Gå til innhold

Hva er best fra Astrid Lindgrens verden?

Hvilken bok/tv-serie er best?  

31 stemmer

1. 1. Hvilken bok/tv-serie fra Astrid Lindgrens verden er best?

• Karlsson på taket
      1
    • Ronja Røverdatter
      3
    • Emil i Lønneberget
      7
    • Pippi Langstrømpe
      7
    • Brødrene Løvehjerte
      5
    • Vi på Saltkråkan
      4
    • Barna i Bakkebygrenda
      0
    • Lotta i Bråkmakergata
      0
    • Mio min Mio
      3
    • Rasmus på loffen
      0
    • Per Pusling
      1
    • Marikken
      0
    • Mesterdetektiv Blomquist
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer ut i fra filmene/seriene, siden jeg ikke har lest bøkene. Hvilken syns du er best? Jeg stemmer på Emil i Lønneberget. Fantastisk underholdning selv om den er over 50 år gammel.

Anonymkode: 044d0...efb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg har glemt noen. Beklager det, i så fall.

Anonymkode: 044d0...efb

Skrevet

Umulig å bare velge en. 
Både Mio, Ronja og Brødrene Løvehjerte er fantastiske bøker. 

Anonymkode: 5e850...4e1

Skrevet

Definitivt Emil!

Jeg grøsser av Brødrene Løvehjerte: 1970-talls estetikk + eventyrfilm = yækk 

Anonymkode: eb02c...adc

Skrevet

Jeg svarte Brødrene Løvehjerte, men min absolutte favoritt er novellen "Dragen med de røde øynene" 🥹

Jeg kunne skrevet en lang artikkel om hvor fantastisk viktig Brødrene Løvehjerte er for barn, jeg tror ikke jeg skal begynne. Men det er en fortelling til barna. Om livet og døden og alt før og alt etter. 

Astrid Lindgren er min absolutte favorittforfatter. Jeg kunne skrevet en masteroppgave om henne på fritiden, jeg er så engasjert. 

Til sommeren skal jeg for første gang til Vimmerby - med sønnen min. 🥹

Anonymkode: 75a5e...0c8

Skrevet (endret)

Definitivt Emil i Lønneberget. Ser harmonisk og idyllisk ut, både tidsepoken og stedet. Det er sånn livet skulle vært i dag!

Pappaen til Emil og tjenestepiken Lina er hysterisk morsomme! Lille Ida er jo tidenes søteste unge!

Endret av Nowayback
  • Liker 2
Skrevet
Nowayback skrev (9 timer siden):

Definitivt Emil i Lønneberget. Ser harmonisk og idyllisk ut, både tidsepoken og stedet. Det er sånn livet skulle vært i dag!

Pappaen til Emil og tjenestepiken Lina er hysterisk morsomme! Lille Ida er jo tidenes søteste unge!

Vi på Saltkråkan kommer på en veldig god andreplass synes jeg ❤️ 

• Liker 1
Skrevet

Vi på Saltkråkan har jo kommet ut i ny versjon nå da.

Selv synes jeg nok Ronja Røverdatter er den morsomste.  Og etter jeg så hvordan de lagde de ulike scenene den gangen, så har jeg vurdert å se den på nytt. 

Anonymkode: 4b480...2f9

Skrevet

Emil i Lønneberget er favoritten her, og på andreplass Pippi Langstrømpe.

AnonymBruker
Skrevet

Elsker Marikken, Barna i Bakkebygrenda, Vi På Saltkråkan, Lotta og tror ikke jeg klarer å velge en favoritt blant de. Elsker de av ulike grunner. Koste meg også som barn ordentlig med Pippi og Emil, men har ikke hatt like nostalgi som de andre med de. Elsket også Rasmus På Loffen, men den er lenge siden jeg så nå.

Astrid Lindgren og Anne-Cath. Vestly (Mormor og de åtte ungene på film, Guro-bøkene og Aurora-bøkene) er barndom for meg, virkelig. Har kjøpt de bøkene til barn ved navnedag/dåp eller første bursdag eller slikt, fordi jeg håper de skal få samme kos med det som jeg har hatt. Må de leve videre selv i disse internett-tider.

Anonymkode: 39454...120

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...