Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 6.11.2025 den 12.16):

Null problem å ferdes som kvinne, alene, i Oslo, på kvelds eller nattestid. 

Dette er faen ikke sant.

Anonymkode: 7129d...22e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er faen ikke sant.

Anonymkode: 7129d...22e

Deg om det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Voldtekt er voldtekt. Sovevoldtekt og overfallsvoldtekt er to forskjellige ting.

Anonymkode: cd8f6...059

Gode Gud… 🤦🏻‍♀️

Alle høns er fugler.

Ikke alle fugler er høns. 🐔

Alle former for voldtekt er voldtekt.

Men ikke alle voldtekter er overfallsvoldtekter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo i 15 år, men er nå flyttet ut. Jeg gikk alene da, i tjueåra, men var obs på enkelte strøk. Jeg bodde på løkka/Sofienberg. 

10 år senere:

Jeg er mye i Oslo ennå, og går alene om kvelden/ natta, men er obs. Jeg går aldri med airpods feks. 

Anonymkode: 4e325...8b1

Skrevet

Har gått mye i Oslo både alene eller med andre på kryss og tvers om nettene i Oslo sentrum. Vestt for Egertorget er jeg litt mer avslappet, østsiden litt mer på vakt og unngår eksvis storgata, men d har gått greit der også.. Ingen tilbud, eller tilnærminger sålangt  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 12.20):

Oslo er ikke en skummel eller farlig by for noen uavhengig av kjønn eller etnisitet. Det finnes skumle og farlige mennesker alle steder der det finnes mennesker og ja, i en større by så finnes det flere mennesker og dermed flere farlige, men det gjør ikke byen farligere i seg selv.

Den lyden ts hørte feks er det motsatt av farlig selv om ts oppfatta det som ubehagelig farga av sine tanker om situasjonen og lyden. Klovner er skumle i følge filmer og serier men lyden er fortsatt ikke farlig. Det var bare et øyeblikk der ts lot frykten ta vedkommende på litt villere veier enn nødvendig. Man blir ikke jakta på av drapsklovner i Oslo og overgripere har desverre ikke lydvarsling før de slår til.

Anonymkode: c7bab...f2c

Selvsagt er det farligere i en stor by som Oslo enn i en bygd på vestlandet f.eks. Nettopp av de grunnene du nevner. Mange flere farlige mennesker samlet på et lite område. Dermed mye større sjanse for å havne i en farlig situasjon. 

Da jeg bodde i Oslo hadde jeg alltid pepperspray i veska, gikk aldri ute alene om natta. 
Å gå hjem alene om natta fra bygdas eneste utested er noe ganske annet altså. 

Anonymkode: 60284...1d7

Skrevet (endret)

Holder du deg unna Karl Johanns Gate er du stort sett trygg. Det er ofte der de tilreisende henger.

Endret av blasfeminist
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Selvsagt er det farligere i en stor by som Oslo enn i en bygd på vestlandet f.eks. Nettopp av de grunnene du nevner. Mange flere farlige mennesker samlet på et lite område. Dermed mye større sjanse for å havne i en farlig situasjon. 

Da jeg bodde i Oslo hadde jeg alltid pepperspray i veska, gikk aldri ute alene om natta. 
Å gå hjem alene om natta fra bygdas eneste utested er noe ganske annet altså. 

Anonymkode: 60284...1d7

Største faren jeg opplever i Oslo er el-sparkesyklister, sykkelbud fra Foodora og Wolt, taxisjåfører og lastebilsjåfører i kryss. 

Å oppleve seg som utrygg og å faktisk være utrygg er to forskjellige ting. 

• Nyttig 2
Skrevet
Gorgonzola skrev (På 8.11.2025 den 16.15):

Hva er korrelasjonen mellom disse statistikken og det å gå hjem alene i Oslo om kvelden/natten?

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vet du ikke hvordan forum fungerer? Jeg siterte noen og svarte de.

Anonymkode: 28cc9...6c2

Jeg vet hvordan et forum bør fungere. Og det er at man svarer på topic, og ikke sporer av og siterer folk som ikke holder seg til trådens tema, slik du gjør. Velkommen til KG

Skrevet

Lurer virkelig på hvilken Oslo dere bor i når dere føler dere så utrygge. Har aldri opplevd noe skummelt selv.

Anonymkode: 89710...541

• Liker 1
Skrevet

Har gått alene om natten i Oslo i 40 + år. Aldri opplevd eller sett noe ubehagelig. 

Anonymkode: bb352...5b5

• Liker 1
Skrevet

Det ubehagelige oppstår ofte mellom folk som kjenner hverandre. Narkomane er totalt ufarlige.

Anonymkode: 07d56...695

Skrevet

Har vokst opp i Oslo, og har gått alene hjem fra fest mange ganger på natten. 

Men jeg vet jo hvor jeg ikke skal gå når det er mørkt og jeg går alene. 

Lokalt der jeg bor er det ekstremt lite sannsynlig at noe skjer hvis jeg går målrettet. 

Anonymkode: de030...d60

Skrevet

Det er en helt åpenbar risiko for ran, voldtekt osv. om man går alene nattestid i Oslo. Og overhriperen er alltid en mann, og nesten alltid en mann fra Midtøsten, Afrika, eller Pakistan. Dette er fakta; ikke ideologi.

Anonymkode: 40680...06b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en helt åpenbar risiko for ran, voldtekt osv. om man går alene nattestid i Oslo. Og overhriperen er alltid en mann, og nesten alltid en mann fra Midtøsten, Afrika, eller Pakistan. Dette er fakta; ikke ideologi.

Glemte Afghanistan.

• Nyttig 1
Skrevet

Oslo er jo ikke homogent, HVOR du går alene som ung kvinne om natten er ganske vesentlig.

Jeg er også ung kvinne, bor på Frogner i Oslo, ferdes ofte ute i mitt nærområde sent på vei hjem fra jobb, og har aldri opplevd noe i nærheten av ubehagelig. Har bodd i Oslo i over 15 år.

Den byen jeg personlig har opplevd det som mest ubehagelig å ferdes i alene om natten, er Skien.

Anonymkode: cec94...8a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oslo er jo ikke homogent, HVOR du går alene som ung kvinne om natten er ganske vesentlig.

Jeg er også ung kvinne, bor på Frogner i Oslo, ferdes ofte ute i mitt nærområde sent på vei hjem fra jobb, og har aldri opplevd noe i nærheten av ubehagelig. Har bodd i Oslo i over 15 år.

Den byen jeg personlig har opplevd det som mest ubehagelig å ferdes i alene om natten, er Skien.

Anonymkode: cec94...8a8

Og jeg bor i Skien og har ferdet rundt her i noen år uten å se noe å være redd for.

Skrevet
On 11/8/2025 at 10:23 PM, Rødvinsfilosofen said:

Største faren jeg opplever i Oslo er el-sparkesyklister, sykkelbud fra Foodora og Wolt, taxisjåfører og lastebilsjåfører i kryss. 

Å oppleve seg som utrygg og å faktisk være utrygg er to forskjellige ting. 

Man kan be om en kvinnelig taxisjåfoer i forkant. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan be om en kvinnelig taxisjåfoer i forkant. 

Har jeg aldri hatt behov for 🙂

Skrevet

Jeg er mer redd i Oslo enn i London og New York.

Byen er et høl.

Anonymkode: fba35...019

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...