Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Min gutt på 8 mnd fikk påvist stramt bakre tungebånd (grad 4) hos Dr Nordahl i Bergen i sommer. Baby la godt på seg og vi valgte å ikke klippe.

Vi ble bedt om å komme tilbake om baby fikk utfordringer med fast føde. Vi begynte med mat som ikke var mos og grøt for noen uker siden, da baby begynte å sitte bedre på egenhånd. Foreløpig sliter han og maten blir gjerne hengende fast på tungen...

Nordahl og helsesykepleier mener det nok kommer til å gå seg til. Jeg lurer likevel på om det var en feil å ikke klippe...

Jeg ammer fortsatt men det er ubehagelig og styrete.

Vet det er en privat ønh-lege til som klipper i Bergen, og vurderer å ta en time der også. Har noen av dere vært hos Samireh Farshchi i Bergen? 

Ellers: 

Noen som har erfaring med å få utført klipp på eldre baby? 

Noen som har klippet pga utfordringer med fast føde? 

Takknemlig for alle innspill... 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i gruppa på facebook for stramt tungebånd. Der inne er det også mange voksne som klipper seg faktisk

Anonymkode: b2e0b...d70

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meld deg inn i gruppa på facebook for stramt tungebånd. Der inne er det også mange voksne som klipper seg faktisk

Anonymkode: b2e0b...d70

Det har jeg allerede gjort! Fikk lite respons der, derfor prøver jeg her. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi klippet på Volvat Lagunen, helt uproblematisk.

Anonymkode: 09a49...d5b

Skrevet

Var det et fullstendig klipp? (såkalt "diamantklipp") Og hvor gammel var baby? 

AnonymBruker
Skrevet
avena_avena skrev (3 minutter siden):

Var det et fullstendig klipp? (såkalt "diamantklipp") Og hvor gammel var baby? 

Det vet jeg dessverre ikke. Han var noen få uker, mener jeg å huske. Sånne ting går så fort i glemmeboken.

Skrevet (endret)

Skjønner... Klipp på nyfødte pleier å gå veldig bra. Det er dessverre verre for dem når de er større. 

Endret av avena_avena
AnonymBruker
Skrevet
avena_avena skrev (Akkurat nå):

Skjønner...Klipp på nyfødte pleier å gå veldig bra. Det er dessverre verre for dem når de er større. 

Jeg forstår. Lykke til! Vi hadde en god opplevelse på Volvat da, uten at det gjerne hjelper deg i særlig stor grad.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du eksakt med at maten blir hengende fast på tungen? Det er helt normalt at barn må venne seg til å spise fast føde, og spesielt når barnet ikke har fått annet enn mos før nå, så er det jo en del koordinasjon som må læres for å få maten ned uten at det betyr at man trenger å klippe tungebåndet. Min har stramt tungebånd, men vi har ikke klippet. Min fikk vanlig mat (ikke mos) fra 6 mnd, vi brukte bare håndduker som vi rullet sammen i stolen for at han skulle sitte godt når han spiste. 

Anonymkode: 8b4df...eeb

Skrevet

Han finner ikke ut av å tygge med gommene og blir frustrert når maten sitter fast på tungen eller i ganen. Kan godt være at dette er normalt og går seg til. Men jeg ser jo hvor lite mobilitet han har i tungen, så jeg er litt redd for at det påvirker spisingen.

Baby kunne ikke sitte (selv med støtte/puter) før for ca tre uker siden. Han fikk mos fra ca fem mnd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...