Madame Butterfly Skrevet tirsdag kl. 15:11 #41 Skrevet tirsdag kl. 15:11 FryNor skrev (På 5.11.2025 den 10.27): Jeg tror ikke at jøder er utestengt fra markeringen, jøder i Norge og jødiske organisasjoner og foreninger har vel valgt å holde markeringen på et hemmelig sted p.ga. sikkerhet Nettopp, tenk ironien, jøder som vil ha en minnesmarkering for jødeutrettelsen, må ha dette på hemmelig sted pga av sikkerhet. Og statsministeren takker nei til invitasjonen. Om det ikke skulle ha vært direkte farlig for dem, så hadde det nok ikke vært en særlig høytidelig markering, for samles jøder i det offentlige rom, så kommer palestina skjerf brigaden med megafonen sin og gryler om Palestina, og ingen sionister i våre gater, og fysisk dytter jødene vekk. Akkurat som på 8. mars. Vekk med dem. Sorry @Rødvinsfilosofen … jødene står nærmere krystall natten, enn meg. For ikke å snakke om nynazistene, eller palestinakomiteen. Akkurat som AuF står nærmere 22. juli, enn meg, eller for den saks skyld hvilket som helst av de andre ungdomspartiene, de overlevende, eller pårørende står over AuF i hierarkiet for hvordan dette skal gjøres. Sånn er det bare… av og til får vi bare innordne oss, og ikke presse frem egne preferanser. 8 5
slarvearve Skrevet tirsdag kl. 15:24 #42 Skrevet tirsdag kl. 15:24 (endret) DesmondMiles skrev (På 6.11.2025 den 18.25): Man er ikke fritatt for kritikk for sine ytringer bare fordi man er jødisk. Det Israel driver med ER folkemord. Å beskylde folk for antisemittisme for å kalle en spade for en spade, det er forsøk på manipulasjon. Israel er et land i Asia. Norske jøder burde slippe å hele tiden bli forsøkt koblet til alt som skjer der. At de vil ha en verdig minnemarkering for det som skjedde med deres foreldre, besteforeldre, slektninger her i Norge på 40-tallet er forståelig. Mange av de som overlevde fikk ikke en gang tilbake eiendom og verdier konfiskert av andre nordmenn og staten. Endret tirsdag kl. 15:25 av slarvearve 10 1
Bacteria Skrevet tirsdag kl. 16:00 Forfatter #43 Skrevet tirsdag kl. 16:00 Madame Butterfly skrev (46 minutter siden): Nettopp, tenk ironien, jøder som vil ha en minnesmarkering for jødeutrettelsen, må ha dette på hemmelig sted pga av sikkerhet. Og statsministeren takker nei til invitasjonen. Om det ikke skulle ha vært direkte farlig for dem, så hadde det nok ikke vært en særlig høytidelig markering, for samles jøder i det offentlige rom, så kommer palestina skjerf brigaden med megafonen sin og gryler om Palestina, og ingen sionister i våre gater, og fysisk dytter jødene vekk. Akkurat som på 8. mars. Vekk med dem. Sorry @Rødvinsfilosofen … jødene står nærmere krystall natten, enn meg. For ikke å snakke om nynazistene, eller palestinakomiteen. Akkurat som AuF står nærmere 22. juli, enn meg, eller for den saks skyld hvilket som helst av de andre ungdomspartiene, de overlevende, eller pårørende står over AuF i hierarkiet for hvordan dette skal gjøres. Sånn er det bare… av og til får vi bare innordne oss, og ikke presse frem egne preferanser. Kan også sammenlignes med at Pål og Espen holder bursdagsselskap for Per uten at han er med, alt mens de benytter enhver anledning til å prate dritt om Per. 9 3
Svava Skrevet tirsdag kl. 18:11 #44 Skrevet tirsdag kl. 18:11 Det fremstår for meg som at de gruppene har et sykelig oppheng i jøder. Du vil ikke finne Palestinakomiteen i en markering mot folkemordet i Rwanda for eksempel. Samtidig som antisemittismen blomstrer i de miljøene, så tar de over en jødisk markering med det resultat at knapt en jøde deltar lenger. Mulig det er akkurat det de ønsker. 8 6
Callisto83 Skrevet tirsdag kl. 18:58 #45 Skrevet tirsdag kl. 18:58 Jeg vil gå så langt som å si at jeg tror denne gjengen gjør det med vilje. Kupper denne markeringen for å sende et signal til jøder. Dette er samme folk som går til angrep på etterkommerne til ofrene for krystallnatten, når de kommer til Oslo for å se på fotballkamp. De skriker "from the river to the sea", og har egentlig aldri svart på hva de tenker kommer til å skje med jøder i Israel hvis denne lynsjemobben fikk det som de ville. Nynazister er i det minste ærlige. Disse later som de er gode. Sørgelig at det blir fire nye år med Støre. 4 10
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 20:13 #46 Skrevet tirsdag kl. 20:13 Madame Butterfly skrev (4 timer siden): Og statsministeren takker nei til invitasjonen. Hvor har du det fra? Madame Butterfly skrev (4 timer siden): Sorry @Rødvinsfilosofen … jødene står nærmere krystall natten, enn meg. For ikke å snakke om nynazistene, eller palestinakomiteen. De står fritt til å takke nei til en invitasjon. De står fritt til å avslutte samarbeid. De står fritt til å takke nei til dialog. De står fritt til å arrangere egne markeringer som kun noen få utvalgte får delta på. De står ikke fritt til å bestemme at ingen andre skal kunne markere Krystallnatten. 1 2
Madame Butterfly Skrevet tirsdag kl. 23:16 #47 Skrevet tirsdag kl. 23:16 Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Hvor har du det fra? De står fritt til å takke nei til en invitasjon. De står fritt til å avslutte samarbeid. De står fritt til å takke nei til dialog. De står fritt til å arrangere egne markeringer som kun noen få utvalgte får delta på. De står ikke fritt til å bestemme at ingen andre skal kunne markere Krystallnatten. Enig i alt dette, har heller ikke sagt noe annet. Jeg som borger og skattebetaler står også fritt til å ikke være imponert over min statsministers valg for om eller hvordan han markerer Krystallnatten. Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Hvor har du det fra? Det sto han hadde fått to invitasjoner, en fra Antirasistisk senter og en fra Det Mosaiske Trossamfunn. Han valgte å sende en annen minister til jødene sin markering, og selv gå på markeringen arrangert av skjerf brigaden. Da ville jeg kalle det å takke nei. Jeg hadde prioritert annerledes og mener det er en feil prioritering av Statsministeren. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet. 6 5
Rødvinsfilosofen Skrevet tirsdag kl. 23:48 #48 Skrevet tirsdag kl. 23:48 Madame Butterfly skrev (20 minutter siden): Enig i alt dette, har heller ikke sagt noe annet. Jeg som borger og skattebetaler står også fritt til å ikke være imponert over min statsministers valg for om eller hvordan han markerer Krystallnatten. Det sto han hadde fått to invitasjoner, en fra Antirasistisk senter og en fra Det Mosaiske Trossamfunn. Han valgte å sende en annen minister til jødene sin markering, og selv gå på markeringen arrangert av skjerf brigaden. Da ville jeg kalle det å takke nei. Jeg hadde prioritert annerledes og mener det er en feil prioritering av Statsministeren. Du står selvsagt fritt til å mene noe annet. Da får DMT planlegge litt bedre neste år. «Ifølge statssekretær Kristoffer Thoner (Ap) takket statsministeren i oktober ja til å delta på markeringen. Invitasjonen fra Det mosaiske trossamfunn skal de ifølge Thoner ha mottat onsdag denne uken. Der var regjeringen representert med kommunalminister Bjørnar Skjæran.» Da visste de allerede at Lindboe og Støre skulle holde tale et annet sted. Tok ikke lang tid før Israelsk UD stemplet Støre for å støtte antisemittisme. Rare greier. 1 3
Svava Skrevet onsdag kl. 06:55 #49 Skrevet onsdag kl. 06:55 Rødvinsfilosofen skrev (10 timer siden): Hvor har du det fra? De står fritt til å takke nei til en invitasjon. De står fritt til å avslutte samarbeid. De står fritt til å takke nei til dialog. De står fritt til å arrangere egne markeringer som kun noen få utvalgte får delta på. De står ikke fritt til å bestemme at ingen andre skal kunne markere Krystallnatten. Hadde du vært like støttende om det var nynazister som hadde kuppet Krystallnatten? Saken er at norske jøder forteller at de opplever mest antisemittisme fra venstresiden og muslimske miljøer - nettopp de miljøene som har tatt over markeringen av Krystallnatten nå. Ett eksempel: En av sekretærene i Antirasistisk senter som står som arrangør sprer hat og konspirasjoner i sosiale medier. Sekretæren mener blant annet at Israel står bak alle massakrene som skjer i hele verden. Hun skriver Israel, men alle forstår hva som ligger bak. 7 2
Apis Skrevet onsdag kl. 07:16 #50 Skrevet onsdag kl. 07:16 Svava skrev (7 minutter siden): Hadde du vært like støttende om det var nynazister som hadde kuppet Krystallnatten? Saken er at norske jøder forteller at de opplever mest antisemittisme fra venstresiden og muslimske miljøer - nettopp de miljøene som har tatt over markeringen av Krystallnatten nå. Ett eksempel: En av sekretærene i Antirasistisk senter som står som arrangør sprer hat og konspirasjoner i sosiale medier. Sekretæren mener blant annet at Israel står bak alle massakrene som skjer i hele verden. Hun skriver Israel, men alle forstår hva som ligger bak. Kan en kritisere staten Israel, uten at det er jødehat? Jeg tenker at vi alle, også dere venner av Israel, har et felles ansvar i å ikke gjøre dette til en oss og de (jødene) diskusjon. 1 4
Madame Butterfly Skrevet onsdag kl. 07:36 #51 Skrevet onsdag kl. 07:36 Apis skrev (12 minutter siden): Kan en kritisere staten Israel, uten at det er jødehat? Jeg tenker at vi alle, også dere venner av Israel, har et felles ansvar i å ikke gjøre dette til en oss og de (jødene) diskusjon. Klart man kan kritisere Israel, på lik linje som man kritiserer andre stater. Å ha andre regler for Israel, enn alle andre land beveger man seg over på antisemittisme. Hva mener du en oss og jødene situasjon? Hvem er «oss»? 5 1
Pippi Lotta Skrevet onsdag kl. 07:57 #52 Skrevet onsdag kl. 07:57 Madame Butterfly skrev (15 minutter siden): Klart man kan kritisere Israel, på lik linje som man kritiserer andre stater. Å ha andre regler for Israel, enn alle andre land beveger man seg over på antisemittisme. Hva mener du en oss og jødene situasjon? Hvem er «oss»? Litt overasket over at du mener det er forskjel på antisemetisme og kritik av Israel, det er ikke det intryke jeg har fått etter å ha skrevet med deg her inne. Et litte kontrol spørsmål blir jo da om du menner det ville være antisemetisme å stenge Israel ute fra MGP på likk linje som Rusland blir utestengt nå? Begge landene eterforskes for krigsforbrytelser, men de får jo ikke den samme behandlingen....
Svava Skrevet onsdag kl. 08:30 #53 Skrevet onsdag kl. 08:30 Apis skrev (1 time siden): Kan en kritisere staten Israel, uten at det er jødehat? Jeg tenker at vi alle, også dere venner av Israel, har et felles ansvar i å ikke gjøre dette til en oss og de (jødene) diskusjon. Hvorfor spør du om det? Ingen har hevdet noe annet. Sakens kjerne er at jødehat er mer utbredt i Israelskritiske miljøer. Det sier seg jo selv. En som hater jøder vil heller ikke ha varme tanker for en stat hvor flertallet av innbyggerne er jøder. De dette gjelder ser ut til å tro at bare de bytter ut ordet "jøde" med ordet "sionist" eller "Israel", så er det ikke antisemittisme. Venstresiden ser ut til å ikke ville erkjenne og ta et oppgjør med de antisemittiske elementene i de miljøene. Så lenge de ikke gjør det, så har de ingenting å gjøre i en markering mot antisemittisme. 5 4
Madame Butterfly Skrevet onsdag kl. 08:47 #54 Skrevet onsdag kl. 08:47 Pippi Lotta skrev (15 minutter siden): Litt overasket over at du mener det er forskjel på antisemetisme og kritik av Israel, det er ikke det intryke jeg har fått etter å ha skrevet med deg her inne. Et litte kontrol spørsmål blir jo da om du menner det ville være antisemetisme å stenge Israel ute fra MGP på likk linje som Rusland blir utestengt nå? Begge landene eterforskes for krigsforbrytelser, men de får jo ikke den samme behandlingen.... Jeg mener at man ikke utviser noen land fra sport, eller musikk konkurranser. Det har jeg vært tydelig på at er min mening siden Russland invaderte Ukraina. Det var en lengre tråd her inne om at russiske ungdommer var stengt ute fra Norway Cup. Situasjonene er for øvrig ikke sammenlignbare, Russland invaderte Ukraina, Russland var/er den klare aggressor. Israelere ble derimot angrepet i sin hjem. Israel har gått til ekstreme skritt når det gjelder forsvar. Fra Iron dome, til at de har bomberom på hvert hjørne. De har levd slik i årevis. Om jeg så var enig i at man stenger ute fra sport, så er ikke disse situasjonene sammenlignbare. Jeg har aldri ment at all kritikk av Israel er antisemittisme. Jeg har da kritisert Israel fra dag en, etter dette angrepet. Jeg mener at Israel burde tatt et helt annet ansvar for palestinerne for lenge lenge siden. At de burde ha hatt en annen tilnærming til situasjonen, enn mowing the lawn. Mener også at det internasjonale presset for at Israel ikke skulle ta over full kontroll i Judea, Samaria og Gaza har gjort det vanskeligere for dem å gjøre dette. Det var aldri en langsiktig løsning. Israel burde håndtert dette helt annerledes. Håndtering har ikke vært bra for verken israelere, eller palestinere. De fleste, så nær som alle 1948 palestinere i Israel, synes de har det bedre enn alle andre arabere i regionen, både de i Palestina, Libanon, Syria, Jordan, Egypt. Befolkningen i de landene der har det ikke særlig bra, de heller. 5 2
Rødvinsfilosofen Skrevet onsdag kl. 10:09 #55 Skrevet onsdag kl. 10:09 Svava skrev (2 timer siden): Hadde du vært like støttende om det var nynazister som hadde kuppet Krystallnatten? Tenker du at LO, Jonas Gahr Støre, Anne Lindboe, osv. har for vane å stille opp på arrangementer av antisemitter? Svava skrev (2 timer siden): Saken er at norske jøder forteller at de opplever mest antisemittisme fra venstresiden og muslimske miljøer - nettopp de miljøene som har tatt over markeringen av Krystallnatten nå. At norske jøder opplever trusler og føler seg utrygge er selvsagt alvorlig. Det er viktig at alle slår ring rundt de. Samtidig må vi klare å skille skitt og kanel. Hva er kritikk av Israels folkemord i Gaza og hva er reell antisemittisme? Jødehat-begrepet sitter løst, og ser ut til å bli delt ut til en hver person eller en hver organisasjon som kritiserer Israel. Svava skrev (2 timer siden): Ett eksempel: En av sekretærene i Antirasistisk senter som står som arrangør sprer hat og konspirasjoner i sosiale medier. Sekretæren mener blant annet at Israel står bak alle massakrene som skjer i hele verden. Har ikke sett posten og vet ikke hva som faktisk skrives i innlegget. Har ikke sett konspirasjonsteoriene du snakker om. Svava skrev (2 timer siden): Hun skriver Israel, men alle forstår hva som ligger bak. Dette er din tolkning. Å kritisere staten Israel er ikke det samme som å utsette norske jøder for jødehat. 2
Bacteria Skrevet onsdag kl. 10:15 Forfatter #56 Skrevet onsdag kl. 10:15 Apis skrev (2 timer siden): Kan en kritisere staten Israel, uten at det er jødehat? Jeg tenker at vi alle, også dere venner av Israel, har et felles ansvar i å ikke gjøre dette til en oss og de (jødene) diskusjon. Nå skal jeg kritisere Israel: Regjeringen der gjør alt for lite for å kontrollere de ekstreme settler-gjengene som terroriserer palestinere i Judea/Samaria (Vestbredden) Israelerne har gått veldig til høyre politisk, og at de har tatt inn disse settler-ministrene i regjeringen er ikke bra. De er rasistiske. Det har helt klart foregått krigsforbrytelser i Gaza-krigen. Den måten Israel valgte ut mål på først i krigen var katastrofe, og førte til at mange småbarn døde. Så har vi det som jeg mener er antisemittisk kritikk av Israel: fex som medarbeideren til ARS skrev; at Israel står bak alle massakrer og all krig i hele verden. Vet man litt om antijødiske konspirasjonsteorier så er det klart at det er antisemittisme. Dessuten er det faktuelt feil. 3 2
Lurendreieren Skrevet onsdag kl. 17:34 #57 Skrevet onsdag kl. 17:34 Rødvinsfilosofen skrev (21 timer siden): Hvor har du det fra? De står fritt til å takke nei til en invitasjon. De står fritt til å avslutte samarbeid. De står fritt til å takke nei til dialog. De står fritt til å arrangere egne markeringer som kun noen få utvalgte får delta på. De står ikke fritt til å bestemme at ingen andre skal kunne markere Krystallnatten. Dette er jeg enig i. Jeg mener bare at jødene i Norge selv skal få legge opp dagen, hvem som skal holde taler osv (gjerne Støre!) Når de nå føler at dagen er kuppet av feil folk, antirasistisk senter, så bør vi lytte til det. Så er selvsagt alle velkommen til å møte opp, også palestinavenner. 4
Apis Skrevet onsdag kl. 17:36 #58 Skrevet onsdag kl. 17:36 Madame Butterfly skrev (9 timer siden): Klart man kan kritisere Israel, på lik linje som man kritiserer andre stater. Å ha andre regler for Israel, enn alle andre land beveger man seg over på antisemittisme. Hva mener du en oss og jødene situasjon? Hvem er «oss»? For å svare på det siste først. Vi, eller oss kommer ikke til å oppnå noe som helst positivt som samfunn, med å isolere de norske jødene som en gruppe, på utsiden av samfunnet, fordi de ikke kan, eller tør delta/ arrangere aktiviteter som definerer deres religiøse og kulturelle identitet. Svava skrev (8 timer siden): Hvorfor spør du om det? Ingen har hevdet noe annet. Sakens kjerne er at jødehat er mer utbredt i Israelskritiske miljøer. Det sier seg jo selv. En som hater jøder vil heller ikke ha varme tanker for en stat hvor flertallet av innbyggerne er jøder. De dette gjelder ser ut til å tro at bare de bytter ut ordet "jøde" med ordet "sionist" eller "Israel", så er det ikke antisemittisme. Venstresiden ser ut til å ikke ville erkjenne og ta et oppgjør med de antisemittiske elementene i de miljøene. Så lenge de ikke gjør det, så har de ingenting å gjøre i en markering mot antisemittisme. Det siste først, enig i at det er et paradoks at venstresiden og sinte unge muslimske menn som står for et konservativt syn på hvordan et samfunn bør fungere, som faktisk kanskje har mer til feles med verdikonservative partier som KrF og Frp en radikale partier som Rødt og SV. Israel var jo opprinnelig et sosialistisk prosjekt. Bacteria skrev (6 timer siden): Nå skal jeg kritisere Israel: Regjeringen der gjør alt for lite for å kontrollere de ekstreme settler-gjengene som terroriserer palestinere i Judea/Samaria (Vestbredden) Israelerne har gått veldig til høyre politisk, og at de har tatt inn disse settler-ministrene i regjeringen er ikke bra. De er rasistiske. Det har helt klart foregått krigsforbrytelser i Gaza-krigen. Den måten Israel valgte ut mål på først i krigen var katastrofe, og førte til at mange småbarn døde. Så har vi det som jeg mener er antisemittisk kritikk av Israel: fex som medarbeideren til ARS skrev; at Israel står bak alle massakrer og all krig i hele verden. Vet man litt om antijødiske konspirasjonsteorier så er det klart at det er antisemittisme. Dessuten er det faktuelt feil. Det har skjedd noe med ARS, som hadde en jødisk nestleder som sluttet, absolutt tonedøvt at de arrangerte minnearangementet over krystallnatten . Så må vi passe på at døren for å kritisere styresmakten i Israel, ikke blir smalere en andre styresmakter. 1 1
Bacteria Skrevet onsdag kl. 18:26 Forfatter #59 Skrevet onsdag kl. 18:26 Apis skrev (35 minutter siden): Det har skjedd noe med ARS, som hadde en jødisk nestleder som sluttet, absolutt tonedøvt at de arrangerte minnearangementet over krystallnatten . Så må vi passe på at døren for å kritisere styresmakten i Israel, ikke blir smalere en andre styresmakter. Helt enig i det. Til punktet mitt med høyredreiningen i Israel; som etter 7/10 har blitt verre enn noensinne… dette var også en ting før massakren. EN av årsakene til det var terror fra palestinsk side, en annen den demografiske utviklingen. Jøder med opprinnelse i Midtøsten, Iran, Syria får flere barn og har mindre demokratiforståelse enn de med europeisk (ashkenazi) opphav. De er kort sagt litt mer lik… de andre i Midtøsten. Fikk lyst til å slenge på en generell kommentar om antisemittisme. Den skiller seg fra annen rasisme på den måten at den har mer til felles med konspirasjonsteorier. I motsetning til andre minoritetsgrupper har NOEN jøder hatt en tendens til å komme i posisjoner som innebærer en viss makt, ex finans, kunst mm. Det er det du hører når det kommer kommentarer som «jøde-lobbyen» «jøde-mafiaen» ol. Jødene fikk på 30-tallet bl.a. skylden for at tyskerne tapte WW1, og for at det gikk dårlig med Tysklands økonomi i mellomkrigstiden. Konspirasjonsteorier som førte til holocaust. (Dette var ikke spesielt rettet til deg Apis, virker som du skjønner dette men mange gjør det ikke. Var på Reddit i går og det var en lang tråd med masse nordmenn som brukte jøde-lobbyen på innpust og utpust). 6
Klossmajor Skrevet onsdag kl. 19:33 #60 Skrevet onsdag kl. 19:33 (endret) Rødvinsfilosofen skrev (9 timer siden): Har ikke sett posten og vet ikke hva som faktisk skrives i innlegget. Har ikke sett konspirasjonsteoriene du snakker om. Personen heter Fida Jeries Baarli. Hun har vært sekretær i Antirasistisk Senter i mer enn ti år og har skrevet følgende på Facebook: «All the massacres happening around the world in Gaza, Sudan, Syria, Lebanon, and Yemen have one cause: Israel». KrF-leder Dag-Inge Ulstein konfronterte Antirasistisk Senter-leder Umar Ashraf med utspillet hennes på Dagsnytt 18. Ulstein sa: «Fida Jeries Baarli sprer grove antisemittiske påstander. Alle massakre som skjer rundt om i verden i Gaza, Sudan, Syria, Libanon og Jemen har én felles årsak: Israel. Det her er ikke kritikk av Israel. Det er klassisk antisemittisme.» Ashraf svarte: «Mener du at jeg skal regulere mine ansattes ytringsfrihet, så har vi et helt annet demokratisk problem her. Du må dømme senteret etter våre offisielle uttalelser. Etter våre rapporter. Ikke driv med heksejakt på mine ansatte. Gå inn og faktisk se hva de deler på sine private kanaler. Det er en vesensforskjell mellom hva KrF-ere sitter og poster på sine egne private kanaler, og hva dere poster på deres offisielle kanaler. Hva er den offisielle politikken fra KrF, kontra hva som postes på KrF sine kanaler. Du kan ikke stilles ansvarlig for hva dine medarbeidere eller kollegaer holder på med i sine sosiale kanaler. Vi jobber kontinuerlig med holdningsarbeid.» Ifølge MIFF skal Baarli også ha skrevet: «Israel har ikke noe rett til å eksistere. Palestina er vårt», «Israel er et sionistisk fascistisk prosjekt og en fortsettelse av hvit overherredømme!!», «Våpenhvile er ikke frigjøring. Våpenhvile er ikke et fritt Palestina. Vi vil ikke stanse. Vi vil ikke hvile. Inntil Palestina er fri.» https://miff.no/antisemittisme/2025/11/10sekretaer-i-antirasistisk-senter-israel-har-ingen-rett-til-a-eksistere.htm Så kan man spørre seg om Ashrafs forsøk på å dra en parallell mellom enkeltpersoners private ytringer i et politisk parti og enkeltpersoners private ytringer i en verdibasert interesseorganisasjon er rimelig. Endret onsdag kl. 19:35 av Klossmajor 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå