Gå til innhold

Er årets influensevaksine til nytte ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (14 minutter siden):

Om familiemedlemmer var nylig vaksinert var hun gjerne smitta før hun ble vaksinert?

Nei. Man blir ikke vaksinert dersom man er syk, og i hvert fall ikke om man er sengeliggende med influensa. Men nå hindrer ikke denne vaksinen smitte akkurat, den kan gi mildere forløp.

Anonymkode: 3d6db...0cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Man blir ikke vaksinert dersom man er syk, og i hvert fall ikke om man er sengeliggende med influensa. Men nå hindrer ikke denne vaksinen smitte akkurat, den kan gi mildere forløp.

Det tar ca. to uker før immunforsvaret har laget nok soldater til å beskytte kroppen etter en vaksine. Hvis det var under to uker siden hun fikk vaksine, hadde den ikke rukket å beskytte henne enda. 

Anonymkode: 729ea...c50

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare eksperimentering hvert eneste år. Det er vel typisk ca 50% sjangse for om den treffer eller ikke.

Anonymkode: 3277d...b5f

Det er fortsatt ikke eksperimentering. De kan ikke lage vaksine for alle influensavariantene i omløp, de må velge de to de tror kommer til å dominere den vinteren en stund på forhånd, og det sitter folk og studerer spredningsmønsteret nøye for å prøve å treffe så nøyaktig som mulig. De pleier stort sett å treffe så de dekker 60% av det det går mest av, enkelte år kan være lavere eller høyere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar den i år fordi jeg har hatt ordentlig influensa èn gang, og det vil jeg unngå om jeg kan. I år er jeg i tillegg plutselig blitt alene med barna, og vil gjerne holde meg på bena også fysisk. 

Anonymkode: 8bdff...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare eksperimentering hvert eneste år. Det er vel typisk ca 50% sjangse for om den treffer eller ikke.

Vet ikke om man kan kalle max 60% virkning av en vaksine for noe som "treffer".

Anonymkode: bfda2...2e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 23.59):

Har planer om å nytte fellesvaksinering som helseforetaket tilbyr, men usikker på om årets influensevaksine er "treffsikker" eller bare eksperimentering.  Kan det tenkes at ein kan bli rett og slett imun mot vaksinering med alle denne vaksineringen som tilbys. 

Har ikkje tall på hvor mange koronavaksine ein har tatt, og når tilbys årets vaksine. 

Tidlegere ein har tatt influensevaksine ble det sagt at de viste ikkje om den var treffsikker, og mange ble like fult syke. Har m.a. tatt lungebetennelsevaksine, og den må fornyes hvert 6 år.  

Anonymkode: fd83f...7c4

«Immun mot vaksinering»? 😳

Hvor fikk du den ideen fra, du vet hva en vaksine er, ikke sant?

Anonymkode: 6e4ba...f79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke helt hva du forventer da. At de som utvikler vaksiner skal kunne se inn i fremtiden? Det blir kanskje litt mye å forlange?

Anonymkode: d2e0e...b29

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om man kan kalle max 60% virkning av en vaksine for noe som "treffer".

Anonymkode: bfda2...2e6

Si at 1000 mennesker må legges inn på sykehus med influensa hvis ingen tar vaksiner. Så tar alle vaksiner og da er det kanskje bare 500 som må legges inn. Er det et bedre eller dårligere resultat, tror du? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

På avføringen? 😂

Hehe, avdelingen! 💩

Anonymkode: 6b422...510

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si at 1000 mennesker må legges inn på sykehus med influensa hvis ingen tar vaksiner. Så tar alle vaksiner og da er det kanskje bare 500 som må legges inn. Er det et bedre eller dårligere resultat, tror du? 

Det skjer ikke. Skremselspropaganda !

Anonymkode: bdd22...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Over 5000 sykehusinnleggelser i året skyldes alvorlige komplikasjoner av influensa. Årlig dør i gjennomsnitt 900 personer på grunn av influensa."

https://www.helsenorge.no/vaksinasjon/influensavaksine/

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hørt om inkubasjonstid? Man blir ikke syk øyeblikket man blir smitta. Hun kunne blitt smitta en eller to dager før hun fikk vaksina...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kan ingenting om verken influensa eller vaksine, kan du vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...