nok en utfordring. Lærdom der er å avtale viktige ting skriftlig.

Lønn er ikke noe man som regel forhandler så kort tid etter du begynner der. Normalt i de fleste bedrifter er en prat rundt vinter/vår og justering som kommer rundt april/mai måned. Dette er fordi det er da KPI og andre statistikker publiseres som kan indikere hvordan økonomien er i samfunnet og hvor dyrt ting er blitt siden sist. Om du har jobbet der i noe over et år nå så var det strengt tatt mindre enn et år under forrige runde og det er da litt rart å kreve økt lønn så tidlig. Begynner man i ny jobb så forhandler man lønn før man inngår avtale, så går det ofte 1 år + før neste til neste runde med lønnsamtaler i bedriften.

Generelt sett virker det som om du har havnet i en negativ spiral og det er det godt mulig andre rundt deg merker. Dersom du vil trivest der du er bør du gjøre en innsats for å snu denne spiralen eller faktisk se deg rundt etter andre jobber.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det. Trynefaktor og om man er den mest populære. 

Anonymkode: 9e936...eee

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg leser er at du følte deg utsatt før du kom inn(liker ikke familien din, du ser sjuskete ut), og at du nå leser alt rundt deg opp mot deg. Som om andres passivitet(les sykemelding, lav arbeidsmengde etc) er stikk mot deg. 

Jeg oppfordrer alltid til å bytte jobb, om man ikke trives eller blir satt pris på og det tenker jeg også gjelder deg.

MEN jeg tror også at det vil være nytteløst å jage jobber uten å aktivt jobbe med selvfølelsen og fremtredenen din. Hadde du ikke kommet inn med det jeg leser som en litt lav egenverdi, så hadde du nok turt å be om riktig lønn, og hadde du stått stødigere i det du antok din verditilførsel til teamet skulle være hadde du fått hjemmekontor inn i kontrakten. Dersom du hadde hatt litt mer trua så hadde du turt å avstå fra å signere frem til kontrakten var slik du ønsket. Det blir dårlig stemning av å  seile inn under falskt flagg og så avfyre kanonene. Rammene må være satt fra begge parter!

Masse lykke til!

Anonymkode: d2c4b...89e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har mast om høyere lønn før du har jobbet der et år så er det veldig spesielt, og definitivt noe som teller negativt. Ditto om du har bedt om diverse kontorutstyr, hjemmekontor med mere - da kan det bli litt mye. Jeg sier altså ikke at du har gjort det - men *om* du er den personen som hele tiden kommer og ber om ting og i tillegg er ny, så blir andre fort lei. Dette med lønna var en skikkelig brøler - du har akseptert lønnen da du startet, da må du nesten jobbe der mer enn et kvarter før du ber om mer.

At du ble lovet hjemmekontor og ikke har fått det er et brudd på avtalen, men dette skulle du forlangt å få inn i kontrakten. Hvorfor signerte du kontrakten uten at dette var tatt med, om det var essensielt for deg i forhold til å ta jobben? Jeg har hjemmekontor og det sa jeg måtte med i kontrakten før jeg signerte (jeg har veldig lang reisevei til jobb så et kriterie for å ta jobben var at jeg kunne jobbe hjemmefra 2 ganger i uka). 

Dette med at folk ikke liker deg og familien din - er det noe du tror eller noe folk sier til deg? Du fremstår som ekstremt usikker, og jeg får vondt av deg. Dersom du vet hva slags type jobb du ønsker deg men sliter med å få den, så se på stillingsbeskrivelsene - hva er det de er ute etter? Kan du skaffe deg en erfaringen eller kompetansen på annen måte, enten gjennom utdanning ved siden av jobb, frivillige verv eller liknende? 

Anonymkode: 34ed5...3fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg tror også at jeg kanskje ser litt uprofesjonell ut

Dette kan du faktisk endre relativt enkelt. 

Se på hva de andre går med, kopier.

Det er nærmest umulig å gå feil med svart bukse og topp.

https://www.lindex.com/no/p/8601684-80-svart-noor-rette-bukser-med-normal-midje?hl=nb

https://www.lindex.com/no/p/7932980-7235-rod-finstrikket-topp?hl=nb

Anonymkode: 1b9df...d64

Skrevet
skeiv-ostepop skrev (På 7.11.2025 den 9.29):

Først og fremst vil jeg komme med et råd om å konsentrere deg om deg selv og dine ting - ikke andre.

Hva andre sliter med, avtaler, ordner eller blir enige om på en arbeidsplass er strengt tatt ikke noe du har noe med. Og som andre er inne på så kan det være ting du ikke vet som gir mening om du hadde visst, men du ikke har noe med.

Hvem som får nye skjermer på kontoret osv kan bli såpass smålig etterhvert at det stiller deg i et svært negativt lys. Jeg jobber selv på IT og dersom jeg velger å sette en splitter ny buet wide screen hos en bruker så kan det skyldes flere hundre årsaker som ikke har noe med hvorvidt den brukeren er godt likt eller ikke. Noe så banalt enkelt som at maskinen vedkommende har ikke støtter de to skjermene han/hun hadde fra før med rett oppløsning kan være en ting. Eller at dockingen ikke støttet noe. Eller at pixler var døde. Eller en kontakt var slitt. Du vet ikke. Og det er ikke noe du har noe med. Og det er ikke noe med dårlig arbeidsmiljø å gjøre.

Har du det skriftlig at du ble lovet hjemmekontor? Eller var det noe dere bare snakket om løst? Er det avtalt skriftlig og du kan dokumentere det så viser du til avtalen. Om ikke har du nok en utfordring. Lærdom der er å avtale viktige ting skriftlig.

Lønn er ikke noe man som regel forhandler så kort tid etter du begynner der. Normalt i de fleste bedrifter er en prat rundt vinter/vår og justering som kommer rundt april/mai måned. Dette er fordi det er da KPI og andre statistikker publiseres som kan indikere hvordan økonomien er i samfunnet og hvor dyrt ting er blitt siden sist. Om du har jobbet der i noe over et år nå så var det strengt tatt mindre enn et år under forrige runde og det er da litt rart å kreve økt lønn så tidlig. Begynner man i ny jobb så forhandler man lønn før man inngår avtale, så går det ofte 1 år + før neste til neste runde med lønnsamtaler i bedriften.

Generelt sett virker det som om du har havnet i en negativ spiral og det er det godt mulig andre rundt deg merker. Dersom du vil trivest der du er bør du gjøre en innsats for å snu denne spiralen eller faktisk se deg rundt etter andre jobber.

Først jobbet jeg her som innleid opp mot fast kontrakt hvor de sa at hvis jeg takker ja til stillingen så får jeg 2dagwr hjemmekontor i uken. Dette sa HR. Når jeg fikk kontrakten så jeg at det hverken stod hjemmekontor inkludert eller den lønnen jeg ville ha. Med andre ord de hadde satt meg ned i lønn. Keg sjekket andre bedrifter hva de ga i lønn til liknende stilling og spjrt eHR og avdelingsleder om den lønnen. Fikk nei til både det og hjemmekontor. På dette tidspunktet var innleietiden min akkurat ferdig om noen dager jeg hadde da atått uten jobb om jeg takket nei. Jeg måtte også vente 1-2 mnd etter mye mas på HR mens jeg var innleid om å få kontrakt så jeg kunne lese den tidlig. Jeg fikk kontrakt samme uken jeg sluttet. Jeg kunne gått dritet i hvem som jobber hjemme når og hvor. Men når aøøe på jobb får dette og jeg ble lovet det bare jeg måtte vente litt til til jeg var opplært, så fikk jeg aldri lov fordi ledelsen har plutselig satt ny strategi. Men dem som ble ansatt ett år før meg og hele resten av bygget samt de jeg sitter på kontor med i samme stilling får sitte hjemme. Mens jeg er nødt å møte opp hver eneste dag. Selv om jeg bodde langt unna. Vi er et par nye i avdelingen som reagerer på hvorfor vi ikke får men alle andre får. For meg tyder det mer på micromanaging. En ting hvis et fåtall på arbeidplassen fikk hjemmekontor, men når hele bygget så og si alle i bedriften untatt noen få enkeltpersoner får lov så, og når medarbeidere maser på meg om dette- så blir det fortere lagt merke til og mer en greie…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 10.22):

Det jeg leser er at du følte deg utsatt før du kom inn(liker ikke familien din, du ser sjuskete ut), og at du nå leser alt rundt deg opp mot deg. Som om andres passivitet(les sykemelding, lav arbeidsmengde etc) er stikk mot deg. 

Jeg oppfordrer alltid til å bytte jobb, om man ikke trives eller blir satt pris på og det tenker jeg også gjelder deg.

MEN jeg tror også at det vil være nytteløst å jage jobber uten å aktivt jobbe med selvfølelsen og fremtredenen din. Hadde du ikke kommet inn med det jeg leser som en litt lav egenverdi, så hadde du nok turt å be om riktig lønn, og hadde du stått stødigere i det du antok din verditilførsel til teamet skulle være hadde du fått hjemmekontor inn i kontrakten. Dersom du hadde hatt litt mer trua så hadde du turt å avstå fra å signere frem til kontrakten var slik du ønsket. Det blir dårlig stemning av å  seile inn under falskt flagg og så avfyre kanonene. Rammene må være satt fra begge parter!

Masse lykke til!

Anonymkode: d2c4b...89e

Skjønner hva du mener, men måten HR og situasjonen ble lagt ftem på var veldig lite profesjonelt og mer umodent av HR. Da de lovet muntlig å gi meg kontrakt. Måtte spør flere ganger på mail om å få kontrakt da min innleie nærmet seg slutten. Slika t jeg kun fikk en noen dager på å forhandle før signering. Hvis jeg takket nei hadde jeg stått uten jobb. 

Skrevet

Dvs keg fikk den endelige kontrakten rett før jeg var ferdig innleid der. Kun noen dager på å forhandle- noe jeg mistenker er en strategi de bruker på alle innleide.. Jeg ble innleid mot fast Tilling. Dvs innleien er en prøveperiode og opplæringsperiode. 

Skrevet

Så bytt jobb. Du ble lovet en ting (muntlig, for hadde du det skriftlig ville du jo gått til fagforeningen din og det ville vært ordnet opp i) og så skjedde det noe annet. Det normale da er at man finner seg nytt arbeide, ikke at man samtidig velger å bli værende OG velger å rakke ned på sine øvrige ansatte for noe som ene og alene er mellom deg og leder.

Dersom du, etter 1 års tid, virkelig er mer eller like verdifull som kolleger som har flere års erfaring? Null problemer med å få ny jobb. Men kanskje sitter det mer i ditt hode?

Anonymkode: 3ca1a...9b6

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så bytt jobb. Du ble lovet en ting (muntlig, for hadde du det skriftlig ville du jo gått til fagforeningen din og det ville vært ordnet opp i) og så skjedde det noe annet. Det normale da er at man finner seg nytt arbeide, ikke at man samtidig velger å bli værende OG velger å rakke ned på sine øvrige ansatte for noe som ene og alene er mellom deg og leder.

Dersom du, etter 1 års tid, virkelig er mer eller like verdifull som kolleger som har flere års erfaring? Null problemer med å få ny jobb. Men kanskje sitter det mer i ditt hode?

Anonymkode: 3ca1a...9b6

Jeg rakker ikke ned på ansatte. Jeg tar det ikke opp som et problem heller med verken ledelsen eller andre kollegaer. Dette er kun tanker jeg sitter med selv. Og det virker som at andre på jobb tenker at dette er et større problem enn det egentlig er med å utspørre meg. Ja jeg har tenkt at det kanskje er feil stilling for meg også da det er noe som hverken samsvarer med mine studier eller interesser. Og å ønske seg høyere lønn med 1 års erfaring er vanskelig det er jeg fylt klar over. Men det er lov å prøve å få lik lønn som man hadde tidligere. Samt at jeg har utdanning innen noe helt annet. Som forsterker en lavere lønnsvekst. Dog at dette er en stilling man ikke kan utdanne seg til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...