Gå til innhold

Er årets influensevaksine til nytte ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok covid og influensa hver for seg. Følte meg litt dårlig noen timer på kvelden etter covid og hadde temmelig vondt i armen i et par døgn. Merka veldig lite etter influensa og kun litt øm i armen.

Anonymkode: d2e0e...b29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor god treffsikkerhet årets vaksine har, er det for tidlig å si.

Jeg har ingen betenkeligheter med influensavaksine. 

Anonymkode: 29722...46e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok i fjor, i år og har tatt i flere år på rad. I fjor fikk jeg influensa, som vaksinert, og fikk alikevel lungebetennelse etterpå. Ble dritdårlig. Da vil jeg ikke vite hvor dårlig jeg hadde blitt uten!! Jeg er forresten frisk, ung jente som trener aktivt. 

ta vaksinen, så beskytter du deg selv mot alvorlig sykdomsforløp, og reduserer sannsynlighet for å smitte de rundt deg :) 

Anonymkode: 86f8f...b16

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tok du covid/influensa samtidig? Gikk det greit? Jeg måtte fornye pneumokokkvaksinen i år (har en underliggende tilstand) og legen anbefalte at jeg tok de andre også. Så jeg tok alle disse tre kombinert her om dagen og ble noe så vanvittig dårlig! Lå i sengen i 2-3 dager med feber og frostrier om hverandre. Og hadde vondt i hele kroppen... Har faktisk aldri opplevd det før etter vaksine. Fysioterapeuten min sa at hun hadde flere andre pasienter som hadde blitt veldig dårlig av denne komboen.

Men satser på at nå slipper jeg å risikere å bli sengeliggende ennå lenger ved reell sykdom :) 

Anonymkode: 724f6...155

Jeg tok kun korona og sesong samtidig, lungebetennelsevaksinen går ikke ut før ut på nyåret, så har ikke fornyet den nå. Jeg fikk faktisk de to vaksinene i samme overarm, men med litt i fra hverandre, og jeg så litt rundt stikket på sesong, og ellers ikke noe. Kanskje antydning til litt stiv arm. Bank i bordet så tåler jeg vaksiner godt 😊

Jeg har også underliggende sykdommer, så har tatt sesong i 20år nå og 7 doser med korona, og tålt alt fint. Kjipt å bli så dårlig 😢 Godt det går over, og håper de har truffet på virusene og vi får en bedre vinter i møte 💛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke tatt influensavaksine hvert år, men ganske mange. Skikkelig influensa har jeg bare hatt en eneste gang i livet, og jeg har aldri følt meg så elendig, noe som sier sitt da jeg er kreftpasient med spredning, og har vært gjennom ganske mange tøffe behandlinger! Folk som til stadighet sier at de har influensa, har neppe det. En kraftig forkjølelse og influensa er virkelig to vidt forskjellige sykdommer. 

Anonymkode: 1594e...d7e

Helt enig. Nå er det vel nesten 20 år siden sist jeg hadde influensa, og da var jeg så dårlig at jeg ba min søster om å skyte meg 😅

Anonymkode: 0bd76...ab2

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger, samt latterliggjøring.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 4.35):

Dersom du har hatt influensa i høst, så er den nytteløs.

Anonymkode: 3d6db...0cc

Ikke sikkert, som regel er det to typer influensavirus i vaksinen, og hvis du hadde den ene typen og ikke tar vaksinen så kan du godt få den andre typen senere den vinteren🤪

Anonymkode: 729ea...c50

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 11.29):

Tok du covid/influensa samtidig? Gikk det greit? Jeg måtte fornye pneumokokkvaksinen i år (har en underliggende tilstand) og legen anbefalte at jeg tok de andre også. Så jeg tok alle disse tre kombinert her om dagen og ble noe så vanvittig dårlig! Lå i sengen i 2-3 dager med feber og frostrier om hverandre. Og hadde vondt i hele kroppen... Har faktisk aldri opplevd det før etter vaksine. Fysioterapeuten min sa at hun hadde flere andre pasienter som hadde blitt veldig dårlig av denne komboen.

Men satser på at nå slipper jeg å risikere å bli sengeliggende ennå lenger ved reell sykdom :) 

Anonymkode: 724f6...155

Jeg tok alle tre samtidig. Ikke noe problem. Første gang jeg tok pnunokokkvaksinen. Fikk lett feber dagen etter. Det var det, samt litt øm i i sær en arm. 

Anonymkode: 5b3fa...c8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 23.59):

usikker på om årets influensevaksine er "treffsikker" eller bare eksperimentering.

Det er bare eksperimentering hvert eneste år. Det er vel typisk ca 50% sjangse for om den treffer eller ikke.

Anonymkode: 3277d...b5f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ikke denne hindre fravær og sykdom? Samtlige av de vaksinerte ble syke og borte en hel uke hver der jeg jobber. Jeg som uvaksinert og frisk jobber nå doble vakter for å få driften til å gå rundt. 🙄😒

Anonymkode: bdd22...0b1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skulle ikke denne hindre fravær og sykdom? Samtlige av de vaksinerte ble syke og borte en hel uke hver der jeg jobber. Jeg som uvaksinert og frisk jobber nå doble vakter for å få driften til å gå rundt. 🙄😒

Ting som aldri har skjedd.

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sier du at hun juger?

Anonymkode: 72205...3b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du at hun juger?

Anonymkode: 72205...3b7

100%

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er du frekk?? Nei jeg lyver ikke! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kjenner igjen konspiranoia-retorikken på lang avstand. Jo, du lyver og det vet du godt selv. Bare slutt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i risikosonen, med dårlig immunforsvar og har vært mye på sykehus som barn. Men jeg har ikke tatt influensavaksine siden 2010. Kan ikke huske sist jeg hadde influensa. I voksenalder har jeg sjeldent vært syk, som regel kun litt forkjølelse.

I 2021 tok jeg to doser med coronavaksine. Jeg hadde to korte sykehusopphold på et par timer i Mars og April 2022. Først fikk jeg corona, og mnd etter fikk jeg et virus. Jeg ble lagt innpå sykehuset, fordi jeg kastet opp min livsviktige medisin. Så måtte få det intravenøst. Men var fort ut igjen.

Anonymkode: 27f7d...5ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle de vaksinerte var borte, attpåtil en hel uke hver. 

Jeg har ~50 kollegaer, det er ca 80 prosent vaksinedekning på avføringen. Ikke EN eneste person har vært borte utover normalt fravær.

Peer, du lyver! :rope:

Anonymkode: 6b422...510

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle de vaksinerte var borte, attpåtil en hel uke hver. 

Jeg har ~50 kollegaer, det er ca 80 prosent vaksinedekning på avføringen. Ikke EN eneste person har vært borte utover normalt fravær.

Peer, du lyver! :rope:

Anonymkode: 6b422...510

På avføringen? 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke hatt influensa siden 2019, aldri vaksinert meg. Ble da smittet av et nyvaksinert familiemedlem som var sengeliggende... så de bommet fint det året.

https://nhi.no/forskning-og-intervju/vet-ikke-om-influensavaksine-virker

Anonymkode: 3d6db...0cc

Om familiemedlemmer var nylig vaksinert var hun gjerne smitta før hun ble vaksinert?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...