AnonymBruker Skrevet 5. november #21 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det ikke en uting av voksne mennesker å be om penger fra foreldrene sine i det hele tatt? Jo, så absolutt. Men er ikke så mye annet TS kan gjøre om hun mener at det er urettferdig. Anonymkode: 5824e...7a4
AnonymBruker Skrevet 5. november #22 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har prøvd å komme med små kommentarer som feks jeg fant ut at han hadde gitt penger for mopedlappen til ene barnet de har, at «åja, men hun kjøper seg nye dyre klær og ting hele tiden da». Da sier han bare «det legger jeg meg ikke borti». Faren våres var i en ulykke for mange år siden, noe som har resultert i at han «surrer» litt, og er ikke helt «med» når det kommer til feks om han skulle skrevet opp sånt.. Anonymkode: 59291...77b Men det er jo ikke hun som har fått pengene, det er jo barnebarnet han har sponset mopedlappen til? Her syns jeg du gjør deg litt vanskelig. Det er helt normalt at besteforeldre gir ting, penger osv til barnebarn. Her kjøper besteforeldre klær og leker til barnebarna. Det er jo ikke JEG som får pengene. Anonymkode: 91200...913 6 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #23 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men det er jo ikke hun som har fått pengene, det er jo barnebarnet han har sponset mopedlappen til? Her syns jeg du gjør deg litt vanskelig. Det er helt normalt at besteforeldre gir ting, penger osv til barnebarn. Her kjøper besteforeldre klær og leker til barnebarna. Det er jo ikke JEG som får pengene. Anonymkode: 91200...913 Men jeg har jo ikke barn. Og barna hennes har fått mye penger oppgjennom til ting foreldrene egentlig skulle lagt ut for. Det gjør jo at de til syvende og sist sitter også igjen med «gevinst». Dette hadde ikke plaget meg om de hadde dårlig råd, tvert imot. Men de har veldig god råd og vel så det… Anonymkode: 59291...77b 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #24 Skrevet 5. november DeJeg blir nok ofte sånn når man ikke har barn. Han gir jo til barnebarna. Det er naturlig. Men søsteren din spør etter penger i tillegg. Mens du får trekk i arven. Ja det høres urettferdig ut, men jeg ville ikke blandet meg. Dere er hvertfall heldig med en snill far og morfar alle sammen. Skulle jeg tatt opp noe her, hadde det vært direkte til søster, ville ikke latt far slite med dette. Anonymkode: 3505c...a62 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #25 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg har jo ikke barn. Og barna hennes har fått mye penger oppgjennom til ting foreldrene egentlig skulle lagt ut for. Det gjør jo at de til syvende og sist sitter også igjen med «gevinst». Dette hadde ikke plaget meg om de hadde dårlig råd, tvert imot. Men de har veldig god råd og vel så det… Anonymkode: 59291...77b Om de har god eller dårlig råd er lite relevant for morfars glede over å gi til barnebarna. Jeg leste dette først som om jeg syns synd på deg, fordi du måtte få forskudd mens de andre fikk. Litt urettferdig ferdig virker det jo. Men kanskje ligger det litt slit angående at du ikke har barn mest bak. Anonymkode: 3505c...a62 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #26 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men jeg har jo ikke barn. Og barna hennes har fått mye penger oppgjennom til ting foreldrene egentlig skulle lagt ut for. Det gjør jo at de til syvende og sist sitter også igjen med «gevinst». Dette hadde ikke plaget meg om de hadde dårlig råd, tvert imot. Men de har veldig god råd og vel så det… Anonymkode: 59291...77b Dere virker ganske smålige begge to. At en bestefar ikke skal få lov til å gi gaver til barnebarna syns jeg er veldig rart. Hadde det hjulpet om du hadde fått en trøstegave hver gang han gir noe til barnebarn? Hadde du hatt barn selv hadde han helt sikkert gitt likemye til de. Anonymkode: 9e652...e22 2
Traktor Skrevet 5. november #27 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Faren har lov til å gi gaver så mye han vil. Anonymkode: 5824e...7a4 Og TS har lov til å synes det er urettferdig. 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. november #28 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om de har god eller dårlig råd er lite relevant for morfars glede over å gi til barnebarna. Jeg leste dette først som om jeg syns synd på deg, fordi du måtte få forskudd mens de andre fikk. Litt urettferdig ferdig virker det jo. Men kanskje ligger det litt slit angående at du ikke har barn mest bak. Anonymkode: 3505c...a62 Det er det at den ène gangen jeg låner penger til en sak jeg trengte fordi det var nødvendig, etter et samlivsbrudd, at hun skulle få meg til å be faren våres om at jeg skulle få den i stedet, slik at hun også da kunne få penger. Så får jeg vite at hun ber han om store beløp til sine barn, fordi «de har dårlig råd» og han er «lett å lure» sånn. Fordi han er godtroende og naiv, og hun er trossalt gullungen og alltid vært. Det er det jeg reagerer mest på b Anonymkode: 59291...77b 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #29 Skrevet 5. november Traktor skrev (1 minutt siden): Og TS har lov til å synes det er urettferdig. Selvfølgelig, men som jeg også har skrevet er det lite hun får gjort med det. Anonymkode: 5824e...7a4
AprilLudgate Skrevet 5. november #30 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har fått forskudd. Det vil si at når dagen kommer blir det beløpet trukket fra min arv. Når det gjelder den tingen jeg lånte penger for (men som søster mente jeg skulle heller be om å få i gave av han, slik at hun fikk penger også), så endte det opp som en gave hvor søsteren min fikk lik sum i pengegave. Anonymkode: 59291...77b ……..så du skal betale tilbake og hun får gave?
AnonymBruker Skrevet 5. november #31 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja, det skulle gjerne gjort… Problemet er at det er hun som gang på gang mener at faren vår skal gi mer penger til ditten og datten. Jeg har ikke fått et lån av han, men forskudd på arv. De pengene blir jo trukket fra min arv når den tid kommer. Anonymkode: 59291...77b Ok. I hi står det lån og forskudd på arv, men det spiller ingen rolle. Dersom han har lyst tol å gi tilsludd til henne og barna, har han lov til det. Dersom forespørslene plager ham, kan du be søsteren din slutte å be om oenger. Du slriver selv at han gir med hjertet. La ham få fortsette med det. Anonymkode: e1973...50c
AnonymBruker Skrevet 5. november #32 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Men jeg har jo ikke barn. Og barna hennes har fått mye penger oppgjennom til ting foreldrene egentlig skulle lagt ut for. Det gjør jo at de til syvende og sist sitter også igjen med «gevinst». Dette hadde ikke plaget meg om de hadde dårlig råd, tvert imot. Men de har veldig god råd og vel så det… Anonymkode: 59291...77b Er det ikke greit at mesteparten av arven går til etterkommerne, hans barnebarn? Anonymkode: 04317...c45 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #33 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ok. I hi står det lån og forskudd på arv, men det spiller ingen rolle. Dersom han har lyst tol å gi tilsludd til henne og barna, har han lov til det. Dersom forespørslene plager ham, kan du be søsteren din slutte å be om oenger. Du slriver selv at han gir med hjertet. La ham få fortsette med det. Anonymkode: e1973...50c Nei, han gir ikke av seg selv. Det er søsteren min som ber om det. Fordi dette er noe hun har fortalt meg flere ganger, at det plager henne at han ikke er mer «raus» med pengene sine. Så han gir ikke av seg selv, men han gir jo når hun ber om det. Anonymkode: 59291...77b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #34 Skrevet 5. november Sliter du veldig med økonomien? Min far fikk jo en del økonomisk støtte fra farfar f.eks med huskjøp, mens min barnløse onkel ikke har fått noe lignende. Ikke at han hadde bruk for deg, heller. Besteforeldre tenker nok at det er greit å prioritere de som har gitt dem barnebarn, som skal føre slekta videre. Så dette er ganske vanlig. Anonymkode: 04317...c45 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #35 Skrevet 5. november *Bruk for det, heller Anonymkode: 04317...c45
AnonymBruker Skrevet 5. november #36 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sliter du veldig med økonomien? Min far fikk jo en del økonomisk støtte fra farfar f.eks med huskjøp, mens min barnløse onkel ikke har fått noe lignende. Ikke at han hadde bruk for deg, heller. Besteforeldre tenker nok at det er greit å prioritere de som har gitt dem barnebarn, som skal føre slekta videre. Så dette er ganske vanlig. Anonymkode: 04317...c45 Ja, kan jo mildt si det så enkelt som at jeg har vært den «uheldige» av meg og søsteren min. Hun møtte en fyr i ungdomsårene som hadde mye penger og har levd på han siden, selvom hun selv jobber fullt så misforstå meg rett. Hatt det veldig enkelt, og veldig lett. Mens jeg har måttet kave meg gjennom alt… Ikke at det er fokuset her nå. Men det føles bare så stygt av henne og tyne faren våres for penger, men skal gi meg kjeft når jeg har lånt penger til en nødvendig ting. Anonymkode: 59291...77b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #37 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, han gir ikke av seg selv. Det er søsteren min som ber om det. Fordi dette er noe hun har fortalt meg flere ganger, at det plager henne at han ikke er mer «raus» med pengene sine. Så han gir ikke av seg selv, men han gir jo når hun ber om det. Anonymkode: 59291...77b Det er fælt som du omnestemmer deg. I hi skriver du at du fikk øån, så benekter du at du har fått lån. I hi skriver du at du vet din far gir med hjertet, dine ord, men nå gjør han det ikke likevel? Selv om jeg synes det er ufint å be pm penger, klarer jeg ikke å skjønne problemet med at han gir til sine barnebarn, seøv om det skjer på oppfordring. Han penger, hans valg. Anonymkode: e1973...50c 4
oslomaraton Skrevet 5. november #38 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sliter du veldig med økonomien? Min far fikk jo en del økonomisk støtte fra farfar f.eks med huskjøp, mens min barnløse onkel ikke har fått noe lignende. Ikke at han hadde bruk for deg, heller. Besteforeldre tenker nok at det er greit å prioritere de som har gitt dem barnebarn, som skal føre slekta videre. Så dette er ganske vanlig. Anonymkode: 04317...c45 Hva med de som ikke kan få barn? eller de som pga livshendelser aldri fikk muligheten til å få barn....Jeg kan skjønne resonnementet ditt, men samtidig blir det som å en negativ konsekvens fordi man ikke har barn. Barnløse har jo ikke automatisk uproblematisk økonomi alltid! 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 5. november #39 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 time siden): For å oppklare; jeg fikk forskudd på arv for å stable meg på bena etter samlivsbrudd. Hun har ikke fått forskudd, men pengegaver til barna sine og hjelp til diverse tilstelninger. Mannen hennes kommer fra en ressurssterk familie økonomisk og hun har hele tiden klagd på at hun synes det er flaut at våre foreldre ikke har gitt like mye som foreldrene hans. Så derfor ber hun han om penger til ting, slik at det ikke «bare» er foreldrene til mannen hennes som hjelper de og barna økonomisk. Anonymkode: 59291...77b Det er val hans måte å gjøre det rettferdig på da, du fikk penger den gang og derfor får din søster det nå, slik at begge får penger av han. Anonymkode: 942e8...e5c
AnonymBruker Skrevet 5. november #40 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er fælt som du omnestemmer deg. I hi skriver du at du fikk øån, så benekter du at du har fått lån. I hi skriver du at du vet din far gir med hjertet, dine ord, men nå gjør han det ikke likevel? Selv om jeg synes det er ufint å be pm penger, klarer jeg ikke å skjønne problemet med at han gir til sine barnebarn, seøv om det skjer på oppfordring. Han penger, hans valg. Anonymkode: e1973...50c Ombestemmer meg? Jeg fikk forskudd på arv, noe som blir trukket fra min arv når den tid kommer. Jeg lånte penger (5k) til en gjenstand som var nødvendig, men som hun fikk meg til å spørre faren våres om, om ikke jeg kunne FÅ den i stedet slik at hun også fikk penger (5k). Så det endte opp med å bli gave, og ikke lån, på forespørsel (mer en bestemmelse) fra min søster. Og ja, han gir med hjertet selvom han blir bedt om å gi penger. Så har ikke ombestemt meg på noe som helst fra hi. Anonymkode: 59291...77b 1 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå