Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har prøvd på vårt tredje barn i 5 prøveperioder fra i vår og frem til høsten. Tatt et par mnd pause nå, men skal starte opp igjen prøvingen igjen i desember. Noen tips til hva vi bør gjøre for å optimalisere prøvingen? Er litt skuffet, for føler vi traff eggløsning de fleste ganger sist, og likevel går det ikke. 1. mann kom på 3. forsøk, men de første to var nok bom på EL, og 2. mann kom på 1. forsøk. Så litt nytt for meg at vi treffer men at det likevel ikke går. Litt eldre er vi jo i forhold til sist, men fortsatt bare 32 og 33 år gamle. 

Har målt med strimmeltester de andre prøveperiodene, men tenkte kanskje jeg skulle bruke digital eggløsningstest. Noen andre tips? Bør man bruke glidemiddel? Eller helst ikke? Hvor mange dager før/etter bør man prøve? Noen andre triks? Kosthold? Hva med alkohol før prøving? Kutte helt?

Anonymkode: 3bf17...765

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har jo egentlig ikke prøvd så veldig lenge TS :) er du sikker på at dere treffer på EL? Får du helt positive EL tester? 

Anonymkode: d5a10...594

• Liker 7
Skrevet

Vi prøvde 7 mnd etter fjerning av spiral før jeg ble gravid. Levde som normalt, inkludert alkohol og snus. Var 31 på tidspunktet  

Jeg har stort sett troen på at man skal leve så normalt som mulig. Drikk alkohol med måte, spis normalt sunt. Ha sex når dere vil og fordi dere vil, ikke fordi dere “må prøve”. Tror ikke det er psykisk sunt å kutte alt av usunne vaner. Og jeg tror psyken igjen påvirker mer enn man tror. 

Anonymkode: 6afda...6fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har prøvd på vårt tredje barn i 5 prøveperioder fra i vår og frem til høsten. Tatt et par mnd pause nå, men skal starte opp igjen prøvingen igjen i desember. Noen tips til hva vi bør gjøre for å optimalisere prøvingen? Er litt skuffet, for føler vi traff eggløsning de fleste ganger sist, og likevel går det ikke. 1. mann kom på 3. forsøk, men de første to var nok bom på EL, og 2. mann kom på 1. forsøk. Så litt nytt for meg at vi treffer men at det likevel ikke går. Litt eldre er vi jo i forhold til sist, men fortsatt bare 32 og 33 år gamle. 

Har målt med strimmeltester de andre prøveperiodene, men tenkte kanskje jeg skulle bruke digital eggløsningstest. Noen andre tips? Bør man bruke glidemiddel? Eller helst ikke? Hvor mange dager før/etter bør man prøve? Noen andre triks? Kosthold? Hva med alkohol før prøving? Kutte helt?

Kontakt gynekolog/fastlege for å sjekke om alt er ok. Kan være tette eggledere hos deg, dårlig sædkvalitet hos han  m.m.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende ytringer og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Hei! Jeg forstår at dette er frustrerende. Her er noen tips som kan hjelpe:

* Bruk en digital eggløsnings‑test og ha samleie 1‑2 dager før testen blir positiv og på selve dagen.

* Velg et sædvennlig glidemiddel eller klarer dere uten.

* Begrens alkohol, hold koffeininntaket under 200 mg/dag, spis variert med mye frukt, grønnsaker og sunt fett.

* Prøv å redusere stress og få 7‑9 timer søvn.

* Vurder en legekonsultasjon hvis dere har prøvd >12 måneder uten resultat (spesielt siden dere er i starten av 30‑årene).

Håper dette er nyttig – dere er ikke alene, og mange finner frem til små justeringer som gjør en forskjell. Lykke til!

Anonymkode: 983a5...ac3

Skrevet
Grüner skrev (1 time siden):

Kontakt gynekolog/fastlege for å sjekke om alt er ok. Kan være tette eggledere hos deg, dårlig sædkvalitet hos han  m.m.

man må nok prøve lenger enn det for å få henvisning og ts har jo sakt at dem har bommet noen ganger på eggløsning 

Anonymkode: a27b4...1c9

• Liker 1
Skrevet

Det er anbefalt å kutte alkohol og nikotin i 3 mnd før prøving, det øker sjansene og bedre kvalitet på egget/sæden eventuelt. Ville tatt litt ekstra med tilskudd den perioden. Ellers så er det jo helt normalt med 5 prøveperioder, selv om jeg forstår det er veldig stor påkjenning. 

Anonymkode: 42d98...cb1

Skrevet

Det er jo ikke lenge. Noen ganger sitter de på første forsøk (for min del tok nr 1 5 mnd, nr 2 ble til ved sex EN gang). Så at dere bruker mer tid på neste er jo ikke noe unormalt. 

Anonymkode: bad15...653

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Om du bruker digital eller strimmel EL test har ikke så mye og si. Test for eggløsning morgen og kveld mellom kl 10 og 20. Har du sex annenhver dag så er du good sånn sett. 

Glidemiddel i seg selv gjør ingen nytte for om det blir barn eller ei, men skal dere bruke det, så velg et som er spermvennlig. 

Skader ikke å kutte alkohol og nikotin, men etter "bare" 5 prøvemnd så er det ikke nødvendig å gjøre de store tiltakene tenker jeg. 

Hver syklus har tross alt "bare" 20% sannsynlighet for graviditet. 

Anonymkode: df773...ad6

Skrevet

Adopsjon? Å få barn er ikke en menneskerett.

Anonymkode: c2bf1...145

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Om du bruker digital eller strimmel EL test har ikke så mye og si. Test for eggløsning morgen og kveld mellom kl 10 og 20. Har du sex annenhver dag så er du good sånn sett. 

Glidemiddel i seg selv gjør ingen nytte for om det blir barn eller ei, men skal dere bruke det, så velg et som er spermvennlig. 

Skader ikke å kutte alkohol og nikotin, men etter "bare" 5 prøvemnd så er det ikke nødvendig å gjøre de store tiltakene tenker jeg. 

Hver syklus har tross alt "bare" 20% sannsynlighet for graviditet. 

Vi får ikke til å ha sex annenhver dag hele syklus, men vi prøver å få til å treffe litt før og etter på de mest fertile dagene. 

Ja vi får vel bare smøre oss med tålmodighet, og håpe at det klaffer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hahah er du seriøs? Syns det er fascinerende at andre personers ønske om barn er så triggende for enkelte i denne gruppa. Jeg har hverken klaga eller sagt at dette er noen menneskerett for meg... Enkelte som henger i dette forumet burde oppsøke terapi for traumer av egen barnløshet.

ts

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
CMHuser skrev (11 minutter siden):

Tar du folsyre?

Nei jeg gjør faktisk ikke det! Er det anbefalt for å øke sannsynlighet for å lykkes?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei jeg gjør faktisk ikke det! Er det anbefalt for å øke sannsynlighet for å lykkes?

Ja 😊

• Liker 2
Skrevet

Folsyre/folat er anbefalt å ta i 3 mnd før + de 3 første månedene sv svangerskapet, så det bør du absolutt ta!

Anonymkode: 3cf64...42f

Skrevet

Det er vel "vanlig" at det tar inntil et år å prøve, så syns ikke 5 mnd er så lenge (selv om det sikkert føles sånn!), spesielt mtp. bom på EL. Finnes en del råd på nett mtp. trene, spise sunt, droppe sauna/varme i bilen for mannen, finnes også kosttilskudd for mann mtp. fertilitet etc. Evt. ta en sjekk privat. Mulig man får noe offentlig men mener å huske at det kun er etter et år

Anonymkode: fed17...031

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel "vanlig" at det tar inntil et år å prøve, så syns ikke 5 mnd er så lenge (selv om det sikkert føles sånn!), spesielt mtp. bom på EL. Finnes en del råd på nett mtp. trene, spise sunt, droppe sauna/varme i bilen for mannen, finnes også kosttilskudd for mann mtp. fertilitet etc. Evt. ta en sjekk privat. Mulig man får noe offentlig men mener å huske at det kun er etter et år

Anonymkode: fed17...031

Har absolutt forståelse for at det kan ta lengre tid altså, og har forsåvidt ikke vært inne på tanken om å sjekke oss enda, siden vi jo også har klart dette to ganger før. Var mer for å høre om lure tips og triks for å øke sannsynligheten :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Før du slenger ut adopsjon som et forslag bør du vite og forstå hva det innebærer og hvor vanskelig den prosessen er. Ikke bare er det en svært kostbar prosess, men også vanskelig da mulighetene for adopsjon er svært innstrammet pga ulovlig adopsjon, uetisk adopsjon mm. Har du ikke noe fornuftig å svare på en tråd, så la vær. Kalles folkeskikk! 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...