AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:22 #21 Skrevet torsdag kl. 19:22 Jeg kjenner til begge typer ufør, både de som virkelig er ufør, og de som har veldig vondt i viljen. Sliter med å forholde meg til sistnevnte, men siden det er nær familie, har jeg ikke mye valg. Har minimalt kontakt da.. Selv er jeg én av de som kjemper imot. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å stå i jobb, men begynner å innse at det kanskje ikke går. I hvertfall ikke 100%. Møtet med nav og arbeidsgiver i dag var positivt. Nav skjønner godt jeg er sykemeldt og at jeg ikke har utsikter til jobb før nærmere sommeren. Skal i utredning/behandling i februar, vi må avvente den før vi vurderer arbeidsevnen på nytt. Jeg tror den gjengse oppfatning er at uføre er uføre, men det vil selvfølgelig alltid finnes de som mener det kun er snyltere på ufør. Noen snyltere er det, men majoriteten av de jeg kjenner til, er som meg. De vil jobbe, men kan ikke. Anonymkode: 3560e...9be 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:28 #22 Skrevet torsdag kl. 19:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner til begge typer ufør, både de som virkelig er ufør, og de som har veldig vondt i viljen. Sliter med å forholde meg til sistnevnte, men siden det er nær familie, har jeg ikke mye valg. Har minimalt kontakt da.. Selv er jeg én av de som kjemper imot. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å stå i jobb, men begynner å innse at det kanskje ikke går. I hvertfall ikke 100%. Møtet med nav og arbeidsgiver i dag var positivt. Nav skjønner godt jeg er sykemeldt og at jeg ikke har utsikter til jobb før nærmere sommeren. Skal i utredning/behandling i februar, vi må avvente den før vi vurderer arbeidsevnen på nytt. Jeg tror den gjengse oppfatning er at uføre er uføre, men det vil selvfølgelig alltid finnes de som mener det kun er snyltere på ufør. Noen snyltere er det, men majoriteten av de jeg kjenner til, er som meg. De vil jobbe, men kan ikke. Anonymkode: 3560e...9be De som "snylter" hadde vel ikke klart å jobbe... På et eller annet vis måtte velferdsstaten tatt seg av dem. Hvis man frivillig går inn i trygd, uten å være syk, da er man jo psyk... For meg blir det en voldsom omveltning hvis det viser seg at jeg ikke kan stå i jobb. nærmest halvert lønn av det jeg har nå. Det vil kun dekke det helt nødvendige. Helseutfordringene er rådyrt i seg selv. Stygt redd for at ordningen vil reduseres ytterligere også. Det kuttes over hele fjøla nå. Anonymkode: 6f291...906 2
mommyaka Skrevet torsdag kl. 19:34 #23 Skrevet torsdag kl. 19:34 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De som "snylter" hadde vel ikke klart å jobbe... På et eller annet vis måtte velferdsstaten tatt seg av dem. Hvis man frivillig går inn i trygd, uten å være syk, da er man jo psyk... For meg blir det en voldsom omveltning hvis det viser seg at jeg ikke kan stå i jobb. nærmest halvert lønn av det jeg har nå. Det vil kun dekke det helt nødvendige. Helseutfordringene er rådyrt i seg selv. Stygt redd for at ordningen vil reduseres ytterligere også. Det kuttes over hele fjøla nå. Anonymkode: 6f291...906 Nettopp... de som går frivillig på aap..går masse ned i lønn....de som juger på alle lege avtaler etc ...må igjennom masse tiltakene.. meldekort og være i kontroll med Nav i 3-10 år gir så kunne søke uføretrygd..jo de er faktisk syke ( i hode) 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:46 #24 Skrevet torsdag kl. 19:46 mommyaka skrev (11 minutter siden): Nettopp... de som går frivillig på aap..går masse ned i lønn....de som juger på alle lege avtaler etc ...må igjennom masse tiltakene.. meldekort og være i kontroll med Nav i 3-10 år gir så kunne søke uføretrygd..jo de er faktisk syke ( i hode) Ja, det vil jeg si. Da er det noe som er såpass galt med deg, at det kvalifiserer i seg selv. Anonymkode: 6f291...906 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:30 #25 Skrevet torsdag kl. 22:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes denne saken er svært interessant. Lønner det seg å ta advokat fra start tro? Gjennom hele prosessen. https://advokatnav.no/uforetrygd/avslag-pa-uforetrygd/ "Kvinnen gjorde som NAV anbefalte og søkte om uføretrygd. Ettersom NAV selv hadde anbefalt henne å søke forventet hun naturligvis at søknaden ville bli innvilget. Sjokket var derfor stort da hun åpnet vedtaksbrevet og så at uføretrygdssøknaden var avslått. NAV gitt avslag på uføretrygd selv om de hadde anbefalt søknaden bare noen måneder tidligere!" Kvinnen fikk hjelp av advokat, og vant saken. De dekket også advokatutgiftene. Anonymkode: 6f291...906 AnonymBruker skrev (3 timer siden): https://advokatnav.no/uforetrygd/avslag-pa-uforetrygd/ "Kvinnen gjorde som NAV anbefalte og søkte om uføretrygd. Ettersom NAV selv hadde anbefalt henne å søke forventet hun naturligvis at søknaden ville bli innvilget. Sjokket var derfor stort da hun åpnet vedtaksbrevet og så at uføretrygdssøknaden var avslått. NAV gitt avslag på uføretrygd selv om de hadde anbefalt søknaden bare noen måneder tidligere!" Kvinnen fikk hjelp av advokat, og vant saken. De dekket også advokatutgiftene. Anonymkode: 6f291...906 Dette er jo slett ikke uvanlig. Ca 20% av søknadene til uføretrygd blir avslått, selv om NAV har anbefalt å søke bare noen mnd tidligere. Dette fordi det dreier seg om to ulike avdelinger innad i NAV; de som anbefaler å søke (NAV lokalt) er ikke de samme som behandler søknadene (NAY - Nav Arbeid og Ytelser). Så det er et sinnrikt system. Og legen i NAV (som er med på å behandøe søknadene) har aldri truffet pasienten men kan likevel ha sterke meninger om hvor syk pasienten egentlig er, og kan godt være fullstendig uenig i uttalelsene fra spesialisthelstjenesten som har kjent og behandlet pasienten i flere år. Så da blir det avslag, da. Ekstra spesielt blir det jo hvis søknaden blir avslått fordi pasienten har bodd for kort tid i Norge. NAV burde jo opplyse om dette på forhånd og da ikke anbefale å søke ufør. Når uføresøknad blir avslått pga kort botid, får man nemlig ikke gjenoppta AAP heller, selv om man ikke er ferdig med treårsperioden. Og da står man plutselig uten inntekt. Anonymkode: dec8b...d6f
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:44 #26 Skrevet torsdag kl. 22:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel ingen som vil ha uføretrygd? Da er det noe alvorlig galt mentalt... og de trenger det kanskje da... For meg er det en stor sorg, og jeg håper virkelig jeg vil kunne klare å stå i jobb med tilrettelegging, at det blir mulig for arbeidsgiver, og at jeg mirakuløst blir bedre. Jeg nærmer meg 60, så det er ikke bare å bytte yrke. Anonymkode: 6f291...906 Det tenker jeg også. Har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden. Jeg sover ikke, jeg gråter og er så redd for å miste jobben. Var på møte med arbeidsgiver der jeg spurte om jeg nå blir sagt opp. Jeg er i samtale med legen flere ganger i måneden for å få fortgang. Jeg har ikke gitt opp, at jeg er syk er en stor sorg. At jeg står på kanten å skal miste jobb, kolleger, huset vårt, livet mitt. For ja det er slik det føles nå. Ingen vil dette, alle vil fungere " normalt" Anonymkode: 1cd67...639 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:54 #27 Skrevet torsdag kl. 22:54 mommyaka skrev (3 timer siden): Nettopp... de som går frivillig på aap..går masse ned i lønn....de som juger på alle lege avtaler etc ...må igjennom masse tiltakene.. meldekort og være i kontroll med Nav i 3-10 år gir så kunne søke uføretrygd..jo de er faktisk syke ( i hode) Joda, men for disse er jo ikke høy lønn det avgjørende. De lever sannsynligvis utenfor lønnskjøret og rotteracet. De setter vel frihet og full kontroll over egen tidsbruk høyere enn materialistiske ting og slikt liv. Anonymkode: bdca6...3ee 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:57 #28 Skrevet torsdag kl. 22:57 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det tenker jeg også. Har 3 måneder igjen av sykemeldingsperioden. Jeg sover ikke, jeg gråter og er så redd for å miste jobben. Var på møte med arbeidsgiver der jeg spurte om jeg nå blir sagt opp. Jeg er i samtale med legen flere ganger i måneden for å få fortgang. Jeg har ikke gitt opp, at jeg er syk er en stor sorg. At jeg står på kanten å skal miste jobb, kolleger, huset vårt, livet mitt. For ja det er slik det føles nå. Ingen vil dette, alle vil fungere " normalt" Anonymkode: 1cd67...639 Med meg var det omvendt. Har ikke savnet jobben en dag. Jeg liker bedre å stulle og stelle med mine egne interesser i mitt eget tempo. Men dette er vel knapt lov å si, da en som ufør helst skal holde seg i sengen og gremmes over at en ikke kan jobbe lengre. Anonymkode: bdca6...3ee 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:02 #29 Skrevet torsdag kl. 23:02 Jeg som er frisk og i fulltidsjobb tenker virkelig ikke at de fleste på uføretrygd er snyltere. Jeg tenker at de aller, aller fleste av dem bare er langt mer uheldige med helsen sin enn det jeg er. Jeg tror også at de nok hadde byttet egen helsetilstand og arbeidssituasjon med min hvis de kunne. Klart det finnes kyniske snyltere blant uføre også, men mest av alt tenker jeg at de er en liten gruppe som får en oppmerksomhet som langt overstiger den lille andelen av uføretrygdede de egentlig utgjør. Tenker også at systemet er rigget såpass solid at det fanger opp de fleste av dem. Anonymkode: 58853...176
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:24 #30 Skrevet torsdag kl. 23:24 Absolutt alle kan bli syke eller bli utsatt for en ulykke, dessverre virker det som at akkurat den tanken ikke har slått enkelte når de uttaler seg om uføretrygdede. Sjargongen i samfunnet er både sårende og belastende for dem det gjelder. Det å miste både helse, fremtidsdrømmer, jobb og relasjoner i tillegg til at man mister 34% av inntekt er det ingen som ønsker. Allikevel er det fritt frem for de som ønsker å harselere, tro og mene noe om denne uheldige gruppen. Det er i grunn hårreisende at det er akseptert. Kan det være så vanskelig å forstå at det klin umulig å «lure» seg til uføretrygd med dagens system? Man kan ikke bare ligge seg inn på Navs sider og søke selv. Man må i gjennom mange år med behandling, tester, rehabiltering, arbeidsutprøving/omskolering, samtaler, dokumentasjon osv. Først når dette er gjort er det lege og Nav som blir enige om det skal åpnes for å søke om uføretrygd. Den søknaden skal deretter vurderes av en annen lege og saksbehandler eksternt. Man ville blitt gjennomskuet rimelig kjapt om man prøvde å jukse seg gjennom et slikt system. Slutt å mistro mennesker dere kjenner som mottar uføretrygd. Dere vet neppe hele sannheten bak årsaken til at de ikke er i stand til å være i arbeid. Ikke har dere rett til å vite det heller. God natt! Anonymkode: b50dd...f5c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:53 #31 Skrevet torsdag kl. 23:53 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Absolutt alle kan bli syke eller bli utsatt for en ulykke, dessverre virker det som at akkurat den tanken ikke har slått enkelte når de uttaler seg om uføretrygdede. Sjargongen i samfunnet er både sårende og belastende for dem det gjelder. Det å miste både helse, fremtidsdrømmer, jobb og relasjoner i tillegg til at man mister 34% av inntekt er det ingen som ønsker. Allikevel er det fritt frem for de som ønsker å harselere, tro og mene noe om denne uheldige gruppen. Det er i grunn hårreisende at det er akseptert. Kan det være så vanskelig å forstå at det klin umulig å «lure» seg til uføretrygd med dagens system? Man kan ikke bare ligge seg inn på Navs sider og søke selv. Man må i gjennom mange år med behandling, tester, rehabiltering, arbeidsutprøving/omskolering, samtaler, dokumentasjon osv. Først når dette er gjort er det lege og Nav som blir enige om det skal åpnes for å søke om uføretrygd. Den søknaden skal deretter vurderes av en annen lege og saksbehandler eksternt. Man ville blitt gjennomskuet rimelig kjapt om man prøvde å jukse seg gjennom et slikt system. Slutt å mistro mennesker dere kjenner som mottar uføretrygd. Dere vet neppe hele sannheten bak årsaken til at de ikke er i stand til å være i arbeid. Ikke har dere rett til å vite det heller. God natt! Anonymkode: b50dd...f5c Å si at det er klin umulig å lure til seg trygd, er nok en dryg påstand. Anonymkode: bdca6...3ee 2 2
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #32 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjenner til begge typer ufør, både de som virkelig er ufør, og de som har veldig vondt i viljen. Sliter med å forholde meg til sistnevnte, men siden det er nær familie, har jeg ikke mye valg. Har minimalt kontakt da.. Selv er jeg én av de som kjemper imot. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å stå i jobb, men begynner å innse at det kanskje ikke går. I hvertfall ikke 100%. Møtet med nav og arbeidsgiver i dag var positivt. Nav skjønner godt jeg er sykemeldt og at jeg ikke har utsikter til jobb før nærmere sommeren. Skal i utredning/behandling i februar, vi må avvente den før vi vurderer arbeidsevnen på nytt. Jeg tror den gjengse oppfatning er at uføre er uføre, men det vil selvfølgelig alltid finnes de som mener det kun er snyltere på ufør. Noen snyltere er det, men majoriteten av de jeg kjenner til, er som meg. De vil jobbe, men kan ikke. Anonymkode: 3560e...9be I 2025 er det ikke mulig å bli ufør bare hvis man har "vondt i viljen", det kan jeg love deg. Dessverre er det nok slik at det var mye enklere før, men i dag er det en svært lang vei til uførhet, og slik skal det selvsagt være. Det koster samfunnet helt sinnssyke summer, og da bør det være grundig utredet. Jeg forstår at det for veldig syke mennesker kan oppelves tungt og langdrygt å gå gjennom en så lang prosess, men det er utrolig viktig at de som er ufør faktisk har nedsatt arbeidsevne. De aller fleste respekterer at folk er uføre, og har forståelse for dette, men det er de som roper høyest som blir hørt mest, og da gjerne på sosiale medier. Derfor kan man sitte med et inntrykk av at folk ser på de uføre som snyltere etc. Men det er ikke mitt inntrykk når man snakker med folk i det daglige. De jeg kjenner som er uføre, har virkelig ikke lyst til å være ufør, men de er rett og slett ikke friske nok til å jobbe. Dessuten er det ikke akkurat fett å være ufør med mindre man hadde en god forsikring i tillegg. Anonymkode: c8b48...5b7 2
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #33 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ser bl.a inne på facebookgruppene AAP-aksjonen, Nav spørsmål og eller andre grupper at noen kommer med spørsmål som: Jeg har fått diagnosen xxx, hvordan søker jeg om uføretrygd? Jeg orker ikke å jobbe mer å skal søke på uføretrygd, hvordan gjør jeg det? Jeg føler meg utbrent og vil søke uføretrygd. Skal jeg be legen om sykemelding først eller skal jeg søke på uføretrygd først? Har hatt sterke nakkesmerter i mange år, å idag fikk jeg resultatet på MR bildene (skiveutglidning). Finnes det noen mulighet til at jeg kan søke uføretrygd? Pluss mange andre lignende spørsmål, å da tenker jeg at det er ikke rart at det er stigma rundt uføretrygd hvis det er en gjengs oppfatning at man nærmest kan bestille uføretrygd hvis man er litt pjusk eller livet butter imot. Tror generelt folk at det er så enkelt å få uføretrygd? Anonymkode: b4b4c...543 Du vet ingenting om forhistorien til vedkommende og har ingen rett til å mene noe om det. Det er mitt svar. Anonymkode: c6861...2e3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #34 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja den der er rimelig drøy. "Dette må du ikke si om du søker uføretrygd". "Trygg vei til uføretrygd". Osv. Nesten utrolig. Anonymkode: bdca6...3ee Hvorfor skal man ikke gjøre det enkelt for de som trenger det? Vet du hvor mange som sliter seg gjennom systemet fordi de ikke får vite noe om hvordan de skal gjøre ting? Du kan ikke holde folks rettigheter hemmelig vet du! Anonymkode: c6861...2e3
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #35 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal man ikke gjøre det enkelt for de som trenger det? Vet du hvor mange som sliter seg gjennom systemet fordi de ikke får vite noe om hvordan de skal gjøre ting? Du kan ikke holde folks rettigheter hemmelig vet du! Anonymkode: c6861...2e3 Helt enig med deg. Hvis det skal være så vanskelig som mange beskriver, så vil kun de ressurssterke få innvilget uføretrygd. Og sånn kan vi ikke ha det. Jeg vil engasjere advokat fra start, etter å ha lest meg opp, hvis det kommer til det at jeg ikke kan stå i jobb. Men ikke alle har den muligheten. Og da er det veldig bra at de som kan deler sine erfaringer og sin hjelp. Det er ingen som frivillig ønsker å gå ned til en minstelønn. Jeg ser noen skriver at de liker å gå hjemme, stelle med sitt, men da tenker jeg at dette er mennesker som ikke kan stå i jobb, de er ikke rustet mentalt og fysisk. Selvsagt skal de få lov å ytre at de trives med sin tilværelse som uføretrygdet, være fornøyd med det, uten at noen skal kalle dem for "snyltere". Alt er relativt. Anonymkode: 6f291...906 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #36 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): I 2025 er det ikke mulig å bli ufør bare hvis man har "vondt i viljen", det kan jeg love deg. Dessverre er det nok slik at det var mye enklere før, men i dag er det en svært lang vei til uførhet, og slik skal det selvsagt være. Det koster samfunnet helt sinnssyke summer, og da bør det være grundig utredet. Jeg forstår at det for veldig syke mennesker kan oppelves tungt og langdrygt å gå gjennom en så lang prosess, men det er utrolig viktig at de som er ufør faktisk har nedsatt arbeidsevne. De aller fleste respekterer at folk er uføre, og har forståelse for dette, men det er de som roper høyest som blir hørt mest, og da gjerne på sosiale medier. Derfor kan man sitte med et inntrykk av at folk ser på de uføre som snyltere etc. Men det er ikke mitt inntrykk når man snakker med folk i det daglige. De jeg kjenner som er uføre, har virkelig ikke lyst til å være ufør, men de er rett og slett ikke friske nok til å jobbe. Dessuten er det ikke akkurat fett å være ufør med mindre man hadde en god forsikring i tillegg. Anonymkode: c8b48...5b7 Om dette stemmer, har altså folk blitt generelt sykere de siste årene. Siden uføreprosenten er noenlunde stabil, svakt økende, er altså snylterne nå luket ut og erstattet med en høyere prosentgrad av syke folk. Dette lover da svært dårlig for velferdssamfunnet, vi blir flere syke i landet og ingenting ser ut til å kunne snu dette. Årets budsjettforslag til pengebruk på dette er nok det aller siste vi ser før bremsene settes på for alvor. Anonymkode: bdca6...3ee
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #37 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Helt enig med deg. Hvis det skal være så vanskelig som mange beskriver, så vil kun de ressurssterke få innvilget uføretrygd. Og sånn kan vi ikke ha det. Jeg vil engasjere advokat fra start, etter å ha lest meg opp, hvis det kommer til det at jeg ikke kan stå i jobb. Men ikke alle har den muligheten. Og da er det veldig bra at de som kan deler sine erfaringer og sin hjelp. Det er ingen som frivillig ønsker å gå ned til en minstelønn. Jeg ser noen skriver at de liker å gå hjemme, stelle med sitt, men da tenker jeg at dette er mennesker som ikke kan stå i jobb, de er ikke rustet mentalt og fysisk. Selvsagt skal de få lov å ytre at de trives med sin tilværelse som uføretrygdet, være fornøyd med det, uten at noen skal kalle dem for "snyltere". Alt er relativt. Anonymkode: 6f291...906 Det er fint at ikke du ser ned på dem som finner det greit å ha uføretrygd. Det er det reneste tabu å ytre slikt, da kommer som regel krigshisserne og skal fortelle at dette er ikke greit. Drt gjør ikke meg noe, men skjønner at folk kan finne på å ikke offentliggjøre at de trives på uføretrygd på grunn av slikt. Anonymkode: bdca6...3ee
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #38 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hvorfor skal man ikke gjøre det enkelt for de som trenger det? Vet du hvor mange som sliter seg gjennom systemet fordi de ikke får vite noe om hvordan de skal gjøre ting? Du kan ikke holde folks rettigheter hemmelig vet du! Anonymkode: c6861...2e3 Ja, nei det er sikkert positivt at DB lager oppskrifter på dette for dem som trenger det. Meg bekjent er de også den eneste avisen som gjør slikt. Anonymkode: bdca6...3ee
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #39 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): I 2025 er det ikke mulig å bli ufør bare hvis man har "vondt i viljen", det kan jeg love deg. Dessverre er det nok slik at det var mye enklere før, men i dag er det en svært lang vei til uførhet, og slik skal det selvsagt være. Det koster samfunnet helt sinnssyke summer, og da bør det være grundig utredet. Jeg forstår at det for veldig syke mennesker kan oppelves tungt og langdrygt å gå gjennom en så lang prosess, men det er utrolig viktig at de som er ufør faktisk har nedsatt arbeidsevne. De aller fleste respekterer at folk er uføre, og har forståelse for dette, men det er de som roper høyest som blir hørt mest, og da gjerne på sosiale medier. Derfor kan man sitte med et inntrykk av at folk ser på de uføre som snyltere etc. Men det er ikke mitt inntrykk når man snakker med folk i det daglige. De jeg kjenner som er uføre, har virkelig ikke lyst til å være ufør, men de er rett og slett ikke friske nok til å jobbe. Dessuten er det ikke akkurat fett å være ufør med mindre man hadde en god forsikring i tillegg. Anonymkode: c8b48...5b7 Selvfølgelig er det mulig. Ikke lett, men mulig. Anonymkode: 6a2e6...2ee 1 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #40 Skrevet 14 timer siden 10,5% av den norske befolkning er uføretrygdet pr. Sep 2025. Det er dobbelt så så mange som i Sverige. Og høyeste andelen i verden..... Det er skremmende og ikke bærekraftig. Er vi så mye mer syk enn resten av verden? Tror mye av "hetsen" ligger her. Og at mange utnytter systemet har jeg sett igjennom 30 år i arbeidslivet (og,ja det er ikke alt som kan sees utenpå osv...) Men vi må slutte å være naive... Anonymkode: 5e62b...6ad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå