Gå til innhold

Når må naboen slutte å borre med trykkluftborr for kvelden??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere ingen andre naboer? Hadde det skjedd her hadde vel 100 stk ringt politiet, men bor dere så øde at det bare er dere 2? 

Anonymkode: 4521f...ecb

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Loven sier ro kl 23:00-06:00, mens regler i borettslag kan si noe annet. 

Forstår det er plagsomt, men han gjør det nok ikke for gøy og har nok som mål å bli snarest mulig ferdig. Har du prøvd å snakke med han? 

Vi borrer opp fliser på badet nå. En nabo kom innom i dag kl 17 og spurte om vi kunne være ferdige med borringen kl 18 pga barna hennes skulle sove. Vi avtalte 18:15 så vi rakk å gjøre oss helt ferdige, så slipper vi å starte kl 06:00 i morgen tidlig. Planen vår var egentlig å ta en pause 17-18, og så fortsette, men vi ønsker å vise så mye hensyn som det går samtidig som vi får gjort nødvendig tidsbegrenset arbeid. Man ønsker jo ikke å plage naboene sine unødvendig. 

Anonymkode: ac2bb...429

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Loven sier ro kl 23:00-06:00, mens regler i borettslag kan si noe annet. 

Forstår det er plagsomt, men han gjør det nok ikke for gøy og har nok som mål å bli snarest mulig ferdig. Har du prøvd å snakke med han? 

Vi borrer opp fliser på badet nå. En nabo kom innom i dag kl 17 og spurte om vi kunne være ferdige med borringen kl 18 pga barna hennes skulle sove. Vi avtalte 18:15 så vi rakk å gjøre oss helt ferdige, så slipper vi å starte kl 06:00 i morgen tidlig. Planen vår var egentlig å ta en pause 17-18, og så fortsette, men vi ønsker å vise så mye hensyn som det går samtidig som vi får gjort nødvendig tidsbegrenset arbeid. Man ønsker jo ikke å plage naboene sine unødvendig. 

Anonymkode: ac2bb...429

Ja, det er Norges lover, og kommunen kan ha strengere lover ( feks Oslo har her kan en ikke starte 6) og borettslag ha ennå strengere. Så her har politiet brutt Norges lover uansett hva kommunen måtte mene.  
huff, fliser på badet er smerte for naboene 😅 naboen over meg gjorde det for noen uker siden, hæla ikke og være hjemme, så vi avtalte kl 19 på kvelden så jeg kunne være ute imens. Sånn det skal være. Bra du tar hensyn. Nei, man burde jo ikke ønske og plage naboene sine unødvendig , men ts har jo gal nabo og politi som ikke er på jobb… 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har dere ingen andre naboer? Hadde det skjedd her hadde vel 100 stk ringt politiet, men bor dere så øde at det bare er dere 2? 

Neida det er andre hus som er litt nærmere, men kanskje de hadde fått beskjed i forkant, var bortreist eller ikke turde å klage

Ts

Anonymkode: 03994...11e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 6.34):

Noen er så langt oppi sin egen ræv at de kun tenker på seg selv.

Jeg er rasende men også forbanna på politiet som ikke orket å gjøre noe , men slik er det når man bor på mindre steder og nesten alle kjenner alle.

Ts

Du tror politiet i byen hadde hatt kapasitet til å følge opp dette? De må jo prioritere de også. 

Så veldig liten plass bor du åpenbart ikke siden du kan ringe lokalt politi på kvelden. 😅

Anonymkode: dde7b...b00

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (På 3.11.2025 den 21.33):

Selvsagt kan man kreve at det ikke brukes trykkluftsbor. Regler om tid for ro gjelder ordinære lyder og ikke ekstremt bråkete handlinger.

AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 21.46):

Tror du seriøst en kan  feks borre og pusse opp så mye en vil frem til 22.59 du da! Glad du ikke er min nabo... 

Anonymkode: 28708...bc5

Bare for å sette det i perspektiv:

Da jeg bodde innenfor Ring 3 i Oslo, så hadde kommunen grave- og borrearbeid i gata rett utenfor bygården. De holdt på fra 07 til 23 i flere dager. Det ristet i blokken frem til 2300 blank.

Dette er absolutt en lovlig handling. Dog er det selvfølgelig mulig å ta en prat med naboen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (1 time siden):

Da jeg bodde innenfor Ring 3 i Oslo, så hadde kommunen grave- og borrearbeid i gata rett utenfor bygården. De holdt på fra 07 til 23 i flere dager. Det ristet i blokken frem til 2300 blank.

Dette er absolutt en lovlig handling. Dog er det selvfølgelig mulig å ta en prat med naboen.

Her er det andre hensyn som spiller inn. Det offentlige må avveie støy mot de negative konsekvensene stengning av en vei har for allmennheten.

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Her er det andre hensyn som spiller inn. Det offentlige må avveie støy mot de negative konsekvensene stengning av en vei har for allmennheten.

Den veien hadde ingen innvirkning på fremkommeligheten i området.

Så lenge det ikke er egne regler for borettslaget eller liknende, så er det kommunale vedtekter som gjelder for nattero. Den er typisk mellom 23 og 07.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva man gjør i sitt eget hjem er vel opp til den enkelte? Med mindre man bor i blokk eller borettslag med egne regler er vel grunnregelen at det skal være ro fra 23 til 06… 

Anonymkode: 2a2a8...b88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tror politiet i byen hadde hatt kapasitet til å følge opp dette? De må jo prioritere de også. 

Så veldig liten plass bor du åpenbart ikke siden du kan ringe lokalt politi på kvelden. 😅

Det er ikke en by, men et tettsted med 2600 innbyggere.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva man gjør i sitt eget hjem er vel opp til den enkelte? Med mindre man bor i blokk eller borettslag med egne regler er vel grunnregelen at det skal være ro fra 23 til 06… 

Hva man gjør i sitt eget hjem er ikke en privatsak, når man bruker trykkluftbor som høres på 100 meters avstand.

Naboen min bor 10 m unna, og boret til 01:30 !

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (2 timer siden):

Da har de nok fått dispensasjon for bråkete arbeid, og det skal også sendes ut nabovarsel.

Dette betyr ikke at naboen til TS kan borre med trykkluftbor til klokka 01:30. Det er lov å bruke huet. 

Anonymkode: 676f0...4b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 timer siden):

Det at en KAN bråke til 23 betyr at det er rom for, enkelte ganger, å gjøre det, IKKE hver dag hver kveld hele året! At kommunen gjorde det en begrenset periode er fordi de hadde løyve til det, de kan IKKE ta veiarbeid hver kveld kl 22.30 fordi det passer med trafikk og vær liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva annet som skjer? Ja, hva prioriterte de denne natten? Det er og en annen måte og svare på « vi har en alvorlig voldshendelse i området vi prioritert først, så ser vi hva vi rekker «. 

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (3 timer siden):

I Oslo er det lov fra 7-23 ja. Sånt arbeid skal gi nabovarsel , faktisk også privat. Så nei, det er ikke bare sette i gang privat heller.Når kommunen holdt på her i over 2 uker fikk vi tilbud om hotellovernatting. 
selvom det er dritt irriterende uansett, jeg synes kommunen er flinke til og gi varsel og tilby alternativ. Det kommer aldri brått på. Naboer har blitt litt mindre flinke til og gi varsler , derfor er jeg glad det skal være ro etter 20 her jeg bor .

naboen til ts har vel hverken gitt varsel, vært normalt hyggelig eller holdt seg til loven om nattero. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei. Men han har lov til og bore med høytrykkboer fra 6/7 og til 20/22/23 hvis han har gitt nabovarsel på forhånd. Han har gjort minst 2 feil . 

• Nyttig 1
Skrevet

Da har de nok fått dispensasjon for bråkete arbeid, og det skal også sendes ut nabovarsel.

Dette betyr ikke at naboen til TS kan borre med trykkluftbor til klokka 01:30. Det er lov å bruke huet. 

Anonymkode: 676f0...4b8

Vi fikk ikke varsel fra kommunen.

Det at en KAN bråke til 23 betyr at det er rom for, enkelte ganger, å gjøre det, IKKE hver dag hver kveld hele året! At kommunen gjorde det en begrenset periode er fordi de hadde løyve til det, de kan IKKE ta veiarbeid hver kveld kl 22.30 fordi det passer med trafikk og vær liksom. 

Ingenting som tilsier at naboen gjør det hver kveld heller. Ut i fra HI så er dette første gangen det skjer. 

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I Oslo er det lov fra 7-23 ja. Sånt arbeid skal gi nabovarsel , faktisk også privat. Så nei, det er ikke bare sette i gang privat heller.Når kommunen holdt på her i over 2 uker fikk vi tilbud om hotellovernatting. 
selvom det er dritt irriterende uansett, jeg synes kommunen er flinke til og gi varsel og tilby alternativ. Det kommer aldri brått på. Naboer har blitt litt mindre flinke til og gi varsler , derfor er jeg glad det skal være ro etter 20 her jeg bor .

naboen til ts har vel hverken gitt varsel, vært normalt hyggelig eller holdt seg til loven om nattero. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en by, men et tettsted med 2600 innbyggere.

Ts

Poenget er at du skylder på at det er et lite sted. Men på et større sted er politiet ganske travle med andre ting og kunne ikke nødvendigvis prioritert det da heller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Poenget er at du skylder på at det er et lite sted. Men på et større sted er politiet ganske travle med andre ting og kunne ikke nødvendigvis prioritert det da heller. 

Jeg skylder ikke på noe som helst, men bare svarte på spørsmål jeg fikk om jeg bor i en by eller ei.

Mitt inntrykk er at politiet kjente til naboen som boret, og ikke tok det på alvor

Ts

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (12 timer siden):

Ingenting som tilsier at naboen gjør det hver kveld heller. Ut i fra HI så er dette første gangen det skjer. 

I så fall har kommunen driti seg ut i ditt nabolag.  Det betyr ikke det er fritt fram for andre, men du og naboene dine burde jo ha sagt ifra med det samme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...