våren14 Skrevet onsdag kl. 07:34 #1 Skrevet onsdag kl. 07:34 Deler litt fra min hverdag med ren faste som del av min livsstil, slik at andre som ønsker kan se at det går an, og bli inspirert til å tørre å prøve. Hellig overbevist om at mennesket ikke er skapt for å snackse 24-7... og at det er en av de store bidragene til overvekt og fedme. Visste du at å drikke Pepsi Max med 0 kalorier frigjør insulin som om du spiser mat? Og at forhøyet insulin forhindrer kroppen i å forbrenne fett? Det er mye spennende kunnskap ALLE burde vite om - kanskje noen oppdager denne tråden og blir inspirert til å lære seg mer. Og også helt normalvektige - som meg selv - kan ha helsefordeler av periodisk faste - da det å ta pauser fra mat også har mange andre fordeler enn fetttforbrenning.
DesmondMiles Skrevet onsdag kl. 07:38 #2 Skrevet onsdag kl. 07:38 Ja, dette var jo virkelig banebrytende informasjon, gitt 🙂
våren14 Skrevet onsdag kl. 07:53 Forfatter #3 Skrevet onsdag kl. 07:53 Nå har jeg drevet med periodisk faste i 2 år, og begynner å ha grunnlag for å snakke om det synes jeg Jeg har lest/hørt mange bøker, og funnet min vei i fasteuniverset. Har nettopp funnet ut at jeg har fastet bare "nesten riktig", haha. Ok, det betyr vel at jeg har fastet feil, men det skal jeg nå gjøre noe med. Det er forskjell på helt ren faste, og..vel...å ikke være sikker på at man faster. Men, i løpet av to år er jeg jo godt trent innen hverdagsfaste (som jeg kaller det), og det er en smal sak å gå over til helt ren faste. Hva kan man innta i fasten ved helt ren faste: Vann Vann med kullsyre UTEN tilsatt smak Svart kaffe uten søting eller annet Te fra teblader, svart eller grønn - uten smak. Og that's it. Og hva har jeg da tydeligvis gjort feil i to år? Drukket vann med kullsyre MED smak. Og nå og da hatt litt MCT olje i kaffen i litt lengre faster. Og drukket søt urtete, altså urtete med xylitol, peppermynte etc. Den må utgå. Søtsmaken hører ikke hjemme i fastetiden. Og hvorfor faster jeg? For å føle meg topp! Og helt ærlig er fettprosenten litt høy. BMI er helt normal, på 22. 163 cm høy, 59 kg. Men over 30% i kroppsfett er for mye, så tross endel trening, i hovedsak styrke, så er jeg rett og slett litt tynn-feit. Og det må jeg gjøre noe med. Så da må jeg nok se litt på hvordan jeg faster og intensivere det litt. Og ikke minst begynne å bry meg om hva jeg spiser når jeg spiser. Den ærlige sannhet er at jeg hittil har kunnet spise omtrent hva jeg vil i spisevinduet, men etter at årene sniker seg på her, nå er jeg 43, tror jeg den tiden er forbi. Det var da noe drit Men ok, la oss se om det kan funke da, men helt ren faste, og hakket bedre kosthold. Egentlig vil jeg ikke så mye ned i vekt, men jeg vil ned i fettprosent. Uungåelig at de henger sammen uten å bli muskelbunt, så ok. Jeg må vel litt ned i vekt også. Jeg har hatt en fitbit på armen i mange år og brukt Fitbit sin Aria vekt. Nå har jeg byttet til Garmin og bruker Garmin sin vekt. Garmin er ikke happy. Vel og merke gir den meg en kondisjonsalder på 40 år, det er jo godt den iaf er lavere enn min faktiske alder. Men, den påpeker at om jeg får fettprosenten ned i 25,7% kan kondisjonsalder redusres ytterligere. Det gir jo motivasjon til å ta tak i ting. Og, man må ta den motivasjonen man finner. Jeg elsker merkelige mål, så passer meg ypperlig. Dermed er målet mitt og se om jeg - kvinne 43 - kan komme ned i den fettprosent Garmin mener jeg burde komme meg ned til. Og, all reduksjon vil jo være bra, så det blir jo spennende. Lette gjennom historikken for fettprosent og fant at sist jeg var nede i 25% var i 2019. Jeg fikk barn i 2016 og 2018, ammet vel for det meste i tiden frem til 2020. For jeg vet jegs sluttet å amme yngste da hun var nesten akkurat to år, det må ha blitt rundt nyttår 2019/2020. Interessant nok går fettprosenten rimelig kjapt opp i rundt 30% fra mai 2020, og har siden da ligget mellom 29 og 32%. Om det var ammingen eller covid...hjemmekontor...roligere liv... eller komboen...hvem vet. Og før den tid aner jeg ikke. Så spent på om det i det hele tatt er mulig mtp kommende overgangsalder osv. Jeg er selv spent, og trenger et sted å følge meg selv opp, så da lager jeg en dagbok her, i tilfelle noen andre skulle ha nytte av å følge med. I skrivende stund på slutten av min første 24 timer faste på en god stund, det var på høy tid. Føler meg fantastisk - absolutt ikke sulten. Har de siste ukene ligget på 14-19t faste. Jeg tar ALLTID 12 timer. Men sjelden mer enn det i helgene, så ukedagene er tingen for meg. Det må passe inni familielivet også. Bruker forøvrig appen Zero til å logge alt av faste, den holder meg også motivert
våren14 Skrevet onsdag kl. 07:54 Forfatter #4 Skrevet onsdag kl. 07:54 DesmondMiles skrev (15 minutter siden): Ja, dette var jo virkelig banebrytende informasjon, gitt 🙂 Det er en dagbok Det er alt.
våren14 Skrevet onsdag kl. 11:41 Forfatter #5 Skrevet onsdag kl. 11:41 Og da var de 24 timene unnagjort, det gikk uten problem, kjente det vel ikke særlig før etter 23 timer, og da gikk det helt fint til lunsj. Veldig godt med mat! Det er det beste med faste, hvor utrolig god all mat er etter en stund uten. Salatbollen fra kantina var skikkelig digg! Og min favorittyoghurt (ja, med smak, og sukker til og med) med havregryn og chiafrø ble en god dessert. Planen frem til jul er nå å gjenta 24 timers faste hver uke fra lunsj tirsdag til lunsj onsdag Pga masse aktiviteter for alle på tirsdag ettermiddag er det alltid et styr med middag uansett, så alt blir enklere hjemme hvis jeg dropper middag Kunne ikke passe bedre. I morgen blir det litt kortere, jeg skal på styrketrening på morgenen, så vil ha mat før eller etter. Jeg tipper det blir etter trening. Da vil jeg spise, med fokus på proteiner. Satser på 16 timer faste.
våren14 Skrevet torsdag kl. 07:40 Forfatter #6 Skrevet torsdag kl. 07:40 Da er det 15 timer fastet - og jeg skal gjøre meg klar for styrketrening. Jeg har trent i faste før, som oftest går det helt fint. Men så skal jeg spise godt med proteiner med en gang jeg er hjemme igjen. Jeg vil bygge mer muskler, og få mindre fett på kroppen, det er min plan. Fortsatt spent på om det går i min alder... I går handlet jeg inn vann med kullsyre UTEN smak, så er det bare å venne seg til det. Jeg elsker at det er forfriskende, så det funker like bra uten smak. Jeg lærte fra boka Fast - Feast - Repeat at søtsmak i munnen, ja selv å tenke på noe søtt (blæ, da gjorde jeg det), gjør at kroppen sender ut insulin fordi den tror den får mat. Og planen er å unngå dette i størst mulig grad utenom måltider. Så derfor ingen søte smaker eller smak av mat i munnen i fastetimene, Men BITTER smak er ok. Forskningen har vist at det reagerer ikke kroppen på. Kun søt smak og smak av mat. Derfor kaffe, og det er jeg såååååå glad for! Så, to kopper svart kaffe inntatt, masse rastløshet i kroppen, lover godt for en god treningstime. Rastløshet er også en helt normal reaksjon på faste I følg teorien skyldes det økt adrenalin i kroppen - som antas å skulle sørge for at vi kommer oss ut for å lete etter mat. Så få ting er deiligere enn en løpetur akkurat når rastløshet slår inn. Det er runners high ++ altså. Beina blir så lette, tilfredsheten av å komme seg av sted er utrolig stor. Så det virker veldig logisk at det er for å drive oss ut på jakt etter mat og næring og at det belønnes i hjernen, skikkelig. Føler litt at periodisk faste er å spille på lag med naturlige instinkter og naturlige tilpasninger. Hvilket ikke ellers er så lett i 2025. Mennesket er jo i hjernen fortsatt rimelig primitivt, men så er vi puttet inn i en helt annen verden enn vi er skapt for. Når man skjønner dette forstår man også mer av overvektsproblemer og helseproblemer. Vi er laget for å vandre rundt. bruke opp energien vår og vel så det, i et næringsfattig miljø der mat var sparsommelig. Man døde av sult, ikke av overvekt. Nå sitter vi stille ved en kontorpult, kjører bilen til/fra jobb, sitter stille i sofaen etter å ha kjøpt masse mat, alt vi orker og vil, på Rema1000. Det er ikke rart at det skjærer seg for veldig mange. Vi MÅ aktivt oppsøke bevegelse, og vi må aktivt gå inn for å ikke spise. Det er tullete...egentlig. Og litt trist. Men - om man vil ha god helse er det en nødvendighet dersom det ikke skjer av seg selv... Rapporterer tilbake hvordan treningen var etterpå
våren14 Skrevet torsdag kl. 11:38 Forfatter #7 Skrevet torsdag kl. 11:38 Treningen gikk superbra Avsluttet 16t faste, og fylte på med proteiner (yoghurt og egg). Får se hvor mange timer det blir til i morgen - legger ikke alltid en fast plan. Får se når det passer med middag og når den er ferdig.
våren14 Skrevet fredag kl. 08:59 Forfatter #8 Skrevet fredag kl. 08:59 Det ble en ok tidlig middag i går, så nye 16 timer frem til lunsj i dag. Eller nærmere 17. Så blir det helg, da tar jeg det som det passer seg rett og slett. Så skal vekten frem, antagelig blir det søndag morgen. Får se om denne uka har påvirket fett% i noen grad. Forrige uke 31,1%... Første mål er å komme under 30%. Hører på boken Fast - Feast - Repeat - og den synes jeg er skikkelig bra. Enda jeg kunne mye fra før kan jeg nå enda mer. En av de nye tingene er at det tydeligvis - for å endre kroppssammensetning og ikke nødvendigvis gå ned i vekt, er fordelen av å mikse litt lengre fastetider (24-48 timer) med påfølgende normale spisedager. Der er jeg iaf på vei ved å innføre noen 24-timere. Tenkte jo egentlig etter de forrige 24 timene at 36 absolutt bør la seg gjøre. Hvis jeg får det til å passe inn. Og det KAN jeg jo... Ulempen er bare at jeg både liker lunsj med kollegaene mine OG middag med familien. Og er ikke så flink til å sitte ved lunsjen og se på andre spise enda...faktisk har jeg aldri prøvd. Men det er vel den eneste reelle muligheten om jeg skal opp i 36 timer. Faktisk kunne det blitt mer også... Men da er det tydeligvis veldig viktig å spise godt etterpå. Man vil ha faste-effekten og fettforbrenningen, men ikke egentlig kalorirestiksjon. Vel, noe å tenke over
våren14 Skrevet søndag kl. 20:14 Forfatter #9 Skrevet søndag kl. 20:14 Det funker Fett% i dag: 30,5% -0,5 kg til 58,6 Startet å intensivere fastingen og endre kostholdet etter målingen på 32% 18.oktober…da var vekten faktisk også 58,6 kg. Men hadde endel mindre vann og mer fett. Nå samme vekt, mer vann, mindre fett. Det er bedre! Og dette er grunnen til at jeg ikke tenker på vekta egentlig, den går opp og ned med vann, syklus osv. men % fett, den er mer av interesse. Men også litt ned i muskelmasse, hvilket ikke er målet egentlig. Men samtidig vedlikeholder jeg jo med to styrkeøkter i uka, så den dagen jeg kan gå over i «vedlikeholdsmodus», så burde muskelmassen stabilisere seg. Spent på om jeg kan nå målet på 25,6% (fra Garmin…) i det hele tatt, hvor nærme jeg er ved nyttår? Men jeg KJENNER forskjell. Jeg kjenner stor forskjell! Mellom 32% fett og 30,5%. Jeg SER kjempestor forskjell. Er som om jeg spises opp innenfra. Artig også hvilket fett som forsvinner først. Farvel pupper liksom… det var tydeligvis lett tilgjengelig. Samtidig må den visuelle endringen skyldes at det forsvinner skummelt innvendig fett. Og dét er akkurat det jeg vil! Midjen føles mye slankere enn bare forrige uke. Men det er heller ikke utseende som er min motivasjon. Det er en bonus. Samme hvordan jeg ser ut vil jeg bare ned i normal fett% (25-30 for kvinner), og helst se om jeg får senket kondisjonsalderen min med ytterligere ett år… Prøver å legge et godt fysisk grunnlag for alderdommen nå i 40-årene. Ukens intervalltrening gjennomført i dag også. Og har spist og kost meg i helga Men har hatt minimum 12t over nettene. Nå ble middag avsluttet til kl 19 og jeg startet faste i Zero-appen. Minimum 16 timer venter. Helst mer. Kanskje 18… klar for ny uke
våren14 Skrevet 5 timer siden Forfatter #10 Skrevet 5 timer siden Dagen har flydd forbi. 18,5t faste, tok en halvtimes gåtur i lunsjen før jeg spiste. Gull å bevege seg når kroppen må bruke fett som enegikilde. Men maten ble ganske rævva i dag for å si det rett ut. Barna får en rett de ønsker hver uke, det er ofte hvit pasta mad noe, det var i dag. Ble egg og yoghurt til lunsj, med plan om en tidlig middag. Men så ble huset fullt av unger, noen dro ut for å leke, og kom hjem såpass sent at middagen da ble rett før jeg skulle på trening. Mao ingen middag på meg da, en sulten var jeg jo. Så da ble det tre skiver med nugatti på ho mor liksom, herregud. Det var kaos og stress og en enkel løsning for å sikre litt overskudd til trening. Så ble det pasta og røkelaks (90% pasta, 10% laks sånn barna vil ha den retten..) da jeg kom hjem. Sulten igjen før jeg når senga etter alle karbohydratene. Verre mat skal man se langt etter. Var for sliten til å lage noe annet midt inn i leggetid. Men, noen dager blir sånn. Langt fra perfekt. Har drukket vann og skal nå sove. Så vet jeg sulten er borte i morgen tidlig. I morgen må jeg tenke gjennom lunsj og spise ordentlig, for da er det 24t til neste måltid. Minst😊 Min lengste faste og yogatime, det er en bra kombinasjon😊 Godt for kropp og sjel!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå