Gå til innhold

Føler meg urettferdig behandlet, trenger ærlige råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er val hans måte å gjøre det rettferdig på da, du fikk penger den gang og derfor får din søster det nå, slik at begge får penger av han.

Anonymkode: 942e8...e5c

Det er penger jeg har fått forskudd på, som blir trukket når den tid kommer. 

Anonymkode: 59291...77b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (9 minutter siden):

Hva med de som ikke kan få barn? eller de som pga livshendelser aldri fikk muligheten til å få barn....Jeg kan skjønne resonnementet ditt, men samtidig blir det som å en negativ konsekvens fordi man ikke har barn. Barnløse har jo ikke automatisk uproblematisk økonomi alltid!

Takk. Akkurat dette… 

Ts. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er faren din som er problemet her, ikke søsteren din.

Det er tydelig at du setter far i en slags offerposisjon, og du har kanskje flere problemer med søsteren din generelt (?). Men det er foreldrenes oppgave å behandle barna sine likt. At hun aktivt ber om penger endrer ikke det. Han bestemmer hva han gir til hvem, og alle oppegående foreldre VET at barna skal ha like mye hver, uavhengig av livssituasjon, hvis ikke skaper det grobunn for konflikt mellom dem.

At hun har barn endrer ikke det. Jeg er fullstendig uenig i at det er greit å "hoppe over et ledd" og gi direkte til barnebarn uten å kompensere søsken. Man arver ikke sine besteforeldre (med mindre forelder er død), og disse barna arver uansett sine foreldre. Kostnader til mopedlappen osv. er jo kostnader din søster normalt skulle betalt selv, og er derfor indirekte en pengegave til henne. Det er også mange grunner til at folk ikke har barn, noen frivillige og ufrivillige. At de skal forfordeles økonomisk av nærmeste familie er å strø salt i såret. Hva om mar avstått fra barn fordi man ikke føler man har økonomi til det? Og ser deretter at søskens barn forsørges av besteforeldre? Det er fullstendig urimelig.

Du må ta en prat med faren din. Uten å svartmale søsteren din, men bare si rett ut at det er mye dialog om penger mellom dere, og du føler det påvirker deres søskenforhold. Det skal ikke være slik at "den som maser, får", og at den som ikke er komfortabel med å spørre blir sittende uten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har prøvd å komme med små kommentarer som feks jeg fant ut at han hadde gitt penger for mopedlappen til ene barnet de har, at «åja, men hun kjøper seg nye dyre klær og ting hele tiden da». Da sier han bare «det legger jeg meg ikke borti». 

Skal han ikke kunne gi penger til barnebarnet sitt, fordi foreldrene kjøper seg ting? Er da helt vanlig at besteforeldre spanderer, uavhengig av foreldrenes økonomi… 

Anonymkode: 1602a...b47

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal han ikke kunne gi penger til barnebarnet sitt, fordi foreldrene kjøper seg ting? Er da helt vanlig at besteforeldre spanderer, uavhengig av foreldrenes økonomi… 

Anonymkode: 1602a...b47

Jeg forstår ts. Han gir ikke (alltid i alle fall) av eget initiativ, men fordi han blir bedt om det. Det blir en form for (emosjonell) manipulasjon fra ts sin søster når hun sier de har dårlig råd samtidig som pengene sitter løst i forhold til mindre viktige ting. 

Jeg tror du ts bare må kjenne på hvem du vil være og handle deretter. Din far har ansvar for egne prioriteringer. Det du kanskje kan minne ham på er at han kan få behov for penger til å kjøpe tjenester etterhvert, samtidig som at din søster og familien ikke har behov for alt hun ber om. Du ville neppe fått det bedre med deg selv om du begynte å be om ting for at det skulle bli mer rettferdig fordeling, og din søster er nok ikke åpen for å se det fra flere sider.

Anonymkode: 84182...752

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nøye på slikt før, passet på at søsteren min fikk tilsvarende når pappa betalte for noe, men etter å ha notert meg at hun ikke gjør det samme tilbake så gidder jeg ikke (vi har ellers et godt forhold). Da han betalte konfirmasjonen til min eldste ba jeg han gi søsteren min det samme beløpet, men da han var med å spleiset på bryllupet hennes så sa hun ikke et pip (jeg kommer aldri til å gifte meg, i hvert fall ikke på pappas regning). Han er gammel og småsurrete og tenker ikke på slikt selv.

Nå tenker jeg at det blir som det blir, og passer ikke på at det blir likt. Det gjør meg ikke noe, regner med det jevner seg ut med tiden, men rettferdighet må gå begge veier. Han har heldigvis sagt selv at yngstebarnet mitt skal få like mye i gave som eldste fikk til konfirmasjonen, for det hadde vært flaut å skulle legge meg i hvor mye han gir. 

Anonymkode: 5870e...66b

AnonymBruker
Skrevet

Men synes du det hadde vært riktig at søsteren din ikke fikk julegave, mens du fikk, fordi han ville kjøpe gaver til barnebarna?

Du virker innmari misunnelig på at han gir ting til barnebarna, som dine ikkeeksisterende barn naturlig nok ikke får.

Og hvis mannens familie er så rause som du gir inntrykk av kan det kjennes vanskelig for henne at ikke hennes familie ikke bidrar på samme måten.

Hvis hun snakker om penger til julemiddagen er det kanskje fordi han er invitert, og kanskje du også?

Arrangerer du store festligheter og familiesammenkomster, som du kunne få støtte til å gjennomføre?

Og - siden du sier søsteren din kunne fått penger tilsvarende hvis du hadde fått penger til nødvendigheter i gave, det betyr vel at han forsøker å gjøre likt.

Anonymkode: a74ea...009

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
oslomaraton skrev (52 minutter siden):

Hva med de som ikke kan få barn? eller de som pga livshendelser aldri fikk muligheten til å få barn....Jeg kan skjønne resonnementet ditt, men samtidig blir det som å en negativ konsekvens fordi man ikke har barn. Barnløse har jo ikke automatisk uproblematisk økonomi alltid!

Ja? Og? Hva med de som HAR? 
Det skinner gjennom at det er misunnelse på egne tantebarn. Eller rettere sagt vonde følelser for at man ikke har fått barn. 

Anonymkode: 3505c...a62

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men synes du det hadde vært riktig at søsteren din ikke fikk julegave, mens du fikk, fordi han ville kjøpe gaver til barnebarna?

Jeg synes ikke dette er unormalt. I vår familie gir vi julegaver til barna i familien, og de som ikke har barn, får gave til seg selv i stedet.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange her misser helt poenget med innlegget mitt. Det handler ikke om at jeg er misunnelig på at mine tantebarn får gaver til jul og bursdager, jeg kjøper selv gaver til de? Og stiller opp så mye jeg kan, fordi jeg elsker tantebarna mine over alt (jeg har ikke egne barn), og unner de fine ting. «Problemet» mitt er at søsteren min ber faren våres om penger, på alt utenom.

At noen av dere i det hele tatt insinuerer at jeg som voksen dame er misunnelig på tantebarna mine er helt sykt å lese. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg forstår ts. Han gir ikke (alltid i alle fall) av eget initiativ, men fordi han blir bedt om det. Det blir en form for (emosjonell) manipulasjon fra ts sin søster når hun sier de har dårlig råd samtidig som pengene sitter løst i forhold til mindre viktige ting. 

Jeg tror du ts bare må kjenne på hvem du vil være og handle deretter. Din far har ansvar for egne prioriteringer. Det du kanskje kan minne ham på er at han kan få behov for penger til å kjøpe tjenester etterhvert, samtidig som at din søster og familien ikke har behov for alt hun ber om. Du ville neppe fått det bedre med deg selv om du begynte å be om ting for at det skulle bli mer rettferdig fordeling, og din søster er nok ikke åpen for å se det fra flere sider.

Anonymkode: 84182...752

Takk! Han gir KUN av seg selv når det er bursdager og jul. Aldri ellers. Er jo nettopp dette søsteren min klager på ved han, at han er «gjerrig» og at hun vil han skal være mer raus, men det er han ikke så da ber henne om penger fra han. 

Jeg kunne aldri, og har aldri, bare bedt faren vår om penger selvom det er jeg som faktisk kunne ha trengt hjelp økonomisk av oss. Men det sitter ikke i meg og tigge etter penger. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Lønnesirup01 skrev (54 minutter siden):

Det er faren din som er problemet her, ikke søsteren din.

Det er tydelig at du setter far i en slags offerposisjon, og du har kanskje flere problemer med søsteren din generelt (?). Men det er foreldrenes oppgave å behandle barna sine likt. At hun aktivt ber om penger endrer ikke det. Han bestemmer hva han gir til hvem, og alle oppegående foreldre VET at barna skal ha like mye hver, uavhengig av livssituasjon, hvis ikke skaper det grobunn for konflikt mellom dem.

At hun har barn endrer ikke det. Jeg er fullstendig uenig i at det er greit å "hoppe over et ledd" og gi direkte til barnebarn uten å kompensere søsken. Man arver ikke sine besteforeldre (med mindre forelder er død), og disse barna arver uansett sine foreldre. Kostnader til mopedlappen osv. er jo kostnader din søster normalt skulle betalt selv, og er derfor indirekte en pengegave til henne. Det er også mange grunner til at folk ikke har barn, noen frivillige og ufrivillige. At de skal forfordeles økonomisk av nærmeste familie er å strø salt i såret. Hva om mar avstått fra barn fordi man ikke føler man har økonomi til det? Og ser deretter at søskens barn forsørges av besteforeldre? Det er fullstendig urimelig.

Du må ta en prat med faren din. Uten å svartmale søsteren din, men bare si rett ut at det er mye dialog om penger mellom dere, og du føler det påvirker deres søskenforhold. Det skal ikke være slik at "den som maser, får", og at den som ikke er komfortabel med å spørre blir sittende uten.

Tusen takk for at du har forstått hva jeg mener. Det er akkurat dette jeg føler. Og grunnen til at jeg ikke har barn selv, er fordi jeg føler meg ikke økonomisk stabil nok osv. Så du traff et godt poeng der! Jeg unner virkelig tantebarn gaver til jul og bursdag, og jeg skjemmer de bort selv utenom tilstelninger. Men min søster ber han om penger, tigger omtrent. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere høres vel litt rævva ut begge to! Slutt å tappe faren deres som er ufør for penger! Og at han ønsker å gi til barnebarn, er vel ikke så rart. Hadde du fått barn, så hadde han sikkert gitt til dine og. Men det har du ikke fått, så hva er problemet?

Uten barn er det vel søstra di som arver pengene dine og hennes barn. Så ...faren din kan gjerne like godt investere rett i ungene mens han enda har glede av det. 

Anonymkode: 73f5e...b3d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du virker innmari misunnelig på at han gir ting til barnebarna, som dine ikkeeksisterende barn naturlig nok ikke får.

Og hvis mannens familie er så rause som du gir inntrykk av kan det kjennes vanskelig for henne at ikke hennes familie ikke bidrar på samme måten.

Hvis hun snakker om penger til julemiddagen er det kanskje fordi han er invitert, og kanskje du også?

Arrangerer du store festligheter og familiesammenkomster, som du kunne få støtte til å gjennomføre?

Og - siden du sier søsteren din kunne fått penger tilsvarende hvis du hadde fått penger til nødvendigheter i gave, det betyr vel at han forsøker å gjøre likt.

Hæ? Har du i det hele tatt lest hi, og det jeg har skrevet her? Det handler ikke om misunnelse, at du kan insinuere noe sånt er for meg helt sykt å lese. Jeg elsker tantebarna mine over alt på jord, og er barnløs, så de betyr alt for meg. 

At vår far gir julegaver og bursdagsgaver er en selvfølge. Men han gir aldri utenom, ellers. Og det er dette søsteren min klager på, at han skal være mer raus, så derfor ber hun han om penger til andre ting de som foreldre egentlig skal dekke for barna sine. 

Jeg skulle mer enn gjerne ha bedt inn til selskap, om jeg hadde hatt råd. Det kunne aldri falt meg inn og be inn til selskap for deretter og be om penger til det av gjester. Det hadde vært helt utenfor min komfortsone og hva jeg står for av verdier og moral. 

Ang. den gjenstanden så kan du lese gjennom alt her, tydelig at du bare har lest en brøkdel og gjort deg opp en mening som ikke stemmer med hva jeg har skrevet her. Så, les alt, så kom tilbake er du grei. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere høres vel litt rævva ut begge to! Slutt å tappe faren deres som er ufør for penger! Og at han ønsker å gi til barnebarn, er vel ikke så rart. Hadde du fått barn, så hadde han sikkert gitt til dine og. Men det har du ikke fått, så hva er problemet?

Uten barn er det vel søstra di som arver pengene dine og hennes barn. Så ...faren din kan gjerne like godt investere rett i ungene mens han enda har glede av det. 

Anonymkode: 73f5e...b3d

Ja, hadde det enda vært meg som tappet han for penger hadde jeg tatt til meg represalien din. Han gir til jul og bursdag, ikke ellers. Er jo det søsteren min klager på, at han ikke er raus, så derfor ber hun han om penger til barna de som foreldre egentlig skulle betalt for. Du har jo tydelig ikke lest alt her. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hans penger, hans valg. Hun har også barn. Ikke rart han vil støtte barnebarna, det er vel dem han tenker på og ikke henne. Du er enslig og har vel jobb? Da klarer du deg vel fint uansett? 

Anonymkode: bb65c...f09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skulle mer enn gjerne ha bedt inn til selskap, om jeg hadde hatt råd. Det kunne aldri falt meg inn og be inn til selskap for deretter og be om penger til det av gjester. Det hadde vært helt utenfor min komfortsone og hva jeg står for av verdier og moral

Så du er alltid gjest hos søstera di da? Fordi du ikke vil betale for å være vertskap? Så klager du på at hun klager på at det er dyrt å være vertskap…

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er penger jeg har fått forskudd på, som blir trukket når den tid kommer. 

er vel neppe særlig "relevant" i tråd-starter sin situasjon altså. 

står vel at det egentlig er snakk om gaver, altså ikke forskudd på  arv. Gir man bort mangfoldige millioner kroner som gave til noen, så kan ingen andre komme etter at denne personen har dødd - og påstå at disse gavene egentlig skal trekkes fra som forskudd på noen arv.   

Anonymkode: 0f1b1...f82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fælt som du omnestemmer deg.

I hi skriver du at du fikk øån, så benekter du at du har fått lån.

I hi skriver du at du vet din far gir med hjertet, dine ord, men nå gjør han det ikke likevel? 

Selv om jeg synes det er ufint å be pm penger, klarer jeg ikke å skjønne problemet med at han gir til sine barnebarn, seøv om det skjer på oppfordring. Han penger, hans valg.

Anonymkode: e1973...50c

Ts har ikke gjort om på historien i det hele tatt. Hun sier det samme hele tiden. Det er flere her som ikke skjønner.

Søsteren til ts som ber faren deres om penger. Han gir ikke av fri vilje. 

Jeg skjønner deg veldig godt ts. Selv om det er veldig dårlig gjort. Så får du ikke gjort så mye med det.

Men jeg hadde ikke vært interessert i å hatt kontakt med en søster som oppfører seg slik.

Anonymkode: c43a4...eac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du er alltid gjest hos søstera di da? Fordi du ikke vil betale for å være vertskap? Så klager du på at hun klager på at det er dyrt å være vertskap…

Uten å gå for mye inn i mitt privatliv, selvom det frister for å «forsvare» meg selv, kan jeg fortelle deg at jeg får beskjed om å ta med ting når hun ber inn. Jeg har ikke hatt fulltidsjobb på mange år av visse årsaker, så nei, jeg har dessverre ikke så god råd til at jeg kan be inn selv. Men, jeg er heller ikke vanskelig å be når jeg får beskjed om å betale for mat og diverse når hun ber inn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...