Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et vennepar som vi liker svært godt, som vi har invitert flere ganger på middag. Jeg og mannen har håpet på at de skulle invitere tilbake, men det har ikke skjedd. Jeg kjenner litt på at det ikke er riktig at vi skal stå for alt hver gang.

Vi har hintet ( eller mannen min har vært tydelig) på at vi ønsker å bli invitert tilbake

Jeg lurer på om vi skal fortsette å invitere; ikke tenke på kroner og ører, eller om jeg og mannen skal kjede oss alene på lørdagskveldene 😄

Setter meget stor pris på samværet rundt middagsbordet med venneparet.  Jeg gleder meg til kveldene med de. Vi er alle glade i en type spill som vi spiller sammen hos oss.

De har sagt at de skal invitere.

Paret har bedre økonomi, like stor leilighet som oss, og ingen barn.

Å gå ut å spise/ bestille take away er ikke så godt alternativ da jeg er sensitiv til et næringsstoff de bruker mye på spisesteder

Er det innenfor å dele kostandene til maten på 4 eller be de stå for drikke, eller be de ta med en middagsrett til deling?

Hva tenke KG

Anonymkode: 9b31a...183

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan jo være at de ikke liker så godt å ha gjester? At de ikke synes de er så gode til å lage mat? At de misliker å ha besøk? 

Jeg ville fortsatt å invitere for å beholde det gode vennskapet. Synes det veier tyngre. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor ofte inviterer dere? Og hvor ofte sier de ja, og dere møtes? 

Kanskje rekker de ikke å invitere før dere gjør det? Jeg kan i allefall kjenne på at tiden ikke alltid strekker til og jeg ikke rekker å invitere mennesker jeg gjerne skulle brukt mer tid på, da det er flere relasjoner, happenings og forpliktelser som tar mange kvelder og helger.

Eventuelt er de ikke intressert i et enda nærere vennskap med dere, og vil holde relasjonen der den er. At de ikke rekker å invitere som de sier før dere er på ballen igjen - kanskje gi det mer tid, og se hvilken frekvens de ønsker på sammenkomstene? 

Anonymkode: 77bf2...02d

• Liker 3
Skrevet

Inviter dem en gang til, og så, mens de er hos dere, snakk med dem og planlegg neste samling. Planlegg gjerne dag og tid sammen, og prøv å bli enige om å møtes annenhver gang hos hverandre feks. annenhver uke, eller annenhver måned eller hva som passer.

Anonymkode: ffe31...235

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

De har sagt at de skal invitere.

Så hadde jeg ventet på de faktisk inviterer. 

Det kommer ikke an på kroner og ører for meg, men jeg gidder ikke enveisrelasjoner og upålitelige mennesker.  

Anonymkode: 0530b...795

• Liker 4
Skrevet

Mannen min er håpløs på kjøkkenet og tror middagsselskaper fikser seg selv. Bidrar null, og så blir jeg bare sur og alt slitet er bare bortkastet fordi jeg ikke får hygget meg.

Han er bra ellers, men jeg orker ikke lenger å invitere. Kan være en grunn? 

Anonymkode: cf4fb...237

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

La meg gjette, du kommer fra en annen kultur. Der man inviterer annenhver gang. Fungerer sjelden her.

Anonymkode: 31bcd...072

• Liker 4
Skrevet

Du nevner et næringsstoff du er sensitiv for. Kan det være derfor? 

Jeg elsker å lage mat og invitere folk hjem men allergier skremmer meg fordi jeg hadde dødd av skam om noen blir syk av maten jeg lager. 

Anonymkode: 64ea8...7e7

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ha middagsgjester er ikke min greie, til nød kaffe og vafler, men er absolutt ikke gjerrig så spanderer gjerne ute. Synes dere skal fortsette å invitere om dere har det hyggelig med det, så går det fint an å pent be de om å ta med vinen.

Anonymkode: 81637...037

• Liker 2
Skrevet

Vi har så og si sluttet å invitere da det er for mange med sensitivitet og allergier nå, det blir litt vel mye ved siden av alt annet, holder såvidt hodet over vannet med jobb og hverdag. Synes det er litt kleint å takke nei til invitasjoner også. Sikkert sært, men jeg er vel bare ikke like sosial som en del andre.

Anonymkode: a2f8e...5b0

• Liker 6
Skrevet

TS her.

Takk for råd 💐

Ja, vil gjerne beholde det gode vennskapet. De er bra mennesker 

Vi har ikke invitert siden juni. Har ventet litt på invitasjon.

Veldig god ide å planlegge ved neste neste samling. Takk 🌸 

Ja, handler ikke bare om kroner og ører. Føles ikke greit at det bare går en vei. Mister motivasjonen for å invitere dessverre.

Har ingen allergi. Tåler hjemmelaget mat bra. Tror ikke de vet om min mat sensitivitet. Ikke noe jeg snakker mye om. 

Jeg kommer fra en annen kultur, mannen min og paret er norske.

Ja, ber de ta med 2 flasker vin. 😀

• Liker 1
Skrevet

Det kunne vært oss. Vi har vennepar som stadig inviterer, men vi har sjeldent invitert tilbake. Grunn: jeg er mye syk (kronisk) og veldig introvert og har egentlig nok med å få hverdagen til å gå rundt. Jeg blir utslitt av å ha besøk. Jeg setter veldig pris på de som ber oss - og de trenger ikke lage middag, men greit å vite om man er bedt på spillekveld eller middag. 

Anonymkode: 49369...c25

• Liker 3
Skrevet

Dere kan jo invitere til spleiselag, f.eks. "Hei, vi tenkte å gå sammen på lørdag å lage litt god mat, så kjøper vi inn litt og deler på det, men vi kan lage det til. Høres det hyggelig ut?"

Anonymkode: 7a889...3ee

Skrevet

Hvor hyggelig blir det etterhvert når de aldri inviterer tilbake? 

Anonymkode: 810bf...e49

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så hadde jeg ventet på de faktisk inviterer. 

Det kommer ikke an på kroner og ører for meg, men jeg gidder ikke enveisrelasjoner og upålitelige mennesker.  

Det er jo sånn i et vennskap, så er vi forskjellige. Noen liker å lage til middagsselskaper, andre ikke. Hvis vi har en i vennegjengen som ofte inviterer på middag, så skal alle automatisk rette seg etter henne, og kreve at vi skal gjøre det samme hele tiden? Da begynner vennskapet å bli mer forpliktelse enn vennskap, Vi har venner som ikke forventer det ene og det andre. Vi har et vennepar som alltid skal arrangere så voldsomt når vi skal møtes. Vi andre er mer avslappet, og kommer gjerne på besøk kun for å snakke litt, le litt, spillkveld og da ta oss noen øl/vin i godt lag. Noe mer trenger vi ikke. Vi inviterer av og til gjengen på middag, men ingen har forventninger som at "nå er det din tur å lage middag til oss"-opplegg. De vet at vi andre ikke er så opptatte av det, men vi kommer jo alltid for å glede dem - og vi har det kjekt. Kvinnen i dette paret er uføretrygdet, og bruker mye av tiden hjemme på å lage mat og hun higer etter sosial omgang når helgen kommer. Vi ser ikke på dette som enveisrelasjon.... Vi er mennesker som er og vil forskjellig. Venneparet vårt som styrer veldig, bare elsker å få lage til selskap. De krever ingenting tilbake i samme skala. Vi har ofte tilbudt oss å spleise, en det vil de ikke. Vi bidrar med snacks og vin, og av og til en middag tilbake :) 

Og du? Upålitelige mennesker? Hva har det med dette å gjøre, sånn egentlig???? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS her.

Takk for råd 💐

Ja, vil gjerne beholde det gode vennskapet. De er bra mennesker 

Vi har ikke invitert siden juni. Har ventet litt på invitasjon.

Veldig god ide å planlegge ved neste neste samling. Takk 🌸 

Ja, handler ikke bare om kroner og ører. Føles ikke greit at det bare går en vei. Mister motivasjonen for å invitere dessverre.

Har ingen allergi. Tåler hjemmelaget mat bra. Tror ikke de vet om min mat sensitivitet. Ikke noe jeg snakker mye om. 

Jeg kommer fra en annen kultur, mannen min og paret er norske.

Ja, ber de ta med 2 flasker vin. 😀

Jeg hadde snakket med vennene mine om dette jeg. 

Kanskje det er en årsak til at de ikke inviterer tilbake. Hadde sagt jeg fint kunne fortsette, men da ønsker jeg en spleis. 

Vi har et vennepar på besøk nesten hver fredag. Vi er alltid hos oss, fordi da slipper vi tre tenåringsgutter rundt oss og vi voksne kan slappe av. 

De tar med litt diverse hver gang og vi holder resten. Jeg pleier å sende en melding dagen før og da handler de det jeg mangler eller lar de kjøpe. Ofte kjøper de "desserten" i form av chips og sjokolade. Og ofte har de med en god ost, noe deilig kjøtt eller annet fra feks Jacobs. 

Anonymkode: 4d251...4ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo sånn i et vennskap, så er vi forskjellige. Noen liker å lage til middagsselskaper, andre ikke. Hvis vi har en i vennegjengen som ofte inviterer på middag, så skal alle automatisk rette seg etter henne, og kreve at vi skal gjøre det samme hele tiden? Da begynner vennskapet å bli mer forpliktelse enn vennskap, Vi har venner som ikke forventer det ene og det andre. Vi har et vennepar som alltid skal arrangere så voldsomt når vi skal møtes. Vi andre er mer avslappet, og kommer gjerne på besøk kun for å snakke litt, le litt, spillkveld og da ta oss noen øl/vin i godt lag. Noe mer trenger vi ikke. Vi inviterer av og til gjengen på middag, men ingen har forventninger som at "nå er det din tur å lage middag til oss"-opplegg. De vet at vi andre ikke er så opptatte av det, men vi kommer jo alltid for å glede dem - og vi har det kjekt. Kvinnen i dette paret er uføretrygdet, og bruker mye av tiden hjemme på å lage mat og hun higer etter sosial omgang når helgen kommer. Vi ser ikke på dette som enveisrelasjon.... Vi er mennesker som er og vil forskjellig. Venneparet vårt som styrer veldig, bare elsker å få lage til selskap. De krever ingenting tilbake i samme skala. Vi har ofte tilbudt oss å spleise, en det vil de ikke. Vi bidrar med snacks og vin, og av og til en middag tilbake :) 

Ikke den du siterte, men…Blir egentlig litt nummen av holdningen din her.Alt handler om deg og den du gleder, og ikke ønsker å gjøre noe for. 

Anonymkode: 31bcd...072

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mener du at å si at en skal gjøre en ting og ikke holde ord er å være pålitelig?

Venner bør være åpne med hverandre. Helt ok at noen ikke ønsker å invitere hjem, men da må jo det fortelles. En kan ikke ta det sjakktrekket å si at en skal invitere når du overhode ikke vil det. 

Jeg hater å lage mat, men jeg inviterer hjem her, vi bytter på det. Andre gjør det ikke og vil heller sponse selskapet innimellom.  Helt ok, sålenge det prates om. 

Anonymkode: 9d796...d71

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

WTF!? Jeg krever ikke identiske middagsselskaper!? Jeg har ikke nevnt noe om middager i det hele tatt. Jeg krever, hvis du vil bruke det ordet, at det går begge veier med engasjement og initiativ. Kommer det aldri noe den annen vei, får det dø ut.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sier de skal invitere + inviterer aldri = upålitelig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 20.13):

Vi har et vennepar som vi liker svært godt, som vi har invitert flere ganger på middag. Jeg og mannen har håpet på at de skulle invitere tilbake, men det har ikke skjedd. Jeg kjenner litt på at det ikke er riktig at vi skal stå for alt hver gang.

har dere invitert etter avtale med dem? Eller inviterer dere bare "ut av det blå" uten å vite at det faktisk er noe de har lyst til?  

Jeg er litt slik - gidder ikke det der med å bruke en hel kveld hjemme hos noen for å spise. 

Enten ut på restaurant, eller så spiser jeg noe hjemme hos meg selv og er ferdig ila 10 minutter. 

Anonymkode: 5cc91...56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...