Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi planlegger en bisettelse i familien, og jeg og min svigerinne har ansvaret for å velge musikk i kirken.

Avdøde var musiker og enormt opptatt av musikk, og likte alt fra Evert Taube til punk.

Jeg er også veldig glad i musikk og teksten er ikke alltid så viktig, og ofte er det melodien som gjør at jeg liker sangen.

Min svigerinne har jeg aldri hørt snakke om musikk, hun har ikke noe musikkanlegg hjemme og hører vel egentlig bare litt på barnas Spotify musikk, og vet ikke helt hva hun liker tror jeg.

Avdøde hadde noen ønsker til musikk i sin bisettelse og jeg har noen forslag, men min svigerinne er negativ til alle forslagene, fordi hun sier hun ikke forstår teksten og får ikke tak i budskapet.

Jeg sier at så lenge teksten ikke handler om drap/overgrep / pedofili/ mye banning og referanser til sex, men har en fin melodi og avdøde likte den, så er det vel ikke så viktig hva teksten handler om.

Presten forholder seg nøytral.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 3c476...a0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Respekt for den avdødes ønsker går først.

Anonymkode: 7362e...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi planlegger en bisettelse i familien, og jeg og min svigerinne har ansvaret for å velge musikk i kirken.

Avdøde var musiker og enormt opptatt av musikk, og likte alt fra Evert Taube til punk.

Jeg er også veldig glad i musikk og teksten er ikke alltid så viktig, og ofte er det melodien som gjør at jeg liker sangen.

Min svigerinne har jeg aldri hørt snakke om musikk, hun har ikke noe musikkanlegg hjemme og hører vel egentlig bare litt på barnas Spotify musikk, og vet ikke helt hva hun liker tror jeg.

Avdøde hadde noen ønsker til musikk i sin bisettelse og jeg har noen forslag, men min svigerinne er negativ til alle forslagene, fordi hun sier hun ikke forstår teksten og får ikke tak i budskapet.

Jeg sier at så lenge teksten ikke handler om drap/overgrep / pedofili/ mye banning og referanser til sex, men har en fin melodi og avdøde likte den, så er det vel ikke så viktig hva teksten handler om.

Presten forholder seg nøytral.

Hva tenker dere?

Jeg er skribent og veldig opptatt av tekst i musikk. Kjæresten er musiker og bryr seg ikke nevneverdig om teksten. Så her her jo fasiten ikke hva andre måtte mene - for meningene er ulike - men hva avdøde ønsket. KUN hva avdøde ønsket. 

Hadde noen overstyrt min musikksmak ved min bisettelse og spilt salmer og country, hadde jeg kommet tilbake som zombie og gnagd av ørene deres. 

Anonymkode: ad4fb...1d3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er skribent og veldig opptatt av tekst i musikk. Kjæresten er musiker og bryr seg ikke nevneverdig om teksten. Så her her jo fasiten ikke hva andre måtte mene - for meningene er ulike - men hva avdøde ønsket. KUN hva avdøde ønsket. 

Hadde noen overstyrt min musikksmak ved min bisettelse og spilt salmer og country, hadde jeg kommet tilbake som zombie og gnagd av ørene deres. 

Avdøde hadde flere ønsker til musikk, og den ene var "Don't let them grind you down" av Motorhead, som handler om å stå imot undertrykkelse og press.

Et av de andre forslagene var "Bitter sweet symphony" i The Verve sin versjon, som handler om at livet føles meningsløst og går på repeat, uten at man klarer å bryte ut.

Jeg liker både Motorhead og Bitter Sweet Symphony, og avdøde sa ofte at han ble så euforisk når han hørte strykerne på begynnelsen av sangen.

Min svigerinde fikk sjokk da vi satte på Motorhead, men ble litt mer villig til Bitter sweet Symphony, men fortsatte å gnåle om at teksten ikke var meningsfull.

Jeg prøvde å fortelle henne at mange tekster ikke alltid er meningsfulle for alle, og at slik er det bare.

Presten var en gammel hippie og han sa at sangen bygger på en sample av orkesterversjon av Stones sin sang "The last time",  og når presten sa det gikk hun med på at vi kunne spille den i bisettelsen.

Resten av sangene valgte min svigerinne og det ble en sang om en liten fugl av Vamp som hun likte veldig godt, og noe annet som heller ikke avdøde hadde noe særlig i forhold til.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg trodde at vi pårørende kunne velge all musikken ved en bisettelse/begravelse, men det er regler for hvor mange sanger man kan velge.

I en bisettelse må man ha minimum 3 salmer, og i en begravelse minimum 4 salmer

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat i begravelse/ bisettelse mener jeg tekst har en del å si. 

Anonymkode: ab762...d04

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat i begravelse/ bisettelse mener jeg tekst har en del å si. 

Anonymkode: ab762...d04

Jo men hvilke tekster er det som er passende i en begravelse da?

Som jeg skrev i et tidligere svar, så er det minimum 3 salmer i en bisettelse som kirken har bestemt, og de andre kan pårørende bestemme og det kan faktisk være alt mulig, men selvfølgelig ikke sanger der teksten handler om overgrep/kirkebrenning / satan / sex eller mye banning

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Tekst er kjempe viktig! 

Anonymkode: 9c271...c87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Respekt for den avdødes ønsker går først.

Anonymkode: 7362e...07b

Enig! Og tekst med følelser ,savn,tap osv er bedre enn slap my back feks... innhold i tekst er viktig, for meg ihvertfall for å hedre den døde!

Anonymkode: c9199...5dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Og tekst med følelser ,savn,tap osv er bedre enn slap my back feks... innhold i tekst er viktig, for meg ihvertfall for å hedre den døde!

Anonymkode: c9199...5dd

Men når det er tekst som handler om savn, tap og sorg i begravelsesalmene som er obligatoriske, så må det jo være rom for avdødes musikksmak også?

Ts 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg trodde at vi pårørende kunne velge all musikken ved en bisettelse/begravelse, men det er regler for hvor mange sanger man kan velge.

I en bisettelse må man ha minimum 3 salmer, og i en begravelse minimum 4 salmer

Ts

Og derfor skal jeg selv ikke ha kristen bisettelse. Vi brukte Humanetisk Forbund da vi tok farvel med pappa, og der var det ingen slike regler. 

For øvrig synes jeg begge de låtene du forteller avdøde likte så godt bør være helt innafor. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...