AnonymBruker Skrevet 5. november #1 Skrevet 5. november Jeg trenger et utenfrablikk på en familiesituasjon som har begynt å tære på meg. Søsteren min har barn, jeg har ingen. Faren vår har flere ganger hjulpet henne økonomisk (for barna hennes) for eksempel til konfirmasjoner, mopedlappen og lignende. Hun og mannen har god økonomi, med samlet inntekt på litt under 2 millioner i året pluss leieinntekter fra en utleiedel. Likevel ber hun ofte pappa om penger og klager over at de «har dårlig råd», samtidig som hun stadig kjøper nye klær og ting til huset. Hun sier også ting som: «Han har jo så god råd, han kunne betalt hele julemiddagen!» eller «Han kunne gitt meg penger for litt av maten, han har jo råd til det!» som om det er en selvfølge at han skal bidra hver gang det er noe. Jeg vet han gir fordi han vil hjelpe, men for meg føles det både urettferdig og respektløst. Da jeg selv gikk gjennom et samlivsbrudd etter mange år, hadde jeg det tungt både økonomisk og følelsesmessig. Pappa hjalp meg da med et forskudd på arv og et lite lån til en nødvendig ting hjemme for at jeg skulle komme meg på bena. Noen måneder senere ringte søsteren min og kjeftet fordi hun mente jeg aldri kom til å klare å betale tilbake for den tingen, og at jeg heller burde si at jeg ville få den, slik at hun også kunne få penger. Hun sa nesten rett ut at jeg hadde «ødelagt for henne» fordi da gikk hun glipp av penger hun kunne fått. Det var dråpen for meg. Hun mangler totalt selvinnsikt, og det er umulig å diskutere ting med henne uten at det blir drama eller snus til at jeg er problemet. Jeg har egentlig gitt opp å prøve å nå inn til henne. Jeg vet at pappa gir med hjertet, men jeg synes det er vondt å se hvordan han stadig lar seg utnytte. Samtidig føler jeg meg smålig som reagerer. Så, er det jeg som overreagerer, eller hadde dere også syntes dette var urettferdig? Og hvordan håndterer man sånne familiedynamikker uten å skape full krig? Anonymkode: 59291...77b 2 12
AnonymBruker Skrevet 5. november #2 Skrevet 5. november Skal også nevnes at faren våres er uføretrygdet, men har vært god på å spare penger hele livet. Så ja, han har litt penger, men det er fordi han har vært flink å spare. Anonymkode: 59291...77b 4
AnonymBruker Skrevet 5. november #3 Skrevet 5. november Det er jo urettferdig! Dere er forskjellige og "krever" forskjellig. Samtidig er det desverre kun din far som kan sette ned foten og la vær å gi penger til henne. Anonymkode: 5a746...9e3 7
AnonymBruker Skrevet 5. november #4 Skrevet 5. november Så hun har fått mange små summer, mens du har fått en større, samlet sum? Hva er egentlig problemet? Anonymkode: 5824e...7a4 9 1
AprilLudgate Skrevet 5. november #5 Skrevet 5. november Jeg tenker du skal ta en prat med faren din. Gjør det klart at med den tonen din søster har og holdningene hun har utvist mot ham - så vil det blir potensiale for stor konflikt den dagen han er gått bort. Du ønsker derfor han dokumenterer hva han har gitt til hvem av midler (ikke småsummer) slik at du slipper en enorm konflikt med søster da hun allerede involverer seg veldig i hans økonomiske valg. Så: push på for at HAN skal føre oversikten slik at et fremtidig arveoppgjør ikke blir en stor konflikt, Søster er på bærtur, men dette er deres fars ansvar. 6 11
Traktor Skrevet 5. november #6 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så hun har fått mange små summer, mens du har fått en større, samlet sum? Hva er egentlig problemet? Anonymkode: 5824e...7a4 Forskjell på forskudd på arv og gaver i tillegg til arv. 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #7 Skrevet 5. november Det enkle rådet er slutt å snakke om penger, og hvem som har fått hva av far. Han bestemmer selv hca hvordan han bruker pengene sine. Du har fått forskudd på arv, som hun vil bli kompensert senere. Du har fått et lån. Dersom du ikke klarer å nedbetale det, blir det et krav i et fremtidig bo ved skifte. Anonymkode: e1973...50c 7
AnonymBruker Skrevet 5. november #8 Skrevet 5. november Traktor skrev (4 minutter siden): Forskjell på forskudd på arv og gaver i tillegg til arv. Faren har lov til å gi gaver så mye han vil. Anonymkode: 5824e...7a4 6
AnonymBruker Skrevet 5. november #9 Skrevet 5. november For å oppklare; jeg fikk forskudd på arv for å stable meg på bena etter samlivsbrudd. Hun har ikke fått forskudd, men pengegaver til barna sine og hjelp til diverse tilstelninger. Mannen hennes kommer fra en ressurssterk familie økonomisk og hun har hele tiden klagd på at hun synes det er flaut at våre foreldre ikke har gitt like mye som foreldrene hans. Så derfor ber hun han om penger til ting, slik at det ikke «bare» er foreldrene til mannen hennes som hjelper de og barna økonomisk. Anonymkode: 59291...77b 2
AnonymBruker Skrevet 5. november #10 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For å oppklare; jeg fikk forskudd på arv for å stable meg på bena etter samlivsbrudd. Hun har ikke fått forskudd, men pengegaver til barna sine og hjelp til diverse tilstelninger. Mannen hennes kommer fra en ressurssterk familie økonomisk og hun har hele tiden klagd på at hun synes det er flaut at våre foreldre ikke har gitt like mye som foreldrene hans. Så derfor ber hun han om penger til ting, slik at det ikke «bare» er foreldrene til mannen hennes som hjelper de og barna økonomisk. Anonymkode: 59291...77b La det gå. Du får ikke gjort noe med dette uansett. Anonymkode: 5824e...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 5. november #11 Skrevet 5. november AprilLudgate skrev (8 minutter siden): Jeg tenker du skal ta en prat med faren din. Gjør det klart at med den tonen din søster har og holdningene hun har utvist mot ham - så vil det blir potensiale for stor konflikt den dagen han er gått bort. Du ønsker derfor han dokumenterer hva han har gitt til hvem av midler (ikke småsummer) slik at du slipper en enorm konflikt med søster da hun allerede involverer seg veldig i hans økonomiske valg. Så: push på for at HAN skal føre oversikten slik at et fremtidig arveoppgjør ikke blir en stor konflikt, Søster er på bærtur, men dette er deres fars ansvar. Jeg har prøvd å komme med små kommentarer som feks jeg fant ut at han hadde gitt penger for mopedlappen til ene barnet de har, at «åja, men hun kjøper seg nye dyre klær og ting hele tiden da». Da sier han bare «det legger jeg meg ikke borti». Faren våres var i en ulykke for mange år siden, noe som har resultert i at han «surrer» litt, og er ikke helt «med» når det kommer til feks om han skulle skrevet opp sånt.. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #12 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har prøvd å komme med små kommentarer som feks jeg fant ut at han hadde gitt penger for mopedlappen til ene barnet de har, at «åja, men hun kjøper seg nye dyre klær og ting hele tiden da». Da sier han bare «det legger jeg meg ikke borti». Faren våres var i en ulykke for mange år siden, noe som har resultert i at han «surrer» litt, og er ikke helt «med» når det kommer til feks om han skulle skrevet opp sånt.. Anonymkode: 59291...77b Det er ofte sånn at voksne barn får ulikt av foreldre. Dette får du ikke gjort så mye med. Eller mener du at faren din er dement og trenger verge? Anonymkode: 5824e...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #13 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det enkle rådet er slutt å snakke om penger, og hvem som har fått hva av far. Han bestemmer selv hca hvordan han bruker pengene sine. Du har fått forskudd på arv, som hun vil bli kompensert senere. Du har fått et lån. Dersom du ikke klarer å nedbetale det, blir det et krav i et fremtidig bo ved skifte. Anonymkode: e1973...50c Ja, det skulle gjerne gjort… Problemet er at det er hun som gang på gang mener at faren vår skal gi mer penger til ditten og datten. Jeg har ikke fått et lån av han, men forskudd på arv. De pengene blir jo trukket fra min arv når den tid kommer. Anonymkode: 59291...77b 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #14 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ofte sånn at voksne barn får ulikt av foreldre. Dette får du ikke gjort så mye med. Eller mener du at faren din er dement og trenger verge? Anonymkode: 5824e...7a4 Nei, han er ikke dement. Men han fikk en skade etter en ulykke som gjør at han glemmer «uviktige» ting ekstremt fort. Anonymkode: 59291...77b
AnonymBruker Skrevet 5. november #15 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, han er ikke dement. Men han fikk en skade etter en ulykke som gjør at han glemmer «uviktige» ting ekstremt fort. Anonymkode: 59291...77b Ok. Det er lite du får gjort med dette, annet enn å be om penger fra ham til ulikt du trenger. Hans penger, hans valg. Anonymkode: 5824e...7a4
AprilLudgate Skrevet 5. november #16 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har prøvd å komme med små kommentarer som feks jeg fant ut at han hadde gitt penger for mopedlappen til ene barnet de har, at «åja, men hun kjøper seg nye dyre klær og ting hele tiden da». Da sier han bare «det legger jeg meg ikke borti». Faren våres var i en ulykke for mange år siden, noe som har resultert i at han «surrer» litt, og er ikke helt «med» når det kommer til feks om han skulle skrevet opp sånt.. Anonymkode: 59291...77b Jeg tenker du ikke skal legge deg borti ting til barna. Hvilken sum fikk du nå, kontra hva du anslår hun (og ikke barna) har fått i større beløp? 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #17 Skrevet 5. november Jeg hadde sagt i fra til far at jeg synes det er urettferdig at du får mindre enn søster. Gjerne flere ganger. Jeg synes ikke det er smålig i det hele tatt. Så velger han selv hvordan han tar dette videre, om han blir mer bevisst å også gi til deg, men da har du i alle fall sagt ifra. Anonymkode: 596f0...158 4 4
AnonymBruker Skrevet 5. november #18 Skrevet 5. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Det er lite du får gjort med dette, annet enn å be om penger fra ham til ulikt du trenger. Hans penger, hans valg. Anonymkode: 5824e...7a4 Er det ikke en uting av voksne mennesker å be om penger fra foreldrene sine i det hele tatt? Selv da jeg var fattig student hadde jeg det ikke i meg å be foreldrene mine om penger til mat, selv om de har (og hadde) flere millioner på bok. Lillebroren min, den bortskjemte i familien, har aldri eid skam, så han har både bedt meg og moren min om penger til både det ene og det andre. Det gjør jo at han har fått mye mer gjennom årene, for familiemedlemmer går bare ut i fra at han trenger mer. Økonomi i familier er aldri enkelt, ødelegger bare relasjonene å begynne å grave i hvem som har fått hva. Jeg ville bare snakket så lite som mulig pm det, og visst så lote som mulig om hva andre fikk. Rettferdig er det ikke uansett. Hilsen ei som alltid har fått minst Anonymkode: 0433f...c56 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november #19 Skrevet 5. november Jeg hadde sagt jeg er redd jeg har fått mere penger enn søsteren min.. skriver du opp summene noe sted så vi vet det blir riktig. Anonymkode: 72a1d...4b0
AnonymBruker Skrevet 5. november #20 Skrevet 5. november AprilLudgate skrev (10 minutter siden): Jeg tenker du ikke skal legge deg borti ting til barna. Hvilken sum fikk du nå, kontra hva du anslår hun (og ikke barna) har fått i større beløp? Jeg har fått forskudd. Det vil si at når dagen kommer blir det beløpet trukket fra min arv. Når det gjelder den tingen jeg lånte penger for (men som søster mente jeg skulle heller be om å få i gave av han, slik at hun fikk penger også), så endte det opp som en gave hvor søsteren min fikk lik sum i pengegave. Anonymkode: 59291...77b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå