Gå til innhold

Generell oppfatning om uføretrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser bl.a inne på facebookgruppene AAP-aksjonen, Nav spørsmål og eller andre grupper at noen kommer med spørsmål som:

• Jeg har fått diagnosen xxx, hvordan søker jeg om uføretrygd?
  • Jeg orker ikke å jobbe mer å skal søke på uføretrygd, hvordan gjør jeg det?
  • Jeg føler meg utbrent og vil søke uføretrygd. Skal jeg be legen om sykemelding først eller skal jeg søke på uføretrygd først?
  • Har hatt sterke nakkesmerter i mange år, å idag fikk jeg resultatet på MR bildene (skiveutglidning). Finnes det noen mulighet til at jeg kan søke uføretrygd?

Pluss mange andre lignende spørsmål, å da tenker jeg at det er ikke rart at det er stigma rundt uføretrygd hvis det er en gjengs oppfatning at man nærmest kan bestille uføretrygd hvis man er litt pjusk eller livet butter imot.

Tror generelt folk at det er så enkelt å få uføretrygd? 

Anonymkode: b4b4c...543

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Folk vil nok gjerne ha dette jfr det du sier de skriver. Da slipper de jo å jobbe om de har lidelser

Anonymkode: bdca6...3ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk vil nok gjerne ha dette jfr det du sier de skriver. Da slipper de jo å jobbe om de har lidelser

Ser den, men de skjønner tydeligvis at det ikke er bare å bestille seg en uføretrygd. Man skal ha nedsatt arbeidsevne, legen må være med på laget, man skal igjennom behandlinger/ operasjoner og arbeidsevnevurdering/ arbeidsutprøvinger. Dette er en prosess som tar i snitt 7 1/2 år, noen bruker kortere tid og noen lenger. 

Å få ufør er i de fleste tilfeller ikke en enkel prosess - noe det virker som at mange tror.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du slipper ikke å jobbe om du har lidelser...om du får aap( før uføretrygd,) så må din arbeidsevne være nedsatt med 50 prosent eller mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange friske har nok ikke fått med seg hvor lang og omstendelig prosessen er, nei. Og sant å si så er det ikke så rart at man ikke har satt seg inn NAVs regelverk hvis man ikke har måttet, for det er rimelig heavy materie...

For eksempel: har du vært på rehabilitering og fått en uttalelse derifra, så er det slett ikke sikkert at NAV aksepterer denne erklæringen når du søker om uføretrygd. De vil ofte hevde at det er for lenge siden, og at du derfor må gå igjennom en ny runde med rehabilitering før du kan søke om uføretrygd. Så søker du om nytt rehabiliteringsopphold, men får avslag fordi du er for syk til å nyttiggjøre deg av det (det er selvsagt sløsing av ressurser å gi dyre helsetjenseter til pasienter som ikke kan bli bedre av det). Mens NAV fortsatt ikke lar deg søke ufør pga gammelt/manglende rehabiliteringsopphold. Da står du der, da...

Hilsen gradert AAP-mottaker på tredje året, snart klar for å søke om tre nye år. Å søke ufør etter å ha vært syk i bare fire år er nemlig nytteløst.

Anonymkode: dec8b...d6f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mange friske har nok ikke fått med seg hvor lang og omstendelig prosessen er, nei. Og sant å si så er det ikke så rart at man ikke har satt seg inn NAVs regelverk hvis man ikke har måttet, for det er rimelig heavy materie...

For eksempel: har du vært på rehabilitering og fått en uttalelse derifra, så er det slett ikke sikkert at NAV aksepterer denne erklæringen når du søker om uføretrygd. De vil ofte hevde at det er for lenge siden, og at du derfor må gå igjennom en ny runde med rehabilitering før du kan søke om uføretrygd. Så søker du om nytt rehabiliteringsopphold, men får avslag fordi du er for syk til å nyttiggjøre deg av det (det er selvsagt sløsing av ressurser å gi dyre helsetjenseter til pasienter som ikke kan bli bedre av det). Mens NAV fortsatt ikke lar deg søke ufør pga gammelt/manglende rehabiliteringsopphold. Da står du der, da...

Hilsen gradert AAP-mottaker på tredje året, snart klar for å søke om tre nye år. Å søke ufør etter å ha vært syk i bare fire år er nemlig nytteløst.

Joda, ser jo den. Jeg var rimelig grønn på det med Nav, AAP og ufør når jeg ble syk. Men når man ikke har så mye kunnskap så trenger man heller ikke dømme de/ oss som er syke.

Når jeg ble syk i 2019 så var det enda Karensår i systemet, og jeg husker at jeg ble sjokkert når jeg fant ut hva det betydde. Jeg trodde faktisk ikke at syke mennesker ble overlatt til seg selv og sto uten inntekt i ett helt år. Heldigvis så forsvant Karensåret, men blir nok innført igjen neste gang Høyre kommer til makten.

Jeg har også lært at mennesker som ikke har nok trygdetid/ botid i Norge, får avkortet trygd - hvis de i det hele tatt får innvilget uføretrygd, og at det er mange utledninger som må ha supplerende fra sosialkontoret hver mnd. Dette gjelder faktisk også nordmenn som har bodd utenlands i noen år og som kommer tilbake til Norge og er syke når de kommer tilbake eller blir syke i løpet av noen år. 

Det er mye de som ikke har hatt behov for trygdeytelser selv vet. Mange tror at det bare er å bestille uføretrygd, at utledninger bare kan gå på sosialen å be om penger til alt mulig rart. 

Nå var jeg veldig heldig selv og kunne søke på ufør bare etter 2 år på AAP, men det er mange som er i systemet lenge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, karensår er nok heller ikke så godt kjent blandt friske, jeg må innrømme at jeg visste ingenting om det før jeg ble syk selv. Sjokkerende er riktig ord. Det er jo ekstremt brutalt for de som blir/ble utsatt for det, og jeg kan ikke forstå at dette er noe som velferdsstaten i det hele tatt kan være bekjent av. Min stemmeseddel var ikke blå i år, kan du si. Håper å være ferdig med AAP (enten på den ene eller andre måten) før neste valg.

(For de som ikke vet hva karensår er: når du har vært syk i fire år og har gått på AAP i tre, så må man enten søke ny AAP eller søke ufør. NAV bestemmer OM du i det hele tatt får lov å søke ufør, og hvis ikke så må du jo søke ny AAP. Men karens-ordningen innebærer at du ikke har rett på ny AAP. Så da har du ingenting, da. Ingen inntekt. Ikke jobb, ikke trygd, ikke AAP. Ingenting. Først 12 mnd etter forrige AAP tok slutt, kan du søke ny AAP. Velferdsstaten kaster altså syke folk rett ut i kulden og overlater dem til seg selv i ett år. Heldigvis ble denne ordningen avsluttet, men Høyre hadde i sitt partiprogram at den skulle gjeninnføres. De tror nemlig at man blir frisk av å sulte, og at helsekøene blir kortere av å ruinere pasientene) 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, det var veldig overraskende for meg. Tror det må være et spesielt segment av befolkningen som tenker slik. Forstår hvordan du tenker at det da blir representativt for uføretrygdede. 

Jeg ble uføretrygdet i sommer, etter å ha strittet i mot det i ca. 10 år. 20 år siden jeg ble syk. Etter jeg ble uføretrygdet har livskvaliteten gått veldig ned, å ta innover seg at jeg aldri vil fungere i arbeidslivet. Jeg har også prøvd å få litt kontakt med andre uføretrygdede, og de har samme historie, at de strittet i mot lenge. Så det er spesielt å lese at andre ser så ulikt på det. Kanskje naturlig at jeg er mest i kontakt med mennesker lik meg selv. 

Anonymkode: 5dcd8...f0a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi, det var veldig overraskende for meg. Tror det må være et spesielt segment av befolkningen som tenker slik. Forstår hvordan du tenker at det da blir representativt for uføretrygdede. 

Jeg ble uføretrygdet i sommer, etter å ha strittet i mot det i ca. 10 år. 20 år siden jeg ble syk. Etter jeg ble uføretrygdet har livskvaliteten gått veldig ned, å ta innover seg at jeg aldri vil fungere i arbeidslivet. Jeg har også prøvd å få litt kontakt med andre uføretrygdede, og de har samme historie, at de strittet i mot lenge. Så det er spesielt å lese at andre ser så ulikt på det. Kanskje naturlig at jeg er mest i kontakt med mennesker lik meg selv. 

Ser hvor mye rart som skrives om uføretrygd her, så er ikke overrasket. Nå tror jeg ikke de er representative for befolkningen da, det er vel ikke folk flest som går inn på aap aksjonen på Facebook når det har fått en diagnose ? 

Anonymkode: 071bf...584

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 time siden):

Du slipper ikke å jobbe om du har lidelser...om du får aap( før uføretrygd,) så må din arbeidsevne være nedsatt med 50 prosent eller mer. 

En slipper å jobbe både på AAP og uføretrygd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser den, men de skjønner tydeligvis at det ikke er bare å bestille seg en uføretrygd. Man skal ha nedsatt arbeidsevne, legen må være med på laget, man skal igjennom behandlinger/ operasjoner og arbeidsevnevurdering/ arbeidsutprøvinger. Dette er en prosess som tar i snitt 7 1/2 år, noen bruker kortere tid og noen lenger. 

Å få ufør er i de fleste tilfeller ikke en enkel prosess - noe det virker som at mange tror.

Jeg tror ikke de tror det er bare å bestille seg en trygd. 

Prosessen er egentlig veldig enkel, en trenger bare over tid å vise at man ikke kan stå i jobb. Man må være med på masse opplegg gjennom dette, men om det vises at det ikke kan jobbes, får man trygd. Dette tar som du sier, ca 7.5 år i snitt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en situasjon hvor jeg nå skal inn i AAP, og mulig ender det i ufør. Det å leve av 60% av det jeg tjener nå blir svært utfordrende, og etter hva jeg forstår vil det bli en kamp å i det hele tatt få det..

Synes denne saken er svært interessant. Lønner det seg å ta advokat fra start tro? Gjennom hele prosessen.

https://advokatnav.no/uforetrygd/avslag-pa-uforetrygd/

"Kvinnen gjorde som NAV anbefalte og søkte om uføretrygd. Ettersom NAV selv hadde anbefalt henne å søke forventet hun naturligvis at søknaden ville bli innvilget. Sjokket var derfor stort da hun åpnet vedtaksbrevet og så at uføretrygdssøknaden var avslått. NAV gitt avslag på uføretrygd selv om de hadde anbefalt søknaden bare noen måneder tidligere!"

Kvinnen fikk hjelp av advokat, og vant saken. De dekket også advokatutgiftene.

Anonymkode: 6f291...906

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser bl.a inne på facebookgruppene AAP-aksjonen, Nav spørsmål og eller andre grupper at noen kommer med spørsmål som:

• Jeg har fått diagnosen xxx, hvordan søker jeg om uføretrygd?
  • Jeg orker ikke å jobbe mer å skal søke på uføretrygd, hvordan gjør jeg det?
  • Jeg føler meg utbrent og vil søke uføretrygd. Skal jeg be legen om sykemelding først eller skal jeg søke på uføretrygd først?
  • Har hatt sterke nakkesmerter i mange år, å idag fikk jeg resultatet på MR bildene (skiveutglidning). Finnes det noen mulighet til at jeg kan søke uføretrygd?

Pluss mange andre lignende spørsmål, å da tenker jeg at det er ikke rart at det er stigma rundt uføretrygd hvis det er en gjengs oppfatning at man nærmest kan bestille uføretrygd hvis man er litt pjusk eller livet butter imot.

Tror generelt folk at det er så enkelt å få uføretrygd? 

Det sier jo litt om situasjonen da Dagbladet skriver på hjemmesida si at "sånn får du uføretrygd/uføretrygd? slik går du frem" og masse andre tilsvarende artikler.

Dette er den nye normalen, tydeligvis.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En slipper å jobbe både på AAP og uføretrygd.

Ja for du har nedsatt arbeidsevne. Jeg bare svarer på om denne personen mente at om de hadde en lidelse slapp de å jobbe ( altså mange trur at om de sier de har angst så får de aap for at de ikke vil jobbe)

AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (1 minutt siden):

Det sier jo litt om situasjonen da Dagbladet skriver på hjemmesida si at "sånn får du uføretrygd/uføretrygd? slik går du frem" og masse andre tilsvarende artikler.

Dette er den nye normalen, tydeligvis.

Ja den der er rimelig drøy. "Dette må du ikke si om du søker uføretrygd". "Trygg vei til uføretrygd". Osv.

Nesten utrolig.

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ja for du har nedsatt arbeidsevne. Jeg bare svarer på om denne personen mente at om de hadde en lidelse slapp de å jobbe ( altså mange trur at om de sier de har angst så får de aap for at de ikke vil jobbe)

Ah, slik å forstå. Om lidelsen er stor nok får man jo sykemelding, og da er jo løpet i praksis startet.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som vil ha uføretrygd? Da er det noe alvorlig galt mentalt... og de trenger det kanskje da... For meg er det en stor sorg, og jeg håper virkelig jeg vil kunne klare å stå i jobb med tilrettelegging, at det blir mulig for arbeidsgiver, og at jeg mirakuløst blir bedre. Jeg nærmer meg 60, så det er ikke bare å bytte yrke.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, folk er jo veldig forskjellige når det kommer til dette.

Jeg strittet ikke imot et sekund, da jeg aldri har likt å jobbe. Så slik sett har det vært veldig greit for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ingen som vil ha uføretrygd? Da er det noe alvorlig galt mentalt... og de trenger det kanskje da... For meg er det en stor sorg, og jeg håper virkelig jeg vil kunne klare å stå i jobb med tilrettelegging, at det blir mulig for arbeidsgiver, og at jeg mirakuløst blir bedre. Jeg nærmer meg 60, så det er ikke bare å bytte yrke.

Det virker på HI som mange vil ha uføretrygd. Om det som skrives av disse folkene er sant, da.

AnonymBruker
Skrevet

*legen, NAV og spesialistene på riksen sier jeg må søke uføretrygd, - jeg trenger faktisk ikke hjelp til å gjøre det, da de ordner selve utformingen i ordlyden i søknaden og du skal kun fylle ut ettpar skjemaer

Anonymkode: 71835...573

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...