Gå til innhold

Jeg spiser ca. 1200 gram rødt kjøtt i uken. Er det for mye?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jfr Helseråd er 1200 gram rødt kjøtt for mye, men ta helserådene på 350 gram i uka med ei klype salt. Alle er forskjellige og har mest nytte av forskjellige kjøttmengder. Det gamle kostholdsrådet var 500 gram i uka, men jeg tror dette har blitt redusert fordi kveg spiser mye mat pr kg kjøtt de produserer, promper metan, og Norge vil være klimavinnere.

Det er visstnok studier (gamle?) som sier at mye rødt kjøtt øker risikoen for tarmkreft, men det de ikke vet er om det er kjøttet, tilberedningsmåten, tilsettingstoffene, eller tilbehør som pommes frites, dressing, cola og rødvin som lager problemet. Prosessert kjøtt regnes som mye, mye farligere enn rent kjøtt, og det kan ha vært prosessert kjøtt som ligger til grunn for kjøttkritiske vitenskapsrapporter.

En ting helserådene hopper bukk over er verdens største folkesykdom: Diabetes2, metabolsk syndrom og insulinresistanse. I forhold til dette er kjøtt, fett og grønnsaker gunstig, fordi de fyller opp plassen som sukkeret vil snike seg inn på.  Jeg tror sukker er  det farligste av det farlige. 

Et problem med å spise kjøtt er at hver gang du spiser kjøtt så kommer det i stedet for noe annet du kanskje trenger. Og du trenger neppe mer enn 800 gram kjøtt for å få nok kjøttbaserte næringsstoffer. Altså: Du kan med fordel bytte ut en kjøttmiddag med vill fisk. Eller kanskje en salat?

Endret av I Grosny
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 23.34):

?

Anonymkode: 3f86c...256

Er du 160cm og 50 kg, eller 205cm og 120 kg? Er du aktiv eller sofasliter? Det har jo litt betydning for hvor mye mat du trenger generelt.

Anonymkode: 51d87...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...