Gå til innhold

Avregistrering av sommerbil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har som tittelen tilsier fått meg en sommerbil som nå er blitt vinterlagret. Så vet jeg at man selv kan avregistrere bilen noen måneder slik at avgifter og forsikring blir billigere. Men en kompis hevder hardnakket at man da må betale både for å få skiltene "på" igjen, og at det koster å tegne forsikring på nytt igjen. Noen som vet?

Anonymkode: e4f4c...54b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare å avregistrere den på vegvesen.no. Du beholder skiltene på og kan i tillegg si opp forsikring når den er avregistrert. Det koster ingenting å påregistrere den, men du må ordne forsikring igjenfor å få registrert den.

Gjort flere ganger med en bil her som kun brukes av og til 😊

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg avskiltet en bil i et halvt års tid, avskiltet digitalt via statens vegvesen og sa opp forsikringen, var ikke noe hokuspokus eller ekstra avgift når jeg skulle ha forsikring eller skilter på igjen 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gladgutten79 skrev (3 minutter siden):

Jeg avskiltet en bil i et halvt års tid, avskiltet digitalt via statens vegvesen og sa opp forsikringen, var ikke noe hokuspokus eller ekstra avgift når jeg skulle ha forsikring eller skilter på igjen 

Samme her. 

Anonymkode: f9853...5bc

AnonymBruker
Skrevet

Ingen registreringsavgift. Ingen for å tegne forsikring heller. Her settes forsikringen bare på pause. Har en slags vinterlagringsforsikring på den da. 

Anonymkode: 5ded4...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar alle sammen! Da var dette så enkelt som jeg håpet på, så da skal jeg gå inn på deres sider og ordne det straks👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har som tittelen tilsier fått meg en sommerbil som nå er blitt vinterlagret. Så vet jeg at man selv kan avregistrere bilen noen måneder slik at avgifter og forsikring blir billigere. Men en kompis hevder hardnakket at man da må betale både for å få skiltene "på" igjen, og at det koster å tegne forsikring på nytt igjen. Noen som vet?

Kompisen din har rett. Forsikring stoppes og du må betale for registrering igjen. Forsikring blir også dyrere neste gang du registrere den.

Anonymkode: e6edc...ca3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 4.46):

Kompisen din har rett. Forsikring stoppes og du må betale for registrering igjen. Forsikring blir også dyrere neste gang du registrere den.

Fei, bare helt feil. 

Det koster ikke noe å avregistrere eller registrere en bil som man eier. Hvor mye man sparer avhenger av forsikringsavtalen, på MC er det vanlig at forsikringen koster mer de månedene MCen brukes men har ikke sett dette på bilforsikringer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (6 minutter siden):

Fei, bare helt feil. 

Det koster ikke noe å avregistrere eller registrere en bil som man eier. Hvor mye man sparer avhenger av forsikringsavtalen, på MC er det vanlig at forsikringen koster mer de månedene MCen brukes men har ikke sett dette på bilforsikringer. 

Du har rett, men vær oppmerksom på EU-kontrollen. Om den går ut så får man ikke registrert bilen igjen før den er iorden. 

Anonymkode: 4a566...c5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 4.46):

Det kommer helt an på hvilket forsiksringsselskap man har.  Hos If stanser trafikkforsikringsavgiften og ansvarsforsikringsdelen  umiddelbart ved digital avregistrering, (og starter å løpe når du får vedtaket om påregistrering igjen), mens resten av forsikringene går som normalt.  En telefon til forsikringsselskapet er alt som skal til for å justere til det du ønsker.  

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen avgift om du gjør det selv, fort gjort på innlogga side på vegvesen.no

Det gebyret gjelder om du blir avskiltet av politi/vegvesen for manglende eu, forsikring eller andre feil og mangler.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...