Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Her er lista over arrangører og medvirkende i markeringen av Krystallnatten/novemberpogromene i 2025. 
Ingen jødiske organisasjoner, de skal ha egen feiring på hemmelig sted. 
Rart at ingen i MSM tar opp dette. Virker som ingen ser galskapen? Det er i tilfelle både rart og urovekkende. 
Og hva i huleste er Sex og politikk??

Endret av Rhodiola
redigert for å slette et opplastet eksternt vedlegg - Rhodiola, admin.
  • Liker 14
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at jøder er utestengt fra markeringen, jøder i Norge og jødiske organisasjoner og foreninger har vel valgt å holde markeringen på et hemmelig sted p.ga. sikkerhet

Det er fullt forståelig når man ser på hvilke andre organisasjoner som er listet opp, det er dessverre veldig mye antisemittisme forkledd som palestina-støtte innad i en del av disse organisasjonene.

Det er ikke for uten grunn at synagoger og jødiske barnehager må ha politibeskyttelse og det er ikke nazister og tradisjonelle høyreekstreme som er årsaken for å si det sånn.  

• Liker 7
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
FryNor skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke at jøder er utestengt fra markeringen, jøder i Norge og jødiske organisasjoner og foreninger har vel valgt å holde markeringen på et hemmelig sted p.ga. sikkerhet

Det er fullt forståelig når man ser på hvilke andre organisasjoner som er listet opp, det er dessverre veldig mye antisemittisme forkledd som palestina-støtte innad i en del av disse organisasjonene.

Det er ikke for uten grunn at synagoger og jødiske barnehager må ha politibeskyttelse og det er ikke nazister og tradisjonelle høyreekstreme som er årsaken for å si det sånn.  

Joda, er forsåvidt enig med deg i at de ikke er formelt utestengt, men det blir uansett resultatet når disse organisasjonene (etter min mening) har kuppet markeringen. 
Uholdbart.

Forresten, hvor er Jewish Voices for Peace? Tror de har vært deltagende før om årene. 
Denne organisasjonen støtter den palestinske fortellingen, og fungerer i slike sammenhenger mest som et alibi for de mer eller mindre jødehatende organisasjonene i oversikten over.

Endret av Bacteria
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Bacteria skrev (På 5.11.2025 den 10.07):

Her er lista over arrangører og medvirkende i markeringen av Krystallnatten/novemberpogromene i 2025. 
Rart at ingen i MSM tar opp dette. Virker som ingen ser galskapen? Det er i tilfelle både rart og urovekkende. 

Horribelt dette som skjer mot jøder i Norge nå. Alt som hører de til skal kuppes nå om dagen. Kvalmt. Jeg gråter når jeg ser hvordan jødene behandles. Så det på 7 oktober markeringen og. Disse motbydelige palestina-aktivistene sitt opplegg utenfor Stortinget. T.o.m på 8 mars skulle de avfeies. Det er en skam.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
FryNor skrev (25 minutter siden):

Tradisjonelle høyreekstreme er de kanskje ikke, men hvis det er islamister du snakker om, så er de definitivt høyreekstreme.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er nesten verre at det er pga sikkerhet. 
Folk skal kunne bevege seg trygt i det offentlige rom her i landet. 

Jøder er en bitte liten gruppe her i landet. Aldri hørt de har yppet til vold på noe som helst vis.

Da de ble stengt ute av den 8 mars markeringen, skulle samfunnet vist 0 toleranse. Det skjedde ikke. Solvang inviterte dem som hadde stått for å fjerne jødene på statsfinansiert TV for forklare hvorfor det var viktig at jødene ikke skulle med. 
De burde heller måtte forklare seg for en dommer, for rasistisk vold og ytringer. 

Var jo diskusjon om det her også. Folk sa jo at det var helt rimelig. 
For meg så det ut som en gjeng med husmødre som var opprørt av seksuell vold mot kvinner i krig. Andre så dem som aktivister med tvilsom agenda og oppførsel. Som skulle kibbes ut.

Hører og ser så vanvittig med jødehat alle mulige veier. Bare det at folk trenger vakthold er jo en falitt erklæring. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Det framgår ikke at de er utestengt av det du viser her. Kanskje de ikke ønsker å delta, men vil ha eget arrangement. Du kan ikke bare servere alvorlige påstander på bakgrunn av egen fri tolkning. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Svartfugl skrev (1 time siden):

Det framgår ikke at de er utestengt av det du viser her. Kanskje de ikke ønsker å delta, men vil ha eget arrangement. Du kan ikke bare servere alvorlige påstander på bakgrunn av egen fri tolkning. 

De er kanskje ikke FORMELT utestengt, men i praksis så er de jo det. Selvfølgelig er det ikke noen som skriver «jøder forbudt» ev «sionister forbudt» på invitasjonen. 
Men jeg skal love deg at de fleste norske jøder føler seg ekskludert her ja. 

Er jo bare å se på alle de pro-palestinske og ikke minst muslimske organisasjonene som styrer showet her. 

Nei, de ønsker nok ikke å delta i det selskapet der. Det har du rett i. 
Det jeg synes er alvorlig her, egentlig absurd, er at jødiske mennesker føler seg ekskludert fra den OFFISIELLE norske markeringen, og at grupperinger som er sterkt kritiske til staten Israels blotte eksistens på en måte har «tatt over» dette arrangementet. Og at statsministeren og ordføreren i Oslo stiller opp som talere her som om dette er helt normalt. 
Det oppleves som arrangementet er kuppet, og enda verre: Folk oppfører seg som om dette er helt normalt. 

Det er jo ikke bare Krystalnacht som har blitt offer for dette, det samme skjer på alle minnemarkeringer jøder prøver å ha. Alt skal dreie seg om Palestina og Gaza. De kupper både 7. oktober og holocaustdagen. 

Endret av Bacteria
  • Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Bacteria skrev (19 timer siden):

De er kanskje ikke FORMELT utestengt, men i praksis så er de jo det. Selvfølgelig er det ikke noen som skriver «jøder forbudt» ev «sionister forbudt» på invitasjonen. 
Men jeg skal love deg at de fleste norske jøder føler seg ekskludert her ja. 

Er jo bare å se på alle de pro-palestinske og ikke minst muslimske organisasjonene som styrer showet her. 

Nei, de ønsker nok ikke å delta i det selskapet der. Det har du rett i. 
Det jeg synes er alvorlig her, egentlig absurd, er at jødiske mennesker føler seg ekskludert fra den OFFISIELLE norske markeringen, og at grupperinger som er sterkt kritiske til staten Israels blotte eksistens på en måte har «tatt over» dette arrangementet. Og at statsministeren og ordføreren i Oslo stiller opp som talere her som om dette er helt normalt. 
Det oppleves som arrangementet er kuppet, og enda verre: Folk oppfører seg som om dette er helt normalt. 

Det er jo ikke bare Krystalnacht som har blitt offer for dette, det samme skjer på alle minnemarkeringer jøder prøver å ha. Alt skal dreie seg om Palestina og Gaza. De kupper både 7. oktober og holocaustdagen. 

Ok, så da var det ikke sant da. De blir ikke utestengt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

IMG_0134.thumb.jpeg.32b0f917a10d92f4be41e29ff26872ab.jpeg

Bare forskjellige små raddis grupper.

Hadde også valgt et mindre ekstremt alternativ.

• Liker 2
Skrevet

Yonatan Shapira er Palestinaaktivist, så hvorfor tror du han er med? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja det er vel derfor Lill Fanny Sæther forfatter av boken Hvordan min mor overlevde Holocaust og Jonatan Shapira, Jødiske stemmer for rettferdig fred skal holde apell. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Blikket skrev (17 minutter siden):

Ja det er vel derfor Lill Fanny Sæther forfatter av boken Hvordan min mor overlevde Holocaust og Jonatan Shapira, Jødiske stemmer for rettferdig fred skal holde apell. 

Jeg kjenner ikke til Særher, men jødiske stemmer for rettferdig fred er en organisasjon som støtter narrativet til bla Palestinakomiteen og ARS. Som @Amantha sier, de er palestinavenner. 
Klart at de er kjekke og greie å ha med på slikt. Men det betyr ikke at flertallet av jødiske nordmenn føler seg velkomne fordi om. Heller tvert imot.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Bacteria skrev (34 minutter siden):

Jeg kjenner ikke til Særher, men jødiske stemmer for rettferdig fred er en organisasjon som støtter narrativet til bla Palestinakomiteen og ARS. Som @Amantha sier, de er palestinavenner. 
Klart at de er kjekke og greie å ha med på slikt. Men det betyr ikke at flertallet av jødiske nordmenn føler seg velkomne fordi om. Heller tvert imot.

Dette blir jo bare spekulasjoner?

Jøder i Norge er en bitte-bitteliten minoritet.

De er likevel mange nok til å ha ulike holdninger og meninger. 

At ikke-jødiske kritikere av Israels krigføring også slår ring rundt norske jøder er viktig. 

Det er viktig at folk fordømmer hets og trusler mot norske jøder.

Norske jøder må kunne bære symboler uten å kjenne på en redsel for å bli utsatt for trusler.

PST må prioritere sikkerhet rundt norske Synagoger.

Man kan ha to tanker i hodet samtidig. 
Man kan være i mot folkemordet på Gaza.
Og man kan være for at norske jøder skal kunne føle seg trygge i Norge. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Problemet er at de ikke-jødiske kritikerne av Israels krigføring er selektive med hvilke jøder de slår ring rundt. Det er kun de antisionistiske jødene som er «inne i varmen». 
Hvis du kjenner til jødedommen bare litt, så vet du at det er et lite mindretall av jøder som er mot staten Israels eksistens. Det er fordi at området Palestina har en spesiell plass i judaismen. 
Jeg kjenner til det jødiske miljøet, og vet at jøder generelt er blitt redde for å vise at de har jødisk tilknytning. Smykker gjemmes bort. Det israelske flagget er bannlyst; det er for farlig. 
Dette trodde jeg alle har fått med seg nå, det er også nylig utgitt en ny bok om tematikken, Frykt og Stillhet (kan kjøpes på ARK, Norli.)

Rødvinsfilosofen skrev (28 minutter siden):

At ikke-jødiske kritikere av Israels krigføring også slår ring rundt norske jøder er viktig. 

Norske jøder må kunne bære symboler uten å kjenne på en redsel for å bli utsatt for trusler.

Det er ikke bare spekulasjoner nei. Det er ikke spekulasjon, men et faktum at de jødiske synagogene har brutt samarbeidet med ARS. Den tidligere nestlederen i ARS Ervin Kohn har blitt utsatt for en heksejakt etter at han uttalte at det å kalle Gaza-krigen for et folkemord er antisemittisme. 
Men hva du vil om det utsagnet, men den utstrakte (og utkritiske) bruken av begrepet HAR ført til utrygghet for jøder, og oppsving av antisemittiske holdninger. 
Er helt enig med deg i at man kan ha to tanker i hodet på samme tid, og at man må kunne bære symboler uten å bli truet. Men det er ikke realiteten nå. 

Endret av Bacteria
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (3 timer siden):

Her er det orginale FB-innlegget jeg brukte i ts. 
https://www.facebook.com/share/p/1BNfX5zpP2/?mibextid=wwXIfr

Det er lagt ut av en jødisk kvinne, og hvis du leser det og kommentarene vil du få et innblikk over hvordan (det jeg vil våge å påstå) er flertallet av jødiske nordmenn ser på arrangementet. 
Jeg er enig med Yael, det hadde vært komisk om det ikke var så trist. Og farlig. Og absurd. 

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Har aldri skjønt jødehat, hva er galt med verden? Krangle om relgion i 2025 er bare rett og slett stusselig og patetisk. Les heller  musse og helium

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Her @Rødvinsfilosofen, siden du ikke fikk åpnet artikkelen i Dagen;

Legger ved brev til Statsministeren fra de jødiske menighetene i Oslo og Trondheim der de opplyser at de har brutt samarbeidet med ARS. De forklarer også hvorfor, og hvorfor de anser arrangementet på krystalnacht som dypt  problematisk, på en langt bedre måte enn det jeg klarer. 

https://www.facebook.com/share/p/1GqFJCR8gA/?mibextid=wwXIfr

I en bisetning, samtidig som dette skjer, inviterer NRK ekstreme muslimer (typ pro drap på homofile) inn i Debatten i beste sendetid der den der, unnskyld uttrykket, fysakken Quareshi får stå og belære Stoltenberg om folkemord. Tiltale ham ved fornavn gjorde ham tom. 
Jeg er ikke jødisk, men jeg er livredd. Ondt er blitt godt, og løgn har blitt sannhet. 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Bacteria skrev (12 minutter siden):

Her @Rødvinsfilosofen, siden du ikke fikk åpnet artikkelen i Dagen;

Legger ved brev til Starsministeren fra de jødiske menighetene i Oslo og Trondheim der de opplyser at de har brutt samarbeidet med ARS. De forklarer også hvorfor, og hvorfor de anser arrangementet på krystalnacht som dypt  problematisk, på en langt bedre måte enn det jeg klarer. 

https://www.facebook.com/share/p/1GqFJCR8gA/?mibextid=wwXIfr

I en bisetning, samtidig som dette skjer, inviterer NRK ekstreme muslimer (typ pro drap på homofile) inn i Debatten i beste sendetid der den der, unnskyld uttrykket, fysakken Quareshi får stå og belære Stoltenberg om folkemord. Tiltale ham ved fornavn gjorde ham tom. 
Jeg er ikke jødisk, men jeg er livredd. Ondt er blitt godt, og løgn har blitt sannhet. 

Å takke nei til å delta på et arrangement er ikke det samme som å bli utestengt.

Folk må få lov til å markere Krystallnatten slik det passer dem. 

Jeg kan godt forstå at Israel-venner ikke ønsker å samles med Pro-palestinere. 

Også de av dem som er jøder.

Men det er ingen som har et monopol på å markere Krystallnatten, på samme måte som ingen alene eier 22.juli.

Folk vil alltid komme til å ha ulike oppfatninger om minnesmerker, minnesteder og minnemarkeringer.

• Liker 3
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...