Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.09):

Sorry om jeg derailer tråden, men sto i noe lignende for en stund tilbake. En gutt som utestengte sønnen min, med sine foreldres blessing over tid. Så jeg begynte å invitere de andre i gjengen, så gutten og foreldrene hans skulle ta hintet. Må også sies at gutten er enebarn med foreldre som tilber bakken han går på. Rett og slett ufordragelig pga foreldre som nekter å se at sønnen deres er like troendes til dårlig oppførsel som andre barn. Sønnen min lærte at utestenger andre deg så overse dem og fokuser på de som vil være venner med deg. Hvis den som har utvist dårlig oppførsel mot deg endrer seg, legger man alt bak seg og går videre.

Anonymkode: b4a2e...737

Men endret de seg da? Eller utestenger de bare hverandre nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.47):

Neida greit nok å si det for dere som tydeligvis ikke har populære hjem. Denne problematikken her provoserer meg voldsomt. Her er vi er åpent hjem og gutta ofte møtes. Jeg sier alltid at alle er velkomne og jeg lager gjerne mat eller bestille pizza til dem. I hovedsak er det 4 hjem de drar rundt til og er sammen. Men så kommer det noen innimellom som ikke bidrar med stort annet en mas i den ellers veldig velfungerende gjengen. Sånn er det og han er også velkommen men ødeleggelser stemninga for resten. Så jeg har fundert på dette, og det gjelder alle oss med populære hjem som er åpne for alle; er det virkelig åpent for alle? Vi har jo liten plass, og jeg kan ikke fore 10 gutter flere dager i uka. Er de høflige er det jo hyggelig, men med frekke tendenser, er det ikke greit. Det er faktisk en begrensning på hvor mange jeg kan ta imot, på hvor mye mat jeg kan kjøpe og jeg kan ikke ta inn hele skolen liksom, har ikke plass til hele klassen engang. 
Hvorfor lager dere ikke en egen gjeng fremfor å kaste seg på andre? Må dere presse dere på folk som åpenbart ikke vil? Det fins da så mange barn i landet, alle kan ikke være i den kuleste gjengen. Hvor ofte inviterer dere selv? Bestiller pizza og gjør det gøy for gutta hjemme hos dere? Tenk på det før dere roper om utestengelse. Det krever litt å holde et velbesøkt hjem i gang også. Noen av oss har jobbet for å bli et sånt hjem. 

Anonymkode: bd894...4bc

Alle kan ikke være med i den kuleste gjengen? Du "finner på" dårlig plass, fordi du heller vil bruke penger på å kjøpe pitzza til noen få en å skape et inkluderende miljø for barna? Dette var utelukende trist å lese!

• Nyttig 3
Skrevet

TS har du prøvd å snake med de andre foreldrene? Om denne faren bruker argumentet med liten plass, kan dere jo fåreslå at de møtes hos noen andre heller? Om dere konsekvent inviterer alle et annet sted om ikke han inviterer alle, så vil han forhåpentligvis ta hintet etter en stund. 

Skrevet (endret)

Neida greit nok å si det for dere som tydeligvis ikke har populære hjem. Denne problematikken her provoserer meg voldsomt. Her er vi er åpent hjem og gutta ofte møtes. Jeg sier alltid at alle er velkomne og jeg lager gjerne mat eller bestille pizza til dem. I hovedsak er det 4 hjem de drar rundt til og er sammen. Men så kommer det noen innimellom som ikke bidrar med stort annet en mas i den ellers veldig velfungerende gjengen. Sånn er det og han er også velkommen men ødeleggelser stemninga for resten. Så jeg har fundert på dette, og det gjelder alle oss med populære hjem som er åpne for alle; er det virkelig åpent for alle? Vi har jo liten plass, og jeg kan ikke fore 10 gutter flere dager i uka. Er de høflige er det jo hyggelig, men med frekke tendenser, er det ikke greit. Det er faktisk en begrensning på hvor mange jeg kan ta imot, på hvor mye mat jeg kan kjøpe og jeg kan ikke ta inn hele skolen liksom, har ikke plass til hele klassen engang. 
Hvorfor lager dere ikke en egen gjeng fremfor å kaste seg på andre? Må dere presse dere på folk som åpenbart ikke vil? Det fins da så mange barn i landet, alle kan ikke være i den kuleste gjengen. Hvor ofte inviterer dere selv? Bestiller pizza og gjør det gøy for gutta hjemme hos dere? Tenk på det før dere roper om utestengelse. Det krever litt å holde et velbesøkt hjem i gang også. Noen av oss har jobbet for å bli et sånt hjem. 

Enig at man merker forskjell på stemning og trygghet i flokken avhengig av hvem som er rundt, hadde vært "fint" for egen egoisme og kunne utestengt noen for mer harmoni og ro i gruppa, men er man mange på besøk i et hjem sier man ja til neste som kommer også, nulltoleranse for utestengelse her i hus. Men det går dessverre på bekostning av eget barn, som alltid må gi mer av seg selv enn barnet burde trenge. Ønkser man å kun være med en eller to er det greit med tanke på at det er slitsomt for barnet å ha huset fult hver dag, men sier man ja til fler sier man ja til alle.

Hilsen et hjem på under 60kvm som har regelmessig besøk av både mindre og store grupper på opptil ca 18 stykk.

Utestengelse av en eller to stykker er ikke greit, men klart ser jo for enkelte barns skyld at det hadde vært bedre for barnet hvis foreldre og skole startet tidlig med å prøve å koble barnet til en potensiell bestevenn med mer matchende personlighet, så hadde barna sluppet å være med klassekamerater som kun er sammen med dem fordi foreldre er opptatt av at utestenging ikke er lov, der er bestevenner for alle, men dessverre er det en gjenganger at mange av disse barna som hadde trengt mer sosial hjelp tidlig har forledre som er av selv, og ikke inviterer og hjelper barnet med gode trygge relasjoner.

Ang mat så kan man sende barna hjem for å ta seg mat, her serverer jeg barna i litt store gjenger en sjelden gang, de spiser ofte lite og dårlig i utgangspunkt når dem er mange. Serverer oftere mat når det er mindre gjenger, det kan gå hardt ut over matbudsjettet som alenemor, men jeg synes det er fint at huset er fult av barn og unge. 

Til ts, snakk med faren, hjelper ikke det, snakk med de andre forledrene og legg en felles plan.

Endret av Annniii
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 9.35):

Varsle skolen. 

Hver gang. 

Anonymkode: 6b494...b58

Er det skolen sitt ansvar å oppdra barn?
Er det skolen sitt ansvar å oppdra foreldrene? 
Er det skolen sitt ansvar å gripe inn i hendeler som skjer utenfor skolen? 

Anonymkode: 5f062...7ec

• Liker 3
Skrevet
BobbySocks skrev (På 5.11.2025 den 9.56):

Da gjør du det samme tilbake. Lag en kul spille/filmkveld og utelukk ungen hans. Om alle gjør dette så kanskje han lærer. 

Det tenkte jeg også, men da får han vel alle til å vende seg mot TS... Sånne folk er ikke gode :( 

Anonymkode: 8ffa4...586

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 10.08):

Men det jeg stusser over er at dette er vanlig praksis, og som du sier går utestengelse på rundgang, men du har ikke ønsket å gjøre noe før, eller nektet din sønn å delta når du visste at andre ble utestengt, før det nå altså rammet din lille gullunge. Så strengt tatt har du visst om praksisen, men gitt faen så lenge det ikke skadet dere. Eller?

Anonymkode: 1c202...236

Det kan jo være at TS har oppdaget at dette er vanlig praksis av ham først når hennes sønn ble utestengt. Det kan være hun ikke har visst det tidligere, hvis ingen har tatt det opp tidligere. Det går an å formulere seg uten forhåndsangrep på TS :) 

• Liker 1
Skrevet

Mange "psyke" foreldre. Her vi bor har vi 2 lærere faktisk - ene i barneskolen som ungene går på - som bevisst utestenger en jente fra gulljentene sine sin vennegjeng 😕 Trist å se på, da vi er en liten bygd. Vi har en sønn i samme klasse, og kjenner alle barn og foreldre. Det er åpenlyst at mødrene styrer i bakgrunnen. Mødrene er selv venninner, og tror at deres 2 døtre er prinsessene i bygden. De sier til og med at deres barn er med de de har lyst til - ingenting å gjøre med det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mange "psyke" foreldre. Her vi bor har vi 2 lærere faktisk - ene i barneskolen som ungene går på - som bevisst utestenger en jente fra gulljentene sine sin vennegjeng 😕 Trist å se på, da vi er en liten bygd. Vi har en sønn i samme klasse, og kjenner alle barn og foreldre. Det er åpenlyst at mødrene styrer i bakgrunnen. Mødrene er selv venninner, og tror at deres 2 døtre er prinsessene i bygden. De sier til og med at deres barn er med de de har lyst til - ingenting å gjøre med det!

Samme her da sønnen min ble utesteng. Den ene mammaen er barnehageassistent!

Anonymkode: b4a2e...737

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 9.34):

Ja hva synes dere om det? Her vi bor i ei lita bygd har vi en far som lærer sitt barn å utestenge. Han er aktivt deltakende i utestengingen. Han inviterer for eksempel 7 av 8 kamerater til sin sønn.  Den siste sitter i vinduet over veien og ser på alt. Denne faren bryr seg ikke. han er fryktelig eplekjekk og godt likt her i bygda. Tror ikke noen tør å si i mot han. Han er veldig frempå .  Her om dagen ble det mitt barn som ble offeret. Denne faren hadde ordnet spill kveld for sin sønn. Kameratene ble invitert. De er 8 gutter i klassen. ALLE ble bedt men ikke min sønn.  For å pynte litt på det kunne han vel ha utelatt flere enn  bare ett barn!  Min sønn syklet bort for å ringe på i håp om å få være med likevel. Faren åpnet døra og sa de ikke hadde plass til flere. Wtf? Alltid utelater han ett barn.  Og han bare ler og smiler av det!  På skolen snakker de om hva de har gjort.  Ikke ok for den siste som ble utelatt.  Det ser ut som om han koser seg når han ser at andre barn blir såret og lei seg. Hjelp meg å forstå her. ?? 

Anonymkode: 8ce20...a1c

Hvor ofte inviterer dere andre hele gjengen hjem? Eller er det kun denne faren som inviterer? Kanskje han gjør det som er signal til dere andre foreldre om at dere også kan ta ansvar?

Anonymkode: 0ad26...0ae

• Liker 2
Skrevet

Det fins da så mange barn i landet, alle kan ikke være i den kuleste gjengen. 

Er dette virkelig seriøst? 

Jeg minst huske fra min barne og ungdomstid, at den «gjengen» som ble ansett som den kuleste på skolen, faktisk var de kjipeste folka. Og det er også de «kuleste» på skolen som nå i voksen alder, ikke er særlig kule likevel. Dessverre. Noen innser det selv i voksen alder, andre lever videre i sin ignoranse og uvitenhet - deilig for dem. 

Du som voksen burde jo også tenke over dette? Eller har eget avkom gjort deg helt blind for menneskelige realiteter? 

Anonymkode: 52908...232

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet ikke om det er en sannhet eller ikke, men føler ofte at det er de med utdanningen innenfor disse feltene som skranter som verst med barna på fritiden. 

Naboen min er lærer på ungdomstrinnet og de har to små jenter, de er så j@?&-/ uoppdragne. Kaster steiner på katten og det er ikke måte på 😁. Stemoren min har kjeftet skikkelig på de noen ganger, mora sitter bare på terrassen og ser på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det skolen sitt ansvar å oppdra barn?
Er det skolen sitt ansvar å oppdra foreldrene? 
Er det skolen sitt ansvar å gripe inn i hendeler som skjer utenfor skolen? 

Anonymkode: 5f062...7ec

Ikke meg du svarer her, men må si at jo - jeg syntes skolen har et ansvar. 

Skolen sitter på mye autoritet, og når voksne mennesker ikke klarer å oppføre seg så tenker jeg skolen har et ansvar om å navigere til et sunt miljø. Klassemiljøet skjer ikke kun på skolen, miljøet tar man også med seg utenfor skolen. Og når godt voksne mennesker ikke har blitt riktig oppdratt, så tenker jeg skolen helt klart burde stå opp for allmennheten 🙏🏼

Hadde jeg vært lærer hadde jeg ikke nølt med å ta opp slike ting. Voksne folk er faen meg skammelige noen ganger! Og de det gjelder har bare godt av å kjenne på det. 

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (På 5.11.2025 den 9.56):

Da gjør du det samme tilbake. Lag en kul spille/filmkveld og utelukk ungen hans. Om alle gjør dette så kanskje han lærer. 

Bortsett fra at da går det ut over ungen mest...

Skrevet

Ja hva synes dere om det? Her vi bor i ei lita bygd har vi en far som lærer sitt barn å utestenge. Han er aktivt deltakende i utestengingen. Han inviterer for eksempel 7 av 8 kamerater til sin sønn.  Den siste sitter i vinduet over veien og ser på alt. Denne faren bryr seg ikke. han er fryktelig eplekjekk og godt likt her i bygda. Tror ikke noen tør å si i mot han. Han er veldig frempå .  Her om dagen ble det mitt barn som ble offeret. Denne faren hadde ordnet spill kveld for sin sønn. Kameratene ble invitert. De er 8 gutter i klassen. ALLE ble bedt men ikke min sønn.  For å pynte litt på det kunne han vel ha utelatt flere enn  bare ett barn!  Min sønn syklet bort for å ringe på i håp om å få være med likevel. Faren åpnet døra og sa de ikke hadde plass til flere. Wtf? Alltid utelater han ett barn.  Og han bare ler og smiler av det!  På skolen snakker de om hva de har gjort.  Ikke ok for den siste som ble utelatt.  Det ser ut som om han koser seg når han ser at andre barn blir såret og lei seg. Hjelp meg å forstå her. ?? 

Inviter alle guttene i klassen hjem til dere, bortsett fra hans sønn 😎 Da skjer det kanskje ikke mer. 

Anonymkode: c5b4a...7c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 9.35):

Varsle skolen. 

Hver gang. 

Anonymkode: 6b494...b58

Hvorfor varsle skolen? Dette skjer på fritiden.

Ta kontakt med de andre foreldrene 

Anonymkode: 88356...9ed

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har ikke lest alle svarene her, men her hjemme har vi alltid hatt regelen om at ungene kan invitere max 9 venner hjem fordi vi ikke har fysisk plass til mer enn 10. Skal de ha fler enn det er det utendørs som gjelder. Vi regulerer ikke dette utover det, men har vi ikke plass så har vi ikke plass liksom. Kanskje det samme er tilfellet her og at det er noens "tur" til å stå over er et forsøk fra disse foreldre på å rullere - i motsetning til direkte utestenging? 

Endret av Granskudd
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er dette virkelig seriøst? 

Jeg minst huske fra min barne og ungdomstid, at den «gjengen» som ble ansett som den kuleste på skolen, faktisk var de kjipeste folka. Og det er også de «kuleste» på skolen som nå i voksen alder, ikke er særlig kule likevel. Dessverre. Noen innser det selv i voksen alder, andre lever videre i sin ignoranse og uvitenhet - deilig for dem. 

Du som voksen burde jo også tenke over dette? Eller har eget avkom gjort deg helt blind for menneskelige realiteter? 

Det er seriøst og du underbygger poenget mitt uten at du så det selv. Alle trenger ikke henge med alle. Finn din egen gjeng. Beklager for uvøren bruk av «populær», men de fleste skjønner jo hva jeg mener. Vi må se på det reelle her. Skal de være en gjeng på 100 stk liksom? Bare fordi alle må være med alle? Ja, da blir det ikke plass hos meg. Virker som mange her må gå i seg selv fremfor å henge ut oss som tiltrekker oss mange barn til være hjem. Hva stopper dere fra å lage et sånt hjem selv? Vil dere bare bli invitert men ikke invitere selv? Å bruke andre hjem og mat er jo bedre det. 

• Liker 2
Skrevet

Det som er helt absurd her som mange ikke ser, er at her hudflettes vi foreldrene som har mange barn i våre hjem. Fordi vi ikke har ubegrensa med plass til akkurat ditt barn. Ingen som ser ironien? 

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som en sjuk fyr. Vet at én far aktivt stengte meg ute på ungdomsskolen. De hadde biljardbord hjemme og han laget turneringer for sønnen og kamerater. Heldigvis var det noen i klassen min som reagerte og lot være å dra til denne gutten. 

Desverre har ikke alle slike klassekamerater. Jeg hadde sagt ifra til andre foreldre, og dradd bort og konfrontert fyren. Midt i selskapet. 

Anonymkode: 46a8b...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...