AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Skrevet 6. november Hvilke hunderaser er reserverte og helt uinteressert i andre mennesker? Fokus på eier. Anonymkode: a2041...9fe
AnonymBruker Skrevet 6. november #2 Skrevet 6. november Mynder flest er mer reserverte raser men ingen raser kan garantere at alle individer er helt uinteressert i andre mennesker. Anonymkode: 011ce...a7b 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Alle myndene er kjent for å være veldig reserverte mot fremmede, men whippet minst av de. Bare husk at det er mye større sannsynlighet for en hund som er direkte redd andre mennesker når rasen skal være reservert, enn når man velger en rase som skal være det motsatte. Anonymkode: a8868...14a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Det sies at grønlandshunder ofte er fokusert på familien/de nærmeste, og reserverte overfor fremmede. Anonymkode: 8acc7...c13
mommyaka Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november Dette er jo noe du kan trene på. Om du skal ha hund må du jo se etter hva rase som passer deg og ditt hjem
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Skrevet 6. november Har sett eurasier omtalt slik. Anonymkode: f6f50...efe
AnonymBruker Skrevet 6. november #7 Skrevet 6. november Store jaktmynder, som Ibiza, galgo, azawakh, sloughi osv. Alltids en og annen utypisk vennlig sjel, men ca 4 av 5 er etter rasebeskrivelsen reservert. Dette er ganske krevende raser som ikke passer for alle, men det var deilig å kunne bevege seg i byen uten at hunden sjekker opp alt på to og fire bein. Anonymkode: 9e9a1...588
AnonymBruker Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Store jaktmynder, som Ibiza, galgo, azawakh, sloughi osv. Alltids en og annen utypisk vennlig sjel, men ca 4 av 5 er etter rasebeskrivelsen reservert. Dette er ganske krevende raser som ikke passer for alle, men det var deilig å kunne bevege seg i byen uten at hunden sjekker opp alt på to og fire bein. Anonymkode: 9e9a1...588 Jeg har selv hatt både veldig reserverte og veldig sosiale raser og synes personlig det er svært mye lettere å ha de mest sosiale med rundt. Ja, de er glade og vil helst hilse på alle, men det er lettere å ha med å gjøre enn en som fort blir redd og dermed må skjermes evt utagerer. Anonymkode: a8868...14a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november Enkelte spisshunder, samt noen av mynderasene. Både whippet og greyhound er relativt sosiale, whippeten aller mest. Hvis du vil ha dem skikkelig sære så er det sloughi og azawakh man må gå mot. Saluki og afghansk mynde kan også være reserverte, men jeg opplever dem som mer vennlige enn sloughi og azawakh. Irsk og skotsk er ganske vennlige, men ikke så interessert i fremmede. Anonymkode: 6ee0a...2c0
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har sett eurasier omtalt slik. Anonymkode: f6f50...efe Chow chow er en typisk enmannshund, den er vel også opphavet til Eurasieren så det kan stemme. Anonymkode: 8d549...8bc
AnonymBruker Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Ellers er min erfaring at de fleste raser, utenom de som er ekstremt vennlige/sosiale kan trenes til å overse andre, utenom når de får signal til det. Har fuglehund nå, hun ble reservert etter å ha blitt voksen, uinteressert i 90% av de hun møter, men ekstremt gira på fugl og små pattedyr. Jakthunder er generelt førerorientert og har såpass sterk interesse for jakt at hunder/mennesker er litt kjedelig, virker det som. Alle jeg har hatt har også vært gira når de møter hunder av samme type. (Men sånn er vel vi introverte når vi møter folk med felles interesser også.😁) Anonymkode: 9e9a1...588
AnonymBruker Skrevet 6. november #12 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det sies at grønlandshunder ofte er fokusert på familien/de nærmeste, og reserverte overfor fremmede. Anonymkode: 8acc7...c13 Dette stemmer ikke på de grønnlandshundene jeg vet om. De er motsatt, veldig sosiale og har lyst å hilse på alt og alle. Anonymkode: 62e08...24a
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Skrevet 6. november Saluki og flere andre mynderaser er nevnt her. Jeg har hatt saluki. Reservert overfor fremmede, men hadde heller ikke mye fokus på meg. Så langt fra lettlært som det går an ;) Anonymkode: a33a9...546
AnonymBruker Skrevet 6. november #14 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har selv hatt både veldig reserverte og veldig sosiale raser og synes personlig det er svært mye lettere å ha de mest sosiale med rundt. Ja, de er glade og vil helst hilse på alle, men det er lettere å ha med å gjøre enn en som fort blir redd og dermed må skjermes evt utagerer. Anonymkode: a8868...14a Det kan være hårfine linjer mellom reservert og redd, men det er to forskjellige ting. Det er viktig å velge oppdretter som er bevisst på dette, siden avl på reservert kan føre til redd, men redd er en feil, og skal ikke avles videre på. En godt balansert mynde skal være modig og reservert, men skyggesiden av dette kan være fryktaggresjon, og det er alvorlig når man har en såpass stor og atletisk hund. Andre ting med mynder er at de er svært knyttet til eier, som kan slå ut i seperasjonsangst, og til tross for sterk tilknytning samarbeider de dårlig og er selvstendige og kreative, feks i forhold til å stjele mat eller stikke av. Sterke jaktinstinkt hjelper ikke det heller, i tillegg til ekstrem løpeglede. De må trenes positivt, men det er mye kjærlighet også, og mange er litt klovnete sofagriser hjemme. Anonymkode: 9e9a1...588 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #15 Skrevet 6. november Min Saluki er reservert eller rettere sagt uinteressert. Han er veldig glad i familien og folk han har kjent siden han var valp. Hvis folk har veldig lyst å hilse på han er han også glad i kos, men han ville aldri oppsøkt det selv av fremmede. Jeg føler ikke at han er redd eller engstelig, men han er nok på den sky siden, hvis det gir mening. Jeg gikk fra Labrador til Saluki og synes det er helt fantastisk å ha en hund som ikke skal bort til folk. Anonymkode: 143d0...a8a 1
Gliffy Skrevet 6. november #16 Skrevet 6. november Urhunder er vanligvis reserverte, typ akita, Basenji, shiba.. men det er også mye jobb å få til en skikkelig god relasjon med de da, sånt som man får gratis omtrent med en retriever. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #17 Skrevet 6. november Vi har en whippet som var ganske reservert, men vi har også pudler som er super sosiale. De fikk henne ut av skallet og mer komfortabel rundt folk. Har hatt to border collier som var reserverte, altså ikke usikre, men bare uinteresserte i fremmede. Anonymkode: 03fed...278
AnonymBruker Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 12.23): Hvilke hunderaser er reserverte og helt uinteressert i andre mennesker? Fokus på eier. Anonymkode: a2041...9fe Det er ikke mange raser som er reserverte overfor fremmede, og samtidig har stort fokus på eier. De typisk reserverte rasene er ofte også selvstendige og har ikke så stort eierfokus ute på tur. Anonymkode: 3cc55...dd1
AnonymBruker Skrevet 8. november #19 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 12.39): Jeg har selv hatt både veldig reserverte og veldig sosiale raser og synes personlig det er svært mye lettere å ha de mest sosiale med rundt. Ja, de er glade og vil helst hilse på alle, men det er lettere å ha med å gjøre enn en som fort blir redd og dermed må skjermes evt utagerer. Anonymkode: a8868...14a Men,da snakker vi heller dårlige linjer eller dårlig sosialiserte. Reserverte hunder er bare uinteresserte, ikke redde. Evt leser du de feil. Anonymkode: 8160c...f42 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #20 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er ikke mange raser som er reserverte overfor fremmede, og samtidig har stort fokus på eier. De typisk reserverte rasene er ofte også selvstendige og har ikke så stort eierfokus ute på tur. Anonymkode: 3cc55...dd1 Men,beauceron passer til kriteriene der. Ellers enig i at de fleste nok ikke er så førerorienterte, ja. Anonymkode: 8160c...f42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå