AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:49 #1 Skrevet torsdag kl. 13:49 Jeg er i en jobbsøkerprosess, og ønsker nå å gå i en annen retning innenfor samme utdanning. Har blitt innkalt til flere jobbintervjuer. Jeg ønsker ikke å fortelle nåværende leder at jeg ser etter ny jobb før jeg har fått jobbtilbud, og vil derfor ikke bruke nåværende leder som referanse. Har spurt tidligere leder som før har gitt meg gode referanser da jeg søkte ny jobb. Den ene jobben endte jeg opp med å ikke takke ja til grunnet det ikke passet for meg, den andre jobben endte jeg opp med å ikke få. Nå sier tidligere leder at hen kan stille som referanse, men at hen ikke har mye å si om meg da det er en stund siden jeg jobbet der. Med andre ord, det høres ikke ut som jeg kan regne med en glimrende referanse fra vedkommende lenger. Kan jeg istedet bruke kolleger fra nåværende eller tidligere jobb? Blir ikke det nesten som å sørge for at man ikke får jobben? Anonymkode: 82180...974
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:32 #2 Skrevet torsdag kl. 17:32 Håper denne referanse-u-kulturen opphører snart. Anonymkode: c925c...487 3
Alice123 Skrevet torsdag kl. 19:33 #3 Skrevet torsdag kl. 19:33 Kollega som referanse kalles "bortover-referanse", og jeg har hørt at det oppfattes som positivt at søker stiller med både oppover-referanse (leder eller tidligere leder) OG bortover-referanse fordi det gir et mer helhetlig inntrykk av deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå