Bacteria Skrevet 4. november #1 Skrevet 4. november Har nettopp sett debatten. Har også hørt litt på podcast med Beckheim og Geelmuyden. Sistnevnte sier at vi (Oljefondet) har tapt 600 milliarder kr(!!) ila få måneder pga uttrekket av Caterpillar. (Hva var det forresten Hamas bla brukte for å bryte seg ut av Gaza 7/10? Svar: beg med Cat og slutter på …pillar) Kudos til Stoltenberg, AP, Høyre, SP KrF og frp for å sette denne galskapen på pause. Og Kirsti Bergstøs fremstøt i valgkampen mot muslimer i moskeene, som bryr seg kun om Gaza og intet annet… syns virkelig det norske folk at dette er greit?! Han der mørkemnannen fra islamNet i par med SV? WTF?! Det er så kvalmt! Det er korrupt, kvalmt og ekkelt hele greia 🤮 Norge først! 🇳🇴 7 1 5
Madame Butterfly Skrevet 5. november #2 Skrevet 5. november Vanstyret vi blir utsatt for er helt vanvittig, om dette stemmer. 600 milliarder?!?! Jeg skal høre den episoden. 3 2
MorTil2 Skrevet 5. november #3 Skrevet 5. november Jeg synes det er helt sprøtt å høre på SV, MDG og Rødt. Som alltid like blinde for virkeligheten og naiv snillisme blandet sammen med troen på at Norge skal redde verden med oljefondet. Som blir lik null i verdi hvis vi skal følge deres økonomiske linje: mest mulig bruk, minst mulig pengeplassering i selskaper som gir verdiøkning. Og så å blande oljefondets pengeplassering inn i forhandlinger om statsbudsjettet?? Disse bittesmå partiene tror tydeligvis at de har mer makt enn stemmene tilsier. Hvilket jeg håper at regjeringen viser er feil. Støre og Stoltenberg må gjerne gå til Høyre og Frp. Så får vi en styring som er basert på virkelighetsnære hensyn, ikke utopiske ideer. Nå trenges det en meningsmåling som viser at SV, MDG og Rødt ikke har den oppslutningen om "sviket" som de selv så hardt tror på. Det er fremtidens Norge som sviktes, hvis de får sin økonomiske vilje. Heia Stoltenberg (i dette tilfellet). 5
Commander Skrevet 5. november #4 Skrevet 5. november (endret) Tro tallet var 6 milliarder, men penger det og. Samtidig var det fint å se at noen voksne tok ansvar og ikke lot gjengen på ytre venstre i allianse med islamister ta kontroll , noe som vil være en katastrofe for Norge. Ytre venstre, kommunister og islam.net i en herlig allianse skulle fremover ha kontroll over Norges pensjoner. Coca cola, pepsi, microsoft, tesla osv... absolutt alle som selger så mye som en en tannpirker i Israel skulle boikottes?? Alle investeringer skulle i praksis avsluttes med alle selskap som sender tiI Israel??. I praksis vil ikke Norges pensjonsfond kunne til å investere i noe som helst uten at moske miljøet sa det var greit, miljøpartiene ville selvsagt trukket Norge ut av alt som ikke produserte reinlav og vann. Kommunistene ville sendt så mye som mulig til alskens antivestlige røde kamerater i Asia og Latin-Amerika. Oppsummert ville ikke fondet tjene penger til Norge men blitt en politisk aktivist fond for ytre venstre. Og det så også AP ville skje og det var viktig å fjerne all tvil. Aldri stemt AP men nå gjorde de alt riktig. Norges fremtid står på spill. Hva SV har lovet islamister får stå for hennes egen regning. Tipper hun innerst inne er glad for at hun fikk en exit rampe og kunne fortelle moskeene at det ikke er hennes skyld. Hun slapp å raserer Norges fremtidige pensjoner . Endret 5. november av Commander 9
Mooza Skrevet 5. november #5 Skrevet 5. november Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om dette. Vi kan jo plassere penger på atomvåpen, og sitte der med 14 trillioner billioner mens verden går opp i flammer, men er det riktig eller viktig? Vi er blitt en veldig stor makt i verden angående penger. Vi har så mye penger at vi får makt ved å ha dem. Disse pengene representerer oss. Det er klart vi skal tjene penger, men det må være grenser. Hvor de grensene går, det er jeg ikke helt fast bestemt på, men det må være en diskusjon. Jeg mistenker jo at mange har planer angående oljefondet vårt, både til å bruke som redningspakke til EU, som feks denne karen; How Norway Can Save Europe. Norway’s Oil Fund: An Untapped Asset… | by Brian Iselin | Medium Det er jo bare en tilfeldig valgt fjasemann. Men det er klart at mange vil gjerne ha de pengene, og for Norge blir det en vanskelig gang mellom de som ønsker disse til sine formål, enten det er økonomiske fordeler eller politiske. 49 % eller noe slikt, av fondet er investert i USA. Bare det er jo også en politisk makt. Vi ligger i Europa som kneler, og USA hjelper ikke- Hvor vi setter pengene er uansett politikk, overlevelse, makt. En makt vi nå bruker mest på finansielle aktører, på markedet. Men det er også politisk. Norway’s oil fund calls for urgent reform of European capital markets Vi kommer ikke bort fra det faktum nå at uansett hva vi velger å gjøre, så vil vi påvirke. Så det følger litt for mye makt med de pengene, også hvis vi ikke velger å gjøre noe annet med dem enn å tjene mer penger. Norway is profiting embarrassingly from war in Europe Jeg tenker at god norsk selvpisking ikke er svaret på disse spørsmålene, men en ettertenksom politisk debatt. 5
Bacteria Skrevet 5. november Forfatter #6 Skrevet 5. november (endret) Mooza skrev (46 minutter siden): Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener om dette. Vi kan jo plassere penger på atomvåpen, og sitte der med 14 trillioner billioner mens verden går opp i flammer, men er det riktig eller viktig? Vi er blitt en veldig stor makt i verden angående penger. Vi har så mye penger at vi får makt ved å ha dem. Disse pengene representerer oss. Det er klart vi skal tjene penger, men det må være grenser. Hvor de grensene går, det er jeg ikke helt fast bestemt på, men det må være en diskusjon. Jeg mistenker jo at mange har planer angående oljefondet vårt, både til å bruke som redningspakke til EU, som feks denne karen; How Norway Can Save Europe. Norway’s Oil Fund: An Untapped Asset… | by Brian Iselin | Medium Det er jo bare en tilfeldig valgt fjasemann. Men det er klart at mange vil gjerne ha de pengene, og for Norge blir det en vanskelig gang mellom de som ønsker disse til sine formål, enten det er økonomiske fordeler eller politiske. 49 % eller noe slikt, av fondet er investert i USA. Bare det er jo også en politisk makt. Vi ligger i Europa som kneler, og USA hjelper ikke- Hvor vi setter pengene er uansett politikk, overlevelse, makt. En makt vi nå bruker mest på finansielle aktører, på markedet. Men det er også politisk. Norway’s oil fund calls for urgent reform of European capital markets Vi kommer ikke bort fra det faktum nå at uansett hva vi velger å gjøre, så vil vi påvirke. Så det følger litt for mye makt med de pengene, også hvis vi ikke velger å gjøre noe annet med dem enn å tjene mer penger. Norway is profiting embarrassingly from war in Europe Jeg tenker at god norsk selvpisking ikke er svaret på disse spørsmålene, men en ettertenksom politisk debatt. Du har gode refleksjoner, og jeg er helt enig i at med mye penger følger det mye makt, og ansvar. Det er bred enighet om at Norge ikke skal investere i fex atomvåpen. Det var en av hovedgrunnene til at etikkrådet ble etablert. Pluss at vi skal ha bevissthet rundt arbeidsforhold, ex barnearbeid. Men idet vi begynner å deinvestere fra fex Caterpillar, som er i daglig bruk på byggeplasser over hele Norge og verden, går det for langt. Det blir latterlig. Caterpillar-maskiner blir brukt for å rive palestinske boliger på Vestbredden, det stemmer. Men det ble også benyttet av 7/10-terroristene for å bryte seg gjennom gjerdet for å slakte jøder. Det er også behov for slike maskiner for å gjøre Gaza levelig igjen. Hvis man skal høre på SV, vil man måtte deinvestere fra en sjokoladeprodusent som selger sjokolade i Israel, slik at en fra IDF potensielt kunne kjøpt seg en sjokolade derifra. Det regner SV som bidrag til «folkemord». Så kan man spørre seg da, hvorfor er disse partiene og folka så manisk opptatt av palestinere og Gaza, all den tid det skjer minst like ille og mye verre menneskerettsbrudd her i verden. Sudan, Iran, Nord-Korea, Kina Venezuela osv. Endret 5. november av Bacteria 9
Mooza Skrevet 5. november #7 Skrevet 5. november Bacteria skrev (37 minutter siden): Caterpillar-maskiner blir brukt for å rive palestinske boliger på Vestbredden, det stemmer. Men det ble også benyttet av 7/10-terroristene for å bryte seg gjennom gjerdet for å slakte jøder. Det er også behov for slike maskiner for å gjøre Gaza levelig igjen. Hvis man skal høre på SV, vil man måtte deinvestere fra en sjokoladeprodusent som selger sjokolade i Israel, slik at en fra IDF potensielt kunne kjøpt seg en sjokolade derifra. Det regner SV som bidrag til «folkemord». Det er merkelig at man drar det så langt- at hvis Israel bruker en traktor, så kan vi ikke ha penger i det traktorselskapet. Det går jo ikke. Dermed ble vel SV fjernet fra godterposen og Stoltenberg og høyresiden satte et slags punktum for muligheten deres til det. 1
Bacteria Skrevet 5. november Forfatter #8 Skrevet 5. november Mooza skrev (50 minutter siden): Det er merkelig at man drar det så langt- at hvis Israel bruker en traktor, så kan vi ikke ha penger i det traktorselskapet. Det går jo ikke. Dermed ble vel SV fjernet fra godterposen og Stoltenberg og høyresiden satte et slags punktum for muligheten deres til det. Det var nok det som skjedde ja. De dro det for langt. Men at Etikkrådet gikk inn for dette uttrekket i sommer er uforståelig. Nå er jo rådet satt på sidelinjen. 3
Humas Skrevet 5. november #9 Skrevet 5. november Hvis SV/MDG og ytre venstre, Etikkråd får det som de vil blir det ikke gass/olje/penger på bok eller godt helsevesen. Kollapser økonomi i USA og England f eks så pulveriseres fondet. Altså vi er født forskjellig, la de som forstår økonomi jobbe med det, gi etikkrådet en pause og stikk fingeren i jorda. Verden er vanskelig, det har alltid vært krig, og vil alltid være det. Jeg tror dessverre vesten spiralerer ned. Alle piler peker ned for den vanlige mann i gata. Pga kostnader raderes middelklassen ut og det blir færre men rikere menn på toppen. Problemet er at politikere mister makt hvis de må kutte i f.eks. Nav utbetaling eller helsevesen f eks. Nei, la de som aldri har vært på gulvet prøve seg på å ikke være papirflyttere. Vet ikke hvor jeg vil med dette, men man må jo være anonym for å si noe sånt. Jeg blir ansett for å være et godt menneske, men jeg er ikke dumsnill og har sett for mye korrupsjon og udugelighet til å være naiv. Og ps, dette gjelder i hele vesten, så jeg tar ikke enkeltpolitikere som mange gjør 2
Bacteria Skrevet 5. november Forfatter #10 Skrevet 5. november Humas skrev (1 time siden): Hvis SV/MDG og ytre venstre, Etikkråd får det som de vil blir det ikke gass/olje/penger på bok eller godt helsevesen. Kollapser økonomi i USA og England f eks så pulveriseres fondet. Altså vi er født forskjellig, la de som forstår økonomi jobbe med det, gi etikkrådet en pause og stikk fingeren i jorda. Verden er vanskelig, det har alltid vært krig, og vil alltid være det. Jeg tror dessverre vesten spiralerer ned. Alle piler peker ned for den vanlige mann i gata. Pga kostnader raderes middelklassen ut og det blir færre men rikere menn på toppen. Problemet er at politikere mister makt hvis de må kutte i f.eks. Nav utbetaling eller helsevesen f eks. Nei, la de som aldri har vært på gulvet prøve seg på å ikke være papirflyttere. Vet ikke hvor jeg vil med dette, men man må jo være anonym for å si noe sånt. Jeg blir ansett for å være et godt menneske, men jeg er ikke dumsnill og har sett for mye korrupsjon og udugelighet til å være naiv. Og ps, dette gjelder i hele vesten, så jeg tar ikke enkeltpolitikere som mange gjør Er helt enig. Særlig vi som jobber innen fex det offentlige helsevesenet ser hvordan det krakelerer fra innsiden. Og ingen snakker om det, aller minst politikerne våre som skulle vært de som forbereder oss på de dårlige tidene som kommer. Og dette gjelder hele verden. Globalt er det stor mangel på helsepersonell. Britenes stolte NHS ligger ned for telling, der er det kun vikarer som jobber nå. Ta seg en tur på et gjennomsnittlig norsk sykehjem, kan være langt mellom folk som snakker bra norsk der. En mann skulle nylig sendes hjem fra et sykehus nordpå, ble lang taxitur og helseforetaket syntes det var helt naturlig at han la ut for taxituren, som kom på 10000 kr… hadde visst noe med at de ikke har drosjeavtale pga noe surr med at bilene må være el-biler. Over fjelloverganger i våre mest utsatte fylker. Og sånn kan jeg fortsette. Derfor må vi ikke begynne med tull pga dydsposering. 1 4
Madame Butterfly Skrevet 5. november #11 Skrevet 5. november Stemte ikke Ap for det der greiene der, da Caterpillar ble boikottet? 1
isakmann Skrevet 5. november #12 Skrevet 5. november Madame Butterfly skrev (43 minutter siden): Stemte ikke Ap for det der greiene der, da Caterpillar ble boikottet? Nei, var ikke en politisk beslutning. Var Norges bank som bestemte dette, etter råd fra etikkrådet, basert på dagens retningslinjer. Derfor Stoltenberg vil pause etikkrådet, fordi dette ble feil. Vil ha gjennomgang og nye retningslinjer. 2
MorTil2 Skrevet 5. november #13 Skrevet 5. november Madame Butterfly skrev (39 minutter siden): Stemte ikke Ap for det der greiene der, da Caterpillar ble boikottet? Det var etikkrådet som anbefalte Norges Bank å ikke beholde Caterpiller. Slik skal ikke være politisk avgjort, og nettopp derfor veien SV, MDG og Rødt vil gå, er så farlig. Hvis oljefondet skal baseres på populisme og "hjertesaker", så er det ikke grenser for hvilket selskaper man ikke kan være investert i. Særlig SV virker til å være lettpåvirkelig av demonstrasjoner mot og for ditt og datt. Kirsti Bergstø sa det egentlig selv i går på debatten: det var målet som helliget middelet. På et tidspunkt var et ultimatum middelet, men når det ikke fungerte, så var det å sitt i forhandlinger om statsbudsjettet som var middelet. At noen mente hun vinglet i metodene sine, virket hun helt uforstående til. Hun jobbet jo mot et mål. Det blir jo veldig uforutsigbart, og går ikke når det er snakk om et fond som, vil det eller ei SV, dekker svært mye av alle godene SV vil fordele til alt og alle, helt uavhengig av om folk trenger det ikke (eksempel makspris på barnehage til både fattig og rik) 6 1
Madame Butterfly Skrevet 5. november #14 Skrevet 5. november Det er jo politiske beslutninger så det burde gjøres av politikerne. Greit nok de kan fase det ut til Etikkrådet, som kan være en rådgiver, men siste ord bør være i Stortinget. Det har med statens inntekter å gjøre. 1 1
MorTil2 Skrevet 6. november #15 Skrevet 6. november Madame Butterfly skrev (12 timer siden): Det er jo politiske beslutninger så det burde gjøres av politikerne. Greit nok de kan fase det ut til Etikkrådet, som kan være en rådgiver, men siste ord bør være i Stortinget. Det har med statens inntekter å gjøre. Helt uenig. Det blir omtrent som om jeg skulle drive fondssparing basert på familiemøter. Noen i familien har mer økonomisk forståelse enn andre, noen er imot et eller flere selskaper i et fond,og så ender vi opp med rentefond,som gir svært dårlig avkastning. Norges Bank skal være nøytral med fokus på inntjening basert på noen etiske grunnpilarer, men uten å bli fanatisk (slik jeg oppfatter at SV og Rødt ofte er). Med tanke på alle de lite gjennomtenkte avgjørelsene politikerne tar på våre vegne, håper jeg at oljefondets daglige investeringer aldri ender opp som sak i Stortinget. 5
Apis Skrevet 6. november #16 Skrevet 6. november MorTil2 skrev (1 time siden): Helt uenig. Det blir omtrent som om jeg skulle drive fondssparing basert på familiemøter. Noen i familien har mer økonomisk forståelse enn andre, noen er imot et eller flere selskaper i et fond,og så ender vi opp med rentefond,som gir svært dårlig avkastning. Norges Bank skal være nøytral med fokus på inntjening basert på noen etiske grunnpilarer, men uten å bli fanatisk (slik jeg oppfatter at SV og Rødt ofte er). Med tanke på alle de lite gjennomtenkte avgjørelsene politikerne tar på våre vegne, håper jeg at oljefondets daglige investeringer aldri ender opp som sak i Stortinget. Tror jeg må definere meg som Rød Kapitalist, Er enig i at oljefondet bør bære mest mulig politisk nøytral, og mest mulig fokusert på inntjening, og ikke drive med nedsalg i land som vi regner som allierte, som Israel. Tenker det er lettere å drive politisk kritikk av land vi er investert i, en land vi både regner som allierte og vi driver økonomisk boikott av. 4
Pawn Hearts Skrevet 7. november #17 Skrevet 7. november Hva synes folket her om dette? Oljefondet/Florida
Apis Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november Pawn Hearts skrev (2 timer siden): Hva synes folket her om dette? Oljefondet/Florida Tenker det er et resultat av politikere skal mene noe om oljefondet på detaljnivå. 1
Pawn Hearts Skrevet 8. november #19 Skrevet 8. november Apis skrev (9 timer siden): Tenker det er et resultat av politikere skal mene noe om oljefondet på detaljnivå. Det kan ikke stemme siden anti-BDS-lovene oppsto før den tid. https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-BDS_laws
Sportydame Skrevet 8. november #20 Skrevet 8. november (endret) Mange "glemmer" at det er hovedstyret i Norges Bank - med Ida Wolden Bache i spissen som bestemmer dette - etter "anbefalinger" fra etikkrådet. Så vet vi jo at IWB er AP/Venstre-vridd - og at hun satte ned renta for å "redde" valget for AP i Juni 😉 Hun ble forøvrig utnevnt som sentralbanksjef av AP regjeringen i 2022 - som erstatter for den andre "redningsmannen" til AP - Stoltenberg 😉 Mener Norges Bank ikke er overkjørt – E24 Hun ble utnevnt for 6 år - dvs om Tuttifrutti ikke blir kastet før 2029 så er det de som bestemmer hvem neste sentralbanksjef blir også 😉 sitat AI: Regjeringen tar avgjørelsen: Finansdepartementet er et departement under regjeringen. Avgjørelsen om hvem som blir sentralbanksjef er altså en politisk utnevnelse fra regjeringen. Endret 8. november av Sportydame 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå