AnonymBruker Skrevet 8. november #61 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tusen takk for opplysende og ærlig svar og at du deler dine faglige erfaringer! Setter veldig stor pris på det! Jeg har 100% tillit til deg og dere som jobber i helsevesenet og vet at dere gjør det dere kan for pasientene. Det har jeg selv opplevd og er dypt takknemlig 🙂 Anonymkode: c0f10...25c Takk! Jeg vet vi nyter stor tillit og det er noe av det som gjør denne jobben så givende selv om det er mange tøffe tak.. Og vil bare nevne til din spesifikke sak, hvis det er noe trøst så er det selvsagt i kirurgens største interesse at pasienten ikke føler unødvendig smerte under prosedyren! En pasient som ligger i ro under prosedyren er helt avgjørende for et godt resultat! Du kan være trygg på at han kommer til å bli bedøvet godt. Sprøytene han være litt ekle men det er kun snakk om sekunder. Anonymkode: aade2...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 9. november #62 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 20.27): Ville egentlig tenkt at en prostatabiopsi er mer sammenlignbart med en livmorbiopsi (pipelleprøve)..og DET er ufattelig vondt! Ifølge alle jeg kjenner som har tatt det. Smerten går riktignok ganske fort over, men det er verre enn å føde. Livmorhalsprøve er som regel kun litt ubehagelig. Jeg har aldri opplevd direkte smerter av det. Anonymkode: b4117...f12 Jeg tok den prøven tidligere i år. Fikk null smertestillende, bedøvende eller beroligende. Fikk bare beskjed av gynekologen (kvinne) at det kunne “knipe litt”. 😨 Har også måttet gått igjennom tre koloskopier helt uten noe smertelindring/beroligende. Ikke særlig gøy. Første gang var jeg gravid, og kunne ikke få noe pga det. Andre gangen var bare noen få dager etter keisersnitt, og legene mente at det var “viktig å amme”, derfor kunne jeg ikke få smertestillende eller beroligende da heller. Tredje gangen, flere år senere, fikk jeg beskjed om at det hadde “gått så bra uten smertelindring eller beroligende de to første gangene, at det ikke var behov for noe”. Helt jævlig, både de tre koloskopiene, og livmorbiopsien. Anonymkode: 7a8f0...054 1
LeneXCII Skrevet 10. november #63 Skrevet 10. november (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tok den prøven tidligere i år. Fikk null smertestillende, bedøvende eller beroligende. Fikk bare beskjed av gynekologen (kvinne) at det kunne “knipe litt”. 😨 Har også måttet gått igjennom tre koloskopier helt uten noe smertelindring/beroligende. Ikke særlig gøy. Første gang var jeg gravid, og kunne ikke få noe pga det. Andre gangen var bare noen få dager etter keisersnitt, og legene mente at det var “viktig å amme”, derfor kunne jeg ikke få smertestillende eller beroligende da heller. Tredje gangen, flere år senere, fikk jeg beskjed om at det hadde “gått så bra uten smertelindring eller beroligende de to første gangene, at det ikke var behov for noe”. Helt jævlig, både de tre koloskopiene, og livmorbiopsien. Anonymkode: 7a8f0...054 Hva feiler det egentlig alle dere som forsøpler tråden med å påpeke at dere har opplevd noe som dere mener er enda verre? Nå det vel rett før det kommer en og forteller at vedk amputerte begge beina samt trakk uten alle tenna, på samme dag og helt uten bedøvelse. Og det var kun "litt ubehagelig" Jeg tror ikke det var det trådstarter egentlig var ute etter, tenk litt på det for noen som opplever en vanskelig tid! Endret 10. november av LeneXCII 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #64 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 21.35): Er du helt følelsesløs eller? Prostata er kjent for være ekstremt følsomt, det er jo ikke uten grunn at prostatamassasje kan gi de kraftigste orgasmer en mann kan få. Da kan du bare tenke deg hva en mann tenker når han vet at et 20talls nåler skal stikkes inn og hente ut vevsprøver, frykten er overhodet ikke ubegrunnet spør du meg. Så tar du i tillegg området der nålen stikkes inn.. Funker bedøvelsen er det sikkert overkommelig men antar det kommer mye an på teknikken og dyktigheten til kirurgen. Her (også) er jeg utrolig glad for at jeg er kvinne.. Anonymkode: d16ad...2e4 For kvinner har det jo så lett med hensyn til hormoner, svangerskap og fødsler... Anonymkode: 8d55f...a76 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #65 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 19.33): Mennesker på kvinneguiden er så ufølsomme ass😅 Lurer på om de har baller til å snakke sånn til venner i virkeligheten eller dette er ett sted de slipper seg løs med dritt Anonymkode: a21a7...210 Forhåpentligvis det siste. Tror ikke mange har "mot" til å si sånne ting i det virkelige liv. "Jøss, du er redd for å få kreft ja, og til og med engstelig for selve undersøkelsen?? Pingle ass, JEG har opplevd langt verre!" Anonymkode: 061a2...4b8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:53 #66 Skrevet torsdag kl. 14:53 Ja, han kom seg igjennom undersøkelsen og det var visstnok veldig ukomfortabelt. Men heldigvis relativt lite direkte smerte, kun noen av bedøvelsene var vonde. Så da venter vi i spenning på resultatet og krysser fingrene. Anonymkode: c0f10...25c 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:58 #67 Skrevet torsdag kl. 14:58 AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 19.13): For kvinner har det jo så lett med hensyn til hormoner, svangerskap og fødsler... Anonymkode: 8d55f...a76 Hva har denne tråden med kvinnehelse å gjøre? Anonymkode: 0ced7...6b0 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:30 #68 Skrevet torsdag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 17.01): Etter at kjæresten (i 40 årene så således ung for a utvikle prostatakreft) har vært gjennom div prøver og undersøkelser av prostata, konkluderte først urologen at det ikke var noe galt. Når han var på samtale med urologen i dag, fikk han beskjed om de likevel vil gjøre en full ultralydassistert biopsi av prostata på tirsdag da han "ikke får alt til å stemme". Slik jeg skjønner det, er det en undersøkelse mange opplever som krevende og svært ubehagelig. Undersøkelsen gjøres med kun lokalbedøvelse i Norge, men i noen andre land leser jeg at det brukes full narkose, evt epidural. Jeg har selv tatt biopsi for noen år siden og opplevde det som relativt uproblematisk, om enn ubehagelig. Skjønner at prostata er veldig følsom og ligger vanskelig til så det kompliserer ting. Er det noen som har kjære som har gjennomgått denne undersøkelsen? Hva var i så fall deres erfaring og opplevelse? Kanskje noen menn her som har gjort? Føler ekstremt med kjæresten nå.. Anonymkode: c0f10...25c Min relativt unge far har nettopp vært igjennom biopsi pga mistanke om prostatakreft. Han er ordentlig "mannemann" og er nå plutselig redusert til en "stakkar" som må blotte sitt underliv for masse fremmede i en veldig sårbar posisjon. Samtidig ligger det nok en stor frykt i bunn, her var det allerede før biopsi flagget at sannsynlighet for kreft var mer eller mindre 100%. Humøret svinger fra topp til bunn, han har allerede hatt katastrofetanker om å avslutte alt og frykter det verste. Han venter fremdeles på svar. Det ukjente og det å ikke vite hva som venter er nok det verste. Av alt min far har delt, så har han ikke nevnt at det var smertefullt, mer det at hele situasjonen var ubehagelig. Min far har alltid vært en hardhaus, men har nå etterhvert tatt innover seg at han ikke har kontroll på det som skjer nå og han varierer veldig i humøret fra å være helt normal til å synke ned i masse negativitet. Samtidig med som nå skjer, har det skjedde gledelige ting i familien vår også og tror nok han føler tidvis at vi har glemt hva han sliter med og han nok tidvis følt at vi ikke har tatt hans evt sykdom alvorlig. Nevner gjerne i bi-setninger som at "hvis jeg lever til neste år", "jeg lever nok ikke lenge nok til å oppleve dette" osv. Hva kan man gjøre? Være medfølende, vise forståelse og empati og anerkjenne frykten han føler. Følge til og fra sykehus/legetime som en moralsk støtte. Gjerne være med og ta notater, det kan være vanskelig å huske hva som blir sagt. Notere ned spørsmål som han kanskje lurer på, men som glemmer å spørre om osv. Anonymkode: 5300c...c27 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå