AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden Etter at kjæresten (i 40 årene så således ung for a utvikle prostatakreft) har vært gjennom div prøver og undersøkelser av prostata, konkluderte først urologen at det ikke var noe galt. Når han var på samtale med urologen i dag, fikk han beskjed om de likevel vil gjøre en full ultralydassistert biopsi av prostata på tirsdag da han "ikke får alt til å stemme". Slik jeg skjønner det, er det en undersøkelse mange opplever som krevende og svært ubehagelig. Undersøkelsen gjøres med kun lokalbedøvelse i Norge, men i noen andre land leser jeg at det brukes full narkose, evt epidural. Jeg har selv tatt biopsi for noen år siden og opplevde det som relativt uproblematisk, om enn ubehagelig. Skjønner at prostata er veldig følsom og ligger vanskelig til så det kompliserer ting. Er det noen som har kjære som har gjennomgått denne undersøkelsen? Hva var i så fall deres erfaring og opplevelse? Kanskje noen menn her som har gjort? Føler ekstremt med kjæresten nå.. Anonymkode: c0f10...25c 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden For noen svar... Ingen forståelse for at mennesker kan ha forskjellige utfordringer og angst? Er det en spesiell grunn til at han gruer seg? Det går an å snakke med lege om å få beroligende som han kan ta i forkant hvis han har en reell grunn for frykten sin. Anonymkode: 8c068...6fc 7 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Seriøst! Det må da være lov å grue seg til en undersøkelse, selv om "man gjør det for helsens skyld"! Og selv om han er mann. Ærlig talt, så lite sympatiske svar folk lirer ut av seg til mennesker i en sårbar situasjon. Skam dere! Til trådstarter; Jeg har en venn som tok en slik prøve. Ja, det var litt ubehagelig, men ikke ekstremt vondt. Han gruet seg også, men det gikk bedre enn han fryktet. Lykke til, til din kjæreste. Håper undersøkelsen går bra, og at alt er i orden når han får svar på biopsien. ❤️ Anonymkode: 07e36...839 6 4 4
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Tenk på alt kvinner går gjennom. Gynekologbesøk, innsetting av feks spiral uten bedøvelse, fødsler, epidural osv. mensen hver måned. Anonymkode: c40c4...04f 8
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min far har gjort dette hvert år siden han var 30..? Det er ikke vondt. Anonymkode: b781c...d4c Er du sikker? Vet du hva en biopsi er for noe? Dette gjør man ikke hvert år! Anonymkode: d16ad...2e4 7
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Menn i all verden: Har det slått det at mannen din kamskje ikke er redd for undersøkelsen, han er redd for å ha prostatakreft!!? Svarene her beviser hvor enkle og mannshatende kvinner er Anonymkode: d9c06...c37 5 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden En kollega gjorde det for noen år siden. Han er latinamerikaner og da han fortalte om undersøkelsen skulle man tro han hadde blitt dissekert fra halebeinet til navlen. Mer dramatisk person skal du lete lenge etter 😂 Dette går nok helt fint. Han får ta noe beroligende først hvis han har veldig angst og så kan du kjøre han. Anonymkode: 70915...fad 2
Soft mann Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden (endret) Tror mange menn mer føler en skam/tabu en problemet med selve undersøkelsen. Eg har aldri vert sjenert eller flau. Men av en eller annen grunn klarer ikke eg tanken på at menn skal rote med noe der nede. Eg er og anbefalt fysisk undersøkelse årlig , grunnet familier historikk. Eg var heldig å fine en kvinnelig urolog som har hjulpet med de årlige undersøkelsen og andre aldesrsbetonte problemer Endret 6 timer siden av Soft mann 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Menn i all verden: Har det slått det at mannen din kamskje ikke er redd for undersøkelsen, han er redd for å ha prostatakreft!!? Svarene her beviser hvor enkle og mannshatende kvinner er Anonymkode: d9c06...c37 Noen kvinner er sånn, dessverre. Heldigvis ikke alle. Men denne tråden er noe av det styggeste jeg har sett her så langt, og det sier litt. Tenk at det finnes så mye fæle folk der ute, og at mange av dem har ektefelle og barn. Får håpe det ikke skjer noe alvorlig med deres kjære, eller at de gruer seg til noe noen gang. Anonymkode: 061a2...4b8 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tenk på alt kvinner går gjennom. Gynekologbesøk, innsetting av feks spiral uten bedøvelse, fødsler, epidural osv. mensen hver måned. Anonymkode: c40c4...04f Og…? Hva er egentlig poenget ditt, at menn ikke får lov å ha smerter, frykt eller helseutfordringer fordi kvinner har mensen? Skal vi begynne å rangere lidelse nå? Det er fullstendig meningsløst å bruke "vi har det verre" som argument i en samtale om helse. Det er ikke en konkurranse om hvem som tåler mest eller minst. Å anerkjenne én gruppe betyr ikke at man må bagatellisere en annen. vi kvinner går gjennom mye, ingen benekter det. Men det gjør ikke menns helse mindre reell, og det er direkte tåpelig å bruke kvinners smerte som målestokk for hvem som får lov å føle ubehag. Anonymkode: 8c068...6fc 4 6
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Inngrepet er enkelt og fort gjort. De som ikke tolererer det gir man narkose, men da må de ta klyx før inngrepet, pga avføring kan «sige» ned i endetarmen under narkose som gjør det vanskelig å se med ultralydproben (som stikkes oppi endetarmen), narkose er jo ikke uten risiko det heller. Jeg jobber på poliklinikk og har sett dette utallige ganger. Anonymkode: e14b9...5bd 3 2
monican94 Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Har en venn som gjorde dette for noen år siden, etter undersøkelsen sa han at grunnen var bortkastet. Ble godt smertelindret underveis og fikk med no hjem. Grua seg nok mest for situasjonen og evt resultatet og at biopsi akkurat der selvsagt høres heeelt grusomt ut.. Be evt om no beroligende han kan ta hjemme på morningen samme dag. Kjør han og vent med han og skjem han bort i dagene etter☺️
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenk på alt kvinner går gjennom. Gynekologbesøk, innsetting av feks spiral uten bedøvelse, fødsler, epidural osv. mensen hver måned. Anonymkode: c40c4...04f Ærlig talt, så hva? Jeg er kvinne og har gått igjennom min del pluss litt til med flere operasjoner grunnet endo og cyster men det er da ikke dermed greit å avfeie andres ubehag eller smerter av den grunn. Undersøkelser som mannen til ts skal igjennom er ubehagelige og invaderende, det er fullt lov å grue seg til slikt kanskje ekstra lov om han har lite erfaring med slikt. Anonymkode: bb549...cd1 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Skrevet 6 timer siden Jeg ble behandlet for prostatakreft for 5 år siden. Hverken biopsi eller andre undersøkelser var særlig smertefult. Selvsagt ikke behagelig, men helt greitm Viktig å fokusere på å puste og å slappe av. Anonymkode: c4325...d6e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Skrevet 6 timer siden Jeg er mann, har vært gjennom dette og kan med hånden på hjertet si at det ikke var noe særlig ubehagelig. Jeg kan skjønne frykten for både kreft og mistenkt ubehag ved biopsien, men biopsien er i hvert fall ikke egentlig noe problem. Anonymkode: 1113f...bd0 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter at kjæresten (i 40 årene så således ung for a utvikle prostatakreft) har vært gjennom div prøver og undersøkelser av prostata, konkluderte først urologen at det ikke var noe galt. Når han var på samtale med urologen i dag, fikk han beskjed om de likevel vil gjøre en full ultralydassistert biopsi av prostata på tirsdag da han "ikke får alt til å stemme". Slik jeg skjønner det, er det en undersøkelse mange opplever som krevende og svært ubehagelig. Undersøkelsen gjøres med kun lokalbedøvelse i Norge, men i noen andre land leser jeg at det brukes full narkose, evt epidural. Jeg har selv tatt biopsi for noen år siden og opplevde det som relativt uproblematisk, om enn ubehagelig. Skjønner at prostata er veldig følsom og ligger vanskelig til så det kompliserer ting. Er det noen som har kjære som har gjennomgått denne undersøkelsen? Hva var i så fall deres erfaring og opplevelse? Kanskje noen menn her som har gjort? Føler ekstremt med kjæresten nå.. Anonymkode: c0f10...25c Hvorfor ikke narkose? Det er ikke riktig at det ikke gjøres under narkose i Norge, men man må ikke det. Anonymkode: e55bb...259
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du sikker? Vet du hva en biopsi er for noe? Dette gjør man ikke hvert år! Anonymkode: d16ad...2e4 Biopsier er ukompliserte inngrep. Anonymkode: 09d9f...615 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden Kvinner er demoner som later som de er engler... Kilde: Kvinneguiden. Har selv opplevd at sykehuset trodde jeg hadde prostatakreft, ble ikke mye søvn på meg heller. Anonymkode: a1d41...4da 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det jammen bra at han ikke skal bære frem eller føde barn 🤷♀️ Herregud så vanvittig pinglete enkelte menn er. Anonymkode: 04e33...82f Det er mange kvinner som er ganske pinglete å ikke tørr å føde heller da. Mange tør ikke en simpel gyn undersøkelse en gang. Anonymkode: c85ba...ccb 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Biopsier er ukompliserte inngrep. Anonymkode: 09d9f...615 Ja, i utgangspunktet, men prostata er litt spesiell mtp plassering og svært høy grad av sensitivitet. Anonymkode: d16ad...2e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå