Gå til innhold

Mannen var emosjonelt utro, sliter med å komme meg videre

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For meg ble det viktig å finne ut mekanismene som drev fram noe sånt. Fra hormoner til psykologiske fenomener som "Limmerence" og det at kriser utløser slik utroskap og digital kommunikasjon legger til rette for sånt. Jeg orker ennå ikke tanken på å se barna mine mindre og holder ut. Men noe er forandret i meg for alltid. 

Anonymkode: b4277...e06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig lett å si at man aldri hadde akseptert det når man ikke har opplevd det. Og det handler vel heller ikke om å akseptere, men å tilgi.  Utroskap er faktisk ikke svart/hvitt slik som mange gir uttrykk for. 

Anonymkode: e9ca9...e8e

Jeg har opplevd det i andre forhold. Men har lært meg at det absolutt ikke er verdt det, å "jobbe" med det. Jeg trenger ikke å akseptere slik behandling fra noen. Synes heller ikke andre skal late som de gjør gode gjerninger ved å bli behandlet så dårlig og være grei og forbli der.

Anonymkode: 18077...d38

• Liker 3
Skrevet

Det du beskriver er et dypt tillitsbrudd, og selv om han har tatt ansvar og gjort mye riktig i etterkant, så er det helt normalt at sårene sitter dypt :gruppeklem: Noen ganger tar det mange år før man kjenner at det virkelig har “landet”...

Statistisk sett viser forskning faktisk at mange går og kjenner på slike brudd i gjennomsnitt 6–7 år før de eventuelt klarer å gå; Og det sier litt om hvor krevende det er å stå i dette. Det er ikke bare et “valg” om å bli eller gå, det er en sorgprosess og en kamp for selvfølelsen.

Det viktigste nå er at du tar deg selv på alvor. Du sier du ikke mangler tillit til at han ikke vil gjøre det igjen – det i seg selv viser at du har gjort en stor jobb! Etterdønningene du står i nå, handler kanskje mest om selvtillit og egenverdi etter det som skjedde. Han har påført deg et sår som han ikke kan “fikse”, selv om han prøver.

Det er ditt sår, og du har all rett til å bruke den tiden du trenger.

Terapi (enten alene eller sammen) kan være en god støtte for å sortere alt dette. Du skal ikke stå i evig smerte, men du må heller ikke tvinge deg selv til å “komme over det” fortere enn det går.

Du har all grunn til å være lei deg, og samtidig all grunn til å være stolt over hvordan du håndterer dette.

💛

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke snakket nedsettende om deg. Dette er en del av sexchat-sjargongen. Han sier du ikke svelger for at hun skal si hun gjør det, for at de kan ta det med i fantasien. 

Anonymkode: a2c0c...ed5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har opplevd det i andre forhold. Men har lært meg at det absolutt ikke er verdt det, å "jobbe" med det. Jeg trenger ikke å akseptere slik behandling fra noen. Synes heller ikke andre skal late som de gjør gode gjerninger ved å bli behandlet så dårlig og være grei og forbli der.

Anonymkode: 18077...d38

For deg var det ikke verdt det. Hva det er for andre kan du ikke vite. Jeg tror ikke ts gjør dette for å være grei. 

Anonymkode: 95059...c8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han har ikke snakket nedsettende om deg. Dette er en del av sexchat-sjargongen. Han sier du ikke svelger for at hun skal si hun gjør det, for at de kan ta det med i fantasien. 

Anonymkode: a2c0c...ed5

Og da blir alt så mye bedre? Hva med sexleketøy som han måtte gjemme? 

Ja, jeg er til dels enig med deg, han lager sin kone kjedelig for at den andre parten skal vite hva den skal gjøre for å virke som et rivjern i senga. 

Selv hadde jeg ikke tilgitt. Min mann "krever" 100 % lojalitet og jeg ønsker selvsagt det samme tilbake. 

For meg hadde det vært et svik jeg verken ønsket eller kunne tilgi. 

Anonymkode: 77eed...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 3.53):

Du svarer meg med en roman alikevel. 
At vi alle trenger hjelp til å sortere tanker og følelser er vel og greit. At en psykolog kan være en god sparringspartber er det ingen tvil om. 

Men at man skal anbefales å oppsøke psykolog for å lære seg å godta utroskap, fremfor å faktisk føle på sorg og svik, og gå videre i livet uten den som med viten og vilje har påført deg sviket….. at man anbefales å oppsøke psykolog for å unngå å ansvarliggjøres og for å få trøst for å ikke evne å agere på en naturlig måte etter et svik; det synes jeg er merkelig helt ærlig…og ikke minst utrolig barnslig og hjelpesløst.

Ikke rart at det ikke finnes helsehjelp til de sykeste i samfunnet når relativt oppegående mennesker skal drive å gå til psykolog for å bearbeide vonde følelser mens man samtidig velger å stå i en dårlig og ufruktbar relasjon og ikke har baller til å sette sunne grenser for hva man skal finne seg i….helt seriøst. Voks opp og ta ansvar for egne valg og følelser deretter. 

Anonymkode: aeeaa...06c

Det er ikke GRATIS helsehjelp til de sykeste i samfunnet. Det er ikke gratis hjelp til de som er litt syk heller. Men om man betaler, så er det psykologer nok til at alle kan få hjelp. 

Dessuten er det veldig lurt og sunt å oppsøke psykolog i en periode etter å ha opplevd utroskap, det er et emosjonelt traume som kan sette seg i kroppen å føre til psykisk lidelser dersom belastningen er stor nok over tid. 

Anonymkode: 87c8b...b25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...