Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vasker du ned hele huset til jul,? Og med nedvask mener jeg vask av vegger og grundig vask. 

Anonymkode: 04099...1b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eller… Jeg bruker gjerne høsten (før advent) på å ta mye så det er rent TIL jul. 

Vaske vegger i gangen (kommer gjerne søle oppetter veggene pga barn og husdyr), vasker veggene i stuen pga mye fyring og veggene på kjøkkenet pga fett og matlaging. Har fortsatt litt sjokolademousse på veggene etter en liten katastrofe i september 😂😂😂😂😂 Det blir tatt nå snart. 

Jeg ELSKER å ha det rent, men jeg elsker ikke å måtte gjøre alt dette så tett opp til jul. Derfor er oktober og november gjerne månedene jeg grunnrydder, grunnvasker, sorterer og organiserer. Så når advent kommer er det meste tatt. Så vasker vi selvfølgelig huset et par dager før jul, men da trengs ikke den absolutte grunnvasken. 

Anonymkode: f84e0...c0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vegger og tak. Inni skap og skuffer. Alt av gardiner, tepper, puter osv. 

Anonymkode: c6a1d...1ea

Skrevet

Nei, vask av vegger tak gjør jeg på våren. Men tar gjerne dører og kjøkkeninnredningen en runde. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vasker ingenting ekstra ut over det vi regelmessig gjør. 

Anonymkode: b9e09...157

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Tar skikkelig nedvask når det er behov for det, ikke til jul. Foretrekker heller vårvask. 

Anonymkode: 4631a...2f0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi vasker hele huset til jul; tak og vegger, inne i skuffer og skap, pusser vinduer, renser sofa og gardiner osv. Dette gjør vi i løpet av november slik at det er klart til å pynte til 1. desember 🎅

Anonymkode: a89a8...3e7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemme ble kjøkkenet alltid vasket til jul, - som det siste etter at all julebaksten var unnagjort.

Selv foretrekker jeg nok å vaske vår/sommer og luftig ordentlig ut, men kan ta litt inni skap m.m som jeg gjør innimellom ellers også.

Anonymkode: 4da93...cae

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Bord i nord, og mørketid og rundvask passer dårlig. Dessuten vises ingenting mellom november og februar 🙂. Bare vanlig helgevask til jul 🙂

Anonymkode: 7f497...083

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vegger og tak kan ikke vaskes - det tåler ikke malingen. 

Men nei, vasker heller ikke ned til jul. Vi roterer ett-tre rom per måned. Så i løpet av et år er alle rom vasket ned. 

Anonymkode: be622...9a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vasker du ned hele huset til jul,? Og med nedvask mener jeg vask av vegger og grundig vask. 

Huset er greit rent og greit ryddig hele tiden. Jeg har ikke noe spesielt behov for å vaske gulvet samtidig som skapene eller å vaske ting uavhengig av reelt behov.

Og hvorfor akkurat «til jul»? De fleste roter da noe voldsomt inn mot og i nettop julen - det er baking og ribbefett og gjester og trær(!) i stua. Om en først skal ta en storrengjøring så gir det mer mening å ta den etter at julepynten er nede (som er rett etter jul) eller når gjestene er hjemme (som vel senest er rett over nyttår).

Om stua var eller ikke var skitten før julepynten kom frem - den som har vært fremme de siste 10-50 julene uten å ha vært vaska (fordi julepynt tåler jo ikke vask) er det jo uansett ingen som ser noe til. ;) Julepynten er i alle fall ikke ren.

Anonymkode: 390b9...b4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Huset er greit rent og greit ryddig hele tiden. Jeg har ikke noe spesielt behov for å vaske gulvet samtidig som skapene eller å vaske ting uavhengig av reelt behov.

Og hvorfor akkurat «til jul»?

De fleste roter da noe voldsomt inn mot og i nettop julen - det er baking og ribbefett og gjester og trær(!) i stua. Om en først skal ta en storrengjøring så gir det mer mening å ta den etter at julepynten er nede (som er rett etter jul) eller når gjestene er hjemme (som vel senest er rett over nyttår).

Om stua var eller ikke var skitten før julepynten kom frem - den som har vært fremme de siste 10-50 julene uten å ha vært vaska (fordi julepynt tåler jo ikke vask) er det jo uansett ingen som ser noe til. ;) Julepynten er i alle fall ikke ren.

Anonymkode: 390b9...b4f

Til fordi det er høytid og fint at alt er rent og ryddig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vegger og tak kan ikke vaskes - det tåler ikke malingen. 

Men nei, vasker heller ikke ned til jul. Vi roterer ett-tre rom per måned. Så i løpet av et år er alle rom vasket ned. 

Anonymkode: be622...9a0

Hvorfor bruke maling som ikke tåler å vaskes? Det er jo ekkelt.

Anonymkode: f5b8a...b72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt begrenset tid og overskudd, vasker derfor på våren når ikke alt annet til jul skal ordnes + at da kommer lyset så det synes mer- er da også ferdig med vedfyring og stearinlys og godt med en skikkelig vårrengjøring i stedet- tak vegger lister vinduer og gardinvask 

Anonymkode: 3dd28...0de

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor bruke maling som ikke tåler å vaskes? Det er jo ekkelt.

Anonymkode: f5b8a...b72

Tåler sikkert vask,bare at man ikke skal pøse på med vann. Ellers så blir jo ikke vegger uhygienisk urene. 

AnonymBruker
Skrevet

Veggene på kjøkkenet ble vasket i sommer i forbindelse med oppussing,så de vasker jeg ikke igjen nå. Men jeg har begynt å vaske enkelte hyller og skap på kjøkkenet.

Anonymkode: 1d7ee...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tåler sikkert vask,bare at man ikke skal pøse på med vann. Ellers så blir jo ikke vegger uhygienisk urene. 

Tror du at vi vasker veggene med å helle tilitersbøtter med vann på de eller 😂 

Og jo da - vegger kan bli uhygieniske. I gangen feks er det gjørme på veggen etter spretne unger og rustende hunder. 

Matflekker på kjøkkenet. 

Ymse flekker på badet (gjelder også taket).

Fettflekker på vegger i stuen og soverommene. 

Hvis du ikke vasker veggene dine en gang i blant (årlig? Annet hvert år?) er de mest sannsynlig ekle. Du bare ser det ikke selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett folk som plaer på med vann ja. 

Og jo da - vegger kan bli uhygieniske. I gangen feks er det gjørme på veggen etter spretne unger og rustende hunder. 

Da fekk Asker du med fuktig klut og så sørger du hvertfall for å ha vegger som tåler litt vann. Det er jo normalt å ha mer solid vegg material på kjøkken,bad og gang der det blir ekstra søl. 

Matflekker på kjøkkenet. 

Hvis du ikke vasker veggene dine en gang i blant (årlig? Annet hvert år?) er de mest sannsynlig ekle. Du bare ser det ikke selv. 

Jeg sleiker aldri på veggene. Og så er det ikke jeg som aldri vasker vegger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har sett folk som pøser på med vann ja. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Matflekker på kjøkkenet. 

Prøver igjen! Jeg sleiker aldri på veggene! Og det var uhygienisk vi snakka om. "Ekkelt"er noe du har i ditt hode og det forholdet jeg meg ikke til. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har heller en dag i uken der vi gjør "ekstra" ting. Vi fordeler alltid alt husarbeidet utover  fra mandag til torsdag slik at helgen er fri. Tirsdagen eller onsdagen pleier da å være til de tingene som ikke tas ukentlig/ fast utenom. Sist uke tok mannen alle kjøkkenfronter, jeg tok heler trappen- alle sprinkler, kriker og kroker, over og under trinn. 

Denne uken har mannen vasket alle dører og karmer, jeg tok alle gulvlister. Listefritt mot taket heldigvis 😅

Neste uke skal jeg rense varmepumpen, han støvsuge alle ventiler til ventilasjonssystemet da det ofte blir støv rundt dem i taket.

Tidligere i høst har jeg vasket alle flekker på vegger med klut og gått over både ta og vegger med tørrmopp utenom. Vinduer ble tatt utendørs for to uker siden, innsiden skal tas om et par uker.

Ved å dele det opp sånn er vi alltid ajour, slipper skippertak og huset trenger ikke full nedvask verken til vår eller jul 🥳 

Anonymkode: 3d5dd...35f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...