Selkie Skrevet 4. november #1 Skrevet 4. november (endret) En jeg har fulgt på Instagram noen år, men som uansett er en fremmed person for meg kontaktet meg om en sak. Han er fra Nederland og var i Norge med bilen sin for noen uker siden, da en person har kjørt inn i bilen hans og stukket av. Politiet var ikke hjelpsom i saken. Han har bilnummeret men får ikke sjekket eieren siden han ikke har norsk BankID, han spør meg om jeg kan sjekke hvem som eier bilen. Dette høres jo ut som en enkel sak å hjelpe han med, og jeg vil ikke være kjip. Men jeg fikk en dårlig magefølelse om å ikke involvere meg i dette. Kan man se hvem som har sjekket? Føler meg litt nervøs på at gjerningspersonen skal få navnet mitt, man vet jo aldri hvordan person det er. Hva ville du ha gjort? PS: SAKEN ER LØST Endret 5. november av Selkie
AnonymBruker Skrevet 4. november #2 Skrevet 4. november Nei man kan ikke se hvem som har sjekket. Anonymkode: 118d7...949 5
Rotemor Skrevet 4. november #3 Skrevet 4. november Hvorfor gjør det vanskelig? https://regnr.no/?gad_source=1&gad_campaignid=21734076643&gbraid=0AAAAADFeshj7UbJ8ZRnNuBW6_wlNmla3a&gclid=CjwKCAiAwqHIBhAEEiwAx9cTebqLkm5nIwx6xVQerL_CJ5U6W7XzeG7jG50BHFYUcnvE2p9thFAQCBoCZvsQAvD_BwE 1
Selkie Skrevet 4. november Forfatter #4 Skrevet 4. november 12 minutter siden, Rotemor said: Hvorfor gjør det vanskelig? https://regnr.no/?gad_source=1&gad_campaignid=21734076643&gbraid=0AAAAADFeshj7UbJ8ZRnNuBW6_wlNmla3a&gclid=CjwKCAiAwqHIBhAEEiwAx9cTebqLkm5nIwx6xVQerL_CJ5U6W7XzeG7jG50BHFYUcnvE2p9thFAQCBoCZvsQAvD_BwE Der var det ikke noe navn, man må jo logge inn og betale. Er redd for å bli innblandet, bare det at personen stakk av fra stedet er jo en kriminell handling så vil være forsiktig med å involvere meg. Ved en eventuell rettsak så vil jeg ikke at mitt navn skal bli dratt inn. Vet jo minimalt om saken og kjenner ikke personen som spør, derfor blir jeg skeptisk.
AnonymBruker Skrevet 4. november #5 Skrevet 4. november Selkie skrev (47 minutter siden): En jeg har fulgt på Instagram noen år, men som uansett er en fremmed person for meg kontaktet meg om en sak. Han er fra Nederland og var i Norge med bilen sin for noen uker siden, da en person har kjørt inn i bilen hannes og stukket av. Politiet var ikke hjelpson i saken. Han har bilnummeret men får ikke sjekket eieren siden han ikke har norsk BankID, han spør meg om jeg kan sjekke hvem som eier bilen. Dette høres jo ut som en enkel sak å hjelpe han i, og jeg vil ikke være kjip. Men jeg fikk en dårlig magefølelse om å ikke involvere meg i dette. Kan man se hvem som har sjekket? Føler meg litt nervøs på at gjerningspersonen skal få navnet mitt, man vet jo aldri hvordan person det er. Hva ville du ha gjort? Er det noen du kjenner som du kunne spørre å logge inn for deg (med sitt eget navn)? At du eventuelt betaler dem, det de må betale og de viser deg hva som står? Anonymkode: 26766...954
Selkie Skrevet 4. november Forfatter #6 Skrevet 4. november Just now, AnonymBruker said: Er det noen du kjenner som du kunne spørre å logge inn for deg (med sitt eget navn)? At du eventuelt betaler dem, det de må betale og de viser deg hva som står? Anonymkode: 26766...954 Nei, vil ikke spørre andre om det og ikke betale for det heller. Tror jeg bare gir beskjed til vedkommede at jeg ikke føler meg komfortabel til å involvere meg i dette.
AnonymBruker Skrevet 4. november #7 Skrevet 4. november Kan man sjekke på Brønnøysundregisteret? Det er jo bare å taste inn reg.nr der også, usikker om ting kommer opp med mindre bilen har heftelser. Skader ikke å prøve i alle fall. https://www.brreg.no/ Anonymkode: 26766...954 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #8 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nei man kan ikke se hvem som har sjekket. Anonymkode: 118d7...949 sant det du skriver, det blir ikke sjekket. Eier får ikke noe mld om at folk har oppsøkt ditt bilnr osv. Anonymkode: 26766...954
AnonymBruker Skrevet 4. november #9 Skrevet 4. november Ikke involver deg. Anonymkode: 98429...a64 1 2
Lysbue Skrevet 4. november #10 Skrevet 4. november (endret) Jeg synes dette lukter fishy! At denne mannen som du følger på insta, men ikke kjenner, ber deg om å fremskaffe opplysninger som han lett kan skaffe selv, er i mitt hode rart… Det er også rart at han nå, flere uker etter trafikkuhellet, har startet sin egen etterforskning og selv må finne navn på eier. Det er vel naturlig at forsikringsselskapet tar seg av den saken? Forstår heller ikke hva det betyr at politiet ikke var hjelpsomme…hvis de har vært involvert så er selvsagt navnet på partene loggført i deres systemer og vil bli utlevert ved behov. Jada, jeg vet dette er krisemaksimering, men tenk om din nedelandske «venn» feks er med i et skummelt smuglernettverk og skal hevne seg på denne nordmannen som ikke kan kjøre bil…men må passe seg for at navnet hans ikke vil dukke opp i ettertid og derfor spør deg om hjelp til innlogging🤔 Endret 4. november av Lysbue 4
AnonymBruker Skrevet 4. november #11 Skrevet 4. november Jeg har sjekket regnr. mange ganger, og hva får deg til å tro at man må betale? Du må logge deg inn for å se eier, men eieren får ikke greie på hvem som har gjort det. Med andre ord: Helt trygt https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ Anonymkode: 142a3...1c6 6 5
petterm Skrevet 4. november #12 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg har sjekket regnr. mange ganger, og hva får deg til å tro at man må betale? Du må logge deg inn for å se eier, men eieren får ikke greie på hvem som har gjort det. Med andre ord: Helt trygt https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/ Anonymkode: 142a3...1c6 Det er helt trygt, men det blir logget at ts har gjort et søk. Loggen blir så vidt jeg husker oppbevart i ett år. Det kan jo hende saken er oppkonstruert fordi "vennen" er involvert i noe kriminelt. Ts - du kan jo ringe politiet på 02800 og spørre om råd. 1
Rotemor Skrevet 4. november #13 Skrevet 4. november Selkie skrev (3 timer siden): Der var det ikke noe navn, man må jo logge inn og betale. Er redd for å bli innblandet, bare det at personen stakk av fra stedet er jo en kriminell handling så vil være forsiktig med å involvere meg. Ved en eventuell rettsak så vil jeg ikke at mitt navn skal bli dratt inn. Vet jo minimalt om saken og kjenner ikke personen som spør, derfor blir jeg skeptisk. Det er jo bare paranoid tull! Det er jo ikke hemmelig hvem som eier biler! Selvsagt hjelper man med det 6
Selkie Skrevet 4. november Forfatter #14 Skrevet 4. november 8 hours ago, Lysbue said: Jeg synes dette lukter fishy! At denne mannen som du følger på insta, men ikke kjenner, ber deg om å fremskaffe opplysninger som han lett kan skaffe selv, er i mitt hode rart… Det er også rart at han nå, flere uker etter trafikkuhellet, har startet sin egen etterforskning og selv må finne navn på eier. Det er vel naturlig at forsikringsselskapet tar seg av den saken? Jeg synes også dette var fishy nok til å ikke ønske å involvere meg. Han kontaktet meg midt på natten, fikk bare en dårlig følelse. For alt jeg vet er han en stalker som vil vite navnet på en person.
Selkie Skrevet 4. november Forfatter #15 Skrevet 4. november 7 hours ago, Rotemor said: Det er jo bare paranoid tull! Det er jo ikke hemmelig hvem som eier biler! Selvsagt hjelper man med det Det er ikke hemmelig nei, men det er en grunn til at man å logge inn med BankID for å sjekke. Det loggføres selv om ikke bileier får direkte beskjed.
Rotemor Skrevet 4. november #16 Skrevet 4. november Selkie skrev (2 timer siden): Det er ikke hemmelig nei, men det er en grunn til at man å logge inn med BankID for å sjekke. Det loggføres selv om ikke bileier får direkte beskjed. Hva så? 2
Selkie Skrevet 4. november Forfatter #17 Skrevet 4. november 34 minutter siden, Rotemor said: Hva så? Vil ikke ha navnet mitt loggført i henhold til en sak jeg ikke vet noe om, om det blir rettsak osv. Jeg kjenner ikke mannen og har ikke lyst å ta risk ved å bli innblandet på noe vis. Han kan være kriminell/ stalker for alt jeg vet. De aller fleste gangene er det lurt å følge magefølelsen.
Rotemor Skrevet 4. november #18 Skrevet 4. november (endret) Selkie skrev (5 timer siden): Vil ikke ha navnet mitt loggført i henhold til en sak jeg ikke vet noe om, om det blir rettsak osv. Jeg kjenner ikke mannen og har ikke lyst å ta risk ved å bli innblandet på noe vis. Han kan være kriminell/ stalker for alt jeg vet. De aller fleste gangene er det lurt å følge magefølelsen. Det har fortsatt INGENTING å si for deg. Ingenting…. »magefølelsen» din er irrasjonell og kunnskapsløs. Endret 4. november av Rotemor 5 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #19 Skrevet 4. november Selkie skrev (19 timer siden): Hva ville du ha gjort? Henvist vedkommende til sitt forsikringsselskap. Anonymkode: ac82c...dd9
DesmondMiles Skrevet 4. november #20 Skrevet 4. november (endret) Men det er jo fullstendig lovlig å logge inn med BankID for å sjekke dette. Det er umulig å gjøre noe ulovlig ifm dette! Endret 7. november av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, admin. 3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå