Gå til innhold

Hjemmelaget grøtpulver man bare tilsetter kokende vann?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en oppskrift på hjemmelaget grøtpulver som man bare trenger å tilsette kokende vann slik som det grøtpulveret man kjøper ferdig på butikken fra Nestlé?

Kan noe dele eller linke oppskrift til det dersom det finnes?🙏🩷

Anonymkode: 38e01...d5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det fins ikke. Litt av greia med hjemmelaget babygrøt er at den kokes lenge for å få ut næringstoffene. Det finnes flere typer kjøpegrøt - noen "sunnere" enn andre. Ofte oppdager man at man ikke kan bestemme hva barnet skal like og må gi det barnet faktisk liker. Oppskriften over viser til hjemmelaget grøtpulver, men man kan ikke bare tilsette vann. Grøten må kokes en stund.

Anonymkode: 1095e...552

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke det finnes. Mine barn spiste dette dem elsket det smaker litt som kardemommebolle. 1 teskje meierismør smør 5 teskje mel og melk man lager en hvit saus base  halv teskje sukker kardemomme og 3 eggeplommer man rører det gort og godt dånn det ikke blir klumpete. Godt og mye næring😊   liker selv ikke ingrediensene i nestle er mye syntetisk og null kolestrol som er superviktigt for utviklingen av  hjernen.

Anonymkode: daf5c...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det fins ikke. Litt av greia med hjemmelaget babygrøt er at den kokes lenge for å få ut næringstoffene. Det finnes flere typer kjøpegrøt - noen "sunnere" enn andre. Ofte oppdager man at man ikke kan bestemme hva barnet skal like og må gi det barnet faktisk liker. Oppskriften over viser til hjemmelaget grøtpulver, men man kan ikke bare tilsette vann. Grøten må kokes en stund.

Anonymkode: 1095e...552

Hva har de gjort med kjøpe pulveret som gjør at man ikke trenger å koke det da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse må jo bløtlegges eller kokes i forkant🙄

Ikke vanskelig. Lag mye i forkant og frys ned i terninger. Da er det bare å ta opp et psr terninger og tine det i mikro feks. Like kjapt som hurtiggrøten til nestle. 

Anonymkode: d984b...7c8

Skrevet

All hjemmelaget grøt må kokes (evt. bløtlegges). Men det trenger ikke ta lang tid, litt avhengig av hvilken type mel man velger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager en stor batch, og fryser ned terninger. Fungerer kjempegreit. Med forrige barn laga jeg sjøl, nå bruker jeg grogro sitt pulver. 

Anonymkode: 79a05...e9e

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg hadde baby (10 år siden) kom jeg over oppskrift på hjemmelaget pulver-grøt. Da hadde de først bakt et brød (husker ikke ingrediensene), så skjært opp brødet i skiver og tørket de helt, for så å blende skivene til pulver. Da skulle det visstnok bare være å tilsette varmt vann/melk.

Jeg orket aldri å prøve 😅

Anonymkode: b0d2a...721

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det fins.. Men jeg lager hjemmelaget grøt med oppskrift av Linda Stuhaug. Brukte Nestlé i starten. 
Det går fort å koke grøten (2 minutter). 1 minutt å bløtlegge den noen timer eller kvelden i forveien og 5 minutter å lage grøtpulveret.
Det holder en stund, lager ny batch kanskje hver halvannen - annenhver uke. Litt avhengig av hvor mye og hvor ofte baby spiser grøt. 

Anonymkode: d017a...e03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva har de gjort med kjøpe pulveret som gjør at man ikke trenger å koke det da?

De tilsetter ekstra vitaminer og mineraler, spesielt jern. 

Jeg hadde nok gjort som foreslått ovenfor, fryst ned som isbitterninger 😊

Anonymkode: 390b0...6f7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips!:)

AnonymBruker
Skrevet

Vi lager hjemmelaget grøt uten å bløtlegge, trenger bare å kokes opp med vann og melk, eller bare melk, men man må ha den i en kjele og røre det sammen da. Grøten lager vi av havregryn som vi moser fint i blender, har oppi litt kardemomme og kanel. Sønnen vår er 1,5 år så vi blender 1/3 av havregryna og lar 2/3 være vanlig for å få litt konsistens. Blir god grøt 😊 Ble inspirert av oppskriften som står på pakken til Grogro, og topper grøten med f.eks rørte jordbær, Helios eplesyltetøy eller annet syltetøy. Men jeg ville bløtlagt havregryna hvis jeg skulle lagd samme grøt til en baby. 

Anonymkode: f5894...c90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi lager hjemmelaget grøt uten å bløtlegge, trenger bare å kokes opp med vann og melk, eller bare melk, men man må ha den i en kjele og røre det sammen da. Grøten lager vi av havregryn som vi moser fint i blender, har oppi litt kardemomme og kanel. Sønnen vår er 1,5 år så vi blender 1/3 av havregryna og lar 2/3 være vanlig for å få litt konsistens. Blir god grøt 😊 Ble inspirert av oppskriften som står på pakken til Grogro, og topper grøten med f.eks rørte jordbær, Helios eplesyltetøy eller annet syltetøy. Men jeg ville bløtlagt havregryna hvis jeg skulle lagd samme grøt til en baby. 

Bløtleggingen er ikke for konsistens, men for å frigjøre næringsstoffene for høyest mulig jernopptak for barnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bløtleggingen er ikke for konsistens, men for å frigjøre næringsstoffene for høyest mulig jernopptak for barnet. 

Ja, jeg vet det, derfor jeg ville gjort det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...