AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #1 Skrevet 6. november 2025 Luktesansen min har blitt så mye sterkere enn før. Har alltid vært var for lukter, men nå blir jeg ordentlig dårlig av parfyme, røyk, folk med dårlig hygiene m.m. Før registrerte jeg bare sånne lukter, men nå blir jeg fysisk dårlig av det, i tillegg til at det kjennes som det lukter mye sterkere enn jeg kjente det før. Er dette også enda en sideeffekt av perimenopause? Anonymkode: 873a4...967 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #2 Skrevet 6. november 2025 Samme her. Lukter skit på mils avstand. Anonymkode: dac68...291
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #3 Skrevet 6. november 2025 Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #4 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b Men da kan du bare overse de trådene. Det er faktisk veldig mye som kan relateres til at hormonene endrer seg, enten du tror det eller ei. Anonymkode: a79e6...16b 2 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #5 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b For en surpomp du er da😅 Anonymkode: acef5...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #6 Skrevet 6. november 2025 Det kan komme og gå litt, det gjør det for meg. Naturlig nok siden perimenopause kjennetegnes av hormonsvingninger. Anonymkode: b365c...760
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #7 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b Hormonene spiller inn i alle cellene i kroppen og hjernen, derav så blir mange hardt rammet med alskens symptomer både i kropp og psyke, og noen blir rett og slett skikkelig skralle. Det er først nå legestanden og kvinner selv har begynt så smått å våkne med det kvinner forteller om plager i 40 åra, som alltid henges på utbrenthet, flink pike og stress og angst. Så ja mange av innleggene om utbrenthet og stress, depresjon, angst på KG kan like så godt handle om hormoner og det har kvinner selv begynt å skjønne etter hvert som det snakkes høyt om og det begynner bli fokus på det i helsevesenet. Kvinner har rett og slett blitt «feildiagnostisert» med mye som kan rettes opp med riktig hormonbehandling. Det er viktig å informere om. Største delen av angst og depresjon problematikken feks for damer i 40 åra er hormonelt betinget pga perimenopause/menopuse og selvmordsraten er ganske høy i den gruppa. Flere ville antageligvis kunne fått hjelp og reddet om de fikk adekvat hormonbehandling. Anonymkode: 80c09...463 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #8 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hormonene spiller inn i alle cellene i kroppen og hjernen, derav så blir mange hardt rammet med alskens symptomer både i kropp og psyke, og noen blir rett og slett skikkelig skralle. Det er først nå legestanden og kvinner selv har begynt så smått å våkne med det kvinner forteller om plager i 40 åra, som alltid henges på utbrenthet, flink pike og stress og angst. Så ja mange av innleggene om utbrenthet og stress, depresjon, angst på KG kan like så godt handle om hormoner og det har kvinner selv begynt å skjønne etter hvert som det snakkes høyt om og det begynner bli fokus på det i helsevesenet. Kvinner har rett og slett blitt «feildiagnostisert» med mye som kan rettes opp med riktig hormonbehandling. Det er viktig å informere om. Største delen av angst og depresjon problematikken feks for damer i 40 åra er hormonelt betinget pga perimenopause/menopuse og selvmordsraten er ganske høy i den gruppa. Flere ville antageligvis kunne fått hjelp og reddet om de fikk adekvat hormonbehandling. Anonymkode: 80c09...463 Nei vet du hva, å behandle "alt" med hormoner så snart man bikker 40, fremfor å gi kvinner en skikkelig utredning er da virkelig ikke veien å gå. Snakk om å rævslikke patriarkatet... Anonymkode: 281b3...876 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #9 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b Er du kanskje i overgangsalderen eller? Raseri og sinne er del av symptombilde vettu.. 🙃 Det finnes heldigvis hjelp å få. Anonymkode: c6dbe...744 3 2
Roci Skrevet 7. november 2025 #10 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei vet du hva, å behandle "alt" med hormoner så snart man bikker 40, fremfor å gi kvinner en skikkelig utredning er da virkelig ikke veien å gå. Snakk om å rævslikke patriarkatet... Anonymkode: 281b3...876 Utredning er viktig uansett, men for kvinner i perimenopause og menopause, så beskytter faktisk HRT mot bl.a. beinskjørhet og enkelte kreftformer. Selv om det er en litt forhøyet risko for brystkreft, kan fordelene oppveie ulempene for mange kvinner. Her er f.eks. en liste over vanlige plager ved overgangsalder: Uregelmessig menstruasjon Hetetokter Vaginal tørrhet Nattsvette Humørsvingninger Oppblåsthet Ømme bryster Vektøkning Nedsatt sexlyst Hodepine Leddsmerter Elektriske støt / Electric shocks Brennende munn-syndrom Problemer med tannkjøttet Fordøyelsesproblemer Tørr og kløende hud Angst Nummenhet Søvnproblemer Konsentrasjonsvansker Svimmelhet Utmattelse Hårtap Glemsomhet Sprø og flisete negler Stressinkontinens Endringer i kroppslukt Irritabilitet Allergi Ujevn hjerterytme Depresjon
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #11 Skrevet 7. november 2025 Roci skrev (2 minutter siden): Utredning er viktig uansett, men for kvinner i perimenopause og menopause, så beskytter faktisk HRT mot bl.a. beinskjørhet og enkelte kreftformer. Selv om det er en litt forhøyet risko for brystkreft, kan fordelene oppveie ulempene for mange kvinner. Her er f.eks. en liste over vanlige plager ved overgangsalder: Uregelmessig menstruasjon Hetetokter Vaginal tørrhet Nattsvette Humørsvingninger Oppblåsthet Ømme bryster Vektøkning Nedsatt sexlyst Hodepine Leddsmerter Elektriske støt / Electric shocks Brennende munn-syndrom Problemer med tannkjøttet Fordøyelsesproblemer Tørr og kløende hud Angst Nummenhet Søvnproblemer Konsentrasjonsvansker Svimmelhet Utmattelse Hårtap Glemsomhet Sprø og flisete negler Stressinkontinens Endringer i kroppslukt Irritabilitet Allergi Ujevn hjerterytme Depresjon Takk for at du illustrere poenget mitt, men du skjønner det kanskje ikke selv 😅 Anonymkode: 281b3...876
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #12 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei vet du hva, å behandle "alt" med hormoner så snart man bikker 40, fremfor å gi kvinner en skikkelig utredning er da virkelig ikke veien å gå. Snakk om å rævslikke patriarkatet... Anonymkode: 281b3...876 Tror du man ikke har to tanker i hodet samtidigat man blir utredet. Har du satt det inn i HRT for kvinner eller kvinners pre-, -peri og menopuse? Ikke bare hjelper det på symptombyrden men Det forbedrer også kvinners helse minst 30 år frem i tid fordi det forebygger aldersykdommer som Alzheimers, benskjørhet, hjerte/kar sykdommer og Parkinson osv. Anonymkode: 80c09...463 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #13 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for at du illustrere poenget mitt, men du skjønner det kanskje ikke selv 😅 Anonymkode: 281b3...876 Du får utdypet poenget ditt tror jeg. Tror du ikke kvinner med den symptomlista ikke er utredet eller forøkt andre ting for å bli bedre? Sett deg inn i HRT du før du mener noe som helst om hva som er best for kvinner i overgangsalder. Anonymkode: 80c09...463
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #14 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du får utdypet poenget ditt tror jeg. Tror du ikke kvinner med den symptomlista ikke er utredet eller forøkt andre ting for å bli bedre? Sett deg inn i HRT du før du mener noe som helst om hva som er best for kvinner i overgangsalder. Anonymkode: 80c09...463 Nei, er man over 40 og har en hjernevasket lege slenges man rett i overgangsalder-sekken. Og jo mer man skriver på lista over såkalte overgangsplager, jo mindre penger trenger helsevesenet å bruke på utredning. Anonymkode: 281b3...876
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #15 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, er man over 40 og har en hjernevasket lege slenges man rett i overgangsalder-sekken. Og jo mer man skriver på lista over såkalte overgangsplager, jo mindre penger trenger helsevesenet å bruke på utredning. Anonymkode: 281b3...876 Overgangssekken var det siste jeg ble slengt i, det måtte jeg finne ut av selv-ble slengt i mange andre sekker. De flest fastleger tror overgangsalder kun er hetetokter og trøtte slimhinner, ikke alt annet. Det blir lagt på stress, angst, depresjon, utmattelse, ME, fibro osv. mange blir faktisk MYE bedre av dette med HRT. Folk som har blitt uføre er tilbake i jobb bla. Anonymkode: 80c09...463 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #16 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, er man over 40 og har en hjernevasket lege slenges man rett i overgangsalder-sekken. Og jo mer man skriver på lista over såkalte overgangsplager, jo mindre penger trenger helsevesenet å bruke på utredning. Anonymkode: 281b3...876 Dette stemmer nok ikke, men hvis jeg husker riktig så har du opplevd et tragisk tap i forbindelse med en feildiagnostisering av noen som stod deg nær? ❤️ Det er fryktelig når slike feil skjer (sier ikke det med lett hjerte, da jeg har vært med på det selv), men det betyr ikke at disse plagene ikke finnes og at andre ikke skal få hjelp for det. Det er helt ok å ta en pause fra KG hvis du kjenner at du blir veldig trigget når dette temaet kommer opp! Anonymkode: b365c...760 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #17 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette stemmer nok ikke, men hvis jeg husker riktig så har du opplevd et tragisk tap i forbindelse med en feildiagnostisering av noen som stod deg nær? ❤️ Det er fryktelig når slike feil skjer (sier ikke det med lett hjerte, da jeg har vært med på det selv), men det betyr ikke at disse plagene ikke finnes og at andre ikke skal få hjelp for det. Det er helt ok å ta en pause fra KG hvis du kjenner at du blir veldig trigget når dette temaet kommer opp! Anonymkode: b365c...760 Ja det er jo greit å skrive at man har personlig erfaring med det motsatte og det er selvfølgelig ugreit. Feildiagnostisering skjer på mange områder innen kvinnehelse eller helse generelt Men overgangsplager er en greie som blir oversett mye og det er mye feil kunnskap der ute som kvinner i hopetall lider under. Derfor er det også viktig å snakke sammen og høyt om det, så man slipper lide unødvendig den ene eller den andre veien. Samtidig så må man ikke stole blindt på leger, men følge egen magefølelse. Anonymkode: 80c09...463
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #18 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette stemmer nok ikke, men hvis jeg husker riktig så har du opplevd et tragisk tap i forbindelse med en feildiagnostisering av noen som stod deg nær? ❤️ Det er fryktelig når slike feil skjer (sier ikke det med lett hjerte, da jeg har vært med på det selv), men det betyr ikke at disse plagene ikke finnes og at andre ikke skal få hjelp for det. Det er helt ok å ta en pause fra KG hvis du kjenner at du blir veldig trigget når dette temaet kommer opp! Anonymkode: b365c...760 Ja, det stemmer (man er visst ikke så anonym her som man skulle tro 😅). Det var kreft, men ble behandlet som overgangsalder til det var for sent. Anonymkode: 281b3...876
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #19 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Herregud kutt ut alle de jævla "er dette overgangsalderen??! Er dette perimenopause???" Jeg har vært på kvinneguiden i mange år og det er først nå i det siste at faen meg annenhvert problem skal relateres til overgangalderen. Anonymkode: cab1a...04b Allikevel deltar du frivillig 😂 Ikke uvanlig at endring i hormoner kan påvirke allergier og hvor sensitiv man blir. Det gjelder både puberteten, svangerskap og overgangen. På godt og vondt. Mer hissig blir vi og 🤭🤭 Anonymkode: 288fb...3a2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #20 Skrevet 7. november 2025 Vet ikke om jeg er i perimenopausen, men luktesansen min er en av mange symptomer som gjør at jeg nå skal utredes for det. For min del så svinger det med syklusen. Minner om hvordan det var når jeg var gravid, bare mye sterkere. Smakssansen endrer seg også gjennom syklusen, enkelte ting smaker plutselig såpe. Anonymkode: f0410...94f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå