Humas Skrevet 5. november 2025 #1 Skrevet 5. november 2025 Min særbo lurer på å selge sin bolig og bo her uten å kjøpe seg inn. Tanken er å bruke god tid på å kjøpe nytt sammen og da har han pengene i banken så lenge. Han vil tjene ca 120.000/år av rentene fra sitt boligsalg. Hvis vi deler strøm og forsikring så mener jeg han i tillegg kan betale meg 8’mnd i leie. (Hvis jeg selger vil jeg ha ca det samme i renteinntekter og kunne betalt det til han. Men han har liten leilighet og jeg hus, så det er her vi vil bo til vi finner noe nytt, det er mest praktisk siden vi tenker å kjøpe hus sammen og ikke leilighet. Andre forslag?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #2 Skrevet 5. november 2025 Han skal selvfølgelig betale leie. Han skal jo ikke bo gratis! Her er det jeg som eier huset, vi deler absolutt alt av utgifter 50/50. Skulle han leid en liten leilighet måtte han betalt mer enn han gjør her.. Anonymkode: 70f28...078 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #3 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Han skal selvfølgelig betale leie. Han skal jo ikke bo gratis! Her er det jeg som eier huset, vi deler absolutt alt av utgifter 50/50. Skulle han leid en liten leilighet måtte han betalt mer enn han gjør her.. Anonymkode: 70f28...078 Dere deler på selve huslånet også? Anonymkode: b7b04...a6b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #4 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere deler på selve huslånet også? Anonymkode: b7b04...a6b låner er hennes, "deling" foregår ved at han betaler husleige - noe annet er urimelig, markedsleie / 2 Anonymkode: 8d68c...564 3
newman01 Skrevet 6. november 2025 #5 Skrevet 6. november 2025 (endret) Særbo må betale 26´000 i rentekostnader for renteinntektene. Pluss 96´000 i leie til deg. Pluss 20´0000 i strøm og forsikring. Kommunale avgifter også? Det blir jo litt skjevfordeling, siden du da sitter med ALLE renteinntektene hans, pluss at du får dekt alle utgiftene OG eventuell verdistigning på boligen din på toppen... Men man må jo stort sett betale for å bo. Så kommer an på hva dine kostnader ved husholdet er, og om da 8k pluss løpende kostnader på toppen er rimelig pris eller ikke Endret 6. november 2025 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #6 Skrevet 6. november 2025 Det høres litt mye ut. Han skal selvsagt betale, men dette blir jo et solid bidrag til din lånenedbetaling. Anonymkode: 1a2de...ec8 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #7 Skrevet 6. november 2025 Jeg tenker at det er naturlig å dele driftskostnader som strøm, internett, renovasjon osv. I tillegg kommer naturligvis mat. Og så bør han betaler halvparten av dine renteutgifter. Har du ikke lån på boligen, så får dere finne en annen fornuftig sum. Anonymkode: 7478b...404
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #8 Skrevet 6. november 2025 Holder det ikke at han betaler halvparten av driftskostnadene på boligen? Evt halv markedsleie? Anonymkode: 09bc0...eb5 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 6. november 2025 #9 Skrevet 6. november 2025 Humas skrev (21 timer siden): Min særbo lurer på å selge sin bolig og bo her uten å kjøpe seg inn. Tanken er å bruke god tid på å kjøpe nytt sammen og da har han pengene i banken så lenge. Han vil tjene ca 120.000/år av rentene fra sitt boligsalg. Hvis vi deler strøm og forsikring så mener jeg han i tillegg kan betale meg 8’mnd i leie. (Hvis jeg selger vil jeg ha ca det samme i renteinntekter og kunne betalt det til han. Men han har liten leilighet og jeg hus, så det er her vi vil bo til vi finner noe nytt, det er mest praktisk siden vi tenker å kjøpe hus sammen og ikke leilighet. Andre forslag? 8.000,- kr i måneden er ingenting hvis dere bor i Oslo/Tromsø/Trondheim/Bergen, men kan være veldig mye penger hvis dere bor i en liten by, eller på bygda. Synes derfor det er litt vanskelig å si om det er rettferdig eller urimelig bare basert på tallene alene. 2
Myrmica Skrevet 6. november 2025 #10 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at det er naturlig å dele driftskostnader som strøm, internett, renovasjon osv. I tillegg kommer naturligvis mat. Og så bør han betaler halvparten av dine renteutgifter. Har du ikke lån på boligen, så får dere finne en annen fornuftig sum. Anonymkode: 7478b...404 Denne kommer alltid opp i slike diskusjoner, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hvorfor skal renteutgiftene tas med i beregningen i det hele tatt? Om huseier har vært lite økonomisk smart, tatt opp et kjempelån, bakt inn bil eller andre ting, så skal samboer/leietager betale mer? Om huseier har vært veldig økonomisk smart og spinket og spart for å betale ekstra ned på lånet og nesten er ferdig med det - så skal samboer tjene på det og betale mindre i leie? Det henger jo ikke på greip. Etter min mening er det mest fornuftige å dele på driftskostnader, pluss sette en fast sum som man blir enige om - helt uavhengig av huseiers lån. Begge skal tjene på å bo sammen, men den fortjenesten skal jo ikke være avhengig av hvordan boligeier har forvaltet sitt lån før de flyttet sammen. 7 2
newman01 Skrevet 6. november 2025 #11 Skrevet 6. november 2025 Myrmica skrev (4 timer siden): Denne kommer alltid opp i slike diskusjoner, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hvorfor skal renteutgiftene tas med i beregningen i det hele tatt? Om huseier har vært lite økonomisk smart, tatt opp et kjempelån, bakt inn bil eller andre ting, så skal samboer/leietager betale mer? Om huseier har vært veldig økonomisk smart og spinket og spart for å betale ekstra ned på lånet og nesten er ferdig med det - så skal samboer tjene på det og betale mindre i leie? Det henger jo ikke på greip. Etter min mening er det mest fornuftige å dele på driftskostnader, pluss sette en fast sum som man blir enige om - helt uavhengig av huseiers lån. Begge skal tjene på å bo sammen, men den fortjenesten skal jo ikke være avhengig av hvordan boligeier har forvaltet sitt lån før de flyttet sammen. Det er jo litt genialt da. Om man er gjeldsfri er det jo bare å kjøpe en Porsche Macan og bake den inn i huslånet, så går husleia til kjæresten opp. Tror faktisk jeg hadde økt belåningsgraden på huset til absolutt maks for å investere i fond også. Kjæresten betaler halvparten, så det er jo skikkelig vinn med liten risiko for tap 2 1
Myrmica Skrevet 6. november 2025 #12 Skrevet 6. november 2025 newman01 skrev (59 minutter siden): Det er jo litt genialt da. Om man er gjeldsfri er det jo bare å kjøpe en Porsche Macan og bake den inn i huslånet, så går husleia til kjæresten opp. Tror faktisk jeg hadde økt belåningsgraden på huset til absolutt maks for å investere i fond også. Kjæresten betaler halvparten, så det er jo skikkelig vinn med liten risiko for tap Det er sant 😂 Når jeg tenker meg om hadde det ikke vært så verst med en slik ordning, jeg hadde maxet boliglånet og satt pengene i aksjer. Og fått samboer til å betale halve gildet 😇
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #13 Skrevet 6. november 2025 Humas skrev (På 5.11.2025 den 15.52): Min særbo lurer på å selge sin bolig og bo her uten å kjøpe seg inn. Tanken er å bruke god tid på å kjøpe nytt sammen og da har han pengene i banken så lenge. Han vil tjene ca 120.000/år av rentene fra sitt boligsalg. Hvis vi deler strøm og forsikring så mener jeg han i tillegg kan betale meg 8’mnd i leie. (Hvis jeg selger vil jeg ha ca det samme i renteinntekter og kunne betalt det til han. Men han har liten leilighet og jeg hus, så det er her vi vil bo til vi finner noe nytt, det er mest praktisk siden vi tenker å kjøpe hus sammen og ikke leilighet. Andre forslag? Hvis dere virkelig har tenkt å satse på en fremtid sammen, da bør dere like godt først som sist, slå økonomien sammen. Det enkleste er om dere gifter dere, for da eier dere alt i fellesskap, med mindre dere lager en avtale om særeie av enkelte ting. Et felles hjem er et felles prosjekt hvor hver av partene bidrar etter evne uten å skille på "mitt og ditt" og uten å regne på hvem som bidrar mest eller minst. Hvis dere begge er veldig opptatt av å skille på inntekter og eiendeler og dele "rettferdig" på alt, da er det for meg et signal på at dere ikke vil forplikte dere og låse dere, men at dere ønsker å gjøre det enkelt for dere selv å skille lag når som helst. Hvis dere virkelig ønsker å satse på en fremtid sammen, så slutt med å finregne på mitt og ditt, og bare gjør det som må til for å få hjem og familie til å fungere som en enhet. Anonymkode: cda7e...f52
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #14 Skrevet 6. november 2025 Dette skal jo dere 2 bli enige om, så aldri be om råd fra andre. Anonymkode: cfad3...731 1
Imposta Skrevet 7. november 2025 #15 Skrevet 7. november 2025 (endret) Jeg selv eier bolig med barn (har lån i husbanken). Og her er det ikke aktuelt at en ny samboer bare kjøper seg inn om jeg hadde hatt en før jeg visste det var langvarig og man hadde bodd sammen en stund. Da måtte den personen betalt leie. Jeg hadde nok tatt leie på lik linje som det koster å leie et rom i et kollektiv. Her i byen er det fort 8 000 så det er ikke en upris. Endret 7. november 2025 av Imposta
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #16 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette skal jo dere 2 bli enige om, så aldri be om råd fra andre. Anonymkode: cfad3...731 Nei, Gud forby at man diskuterer et sånt tema med andre. Anonymkode: b7b04...a6b 2
Hill83 Skrevet 8. november 2025 #17 Skrevet 8. november 2025 Min samboer bor her men betaler ikke noe. Føles smålig å ta leie.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #18 Skrevet 8. november 2025 Myrmica skrev (På 6.11.2025 den 21.43): Denne kommer alltid opp i slike diskusjoner, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hvorfor skal renteutgiftene tas med i beregningen i det hele tatt? Om huseier har vært lite økonomisk smart, tatt opp et kjempelån, bakt inn bil eller andre ting, så skal samboer/leietager betale mer? Om huseier har vært veldig økonomisk smart og spinket og spart for å betale ekstra ned på lånet og nesten er ferdig med det - så skal samboer tjene på det og betale mindre i leie? Det henger jo ikke på greip. Etter min mening er det mest fornuftige å dele på driftskostnader, pluss sette en fast sum som man blir enige om - helt uavhengig av huseiers lån. Begge skal tjene på å bo sammen, men den fortjenesten skal jo ikke være avhengig av hvordan boligeier har forvaltet sitt lån før de flyttet sammen. Mest fornuftige jeg har lest her inne på årevis når det gjelder dette temaet.... Folk setter på regnestykker i hytt og dynevær, men fratrekk for renter osv.... Hvordan huseier har forvaltet sin økonomi er jo helt irrelevant. Del på kostnader knyttet til bo forhold som strøm, Internett, boss osv samt en leiesum oppå der igjen. Summer man blir enig om er jo helt opp til hvert enkelt par å finne ut av tenker jeg... Anonymkode: 305ab...44d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #19 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mest fornuftige jeg har lest her inne på årevis når det gjelder dette temaet.... Folk setter på regnestykker i hytt og dynevær, men fratrekk for renter osv.... Hvordan huseier har forvaltet sin økonomi er jo helt irrelevant. Del på kostnader knyttet til bo forhold som strøm, Internett, boss osv samt en leiesum oppå der igjen. Summer man blir enig om er jo helt opp til hvert enkelt par å finne ut av tenker jeg... Anonymkode: 305ab...44d Økonomi dreper mange forhold, se beste er faktisk å bo hver for seg. Anonymkode: cfad3...731
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #20 Skrevet 8. november 2025 Min samboer betaler 6000,- i husleie til meg (jeg eier huset). Det er langt under markedspris, men det står i stil meg hva jeg betaler på lånet i mnd. Jeg betaler 15000,- i mnd. Og så deler vi 50/50 på strøm, internett, mat og innboforsikring. Alt av vedlikehold er mitt ansvar og mine utgifter, slik at han ikke kan hevde bruksrett dersom vi går fra hverandre. Kommunale avgifter er det ikke lov å kreve "leietager" for, så jeg betaler det, eiendomsskatt osv. Anonymkode: 628b3...389 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå