Gå til innhold

Perimenopause og luktesans

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om jeg er i perimenopausen, men luktesansen min er en av mange symptomer som gjør at jeg nå skal utredes for det.

For min del så svinger det med syklusen. Minner om hvordan det var når jeg var gravid, bare mye sterkere. Smakssansen endrer seg også gjennom syklusen, enkelte ting smaker plutselig såpe.

Anonymkode: f0410...94f

Hva annet har du blitt utredet for?

Anonymkode: 281b3...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva annet har du blitt utredet for?

Ingenting annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingenting annet.

I rest my case.

Skrevet

I rest my case.

Ser ikke noe grunn til å utredes for noe annet, så har heller ikke bedt om annet enn henvisning til gynekolog.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

I rest my case.

Hvilke andre sykdommer er det som kommer i denne aldersgruppen som gjør at lukt og smakssans svinger med syklus?

Anonymkode: b365c...760

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke andre sykdommer er det som kommer i denne aldersgruppen som gjør at lukt og smakssans svinger med syklus?

F.eks. PCOS, hypotyreose, hypertyreose, prolaktinom, migrene, nevropati, vitaminmangel, diabetes, bruk av hormonprevensjon, bruk av antidepressiva eller medisiner som påvirker serotonin/noradrenalin, endometriose eller andre hormonfølsomme tilstander.

Endring i luktesans er forøvrig normalt i lutealfasen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du illustrere poenget mitt, men du skjønner det kanskje ikke selv 😅

Nei, kan godt innrømme at jeg ikke helt skjønner hva mine overgangsalderplager har med patriarkatet å gjøre. Men det er sikkert hjernetåka og søvnvanskene som kødder med oppfatningsevenen min🤪 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

F.eks. PCOS, hypotyreose, hypertyreose, prolaktinom, migrene, nevropati, vitaminmangel, diabetes, bruk av hormonprevensjon, bruk av antidepressiva eller medisiner som påvirker serotonin/noradrenalin, endometriose eller andre hormonfølsomme tilstander.

Vi må jo være litt rimelige. Det er ikke mulig å teste for alt. Man begynner med det mest sannsynlige alternativet. Slik må det være så lenge man ikke har uendelige ressurser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Og disse vil også kunne gi syklusendringer?

Både prevensjon og medisiner vil for de fleste være enkelt å utelukke eller sette i sammenheng med endringer eller planer.

Skrevet

Vi må jo være litt rimelige. Det er ikke mulig å teste for alt. Man begynner med det mest sannsynlige alternativet. Slik må det være så lenge man ikke har uendelige ressurser.

Men dette er jo hele poenget. Hvis "overgangsalder" alltid blir sett på som det mest sannsynlige alternativet, og at man dermed begynner i den enden, så har vi et stort problem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" 

Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen.

Anonymkode: cab1a...04b

Tror de har fått inn plaster på apotektet igjen nå, du kan sjekke på lagerstatus på nett. 

Anonymkode: c4a2a...973

Skrevet

Jeg har merket at jeg plutselig kjenner røykelukt, selv om ingen har røykt. Opplevd flere ganger. Nesten som fantomsmerter, bare i luktesansen 😂

Anonymkode: 806e0...2ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dette er jo hele poenget. Hvis "overgangsalder" alltid blir sett på som det mest sannsynlige alternativet, og at man dermed begynner i den enden, så har vi et stort problem.

Det blir jo ikke alltid det. Det vil komme helt an på symptomene pasienten har. Slik det er nå er det nok flere som lider med plager i overgangsalder enn de som får behandling for det. Vi har et motsatt problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...