AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Skrevet 6. november Hei. Har nettopp kjøpt meg inn i et sameie og bodd her 1 mnd. Jeg ble forespeilet av megler at garasjeanlegget skulle oppgraderes, og da oppgraderes og restaureres. Det ville i følge han skje om flere år. Garasjen skulle visstnok rives og bygges ny, og ingen har fått tallene før ekstraordinært årsmøte nettopp avholdt. De kreves enn økning av felleskostnader på nesten 4.000kr og hver seksjon må selv finansiere ytterligere nesten 200.000kr til dette prosjektet. Hadde jeg fått presentert disse tallene da jeg vurderte å kjøpe hadde jeg aldri kjøpt. Ingen hadde som nevnt fått utdelt disse tallene før knapt før årsmøtet. Verdien vil synke da felleskostnadene havner på over 10.000kr for et bygg bygd på 70-tallet, hvor det kun vil stå et helt nytt garasjeanlegg. Jeg vil verken få råd til eller kunne selge dette… Har jeg driti meg helt ut eller kan jeg få noe juridisk hjelp her? Dette var skjulte kostnader som nå vil ruinere meg… Anonymkode: 06f79...425 4 9
AnonymBruker Skrevet 6. november #2 Skrevet 6. november Da må jo beboerne stemme i mot, da. Anonymkode: 144d6...a3a 26
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Dette går helt fint, ikke få panikk for tidlig. For det første, sjansen er stor at det ikke kommer til å skje så raskt, sameier er sjeldent så effektive. Har de vedtatt noe nå, kan det like godt skje i løpet av neste 5-10 år. Begynn å spare opp de 200 tusen. For det andre, ja du er kanskje litt låst til leiligheten i den perioden det bygges, men på den positivet siden, verdien på boligen din VIL øke mer enn 200 tusen med en ny flott garasje, kanskje også med lademuligheter eller ekstra lagring. Økning av felleskostrander vil ikke være for alltid. Og, det er helt sikkert alltid siste mulighet, å si fra seg garasjeplass og noen andre vil overta, dette må du dog gjøre bare hvis du er virkelig helt, helt blakk. Dette skader verdien på boligen din på sikt. Anonymkode: bae4e...fda 14 2 4
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Hei, takk for svar! Det ble vedtatt med akkurat 2/3 for og det er planlagt at dette skal skje til våren, og det er satt av 6 mnd fra start til slutt. Akkurat 6. mnd vet jeg ikke om jeg kjøper. Men det står på dørstokken min nå… Anonymkode: 06f79...425 2 5
AnonymBruker Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november For øvrig skal ALLE beboerne få garasjeplass med lading nemlig. Derav den høye kostnaden også. Kan ikke gi fra meg garasjeplassen, det er visst heller ikke lov å leie det ut😞 Anonymkode: 06f79...425 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Skrevet 6. november Sjekk ut hva selger og megler faktisk visste om dette prosjektet da de solgte leiligheten. Hvis informasjon ble holdt tilbake kan du bruke boligkjøperforsikringen din til å muligens heve kjøpet eller få penger tilbake (200k, minst). Anonymkode: 47da2...153 20 10
AnonymBruker Skrevet 6. november #7 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Hei. Har nettopp kjøpt meg inn i et sameie og bodd her 1 mnd. Jeg ble forespeilet av megler at garasjeanlegget skulle oppgraderes, og da oppgraderes og restaureres. Det ville i følge han skje om flere år. Garasjen skulle visstnok rives og bygges ny, og ingen har fått tallene før ekstraordinært årsmøte nettopp avholdt. De kreves enn økning av felleskostnader på nesten 4.000kr og hver seksjon må selv finansiere ytterligere nesten 200.000kr til dette prosjektet. Hadde jeg fått presentert disse tallene da jeg vurderte å kjøpe hadde jeg aldri kjøpt. Ingen hadde som nevnt fått utdelt disse tallene før knapt før årsmøtet. Verdien vil synke da felleskostnadene havner på over 10.000kr for et bygg bygd på 70-tallet, hvor det kun vil stå et helt nytt garasjeanlegg. Jeg vil verken få råd til eller kunne selge dette… Har jeg driti meg helt ut eller kan jeg få noe juridisk hjelp her? Dette var skjulte kostnader som nå vil ruinere meg… Anonymkode: 06f79...425 Hvem mener du skulle gitt juridisk hjelp`De er sånn det er å kjøpe i sameie, det har vært årsmøte og det er stemt for med flertall. Du skriver misvisende, først at garasjenalegget skulle oppgraderes for så skrive garasjen skulle vistnok rives og bygges ny. Ikke sikkert noen satt på tallene før årsmøte. Det er varslet og bestemt på årsmøtet. En megler sitter ikke inne på all info. Sameie står støtt i dette når de får flertall Anonymkode: c7be3...79f 7
AnonymBruker Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november Dette vil selger ha visst om, for noe slikt har garantert blitt diskutert før dette årsmøtet. Og har selger visst om det, så skal megler også ha info. Dette er å holde tilbake informasjon. Jeg ville prøvd å kontakte selskapet det du har boligkjøper forsikring..? Anonymkode: fe3b7...6da 24 4
AnonymBruker Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november Når du ble forespeilet av megler at garasjeanlegget skulle oppgraderes og restaureres så har du nok ingen sak. At megler legger til at det ikke skulle skje i den nærmeste tid er knepet ofte meglere bruker for å lokke til seg kjøpere. Fordi slike prosjekter ofte har en uklar dato for når det er planlagt igangsetting. Derfor kan du aldri stole 100% på hva en megler sier. Det eneste sikre hadde vært å få utlevert kopi av siste styremøter/sameiemøter før du kjøpte leiligheten, for å få en mer sikker ide om hvilke konkrete planer som evt forelå. Har selv vært styreleder for et sameie hvor jeg visste bygget stod ovenfor omfattende kostbart vedlikehold av fasade. Men istedenfor å pushe på dette for styret (de var uansett udugelige og så ikke verdien i vedlikehold) så fant jeg ut det var best å la det ligge og heller selge leiligheten for en god pris. 👍 Anonymkode: 48bd2...680 8 1
skeiv-ostepop Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november Det store spørsmålet her blir hvem som visste hva, og når. Slik jeg forstår det du skriver så ble du informert om at det ville komme en kostnad knyttet til et prosjekt, men du ble ikke informert om omfanget eller kostnaden rundt dette? Hva gjorde du for å få klarhet i dette før du la inn bud? 4
newman01 Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Må da være et voldsomt garasjeanlegg om det skal koste beboerne 1,2 millioner pr boenhet over 20 års løpetid. 48´000 i året pluss 200k innskudd er imponerende mye 12 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #12 Skrevet 6. november Er det i Tokerudberget på Stovner? Der har det vært mange presseoppslag om et falleferdig parkeringshus som må totalrehabiliteres og at det blir veldig dyrt. Anonymkode: f6c75...ce7 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Skrevet 6. november newman01 skrev (1 time siden): Må da være et voldsomt garasjeanlegg om det skal koste beboerne 1,2 millioner pr boenhet over 20 års løpetid. 48´000 i året pluss 200k innskudd er imponerende mye Ja det er det villeste jeg har vært med på… Anonymkode: 06f79...425
AnonymBruker Skrevet 6. november #14 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem mener du skulle gitt juridisk hjelp`De er sånn det er å kjøpe i sameie, det har vært årsmøte og det er stemt for med flertall. Du skriver misvisende, først at garasjenalegget skulle oppgraderes for så skrive garasjen skulle vistnok rives og bygges ny. Ikke sikkert noen satt på tallene før årsmøte. Det er varslet og bestemt på årsmøtet. En megler sitter ikke inne på all info. Sameie står støtt i dette når de får flertall Anonymkode: c7be3...79f Ja - jeg fikk vite at den skulle oppgraderes, men ikke at det skulle rives og bygget nytt, selvfølgelig. Hadde noen fortalt meg det, og at jeg skulle betale 1 million for et parkeringsplass hadde jeg jo aldri kjøpt. At sameiet står støtt er uvesentlig - det som er avgjørende er vel hva slags informasjon som ble holdt tilbake og ikke… Anonymkode: 06f79...425 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #15 Skrevet 6. november Slike ting ser styret på i lang tid før det legges frem og stemmes over. At dette dreier seg om riving og ikke oppgradering er ikke noe de bestemte seg for nylig, så med andre ord må selger og/eller megler ha visst dette, eller så har styret vært upresis i ordvalg ovenfor selger/megler. At du blir stående uten parkeringsplass og muligens bod over så lang tid er en stor mangel man ikke forventer ved en enkel oppgradering, så her kan du trolig heve kjøpet. Anonymkode: eb1a3...8ab 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #16 Skrevet 6. november Har derfor enebolig, kan ihvertfall bestemme selv når vi vil "oppgradere" og gjør 90% selv. Anonymkode: 39d65...872 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #17 Skrevet 6. november Det jeg lurer på er: Når kjøpte du boligen? Lå det vedlegg til ordinært årsmøte + protokoll i salgsoppgave? —> her vil det nemlig høyst sannsynlig stå informasjon allerede om dette. I og med at kostnadene først ble fremlagt og stemt over ved et ekstra ordinært årsmøte så har nok ikke dette vært klart tidligere, muligens har styret fått godtatt ved ordinært årsmøte å innhente tilbud, og så har dette igjen blitt stemt på ved et ekstra ordinært årsmøte. Du har blitt forelagt informasjon om at garasjeanlegget skulle oppgraderes, så du har nok ingen sak her, dessverre. Du er også pliktig til å selv gjøre undersøkelser før du byr og kunne selv ha kontaktet styret om du følte informasjonen rundt dette var mangelfull og potensielt frykt for økte kostnader. Men - om du tegnet boligkjøperforsikring så har du fri rettshjelp der. Så ring og drøft med en advokat istedenfor. Anonymkode: 2c698...ad7 9
AnonymBruker Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvem mener du skulle gitt juridisk hjelp`De er sånn det er å kjøpe i sameie, det har vært årsmøte og det er stemt for med flertall. Du skriver misvisende, først at garasjenalegget skulle oppgraderes for så skrive garasjen skulle vistnok rives og bygges ny. Ikke sikkert noen satt på tallene før årsmøte. Det er varslet og bestemt på årsmøtet. En megler sitter ikke inne på all info. Sameie står støtt i dette når de får flertall Anonymkode: c7be3...79f Hvis du mener TS skriver misvisende så er jo det hele poenget til TS - det er gitt misvisende info ved kjøp. Og hun har sikkert boligkjøperforsikring, og da er det mulig med juridisk hjelp AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har derfor enebolig, kan ihvertfall bestemme selv når vi vil "oppgradere" og gjør 90% selv. Anonymkode: 39d65...872 Hvordan er det relevant for TS? Anonymkode: d8ccf...9b3 15
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:38 #19 Skrevet lørdag kl. 07:38 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 11.10): Dette går helt fint, ikke få panikk for tidlig. For det første, sjansen er stor at det ikke kommer til å skje så raskt, sameier er sjeldent så effektive. Har de vedtatt noe nå, kan det like godt skje i løpet av neste 5-10 år. Begynn å spare opp de 200 tusen. For det andre, ja du er kanskje litt låst til leiligheten i den perioden det bygges, men på den positivet siden, verdien på boligen din VIL øke mer enn 200 tusen med en ny flott garasje, kanskje også med lademuligheter eller ekstra lagring. Økning av felleskostrander vil ikke være for alltid. Og, det er helt sikkert alltid siste mulighet, å si fra seg garasjeplass og noen andre vil overta, dette må du dog gjøre bare hvis du er virkelig helt, helt blakk. Dette skader verdien på boligen din på sikt. Anonymkode: bae4e...fda Det skjer nok ikke de neste 5 årene - snauingene har sendt ut en faktura på 190.000kr som har forfall 31.01.2026… TS Anonymkode: 06f79...425 2 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:44 #20 Skrevet lørdag kl. 07:44 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 11.56): Når du ble forespeilet av megler at garasjeanlegget skulle oppgraderes og restaureres så har du nok ingen sak. Oppgraderes og restaureres er HELT FORSKJELLIG fra å rive og bygge nytt! Det er misledende. Anonymkode: c6328...268 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå