Respect Skrevet 31. mars 2006 #1 Skrevet 31. mars 2006 Hva vil det si å sitte i skiftet eller uskiftet bo?
Susan Sto Helit Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Å sitte i skiftet bo betyr at arven etter ektefellen er fordelt, og man bare sitter igjen med sin andel. (Etter at ektefellen har fallt fra.) Uskiftet bo er at man bor i huset og beholder alle eiendeler etter ektefellens bortgang, og så fordeles boet ved en senere korsvei. Dvs. ektefellens arvinger har fortsatt rett på arven sin. Om man er ung og kan tenkes å møte en ny, anbefales det ikke å sitte i uskiftet bo.
Lula Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Om man er ung og kan tenkes å møte en ny, anbefales det ikke å sitte i uskiftet bo. ← Anbefales og anbefales... det kommer vel helt an på den enkeltes situasjon det. Men man kan ikke uten videre gifte seg på nytt uten skifte boet. Skal man forsatt sitte i uskifte må man i så fall ha avdødes (liv-)arvingers tillatelse til dette. Man kan jo feks sitte i uskifte og så skifte boet ved en senre anledning dersom forutsettningene skulle endre seg. Min far sitter i uskifte. Det har han gjort i 15 år. Han er nå samboer på fjerde eller femte året og sitter fortsatt i uskifte. Hvis de bestemmer seg for å gifte seg kommer jeg og mine brødre til kreve at boet skiftes. Så lenge ting er som de er nå ser jeg ingen grunn til at boet skiftes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå