Smørblomsten Skrevet 31. mars 2006 #1 Skrevet 31. mars 2006 Det står at tran skal oppbevares i kjøleskap. Men det står også at spedbarn skal få temperert tran... Hva gjør dere?
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Spurte om dette på helsestasjonen, og da sa de at jeg kunne la tranen stå fremme i stedet for kjøleskap dersom vi var flere som brukte av flasken (for at tranen ikke skulle rekke å bli harsk). gjorde det slik helt i starten, mens nå når småtten er 6 måneder får han den kjøleskapskald..
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Jeg varmer skjea i varmt vann og heller kald tran oppi. Da blir den varmet litt før gullet får den.
surgodis Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 Hvorfor gir dere barna tran? Er bedre å gi de D-vitamin dråper.Mindre mengde,mindre lukt og flekker og barna nyttegjør seg det bedre enn tran!! Spør bare på Apoteket om D-vitamin og Tran til barn.
Smørblomsten Skrevet 31. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2006 Hvorfor gir dere barna tran? Er bedre å gi de D-vitamin dråper.Mindre mengde,mindre lukt og flekker og barna nyttegjør seg det bedre enn tran!! Spør bare på Apoteket om D-vitamin og Tran til barn. ← Fordi jeg har hørt at det er mye lettere å venne nyfødte til transmaken enn når de blir større, og dråper "kan" vel ikke tas i all evighet? Men om jeg tar feil blir jeg glad, for jeg hater lukten av tran...
Plonk Skrevet 31. mars 2006 #6 Skrevet 31. mars 2006 D-vitamindråper er jo bare det, mens tran inneholder A-vitaminer og Omega-3-fettsyrer også. Så det er ikke det samme. Vi ga Plonkeliten tran fra hun var ca 2 mnd, og nå er hun 19 mnd og tran er omtrent det beste hun vet! Det er utrolig rart at det går an!
Lemming Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at tranen får sterkere smak dersom den er varm (temperert). Derfor har jeg alltid gitt Lille kald tran. Jeg ga fra 4 uker av, og han eeelsker den!
Gjest tran Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Vet ikke om det stemmer, men jeg har hørt at tranen får sterkere smak dersom den er varm (temperert). Derfor har jeg alltid gitt Lille kald tran. Jeg ga fra 4 uker av, og han eeelsker den! ← ajaepp, det stemmer. Min lille persille elsker tran, og enda mer dersom jeg varmer opp skjea i varmt (kokt vann) før hun får! Lille Persille skriker og vil ha mer selv hater jeg tran
Gjest Gjest Skrevet 31. mars 2006 #9 Skrevet 31. mars 2006 Fordi jeg har hørt at det er mye lettere å venne nyfødte til transmaken enn når de blir større, og dråper "kan" vel ikke tas i all evighet? Men om jeg tar feil blir jeg glad, for jeg hater lukten av tran... ← Jeg tar D-vitamin dråper, og er 25 år
Gjest marthepia Skrevet 31. mars 2006 #10 Skrevet 31. mars 2006 Trana til tuppa står i kjøleskapet. Det har den gjort siden vi fikk i den
surgodis Skrevet 31. mars 2006 #11 Skrevet 31. mars 2006 Tran skal oppbevares i kjøleskap.Den harskner fort i varmen. Ville helt klart ha gitt datteren min d-vitamindråper framfor tran hvis det fantes da hun var liten...Så hadde man sluppet sure trangulper og flekker på klær... Har flere venninner som har fått barn i de seineste årene og de gir D-vitamin dråper...Flere av de jobber i helsevesenet og apotek.
Lemming Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 Som Plonk sa - tran er jo mer enn bare d-vitamin. Undersøkelser viser faktisk at omega-3 hjelper blant annet på konsentrasjonsevnen. En undersøkelse ble gjort på elever med adhd, hvor halvparten fikk omega-3 (men ikke i tran, dette var en mer konsentrert mengde) og den andre halvparten fikk placebo - barna visste altså ikke hvem som fikk omega-3 eller ikke. Resultatene var at de som fikk placebo gjorde det generelt litt bedre, både på adferd og skoleresultater, men resultatene til de som fikk omega-3 ble betydelig mye bedre! En viss prosentandel tror jeg faktisk mista hele adhd-diagnosen, men akkurat det husker jeg ikke helt, så er ikke sikker på den. Andre undersøkelser har vist at omega-3 har en viss effekt for å hjelpe de med lese/skrivevansker også... Men - hvis man spiser fet fisk to-tre ganger i uken er det like bra som å ta tran hver dag. Jeg er ikke spesielt glad i fisk, jeg spiser det, men ikke så ofte som flere ganger i uken. Derfor vil jeg foretrekke å ta tran. Så lenge Lille elsker tran er det jo heller ikke noe i veien for dette. Og ang tranflekker - ja, de kan være et h***** å få vekk. Men vi bader Lille hver eneste dag, så han får tran etter at klærne har kommet av, og før vi putter han i badebalja. Og da er det problemet løst, iallefall her i huset!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå