AnonymBruker Skrevet 5. november #1 Skrevet 5. november Har planer om å nytte fellesvaksinering som helseforetaket tilbyr, men usikker på om årets influensevaksine er "treffsikker" eller bare eksperimentering. Kan det tenkes at ein kan bli rett og slett imun mot vaksinering med alle denne vaksineringen som tilbys. Har ikkje tall på hvor mange koronavaksine ein har tatt, og når tilbys årets vaksine. Tidlegere ein har tatt influensevaksine ble det sagt at de viste ikkje om den var treffsikker, og mange ble like fult syke. Har m.a. tatt lungebetennelsevaksine, og den må fornyes hvert 6 år. Anonymkode: fd83f...7c4
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Er du i risikogruppen eller har du dårlig imunforsvar? Anonymkode: 4dcaf...8c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Dersom du har hatt influensa i høst, så er den nytteløs. Anonymkode: 3d6db...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november Tror det er sånn ca 60% treffsikkerhet, men i tillegg får man mindre alvorlig sykdom om man skulle bli syk. Anonymkode: b9b2f...5f9 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #6 Skrevet 6. november Jeg tar den, men mye fordi vi får den gratis gjennom jobb. Hadde ikke tatt meg bryet hvis ikke. Har ikke hatt influensa på mange mange år. Den er sånn ish treffsikker, men den skal jo hjelpe så man ikke blir fullt så syk som om man ikke tar den. Anonymkode: cb5b9...57a
Daisy-love Skrevet 6. november #7 Skrevet 6. november De vet vel ikke helt enda om den treffer. Sånn er det hvert år. De ser på hvordan det har vært på den sydlige halvkule, og hvordan virusene beveger seg, velger noen virus og håper det er de som kommer hit. Jeg har selv tatt påfyll av både korona og influensavaksine. Jeg er i risikogruppen, og skal også fornye lungebetennelsevaksinen i løpet av vinteren. Om en er i risikogruppen og/eller jobber eller har noen andre i risikogruppen nær seg så kan det være lurt å ta influensavaksinen. Det er ikke et must for alle andre, men det hjelper på samfunnet at færre «faller om» noen uker, i mangel på bedre beskrivelse. 3 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #8 Skrevet 6. november Jeg har tatt influensa og covid vaksinen. Har ett barn med nedsatt lungekapasitet som ikke kan ta vaksinene, så jeg ønsker å beskytte ham. Alle i min omgangskrets tar begge. Anonymkode: 25a0f...9e6 5 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #9 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Tror det er sånn ca 60% treffsikkerhet, men i tillegg får man mindre alvorlig sykdom om man skulle bli syk. Anonymkode: b9b2f...5f9 Max 60%, det er det meste noen influensavaksine noen gang har virket. De fleste år har den virket dårligere, og noen år mye dårligere. Så 60% er langt fra snittet. Merkelig hvilke tall de velger å fokusere på. Anonymkode: bfda2...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #10 Skrevet 6. november Jeg tar den hvert år. Om den omså bare virker 1% er det jo mer enn 0 (satt på spissen). Anonymkode: 0bd76...ab2 4
AnonymBruker Skrevet 6. november #11 Skrevet 6. november Jeg tar den hvert år. Det er ikke en greie at man blir "immun" mot vaksiner. Det er ikke derfor den treffer med varierende hell - det er fordi de må gjette på hvordan viruset muterer fra år til år. Siden jeg tar den hvert år, får jeg en variert, god grunnbeskyttelse mot influensa, som vil hjelpe meg mot å bli veldig syk. Over tid har man jo forsøkt såpass med kombinasjoner at det er større sjans for at man har vært utsatt for det før. Det er også grunnen til at de tror at eldre sjeldnere får influensa. Fordi de har vært utsatt for mange varianter (men det er farligere for eldre å få det, derfor anbefales vaksinering). Anonymkode: 53f2f...737 7
Purple_Pixiedust Skrevet 6. november #12 Skrevet 6. november Nei vaksinerer meg ikke. Er ikke mot vaksiner, jeg bare tar meg ikke bryet.
AnonymBruker Skrevet 6. november #13 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kan det tenkes at ein kan bli rett og slett imun mot vaksinering med alle denne vaksineringen som tilbys. Nei, man kan ikke bli immun mot vaksinering, for det er kroppens eget immunforsvar som lager beskyttelsen, ikke vaksinen i seg selv. Vaksinen bare "viser frem bilde/eksempel" av viruset det skal beskyttes mot, og så lager immunforsvaret masse spesialiserte krigere som dreper akkurat den slemmingen som står klar til action hvis de ser ham komme senere en gang. Enkelt forklart... Så jo flere vaksiner du tar gjennom livet jo bedre blir immunforsvaret. Anonymkode: 729ea...c50 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #14 Skrevet 6. november Immun mot vaksinering? Hvordan fungerer det sånn eksakt? Mye rare ideer ute og går 😅 Man vet ikke hvor treffsikker vaksinen er før sesongen har startet, men den er ca 60-70% treffsikker. Hvis man ikke tar vaksinen, har man 0%. Det er et ganske enkelt regnestykke for de fleste. Anonymkode: 87342...8f7 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #15 Skrevet 6. november Snakk med de som vaksinerer om det du lurer på. Man kan ikke bli immun, nei. Det er ikke "bare eksperimentering", noen gang. Man gjør så godt man kan med den informasjonen man har. Ingen vet bedre enn det. Ingen på KG, ingen i verden. Selvfølgelig har du tall på hvor mange koronavaksiner du har tatt, det er jo registrert. Du kan bare logge deg inn, så får du se det. Her var det mye tullprat og liten kunnskap... Når du ikke skjønner hvordan vaksiner virker så må du bare følge legens råd. Noe annet blir håpløst. Anonymkode: d2e0e...b29 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. november #16 Skrevet 6. november Daisy-love skrev (4 timer siden): De vet vel ikke helt enda om den treffer. Sånn er det hvert år. De ser på hvordan det har vært på den sydlige halvkule, og hvordan virusene beveger seg, velger noen virus og håper det er de som kommer hit. Jeg har selv tatt påfyll av både korona og influensavaksine. Jeg er i risikogruppen, og skal også fornye lungebetennelsevaksinen i løpet av vinteren. Om en er i risikogruppen og/eller jobber eller har noen andre i risikogruppen nær seg så kan det være lurt å ta influensavaksinen. Det er ikke et must for alle andre, men det hjelper på samfunnet at færre «faller om» noen uker, i mangel på bedre beskrivelse. Tok du covid/influensa samtidig? Gikk det greit? Jeg måtte fornye pneumokokkvaksinen i år (har en underliggende tilstand) og legen anbefalte at jeg tok de andre også. Så jeg tok alle disse tre kombinert her om dagen og ble noe så vanvittig dårlig! Lå i sengen i 2-3 dager med feber og frostrier om hverandre. Og hadde vondt i hele kroppen... Har faktisk aldri opplevd det før etter vaksine. Fysioterapeuten min sa at hun hadde flere andre pasienter som hadde blitt veldig dårlig av denne komboen. Men satser på at nå slipper jeg å risikere å bli sengeliggende ennå lenger ved reell sykdom Anonymkode: 724f6...155 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #17 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tok du covid/influensa samtidig? Gikk det greit? Jeg måtte fornye pneumokokkvaksinen i år (har en underliggende tilstand) og legen anbefalte at jeg tok de andre også. Så jeg tok alle disse tre kombinert her om dagen og ble noe så vanvittig dårlig! Lå i sengen i 2-3 dager med feber og frostrier om hverandre. Og hadde vondt i hele kroppen... Har faktisk aldri opplevd det før etter vaksine. Fysioterapeuten min sa at hun hadde flere andre pasienter som hadde blitt veldig dårlig av denne komboen. Men satser på at nå slipper jeg å risikere å bli sengeliggende ennå lenger ved reell sykdom Anonymkode: 724f6...155 Jeg gjorde det, og det gikk helt fint. Tidligere år har jeg tatt de hver for seg, og aldri reagert på noen av de. Anonymkode: 0bd76...ab2
AnonymBruker Skrevet 6. november #18 Skrevet 6. november Er du i risikogruppen da? Eller alder som tilsier at du skal ta den? Vi får tilbud på jobb (sykehus), aldri tatt. Aldri hatt influensa heller. Anonymkode: 5a872...c8d
AnonymBruker Skrevet 6. november #19 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjorde det, og det gikk helt fint. Tidligere år har jeg tatt de hver for seg, og aldri reagert på noen av de. Anonymkode: 0bd76...ab2 Jeg har tatt begge vaksinene tidligere (ikke samtidig) og aldri reagert noe særlig på de, så det var litt uventet kan man si! Men fysio sa at flere av hennes pasienter hadde nevnt at de ble dårlig etter å ha tatt samtidig. Men trenger sikkert ikke være at man regagerer på selve kombinasjonen, jeg fikk 3 sprøyter totalt, men det var kun den ene som hovnet opp og var ekstremt øm (jeg kjenner fremdeles en liten hevelse i området en uke senere). Så jeg tipper den var syndebukken for det hele, men husker ikke hvilken vaksine det var. Anonymkode: 724f6...155
AnonymBruker Skrevet 6. november #20 Skrevet 6. november AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tok du covid/influensa samtidig? Gikk det greit? Jeg måtte fornye pneumokokkvaksinen i år (har en underliggende tilstand) og legen anbefalte at jeg tok de andre også. Så jeg tok alle disse tre kombinert her om dagen og ble noe så vanvittig dårlig! Lå i sengen i 2-3 dager med feber og frostrier om hverandre. Og hadde vondt i hele kroppen... Har faktisk aldri opplevd det før etter vaksine. Fysioterapeuten min sa at hun hadde flere andre pasienter som hadde blitt veldig dårlig av denne komboen. Men satser på at nå slipper jeg å risikere å bli sengeliggende ennå lenger ved reell sykdom Anonymkode: 724f6...155 Jeg er også i risikogruppen, og tok covid- og influensavaksine samtidig. Selv tengte jeg ikke pneumokokkvaksinen i år, for jeg tok den for to år siden, men vet at også mitt legekontor setter tre vaksiner samtidig på de som trenger. Men i år var første gang jeg fikk bivirkninger etter vaksinering. Jeg fikk frostrier på kvelden og hadde hodepine og lett feber dagen etter. Neste dag var jeg i form igjen. Jeg har ikke tatt influensavaksine hvert år, men ganske mange. Skikkelig influensa har jeg bare hatt en eneste gang i livet, og jeg har aldri følt meg så elendig, noe som sier sitt da jeg er kreftpasient med spredning, og har vært gjennom ganske mange tøffe behandlinger! Folk som til stadighet sier at de har influensa, har neppe det. En kraftig forkjølelse og influensa er virkelig to vidt forskjellige sykdommer. Anonymkode: 1594e...d7e 1 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå