Gå til innhold

Huff… barnemark?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært i kontakt med et barn som har barnemark. Det er 2 uker siden jeg var i kontakt med barnet det gjelder, og jeg vet ikke om jeg innbiller meg det eller om jeg faktisk også klør om natta. Forstår jeg bør ta sånn kur. Om jeg tar en tablett i kveld, vasker og skifter jeg sengetøy i morgen tidlig? Hver dag? Om det er reell kløe jeg merket i natt og ikke placebo (jeg fikk helt noia av tanken), hvor lenge før det slutter klø? 

dere med småbarn som har vært borti dette, hvordan bli kvitt det og hvor lenge er det «smittsomt» når det gjelder ting barnet har tatt på hos meg? 

Anonymkode: e2f52...907

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Inkubasjonstiden er 3 uker, så det var nok innbilning. Hvis du faktisk får barnemark, så kan jeg opplyse om at da er du ikke i tvil. Det kravler og kiler noe jævlig i hele endetarmen døgnet rundt, ikke bare kløe om natta. Hvis du har helt panikk for det, så ts en kur om 3-4 uker. 

Anonymkode: e4be4...d9a

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Det stod 2-6 uker på nettet. Jeg våknet og klødde i natt, men fullt mulig det er noe jeg innbiller meg fordi jeg fikk helt noia av å høre det. Om det faktisk er mark, hvordan gjorde du det med sengetøy? Bytte i morgen tidlig? Bytte daglig i 2 uker? 

Skrevet

Kjæresten og jeg har nettopp hatt en runde, og vi aner ikke hvor de kom fra. Det kan veldig godt klø bare på natta. Vi er ikke redde for å studere avføring, og så tydelig levende mark, etter å ha tørket oss i rumpa. 

I stedet for å spørre masse spørsmål, så finnes det god veiledning på nett. https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/barnemark

Anonymkode: 2272e...43e

Skrevet

Takk for svar. Har lest alt jeg kommer over, men ville høre fra folk her også. Jeg har tvangslidelse, så mulig dette trigger meg mer enn hva som er normalt hos de som ikke har slik problematikk. Burde kanskje nevnt det i hovedinnlegg. Jeg er ganske panisk, har hatt flere episoder i dag med angst og begynt å gråte. Min tvangslidelse går i stor grad på hygiene, og tanken på at noen skal «leve» i meg gir meg panikk. 

jeg håper dette er et trygt sted å dele tankene mine. 

jeg har tatt en tablett med Vermox, skiftet sengetøy og vasket overflater med klorin. Tenker skifte sengetøy igjen i morgen. Har dusjet flere ganger. Noen som har betryggende historier? Fant mye skremsel på nett, som gjorde meg mer urolig. 

• Hjerte 3
Skrevet

Du må jo se på bæsjen din. 

Får du mark på fingrene når du klør deg? Husker jeg hadde barnemark som liten, da pirket mormor dem bort fra rumpa med en plastikkhårnål. 

Anonymkode: b817d...9ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for svar. Har lest alt jeg kommer over, men ville høre fra folk her også. Jeg har tvangslidelse, så mulig dette trigger meg mer enn hva som er normalt hos de som ikke har slik problematikk. Burde kanskje nevnt det i hovedinnlegg. Jeg er ganske panisk, har hatt flere episoder i dag med angst og begynt å gråte. Min tvangslidelse går i stor grad på hygiene, og tanken på at noen skal «leve» i meg gir meg panikk. 

jeg håper dette er et trygt sted å dele tankene mine. 

jeg har tatt en tablett med Vermox, skiftet sengetøy og vasket overflater med klorin. Tenker skifte sengetøy igjen i morgen. Har dusjet flere ganger. Noen som har betryggende historier? Fant mye skremsel på nett, som gjorde meg mer urolig. 

Jeg har hatt det flere ganger som voksen. Heldigvis er det raskt å bli kvitt dem ved hjelp av Vermox, ja.

Når det gjelder hygiene, så har jeg tatt tabletten. Skiftet på senga og skiftet håndklær. Dusjet. Brukt sånne Jif wipes (baderom) på kraner og toalettet. 

Dagen etter, har jeg også skiftet håndklærne. Av og til har jeg også byttet på senga da også, men ikke alltid. Skal nevnes at jeg bruker nattøy, så det har jeg skiftet.

Men etter dette, har jeg ikke vært mer nøye med hygienen enn vanlig, og det har alltid gått bra. Jeg har ikke smittet meg selv.

Det er sånn at du skal ta en tablett etter fjorten dager igjen, er det ikke. Og da har jeg bare gjort som ved første tablett- tatt en dusj og skiftet på senga. Men da har jeg ikke vasket ekstra på badet eller noe. 

Jeg bor alene. Ps, når det gjelder klær, så har jeg vasket de buksene jeg har brukt dagen jeg merket det klødde + buksen/buksene jeg har brukt ca tre dager før jeg merket noe. Disse klærne har jeg så klart bare vasket på vanlig 30 eller 40 grader. Men etter at jeg har tatt tabletten, har jeg ikke vasket klærne oftere enn vanlig. 

Skjønner godt det er stressende for deg, siden du har en tvangslidelse. :klem3:

Anonymkode: 2e75d...031

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har hatt det flere ganger som voksen. Heldigvis er det raskt å bli kvitt dem ved hjelp av Vermox, ja.

Når det gjelder hygiene, så har jeg tatt tabletten. Skiftet på senga og skiftet håndklær. Dusjet. Brukt sånne Jif wipes (baderom) på kraner og toalettet. 

Dagen etter, har jeg også skiftet håndklærne. Av og til har jeg også byttet på senga da også, men ikke alltid. Skal nevnes at jeg bruker nattøy, så det har jeg skiftet.

Men etter dette, har jeg ikke vært mer nøye med hygienen enn vanlig, og det har alltid gått bra. Jeg har ikke smittet meg selv.

Det er sånn at du skal ta en tablett etter fjorten dager igjen, er det ikke. Og da har jeg bare gjort som ved første tablett- tatt en dusj og skiftet på senga. Men da har jeg ikke vasket ekstra på badet eller noe. 

Jeg bor alene. Ps, når det gjelder klær, så har jeg vasket de buksene jeg har brukt dagen jeg merket det klødde + buksen/buksene jeg har brukt ca tre dager før jeg merket noe. Disse klærne har jeg så klart bare vasket på vanlig 30 eller 40 grader. Men etter at jeg har tatt tabletten, har jeg ikke vasket klærne oftere enn vanlig. 

Skjønner godt det er stressende for deg, siden du har en tvangslidelse. :klem3:

Ååå tusen tusen takk for så godt svar ♥️ Det betydde faktisk mye for meg at du tok deg tid ut av dagen din til å skrive så utfyllende, blir helt rørt jeg 😭 

Tusen takk! 

Da skal jeg gjøre det samme du gjør, og prøve ikke ta helt av med vasking og dusjing hele døgnet slik jeg har gjort så langt i dag. Jeg telte ned timer på jobb for å kunne dusje helt, vaske overflater osv og når det blir sånn vasker jeg meg om og om igjen til huden blir sår. Det kan også ta av såpass mye at jeg isolerer meg fra andre i frykt for smitte… Ditt svar hjelper til å betrygge med at det jeg gjør er «nok». Det var smart det med klær! Jeg pleier sove i bare underbukse, men da blir det pysj som ekstra lag de neste ukene for sikkerhetsskyld. 

Jeg ønsker deg en fantastisk dag videre ♥️♥️

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Du må jo se på bæsjen din. 

Får du mark på fingrene når du klør deg? Husker jeg hadde barnemark som liten, da pirket mormor dem bort fra rumpa med en plastikkhårnål. 

Anonymkode: b817d...9ad

Hei takk for svar. Jeg har ikke sett noe mark nei. Jeg passet dette barnet en helg for 2 uker siden, og fikk vite i går at han og hele familien der har fått mark, og at jeg bør ta kur. I natt følte jeg det klødde, men som sagt kan det være jeg som blir veldig panisk rundt smitte o.l. Skulle ønske jeg bare kunne ta det med ro rundt slikt, og det håper jeg å kunne klare med god selvinnsats og hjelp med tvangslidelsen jeg har hatt siden tenårene, med tiden :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ååå tusen tusen takk for så godt svar ♥️ Det betydde faktisk mye for meg at du tok deg tid ut av dagen din til å skrive så utfyllende, blir helt rørt jeg 😭 

Tusen takk! 

Da skal jeg gjøre det samme du gjør, og prøve ikke ta helt av med vasking og dusjing hele døgnet slik jeg har gjort så langt i dag. Jeg telte ned timer på jobb for å kunne dusje helt, vaske overflater osv og når det blir sånn vasker jeg meg om og om igjen til huden blir sår. Det kan også ta av såpass mye at jeg isolerer meg fra andre i frykt for smitte… Ditt svar hjelper til å betrygge med at det jeg gjør er «nok». Det var smart det med klær! Jeg pleier sove i bare underbukse, men da blir det pysj som ekstra lag de neste ukene for sikkerhetsskyld. 

Jeg ønsker deg en fantastisk dag videre ♥️♥️

Jeg ble kjempeglad av svaret ditt 🥰 Så godt å høre at du har hjelp av å lese det jeg skrev! ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...