Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ventet så lenge på å bli foreldre. Vi har ikke prøvd mer enn 8 mnd, men vi har ventet lenge før det for å få på plass alt som bør på plass før et barn kommer.

jeg hadde en spontanabort i uke 6 i april, samme i juli, og nå skjedde det atter en gang. Jeg føler jeg bærer på en skikkelig sorg over dette barnet som ikke kommer, og skuffelsen gang på gang. Hva gjør jeg galt? 
jeg drikker ikke kaffe, driver ikke med tobakk og nikotin, tar meg en fest nå og da men det er kanskje en gang hver andre måned.. jeg går ikke på medisiner, og jeg trener og holder meg aktiv slik at kroppen er bra.. jeg kan jo tydeligvis bli gravid, men jeg klarer ikke holde på det.

jeg leste at man kan få hjelp når man har hatt tre spontanaborter, men hvem kontakter jeg i såfall? Og hva slags hjelp er det snakk om? Og hvis noen har vært borti lignende vil jeg gjerne høre erfaringer…

Anonymkode: 9ccde...d78

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må aldri gi opp håpet❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde to sa, før det ble en vellykket graviditet. Og så igjen to sa etter det før sistemann. Noen ganger er det uforklarlig, men det er håp 💕

Anonymkode: c28d1...249

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlege, 3 spontanaborter gir grunn til henvisning til gynekologisk avdeling på sykehuset for utredning. For å finne årsaken til dette. Kan fint ordne seg med litt hjelp! Det positive er at du ikke har problemer med å bli gravid. 

Anonymkode: 98d22...122

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Er dette kjemisk eller spontanabort?

For ofte er et kjemisk at egget fester seg men faller fra igjen siden egget er "sykt" spontanabort er vel mer når der har blitt et embryo som dør?

Men husk at ofte er ikke dette din skyld..dette kan være mannen din sin skyld 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

For ofte er et kjemisk at egget fester seg men faller fra igjen siden egget er "sykt" spontanabort er vel mer når der har blitt et embryo som dør?

Det vet jeg ikke, men jeg har aldri kommet meg til 7+0, men bikket 5+5.. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 6a2b1...a76

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er du?

Anonymkode: 6a2b1...a76

26

Skrevet

Jeg har selv gjennomgått 3 spontanaborter i litt ulike uker (mellom 6-9). Etter tre aborter, så har du rett på utredning, det er fastlegen som henviser videre. Avhengig av hvor du bor er det litt ulik oppfølging om du blir utredet på gynekologisk poliklinikk på lokalsykehuset først eller om du blir henvist rett til nærmeste fertilitetsseksjonen. 

For min/vår del ble det en del blodprøver, gynekologisk undersøkelse og sædprøve på lokalsykehuset først, før de henviste oss videre til St Olavs.

Det er IKKE forskjell om det er "kjemisk" eller spontanabort - alt hvor du har fått en positiv graviditetstest og så mistet graviditeten "gjelder" for habituell abort utredning. Du trenger heller ikke ha prøvd i over ett år (som noen fastleger mener - det kan være lurt å være litt vagt med datoene om du mistenker at du skal møte motstand med fastlegen din).

Det er dessverre oftest slik at man ikke finner noe årsak, rett og slett at man har "uflaks" - sånn var det for oss også. Men likevel får man hjelp og kan prøve en del tiltak. For vår del, begynte vi med progesteronstøtte i lutealfasen. Til slutt ble jeg ikke lenger gravid av meg selv, så vi gikk over på IVF - og jeg er nå gravid i 3.trimester, 4 år etter vi begynte å prøve på barn.

Som noen allerede skrev - det er ikke din feil at du mister, heller ingenting du har gjort som har ført til dette! Mest sannsynlig er det forferdelig urettferdig uflaks, kanskje det er noen underliggende årsaker som dere kan finne ut av og prøve å "fikse". Andre ganger går det bra "av seg selv" etterhvert, men det kan være veldig tøff å stå i det. 

Ønsker deg masse masse lykke til, og igjen - det er ingenting du har gjort galt, og du er langt ifra den eneste som er i denne situasjonen 🤗

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
mommyaka skrev (37 minutter siden):

Det som fester seg (blastocyst) er en embryo. Det er ikke noe medisinsk forskjell mellom en SA i uke 5 eller 6. Du har rett i at det oftest er noe genetisk feil med embryoet som fører til spontanaborter, uansett hab som er årsaken til genetisk avvik. Det kan være noe feil med egget, med spermen, eller feilen kan oppstå når de to møtes, som oftest er det helt tilfeldige feiler og ikke noe systematisk som kvinnen eller mannen har skyld for. 

Så kan det også være andre årsaker, som lav progeston nivå, blødningsforstyrrelser, eller en del andre tilstander som fører til problemer med festing i livmoren - også disse er svært sjeldent noen sin "skyld". Det er veldig sjeldent at man finner årsaken til habituell abort, men det finnes en del behandlinger som har vist positiv effekt. Og de sjeldne gangene man faktisk finner årsak, så kan man også behandle disse.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to venninner som har hatt hhv 3-4 spontanaborter hver, de har begge fått flere barn. Ikke funnet årsak til abortene. Har også et par kollegaer som har hatt flere SA, og har barn. Begynn med å kontakte fastlegen din😊

Anonymkode: 9b735...460

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ja det er håp ellers hadde det ikke vært noe vits i å få henvisning til sykehuset når man har mistet 3 ganger 

Anonymkode: cb516...f09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener på jeg las en plass om en studie om at spontanabort i nesten 90% av tilfeller er mannen sin skyld grunnet dårlig kosthold osv. Så kanskje en livsstilsendring kan hjelpe om den ikke alt er på topp 🤷‍♀️

Anonymkode: a70ef...dda

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har ventet så lenge på å bli foreldre. Vi har ikke prøvd mer enn 8 mnd, men vi har ventet lenge før det for å få på plass alt som bør på plass før et barn kommer.

jeg hadde en spontanabort i uke 6 i april, samme i juli, og nå skjedde det atter en gang. Jeg føler jeg bærer på en skikkelig sorg over dette barnet som ikke kommer, og skuffelsen gang på gang. Hva gjør jeg galt? 
jeg drikker ikke kaffe, driver ikke med tobakk og nikotin, tar meg en fest nå og da men det er kanskje en gang hver andre måned.. jeg går ikke på medisiner, og jeg trener og holder meg aktiv slik at kroppen er bra.. jeg kan jo tydeligvis bli gravid, men jeg klarer ikke holde på det.

jeg leste at man kan få hjelp når man har hatt tre spontanaborter, men hvem kontakter jeg i såfall? Og hva slags hjelp er det snakk om? Og hvis noen har vært borti lignende vil jeg gjerne høre erfaringer…

Jeg hadde 5 aborter på rad. Fikk utredning og beskjed om at jeg var på vei i overgangsalderen og amh var så lav at det var ikke noe poeng i. Heldigvis var en av legene av en litt annen oppfatning ettersom jeg faktisk BLE gravid men mistet om og om igjen. Så jeg fikk østrogen og progesteron tilskudd fra start av neste graviditet og det gikk helt fint.  Jeg hadde problemer med stoffskiftet og hun sa at hun hadde prøvd denne behandlingen på 2 andre kvinner med samme problem og det hadde også virket for dem umiddelbart. Nesten som jeg føler vi burde blitt forsket på.. for dette er ikke standard medisinering av slike tilfeller…

Anonymkode: a6d90...257

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 7 SA mellom uke 6 og 8. Både jeg og mannen ble fult utredet, vi gikk privat. Og de fant ikke noe feil med noen av oss. Og vi har 2 barn i dag. 

Anonymkode: 27683...b9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring en føde-/gynekologisk avdeling på et hvilket som helst sykehus https://www.google.com/search?q=føde+avdeling+kontakt De vil gi deg råd eller et annet telefonnr. Det er en større feil å ikke ringe enn å ringe feil...for å si det litt flåsete.

Anonymkode: e7b41...17f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mener på jeg las en plass om en studie om at spontanabort i nesten 90% av tilfeller er mannen sin skyld grunnet dårlig kosthold osv. Så kanskje en livsstilsendring kan hjelpe om den ikke alt er på topp 🤷‍♀️

Anonymkode: a70ef...dda

Siden dette er KG så er 90% av alle problemer menns skyld :)

Anonymkode: e7b41...17f

AnonymBruker
Skrevet

Be om utredning hos en god gynekolog. Jeg hadde 3 aborter på rad, og den fjerde endte i dødfødsel I uke 28. Jeg er nå gravid med neste i uke 32. 

Hadde da 3 barn fra før de abortene. 

Jeg har fått påvist noe som heter antifosfolipidsyndrom. Dette kan føre til mange aborter og dødfødsel. Men det finnes hjelp. Det å gå på blodfortynnende f.eks. kan hjelpe mange. 

Anonymkode: 7b6f7...d09

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt fastlege for henvisning til gynekologisk avdeling på sykehus. Tre aborter på rad kalles for habituell abort og da har man krav på utredning i det offentlige. 

Anonymkode: d0fda...419

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring, men kjenner noen som mistet tre ganger på rad i uke 7 cirka også dro til fastlegen og fikk noe medisiner og så ble gravid igjen. Det har gått bra til måned 4 så langt :) Alt i løpet av et år. Så ingen grunn til å ikke ha håp! Har selv prøvd i et halvt år uten å bli gravid i det hele tatt, så det er forskjell på folk. Hør med fastlegen din (fastlegen skal ideelt sett være portåpner og veien inn til alt helsevesen). 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...