Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er et konkret barn jeg tenker på her. Foreldrene virker oppegående, varme og kjærlige. De har også et annet barn som er helt normalt. 
Har observert dette "onde" barnet. At det koser seg og ler om andre barn skader seg. Barnet liker å plage andre barn. Barnet har også gjort ting aktivt for at andre barn skal skade seg. 
Hva tenker dere?

Anonymkode: 09229...e71

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, slutt. Dette er dine slutninger basert på egne observasjoner hvor du ikke forstår hva som skjer og konkluderer med at barnet er "ondt". Var det ditt barn det var "ondt" mot? En annen person vil tolke dette barnet helt annerledes, noen vil kanskje sette en diagnose, men sannsynligvis er det et utviklingstrinn eller noe i konteksten der du ikke tar med eller har sett. Hva gjør barnet når det "plager" andre. Prøver det å få oppmerksomhet? En reaksjon? Hvorfor smiler barnet? Kan det være usikkerhet? Voksne mennesker gjør mye rart, men små barn lærer og de er ikke regulerte enda. Barnet er ikke "ondt".

Anonymkode: 49b85...021

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det tror jeg. Eller barn som har tendenser til det, men ikke blir korrigert eller forstår de sosiale kodene. 

Anonymkode: 830a5...689

• Liker 14
  • Nyttig 10
Skrevet

Ingen er født onde. Hvordan barn er og deres oppførsel kan komme av miljøet, foreldre eller diagnoser 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, noen er født med antisosial personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt psykopat).

Her er et intervju med en som forklarer hva som foregår i hodet hennes.

Min forforståelse er at psykopater er født slik og sosiopater blir laget grunnet omgivelsene. 

Hjernen endrer seg til å bli slik psykopatens hjerne er, grunnet traumer.

Anonymkode: 597b8...3cb

• Liker 17
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Har et slikt barn. Dvs barnet er ikke født ondt, men svært hevngjerrig. Tåler ikke mye motgang, og tar igjen med samme mynt og vel så det. Det jobbes mye med det hjemme, kan du si.

Anonymkode: b054a...3aa

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, noen er født med antisosial personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt psykopat).

Her er et intervju med en som forklarer hva som foregår i hodet hennes.

Min forforståelse er at psykopater er født slik og sosiopater blir laget grunnet omgivelsene. 

Hjernen endrer seg til å bli slik psykopatens hjerne er, grunnet traumer.

Det går imot absolutt all forskning. Ingen er født med en personlighetsforstyrrelse.

Noen er mer genetisk anlagte til å utvikle en PF og det handler om som alt annet i psykologien - arv, miljø og genetikk. 

Anonymkode: 7e8c1...257

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, slutt. Dette er dine slutninger basert på egne observasjoner hvor du ikke forstår hva som skjer og konkluderer med at barnet er "ondt". Var det ditt barn det var "ondt" mot? En annen person vil tolke dette barnet helt annerledes, noen vil kanskje sette en diagnose, men sannsynligvis er det et utviklingstrinn eller noe i konteksten der du ikke tar med eller har sett. Hva gjør barnet når det "plager" andre. Prøver det å få oppmerksomhet? En reaksjon? Hvorfor smiler barnet? Kan det være usikkerhet? Voksne mennesker gjør mye rart, men små barn lærer og de er ikke regulerte enda. Barnet er ikke "ondt".

Kan gi deg et eksempel. Barnet knuste en flaske og gjemte den knuste delen under sanden i sandkassen slik at andre skulle skade seg. Når andre barn skader seg så kan du se at barnet fryder seg. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mildt sagt en kontroversiell påstand - og de aller fleste mennesker liker å tenke at alle mennesker i utgangspunktet vil godt og at alle mennesker har noe godt inni seg. 

Mine erfaringer sier det motsatte. At ja, det finnes mennesker (barn og voksne) som er onde. 

Min mening er at selv om "alle" mennesker har noe godt i seg, så må det gode oppveie det dårlige for at det skal kunne sies å være et godt menneske. 

Anonymkode: d0ada...b72

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke svaret på spørsmålet ditt. Men lurer litt på det samme selv. Er lærer og møter barn som mobber andre og oppfører seg dårlige selv om foreldrene er (tilsynelatende?) flinke og greie og ressurssterke. Ville ikke nødvendigvis kalt barna onde, men skjønner hva du mener. 

Anonymkode: ce795...1e6

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Psykopati er jo vanligvis medfødt, så ja. Oppvekstforhold kan imidlertid avgjøre om man utvikler svært antisosial atferd eller holder seg innenfor normene som voksen. 

Anonymkode: 5c6f0...a60

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykopati er jo vanligvis medfødt, så ja. Oppvekstforhold kan imidlertid avgjøre om man utvikler svært antisosial atferd eller holder seg innenfor normene som voksen. 

Når er det vanligst å få diagnosen? Kan barn få den?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jeg ganske sikker på at noen er ja.

Anonymkode: 58a60...877

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Når er det vanligst å få diagnosen? Kan barn få den?

Det er ikke en egen diagnose, men ligger under antisosial eller dyssosial personlighetsforstyrrelse. Disse diagnosene kan bare gis voksne. 

I det amerikanske diagnosesystemet er det krav om at trekk har vært til stede før fylte femten for å få denne diagnosen, i det vi bruker i Norge tror jeg formuleringen er at trekk ofte er til stede.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det går imot absolutt all forskning. Ingen er født med en personlighetsforstyrrelse.

Noen er mer genetisk anlagte til å utvikle en PF og det handler om som alt annet i psykologien - arv, miljø og genetikk. 

Anonymkode: 7e8c1...257

Ingen er født med ASPD – men noen er født med en biologisk profil som gjør at de utvikler antisosiale trekk uansett miljø, hvis genetisk risiko er høy nok.

Men for de fleste kreves både arv og miljø.

Dette er ikke i strid med forskning – det er den rådende bio-psyko-sosiale modellen. Kilder: Hare’s Psychopathy Checklist, Frick & Viding’s CU-modell, Blair’s nevrokognitive modell, og meta-analyser i Psychological Bulletin.

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Tydeligvis veldig politisk ukorrekt å si ja, men selvfølgelig finnes det hjerneskader som kan føre til mangel på empati. Det finnes veldig mangel forskjellige hjerneskader, som påvirker forskjellige deler av hjernen. 

Anonymkode: 1f032...491

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Arv + miljø.

Begge deler har påvirkning på hvem man ender opp som. 

Så svaret er vel kanskje, ca. 50%

Anonymkode: 514e0...ac0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kan gi deg et eksempel. Barnet knuste en flaske og gjemte den knuste delen under sanden i sandkassen slik at andre skulle skade seg. Når andre barn skader seg så kan du se at barnet fryder seg. 

Men hvordan vet du intensjonen til barnet? Hvordan vet du at det er skadefryd og ikke er forsøk på å få en reaksjon eller oppmerksomhet? Eller bare for å se hva som skjer. Hvor gammelt barn snakker du om? Du beskriver tankerekker en nyfødt og toddler ikke er i stand til å ha.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, psykopati er medfødt. Noen blir onde pga oppvekst, da kalt sosiopater.

Anonymkode: 1e186...ad3

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke av den oppfatning at alle mennesker er gode da. Jeg tror at alle mennesker er nøytrale, kaotiske. Men de fleste av oss lærer sosiale koder rundt oss og ser verdi i et felleskap. Felleskap krever at man holder seg innenfor "normale" rammer. Men alle barna er jo egoistiske, vi er født egoistiske, alle barna er til å begynne med narsisitiske og selvsentrerte, utviklingen av empati kommer senere. Empati utvikles gjennom forskjellige erfaringer, men også vonde erdaringer. Barna som har opplevd noe vondt, lærer fort empati. Og det er en nylig forsking som antyder, at nåtidenes barn vokser for beskyttet liv, for å kunne lære seg tilstrekkelig empati. 

Men det barnet du forteller om, og episoden med flasken i sandkassa. Jeg ville ønske å forstå hva er det barnet ønsket å oppnå. Er det direkte synet av blod som barnet liker? Er det mer oppmerksomhet som barnet søker? Ville barnet fremstå som helt, for hen skulle selv finne glassbit og "redde" andre? Jeg er sikkerpå det barnet hadde et eller annet scenario i hodet og motiv, men motiv var ikke nødvendigivis "jeg vil være vond og se andre lide". Jeg tror det er mer i rettning "jeg tror jeg vet hva som skjer, hvis jeg gjør slikt, men jeg vil teste". Og med det, igjen, jeg tror ikke at alle barna er snille, bortsett fra de som har diagnoser, jeg tror nettopp motsatte. Alle barna er ganske så nøytrale, få barn er født snille, resten må utvikle seg forståelse for hvordan sammfun fungerer, og hvorfor vil det lønne seg for dem å oppføre seg innenfor normer. 

Anonymkode: d31bd...ad0

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...