AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:43 #1 Skrevet onsdag kl. 18:43 Nå er jeg så rasende at jeg sprekker snart 😡 har fått melding av ei at barnet hennes har blitt mobbet over lang tid på skolen. Psykisk mobbing som har gått over i fysisk med slag og spark og kvelertak. Det har gått så langt at barnet nekter å dra på skolen. Vi er i 2025.. hvor er de voksne? Lærerene på skolen? Er det på tide med kameraovervåking på skolene? Er vi kommet dit? Hvor mange barn skal ødelegges i skolen? Foreldrene til barnet og søsken blir også preget og får stor belastning med et barn som ikke klarer å gå på skolen. Skolen er for alle sies det. Eller skal vi begynne å sende mobbere til egen skole? Dele opp så det blir plass til alle på skolen? Anonymkode: 7099e...d1d 1 2
mommyaka Skrevet onsdag kl. 18:47 #2 Skrevet onsdag kl. 18:47 Dessverre har vi ikke kommer noe lenger.. lærer får ikke lov å gjøre noe ..de som mobber får bli på skolen og de som blir mobbet må bytte skole... Hater selv at vi ikke har kommet lenger enn dette. Hvorfor vinner alltid de som mobber 4 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:53 #3 Skrevet onsdag kl. 18:53 Jobber i barneskolen. Vi gjør det vi kan innenfor de rammene vi har. Dessverre er vi underbemannet så det synger etter. Dette gjør at vi per nå ikke klarer lovpålagte oppgaver. Tilsyn er utfordrende å avvikle da vi ofte både skal stå i garderobe og være på uteområdet samtidig. Mye tilsyn er også knyttet til enkeltelever med sine behov. Elevgruppen er også blitt langt mer kompleks. Spesielt etter covid. Det krever svært mye å være både barn og voksen i skolenorge i dag. Anonymkode: fb185...ede 8 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 00:01 #4 Skrevet torsdag kl. 00:01 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobber i barneskolen. Vi gjør det vi kan innenfor de rammene vi har. Dessverre er vi underbemannet så det synger etter. Dette gjør at vi per nå ikke klarer lovpålagte oppgaver. Tilsyn er utfordrende å avvikle da vi ofte både skal stå i garderobe og være på uteområdet samtidig. Mye tilsyn er også knyttet til enkeltelever med sine behov. Elevgruppen er også blitt langt mer kompleks. Spesielt etter covid. Det krever svært mye å være både barn og voksen i skolenorge i dag. Anonymkode: fb185...ede Forstår dere godt. Stakkars dere! Det bør settes inn ressurser og mobbeombud og flere faggrupper i skolen som jobber med dette. Regjeringen forventer at lærere skal stå i spagat og gjøre alt. Dere skal undervise og gjøre den jobben, men det mangfoldet av problemer i skolen i dag så klarer dere ikke jobbe 200% Anonymkode: 7099e...d1d 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 00:30 #5 Skrevet torsdag kl. 00:30 Det er veldig leit at noen må oppleve vold, mobbing og utrygghet i skolehverdagen. Men du retter spørsmålet feil. Hvor er lærerne eller du vil ha kameraovervåkning. Det er systemet det er noe galt med. Det er ikke nok lærere/voksne til å utføre arbeidet sitt på en tilstrekkelig måte i skolen. Når det avdekkes mobbing, skal alle barn beskyttes, også mobberen. Det er derfor ingen gode nok tiltak å sette inn. Vi skal forstå i hjel. Sier jeg konkret til en elev at det den driver med er mobbing, blir jeg selv beskylt for mobbing og uthenging. Vi skal forstå disse barna i hjel. de skal ikke møtes med konsekvenser, men forståelse. Jeg er mer tilhenger av å kalle en spade en spade. Jeg tror alle barn hadde kommet heldigere ut av det. Man kan fremdeles møte barn med respekt, selv om man setter krav og rammer rundt dem. Hva mener du at kamera skal gjøre. Du får jo ikke brukt den filmen til noe. Barna er mindreårige og skal beskyttes (personvern) I dag kan barn og ungdom drapstrue hverandre/lærere, de kan utøve vold. De kan lage skoletiden til et sant helvete for seg selv og andre. Det er INGEN konsekvenser. Anonymkode: cb51e...362 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 06:18 #6 Skrevet torsdag kl. 06:18 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jobber i barneskolen. Vi gjør det vi kan innenfor de rammene vi har. Dessverre er vi underbemannet så det synger etter. Dette gjør at vi per nå ikke klarer lovpålagte oppgaver. Tilsyn er utfordrende å avvikle da vi ofte både skal stå i garderobe og være på uteområdet samtidig. Mye tilsyn er også knyttet til enkeltelever med sine behov. Elevgruppen er også blitt langt mer kompleks. Spesielt etter covid. Det krever svært mye å være både barn og voksen i skolenorge i dag. Anonymkode: fb185...ede Jobber også i barneskolen. Vi må dessverre forvente en del mobbing i dag, med de få ressursene som vi har. De fleste elevene som mobber eller blir mobbet sliter med ting som ikke har rot i skolen. Jeg syns det er litt merkelig å legge alt ansvar på læreren da. Anonymkode: fa47c...71c
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:50 #7 Skrevet torsdag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er veldig leit at noen må oppleve vold, mobbing og utrygghet i skolehverdagen. Men du retter spørsmålet feil. Hvor er lærerne eller du vil ha kameraovervåkning. Det er systemet det er noe galt med. (...) Hva mener du at kamera skal gjøre. Du får jo ikke brukt den filmen til noe. Barna er mindreårige og skal beskyttes (personvern) I dag kan barn og ungdom drapstrue hverandre/lærere, de kan utøve vold. De kan lage skoletiden til et sant helvete for seg selv og andre. Det er INGEN konsekvenser. Anonymkode: cb51e...362 Det er sant, og det er utrolig. Mitt barn står oppi noe lignende nå, har blitt drapstruet på skolen (av en annen elev, med store problemer som er involvert i mye skummelt), politiet er involvert. MEN vi får ikke vite noenting, vi foreldre, om hva som egentlig har skjedd. Skolens ledelse viser til politiet og at de selv har taushetsplikt. Og politiet, når vi kontakter dem, sier at de ikke kan si noe om saken pga at det gjelder mindreårige som skal beskyttes. Og dette gjelder selv om mitt barn er innblandet som "offer"! Det føles ikke trygt å sende barn på skolen når det er slik. Anonymkode: c5548...b47 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:09 #8 Skrevet torsdag kl. 09:09 Jeg vil nok si at en stor del av ansvaret ligger på foreldrene – og ikke lærerne. Anonymkode: e0b93...079 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:13 #9 Skrevet torsdag kl. 09:13 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er sant, og det er utrolig. Mitt barn står oppi noe lignende nå, har blitt drapstruet på skolen (av en annen elev, med store problemer som er involvert i mye skummelt), politiet er involvert. MEN vi får ikke vite noenting, vi foreldre, om hva som egentlig har skjedd. Skolens ledelse viser til politiet og at de selv har taushetsplikt. Og politiet, når vi kontakter dem, sier at de ikke kan si noe om saken pga at det gjelder mindreårige som skal beskyttes. Og dette gjelder selv om mitt barn er innblandet som "offer"! Det føles ikke trygt å sende barn på skolen når det er slik. Anonymkode: c5548...b47 Uff, stakkars. For flere år siden tok vi det ene barnet vårt ut av skolen. Han var/ er en veldig forsiktig og "snill" gutt som aldri har gjort noen noe vondt. Han "klarer" ikke forsvare seg, og ble så mye mobbet at vi valgte å ta han ut, følte det var eneste måte å beskytte han på. Vi ble da meldt til barnevernet!? Det hadde gått så langt at han ver et nervevrak. Hvorfor sier noen at "han må lære å forsvare seg" og slike ting. Noen av oss har veldig forsiktige barn som ikke klarer dette, og hvorfor skal de det? De skal da kunne få være på skolen i fred uten å måtte forsvare seg. Jeg har flere barn, men de er "tøffere" av seg, ikke litt mobbet. Det som sjokkerte meg mest var noen av foreldrene til disse mobberne. De ville ikke høre og mente "gutter er gutter", og at min gutt måtte bare ta igjen. Deres barn mobbet ikke, de var bare gutter. Men heldigvis var det foreldre også, som lyttet til oss og tok tak i problemet og ordnet opp med sine barn. Jeg hadde en storebror som tok selvmord pga mobbing på skolen for mange år siden. Vi så ikke noen annen utevei enn å ta barnet vårt ut av skolen. Jeg var redd for selvmord, jeg så hvor "frynsete" han ble, og lærere som bare sa "nei, dette går jo ikke ann, vi skal snakke med mobberne". Men ingenting ble bedre. Hva forventer de egentlig, at vi skal fortette å sende han på skolen og ødelegge livet hans? Må jo være det de mente, siden de meldte oss til barnevernet. Barnevernet lyttet til oss, var bare inne til en samtale så henlegget de saken. Vi betalte for privatlærer noen timer i uka, ellers tok jeg resten av lærerjobben. Han ble så mye gladere og tryggere når han slapp å gå på skolen. I dag går han på videregående, og har fått seg noen gode venner. Han var redd for å begynne, en heldigvis har det gått bra. Jeg håper det ordner seg for dere også, lykke til. Anonymkode: 588fd...4f7 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:20 #10 Skrevet torsdag kl. 10:20 det er visst et problem på skolen ungene går på. og ble tatt opp på felles foreldre møte. og skolen fikk en del kritikk. det som var litt morsomt var en far som fikk ordet. han oppfordret mobbe ofrene til å si fra. så skulle han ta igjen for de. skolen var ikke så veldig happy for det. men han bare lo. ja hva skal dere gjøre da? dere klarer jo ikke å fikse det selv så dere skal bruke tid på meg. riiiiight. dagen etter ble 3 unger kastet i sjøen. så vidt jeg vet så har mobbingen stoppet Anonymkode: a805e...531 3
mommyaka Skrevet torsdag kl. 10:46 #11 Skrevet torsdag kl. 10:46 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil nok si at en stor del av ansvaret ligger på foreldrene – og ikke lærerne. Anonymkode: e0b93...079 Mobbing begynner et sted...sier ikke at alle som mobber tar fra foreldre..men det kommer fra et sted ..så ja
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:50 #12 Skrevet torsdag kl. 11:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det som sjokkerte meg mest var noen av foreldrene til disse mobberne. De ville ikke høre og mente "gutter er gutter", og at min gutt måtte bare ta igjen. Deres barn mobbet ikke, de var bare gutter. Anonymkode: 588fd...4f7 Ingenting sjokkerer meg. Sånne foreldrene finnes det mange av og de klarer aldri å se at deres unger mobber. Ansvarsfraskrivelse kaller man sånt. De har sikkert vært slik selv. Anonymkode: e0b93...079
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:52 #13 Skrevet torsdag kl. 11:52 mommyaka skrev (1 time siden): Mobbing begynner et sted...sier ikke at alle som mobber tar fra foreldre..men det kommer fra et sted ..så ja Å jo, det kommer som regel hjemmefra. «Du får ikke lov til å leke med ham, foreldrene hans er ikke bra nok» Ungen til den andre: -Du er fattig du, hahaha. Anonymkode: e0b93...079 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 11:55 #14 Skrevet torsdag kl. 11:55 Lite personal og vi kan ikke gjøre noe, sier lærerene, fortsatt, etter nytt lovverk og greier. Neivel. På vår skole er det hvertfall nok av folk i gule vester som står rundt, gjerne i ring og prater. De får ikke med seg mye av hva som skjer i miljøet. Jeg har stått og observert som forelder og vil påstå jeg vet mer om miljøet enn de som får betalt for å passe på. Hvorfor blir det slik? Anonymkode: 5ce9b...184
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 12:14 #15 Skrevet torsdag kl. 12:14 Ikke noe nytt dette. Regner med det ikke har bedret seg mye siden jeg gikk på barne-/ungdomsskolen. Jeg ble faktisk utrolig nok mobbet aller mest under undervisning. Dvs med lærer tilstede. Ikke av lærer selv da. Men de så jo helt klart hva som skjedde og gjorde ikke noe for å få slutt på det. Var helt alene i alle friminutt, og da hadde ikke medelever tid til å mobbe. Trist å tenke tilbake på at jeg den gangen måtte ta en dag av gangen for å holde ut. Til jeg ble ferdig på ungdomsskolen. Var veldig nærme selvmord. I dag fungerer jeg greit nok. Men i sosiale sammenhenger hvor jeg må prestere så fungerer jeg ikke. Det har gjort det vanskelig i arbeidslivet. Anonymkode: 9c773...c76
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:05 #16 Skrevet torsdag kl. 20:05 Eg synest at det er synd at lærere ikke har lov til å gjøre noe lengere. Eg hugser i barndommen, så når eg snakka med bestemor og bestefar ang det (Eg var litt mobbet innimellom på barneskolen), og da sa ihvertfall bestefar at dem som mobbet når han gikk på skolen, dem fikk klaps bak osv tror eg at han sa. Anonymkode: 51325...650
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:34 #17 Skrevet fredag kl. 15:34 dessverre alt for vanlig dette. da jeg gikk på ungdomsskolen så gjorde ikke skolen en forbanna dritt. Mobbingen tok aldri slutt før noen tok ordentlig igjen på mobberne. Anonymkode: 67d16...725
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:05 #18 Skrevet fredag kl. 16:05 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 10.09): Jeg vil nok si at en stor del av ansvaret ligger på foreldrene – og ikke lærerne. Anonymkode: e0b93...079 Jepp. Mye av mobbingen i dag foregår digitalt og mange foreldre har null oversikt over hva poden gjør online. Anonymkode: 68971...1b3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:07 #19 Skrevet fredag kl. 16:07 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jepp. Mye av mobbingen i dag foregår digitalt og mange foreldre har null oversikt over hva poden gjør online. Anonymkode: 68971...1b3 Jepp. Mye av mobbingen i dag foregår digitalt og det starter på skole iPaden med chat funksjonen skolen tilbyr. Anonymkode: 5ce9b...184
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:08 #20 Skrevet fredag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Eg synest at det er synd at lærere ikke har lov til å gjøre noe lengere. Eg hugser i barndommen, så når eg snakka med bestemor og bestefar ang det (Eg var litt mobbet innimellom på barneskolen), og da sa ihvertfall bestefar at dem som mobbet når han gikk på skolen, dem fikk klaps bak osv tror eg at han sa. Anonymkode: 51325...650 Lovverket er jo akkurat enda så hva prater du om. Den der unnskyldningen er så oppbrukt og ikke engang reell etter lovendring. Anonymkode: 5ce9b...184
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå