AnonymBruker Skrevet 4. november #1 Skrevet 4. november Saken er at jeg har vært i ulønnet permisjon fra jobben min etter foreldrepermisjon, jeg var dog skadet/syk i både lønnet og ulønnet permisjon, men tenkte dum som jeg var at jeg kom til å bli bedre frem til planlagt start på jobb. Det ble jeg dessverre ikke og fikk avlslag på sykepenger fra planlagt start grunnet den ulønnede permisjonen. Jeg søkte om AAP i stedet fordi det så ut til å ta lenger tid før jeg kunne komme tilbake på jobb, dette har jo opp til 11 ukers behandlingstid, og nå føler jeg meg frisk nok til å bite tenna sammen og komme meg tilbake siden det ikke er sjans for at ting går rundt uten lønn med flere barn og null krav til noen nødstønad. Nå er jeg ikke sykemeldt lenger og ønsker å starte på jobb. Men sjefen nekter meg å komme tilbake før vi har hatt et dialogmøte med nav i slutten av måneden. Kan han nekte meg å komme tilbake på jobb når jeg i teorien er friskemeldt? Og når jeg i teorien skulle startet 1 november? Anonymkode: 80976...d60
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 4. november Populært innlegg #2 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Saken er at jeg har vært i ulønnet permisjon fra jobben min etter foreldrepermisjon, jeg var dog skadet/syk i både lønnet og ulønnet permisjon, men tenkte dum som jeg var at jeg kom til å bli bedre frem til planlagt start på jobb. Det ble jeg dessverre ikke og fikk avlslag på sykepenger fra planlagt start grunnet den ulønnede permisjonen. Jeg søkte om AAP i stedet fordi det så ut til å ta lenger tid før jeg kunne komme tilbake på jobb, dette har jo opp til 11 ukers behandlingstid, og nå føler jeg meg frisk nok til å bite tenna sammen og komme meg tilbake siden det ikke er sjans for at ting går rundt uten lønn med flere barn og null krav til noen nødstønad. Nå er jeg ikke sykemeldt lenger og ønsker å starte på jobb. Men sjefen nekter meg å komme tilbake før vi har hatt et dialogmøte med nav i slutten av måneden. Kan han nekte meg å komme tilbake på jobb når jeg i teorien er friskemeldt? Og når jeg i teorien skulle startet 1 november? Anonymkode: 80976...d60 Vel, jeg må være ærlig og si at historien din henger ikke helt på greip og syns faktisk at lederen din med god grunn er skeptisk her. Anonymkode: ee472...fd5 28 24
AnonymBruker Skrevet 4. november #3 Skrevet 4. november Jeg strever også med å henge med på historien din. Du var altså sykemeldt 1 nov, men er mellom det blitt friskmeldt? Samtidig som du har søkt AAP? Jeg ville nok også ønsket å vite om dine utsikter til stabilt arbeid fremover som leder.. Anonymkode: f3963...abb 13 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #4 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, jeg må være ærlig og si at historien din henger ikke helt på greip og syns faktisk at lederen din med god grunn er skeptisk her. Anonymkode: ee472...fd5 På hvilken bakgrunn? Jeg har gått privat for å fikse kroppsdelen som har gjort meg ute av stand til å jobbe, fått klarsignal til å jobbe, men ingen garanti for at det vil være 100% bra/smertefritt på en god stund enda. Så jeg får lov til å prøve, og føler det er det eneste rette nå. Hadde du klart deg uten lønn til å forsørge familien din? Når man ikke har hatt en eneste sykedag på jobb før en foreldrepermisjon, har man ikke gjort seg fortjent til å få en sjanse? Anonymkode: 80976...d60 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #5 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når man ikke har hatt en eneste sykedag på jobb før en foreldrepermisjon, har man ikke gjort seg fortjent til å få en sjanse? Men du skriver jo rett ut at sjansen for snarlig sykemelding er høy. Da vil de fleste være skeptiske til å la deg opparbeide sykemeldingsrett uten å undersøke det nærmere Anonymkode: f3963...abb 20 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #6 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg strever også med å henge med på historien din. Du var altså sykemeldt 1 nov, men er mellom det blitt friskmeldt? Samtidig som du har søkt AAP? Jeg ville nok også ønsket å vite om dine utsikter til stabilt arbeid fremover som leder.. Anonymkode: f3963...abb Synd man ikke kan redigere innlegg, men nei. Ville ikke gi ut så mye direkte info. Men jeg var ferdig med ulønnet permisjon i september, og har vært sykemeldt/ute av arbeid til jeg skulle starte nå 1 november. Anonymkode: 80976...d60
AnonymBruker Skrevet 4. november #7 Skrevet 4. november Hvor lenge har du avtalt permisjon med jobben? Jeg forstår at din leder ønsker et dialogmøte først for egentlig tenker du vel bare å jobbe til du har opparbeidet deg nye sykepengerettigheter? Anonymkode: dc713...6b4 15
AnonymBruker Skrevet 4. november #8 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvor lenge har du avtalt permisjon med jobben? Jeg forstår at din leder ønsker et dialogmøte først for egentlig tenker du vel bare å jobbe til du har opparbeidet deg nye sykepengerettigheter? Anonymkode: dc713...6b4 Jeg hadde avtale om permisjon frem til 1 september, og hadde helt ærlig trodd at det jeg hadde av smerter skulle være forbigående. Men det krevde behandling som jeg har betalt for selv for ikke å måtte vente i evigheter i det offentlige. Jeg har vært åpen og ærlig om ting hele veien, tatt grep for å komme raskere tilbake, og har ytret ønske om å komme tilbake. Og har ingen plan om å sykemelde meg igjen så fort jeg har mulighet. Feilen jeg gjorde var jo å ikke sykemelde meg da permisjonen var over (den lønnende) fordi jeg likevel hadde planlagt ulønnet permisjon og tenkte at jeg kom til å bli i orden igjen lenge før jobbstart. Virkelig ingen tanke om å lure system eller sjef her. Men en oppriktig fortvilet situasjon der jeg nå har gått uten lønn i mange måneder. Det var for øvrig nav som ba meg søke AAP da jeg fikk avslag på sykepenger, sånn at jeg skal ha noe i tiden jeg ikke får lønn grunnet sykdom/nedsatt arbeidsevne. Spørsmålet er om han kan nekte meg å jobbe rent juridisk når jeg ikke er sykemeldt og hadde planlagt oppstart 1 november? Anonymkode: 80976...d60
skeiv-ostepop Skrevet 4. november #9 Skrevet 4. november Arbeidsgiver kan frita deg fra arbeidsplikten. Du kan frita arbeidsgiver for lønnsplikt. Dersom du skulle vært på jobb nå men arbeidsgiver nekter deg å møte så skal du fortsatt ha lønn fra den dagen du var tilbake i tråd med arbeidskontrakten, turnus og arbeidsplan. Hva er begrunnelsen sjefen din gir for å nekte deg å komme tilbake? Har dere tillitsvalgt på jobb - hva sier de om dette? Er du fagorganisert? 3 1
Fru Uperfekt Skrevet 4. november #10 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Synd man ikke kan redigere innlegg, men nei. Ville ikke gi ut så mye direkte info. Men jeg var ferdig med ulønnet permisjon i september, og har vært sykemeldt/ute av arbeid til jeg skulle starte nå 1 november. Anonymkode: 80976...d60 Man kan, men da må en skrive med nick 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #12 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg var ferdig med ulønnet permisjon i september, og har vært sykemeldt/ute av arbeid til jeg skulle starte nå 1 november. Anonymkode: 80976...d60 Er arbeidsevnen din i dagens jobb redusert? Hvorfor søkte du AAP? Anonymkode: 2a958...4dc 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #13 Skrevet 4. november Enig men den over her - håper du er i en fagforening. Anonymkode: c79f1...5c3 2
AnonymBruker Skrevet 4. november #14 Skrevet 4. november skeiv-ostepop skrev (2 minutter siden): Arbeidsgiver kan frita deg fra arbeidsplikten. Du kan frita arbeidsgiver for lønnsplikt. Dersom du skulle vært på jobb nå men arbeidsgiver nekter deg å møte så skal du fortsatt ha lønn fra den dagen du var tilbake i tråd med arbeidskontrakten, turnus og arbeidsplan. Hva er begrunnelsen sjefen din gir for å nekte deg å komme tilbake? Har dere tillitsvalgt på jobb - hva sier de om dette? Er du fagorganisert? Takk for saklig svar! Han har sagt at han ikke ønsker å måtte gi meg oppfriskning på nytt hvis jeg blir borte igjen, han har egentlig ikke gitt noen god grunn eller spurt meg hva jeg egentlig tenker. Jeg har sagt at jeg ønsker og må tilbake på jobb, og ikke har noe planer om å sykemelde meg igjen fortløpende. Tillitsvalgt er dessverre ganske dårlig. Men fagforbundet kan jeg jo prøve å høre med! Ville bare lufte her for å kjenne tempen på hva jeg egentlig burde gjøre. Anonymkode: 80976...d60
AnonymBruker Skrevet 4. november #15 Skrevet 4. november Tja, antar det er mye mer til historien her så rotete som du skriver. Men jeg forstår godt arbeidsgiver, du kommer jo sikkert bare til å jobbe akkurat så lenge at du kan få sykmelding, og da blir det dyrt for arbeidsgiver. Men han kan kreve dialogmøte etter 7uker sykmelding, sp der har arbeidsgiver helt rett. Men når du har søkt AAP har du jo indirekte sagt at du ikke har tenkt å jobbe på leeeeenge. Anonymkode: 117ae...c31 9 1
Summeer Skrevet 4. november #16 Skrevet 4. november Har du skriftlig avtale om lengden på den ulønnede permisjonen, og når du skulle komme tilbake? Er du ikke sykemeldt, kun sagt du ikke kan komme tilbake på avtalt dato? Du har jo rett på sykepenger fra nav i ulønnet permisjon, etter 15 dager uten lønn siden arbeidsgiver ikke er pliktig å betale: "Ved ulønnet permisjon vil du ikke ha rett til lønn fra arbeidsgiver i arbeidsgiverperioden, og NAV utbetaler sykepenger først fra den 15. dagen, regnet fra sykemeldingstidspunktet, jf. folketrygdloven § 8-47 sjette ledd. " (https://juristen.no/fag/2025/02/ofte-stilte-sporsmal-om-ulonnet-foreldrepermisjon) 1
skeiv-ostepop Skrevet 4. november #17 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for saklig svar! Han har sagt at han ikke ønsker å måtte gi meg oppfriskning på nytt hvis jeg blir borte igjen, han har egentlig ikke gitt noen god grunn eller spurt meg hva jeg egentlig tenker. Jeg har sagt at jeg ønsker og må tilbake på jobb, og ikke har noe planer om å sykemelde meg igjen fortløpende. Tillitsvalgt er dessverre ganske dårlig. Men fagforbundet kan jeg jo prøve å høre med! Ville bare lufte her for å kjenne tempen på hva jeg egentlig burde gjøre. Anonymkode: 80976...d60 Problemet nå er at selv om du har rett, så høres det ut for meg som om sjefen din ønsker deg bort. Det blir det ikke noe godt arbeidsmiljø av, og jeg hadde ikke villet jobbet i et slikt miljø. Men jeg ville først og fremst snakket med fagforeningen om veien videre. Ut fra det du forklarer har arbeidsgiver fortsatt lønnsplikt. Og så ville jeg sett meg etter ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 4. november #18 Skrevet 4. november Det kan ikke gå an at en arbeidsgiver bare kan nekte noen å komme på jobb og samtidig nekte dem lønn, samme om de har vært syk eller i perm eller whatnot. Da hadde jo alle gjort det for å bli kvitt arbeidstakere de ikke lenger vil ha. Så lenge du har gyldig kontrakt, permisjon og sykmeldingsperiode er over, så skal du vel ha lønn. Ville ringt fagforening asap. Anonymkode: 2f796...444 6
AnonymBruker Skrevet 4. november #19 Skrevet 4. november Så du mener du kunne begynne å jobbe 1 november men at du samtidig har søkt aap for å få penger? I så fall har du skutt deg selv i foten. Anonymkode: 5be63...231 4
AnonymBruker Skrevet 4. november #20 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du mener du kunne begynne å jobbe 1 november men at du samtidig har søkt aap for å få penger? I så fall har du skutt deg selv i foten. Anonymkode: 5be63...231 AAP er søkt for perioden jeg IKKE har hatt lønn, men vært SYK. Siden det ikke har vært noen fasit på når kroppen ville takle å jobbe igjen. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tja, antar det er mye mer til historien her så rotete som du skriver. Men jeg forstår godt arbeidsgiver, du kommer jo sikkert bare til å jobbe akkurat så lenge at du kan få sykmelding, og da blir det dyrt for arbeidsgiver. Men han kan kreve dialogmøte etter 7uker sykmelding, sp der har arbeidsgiver helt rett. Men når du har søkt AAP har du jo indirekte sagt at du ikke har tenkt å jobbe på leeeeenge. Anonymkode: 117ae...c31 Skikkelig festlig at du bare antar at folk er ute etter å være utspekulerte. Jeg spør deg, hva hadde du gjort i en liknende situasjon? AAP kan søkes der man ikke har rett på sykepenger (grunnet ulønnet permisjon) og når man ikke vet når man er klar for arbeid. Om det er 30 dager eller 6 mnd vet man jo ikke 🤦♀️ Anonymkode: 80976...d60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå