Gå til innhold

Barnehagen sender hjem barnet pga irritabilitet og tenner

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du sender ikke ungen i bhg med paracet nei. Ærlig talt. 

Anonymkode: e1572...26e

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.37):

OP her:

Jeg kan høre med HR-avdelingen på jobb om det finnes noen andre løsninger, eller snakker med sjefen.

Bare for å være veldig tydelig: Jeg setter selvfølgelig pris på at de passer på barnet mitt og ringer om det er noe, men gitt situasjonen vender vi alle steiner og ser om om det finnes noen løsninger med feks legeerklæring på smertestillende om dette skulle dra ut veldig. Det var kanskje et dumt spørsmål. Jeg holder henne i hvert fall hjemme. 

Takk for alle svar! 

Anonymkode: 2077c...93e

Du får IKKE godkjent av styrer at barnet ditt må ha jevnlig Paracet. Kan godt hende du får erklæring av legen. Men barnehagen vil ikke godkjenne den. Barnet skal ikke i barnehagen når det ikke har god allmentilstand.  Du henger deg opp i at barnet ikke er sykt. Regelen er at barna skal ha god allmenntilstand. Smerter gir nedsatt allmenntilstand og skal derfor ikke i barnehagen.   Vi har ikke muligheten til å ta vare på disse barna i barnehagen.  Barnets beste vil alltid gå foran foreldres ønske. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Soly skrev (12 minutter siden):

Du får IKKE godkjent av styrer at barnet ditt må ha jevnlig Paracet. Kan godt hende du får erklæring av legen. Men barnehagen vil ikke godkjenne den. Barnet skal ikke i barnehagen når det ikke har god allmentilstand.  Du henger deg opp i at barnet ikke er sykt. Regelen er at barna skal ha god allmenntilstand. Smerter gir nedsatt allmenntilstand og skal derfor ikke i barnehagen.   Vi har ikke muligheten til å ta vare på disse barna i barnehagen.  Barnets beste vil alltid gå foran foreldres ønske. 

Så dere hever dere over en legeerklæring? Spesielt. 

Pleiepenger?

Anonymkode: 0dca8...f93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ikke lov å signere som helsepersonell når man gir helseråd ;) ingen stopper en fra å signere som frisør, pedagog eller mekaniker 

Anonymkode: f596c...7f0

Jo det står i kg sine regler ;)

Anonymkode: c4c9a...945

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jo det står i kg sine regler ;)

Anonymkode: c4c9a...945

Da får du henvise til de ;)

Anonymkode: f596c...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.29):

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

Paracet skal uansett ikke gis i mer enn en uke i strekk. Sååå, holde hjemme?

Anonymkode: 1e436...b6e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så dere hever dere over en legeerklæring? Spesielt. 

Pleiepenger?

Anonymkode: 0dca8...f93

Dårlig allmenntilstand er ikke en kronisk lidelse barnet har. Å få tenner og plager ved det, er noe alle barn må gjennom.  Barnehagene kan ikke begynne å gi barn Paracet hver dag.  Ja vi har flere barn borte fra barnehagen flere ganger hver uke.  Ofte pga dårlig allmenntilstand (smerter, feber, ubehag ja alt som gjør at barnet tåler dagen i barnehagen dårlig) , vi har ikke bemanning til å ta vare på barn som ikke har krefter til å tåle barnehagehverdagen.   Dette er ikke barnehagens ansvar. Dere må ta dette med politikerene. Få økt bemanningen betraktelig. Da vil det nok være rom for å ta vare på barna som egentlig skal være hjemme.  
barnehagene er pliktet til å følge BARNETS BESTE!   Barnets beste er å være hjemme når man har nedsatt allmenntilstand. Som f.eks. tenner 

vi gir medisiner og egen ansatt til barn som har kroniske lidelser, krevende diagnoser etc. disse barna har ofte fått innvilger paragraf. Da har de en egen ansatt 1 til 1 på seg hele dagen. Og her er det rom for å diskutere smertestillende og alt som må til for å gi barnet et godt tilbud.  Det er selvsagt innafor med god tilrettelegging når dette barnet har en egen ansatt kun for seg.    Vi andre som jobber der kan være 3 voksne på 18 barn på storbarn. Noenganger 2.  da kan vi ikke ha 3 barn på fanget fordi de burde vært heime.    Men dette sier seg selv.  Dessuten så står alt dette i barnehagens info. Som man godtar når barnet starter der 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.29):

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

Man må ingenting i livet. Det er det som er fint. Da kutter dere ned på matkostnader denne måneden. Dropper kosen. Tar avdragsfritt på noen lån, hvis dere har det. Det er en løsning på alt. Og det er ikke å stappe i barnet Paracett for å dra på jobb. 

Anonymkode: 0d095...bc8

• Liker 3
Skrevet

Hun er ikke i fin form hvis hun har vondt og ikke spiser. Da må hun være hjemme. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Milea8 skrev (17 timer siden):

Dette er i alle fall feil. Barnet MÅ ikke bli holdt hjemme om det oppdages lus! Klart om det ikke er påbegynt behandling- men om barnet kommer dagen etter i bhg og med påbegynt behandling så har barnet full rett til å være i bhg/ og foreldrene gjør ikke noe feil ved da å sende i bhg. 

Dette sier FHI: 

Hodelus

Hvis det oppdages hodelus hos barn i barnehagen eller skolen, er det ikke nødvendig å sende barnet hjem. Når barnet kommer hjem, skal første del av behandlingen helst gjennomføres samme kveld/natt. Barnet kan gå i barnehagen som normalt. Barnehage og vennekrets bør informeres om at barnet har hodelus, slik at vennekretsen kan sjekkes for lus og barnet unngå gjensmitte. 

Du må gjerne vise til hvor jeg i min kommentar skrev at dette gjaldt barn som hadde påbegynt behandling

Anonymkode: 49601...46d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må gjerne vise til hvor jeg i min kommentar skrev at dette gjaldt barn som hadde påbegynt behandling

Du skrev IKKE det, men du var veldig bestemt på at barn ikke skulle i bhg når de hadde lus! Hvordan vet du om foreldre har begynt på behandling eller ikke? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ehm... Det er ikke nødvendigvis alt barnehagen trenger å vite.. Bedre å bli ringt ila dagen fordi hun har blitt grinete enn at dere må være hjemme hele dagen. Sorry, men så lenge du vet at hun ikke er syk og allmenntilstanden er god med litt flytende paracet tidlig på morgenen, så kan du vel levere. Jeg ville ihvertfall konsekvent levert hver dag, gått på jobb hver dag og heller ventet på den telefonen. Når de ringer så får du si at "hun var helt fin i morges". 

Anonymkode: 7aff1...700

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du kan jobbe kl.18-02 så gjør du det denne perioden. Barnehager er ikke sykehus for barn som er fulle av smertestillende. Stakkars barn.

Anonymkode: 473c2...60e

Du skjønner du også at småbarnsforeldre ikke kan sitte å jobbe til klokken 2 på natten over tid, eller? 

Anonymkode: 9901a...00e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Milea8 skrev (24 minutter siden):

Du skrev IKKE det, men du var veldig bestemt på at barn ikke skulle i bhg når de hadde lus! Hvordan vet du om foreldre har begynt på behandling eller ikke? 

Så med andre ord bestemte du deg for å kritisere meg/bevise et poeng basert på en tolkning i ditt eget hode og ikke ut fra hva som faktisk var fakta? For å si det sånn så lærer man seg veldig raskt å lese foreldre og foreldrene sine handlinger/reaksjonsmønster. Men du må gjerne forklare meg hvorfor det er så ekstremt viktig for deg og skulle «arrestere» meg for noe.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Paracet skal uansett ikke gis i mer enn en uke i strekk. Sååå, holde hjemme?

Anonymkode: 1e436...b6e

Hva når sykedagene er brukt opp? Det er jo problemet! Hun kan ikke være borte mer fra jobb. 

Slutte jobben og gå på sosialen? 

Anonymkode: a1028...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det en mange foreldre som sender barna i barnehagen med paracetamol i rompa...i håp at de klarer seg ut dagen. ( Og da ikke pga tenner)

Anonymkode: 09f5d...47c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn kan bli irritable og grinete når nye tenner bryter frem. Paracet er sjelden indisert, det er forskjell på ubehag og smerte. Vanlig tannfrembrudd er hverken assosiert med infeksjon eller direkte smerte. Det er uvant for barnet, klør og er ubehagelig. Gir man ungen Paracet hjelper det neppe særlig, med mindre det foreligger en infeksjon med smerte, ubehaget kan være like stort etter en time eller to. Skal man medisinere barnet fra alt normalt ubehag?

Har barnet feber skal det ikke i barnehagen, men det er en annen diskusjon. 

Anonymkode: e9320...e9b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det hører så klart ingen sted hjemme at man sender barnet med paracet i rumpa! Det gjør man bare IKKE! Udugelige, uansvarlige foreldre, er dere ikke smartere enn som så?!!?

Man gir så klart flytende paracet/nurofen🙂

Anonymkode: 9d491...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.20):

Hei, 

Toåringen får for tiden toårsjekslene og sliter med plager knyttet til dette. Det er for det første enorme mengder sikkel, slik at hun sikler ut fem gensere og siklesmekker i løpet av en dag. Hun peker på munnen sin og sier "au", og er forståelig nok veldig irritabel og lei seg. Hun vil ikke ha mat siden det er ubehagelig å spise, og holder seg derfor til kald yoghurt. Ellers er hun i fin form.

I morges ga jeg henne en Paracet for å lindre ubehaget, noe jeg sa ifra til barnehagen om. Rundt klokken 14 fikk jeg en telefon der de ba meg om å hente barnet, og sa samtidig at vi ikke kan sende barnet i barnehagen hvis hun trenger Paracet. Nå er jeg veldig fortvilet. 

Hun sliter med polypper og er veldig mye syk, så jeg og samboer har brukt opp alle sykt barn-dagene våre, samt ekstra feriedager. Vi har heller ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss, og ulønnet fri er for dyrt. Redningen har vært å flytte arbeidsdagen til kveldstid med hjemmekontor, men da jobber jeg ofte fra 18-02. Det er heller ikke alltid det går. 

Jeg skjønner at man ikke skal sende syke barn i barnehagen, men hun er ikke syk og fungerer fint når hun har fått Paracet. Hvilke retningslinjer har deres barnehager om dette? Kan man få en slags legeerklæring på at barnehagen kan gi Paracet? 

Når barna har nedsatt allmenntilstand, noe som er helt tydelig at barnet ditt har, skal ikke barna være i barnehagen!! 

Er selv barnehagelærer, og hadde ringt lenge før klokka 14! Ta deg sammen, du er mor til dette barnet! 

Anonymkode: 1caaf...e15

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Et tips: aldri si fra til barnehagen at barnet er småsykt/er vondt/er kvalm. Da er du 90% sikker på at du får en telefon i løpet av dagen om at barnet er sååå dårlig .

Bare lever barnet som vanlig, så får barnehagen selv plukke opp om barnet faktisk er i for dårlig form til å være der. 

Kanskje en brannfakkel, men dette er min erfaring etter å hatt tre barn i barnehagen i 10+ år.

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...