Gå til innhold

Barnehagen sender hjem barnet pga irritabilitet og tenner

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

Anonymkode: 2077c...93e

Har du tenkt å gi barnet ditt paracet i 2 uker for å komme deg på jobb? Har du mulighet til å ha hjemmekontor som du skriver, forstår jeg ikke problemet. Da holder du det stakkars barnet hjemme. 

Anonymkode: 49e32...571

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke nok folk til å ta vare på syke barn, eller barn som ikke er i form. Barn som er syke eller ikke i form trenger kos, nærhet, trøst og oppmerksomhet. Det får de ikke i barnehagen. Vi har tross alt 24 andre barn som og trenger oss.

Anonymkode: 0477f...466

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

hva er OP?

Anonymkode: b91ff...e14

Det er engelsk for TS (trådstarter). OP = Original Poster

Anonymkode: ae356...d24

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Barnehagen gjør egentlig riktig:

De kan ikke ha barn som trenger Paracet for å fungere i løpet av dagen, uansett årsak. Grunnen er at det er et tydelig tegn på ubehag eller smerte, og personalet har ikke lov til å gi smertestillende uten medisinsk dokumentasjon og foreldrenes samtykke. Det handler om barnets sikkerhet og ansvarsspørsmål for barnehagen.

2. Selv om barnet “bare” får tenner, så betyr behov for smertestillende at barnet ikke er helt i form.

Selv om barnet ikke er “sykt” i vanlig forstand, har hun smerter, og det er ikke urimelig at barnehagen ber om at hun holdes hjemme når det er slik.

3. Legeerklæring kan i noen tilfeller hjelpe.

Hvis barnet ofte har behov for Paracet på grunn av tannvekst, polypper eller lignende, kan fastlegen eventuelt skrive en kort erklæring som beskriver tilstanden og gir samtykke til at barnehagen kan gi smertestillende ved behov. Noen barnehager godtar dette, andre ikke – det er opp til kommunen/barnehagens interne retningslinjer.

4. Foreldrene bør ta kontakt med styrer eller pedagogisk leder.

Ikke for å krangle, men for å forklare situasjonen og be om en felles løsning – for eksempel at de kan gi Paracet før levering, og barnehagen observerer barnet, men ringer hvis hun blir dårligere.

Kort sagt: barnehagen handler etter regelverket, men det er mulig å finne en praktisk løsning dersom de snakker sammen og får med fastlegen på et tydelig skriv.

Mvh chatGPT

Anonymkode: 76ac1...677

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er også veldig strenge på det, styrer gir beskjed til alle foreldre på besøksdag og foreldremøte, at de ikke er lov til å sende barna i barnehagen, hvis de har fått paracet. Har barnet så vondt at de må ha paracet, har de ingenting i barnehagen å gjøre. 

Anonymkode: c6f48...6df

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regner med dette er trolling ! Og at du er en barnehageansatt ! For vi ansatte er nemmelig meget irritert på sånne som sender syke barn i barnehagen og alltid skylder på tenner ! Barn som har vondt og trenger Paracet skal selvfølgelig ikke i barnehagen. Det er dårlig omsorg ! Spiller ingen rolle om det «bare» er tenner . Enkelte toåringer har jo fått 12 års jeksler om all sykdom bare er tenner . Gud blir helt matt. Men regner med dette var for å provosere ! Men vet aldri, så mange foreldre som gir ræva omsorg for tiden så vet aldri 

Anonymkode: 3e4c6...2d7

Selvfølgelig spiller det en rolle at det "bare" er tenner.

Barna holdes hjemme når de er smittsomme for andre, eller om de ikke klarer henge med i en vanlig hverdag.

Om barnet klarer å leke og henge med i hverdagen som normalt med en paracet på morgenen uten å kreve en ekstra voksen, kan barnet selvfølgelig dra i barnehagen. Og så heller hentes kl 14 om det er da barnets allmenntilstand synker 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg lurer på om dere foreldre helt glemmer at vi som jobber i barnehagen også har regninger å betale. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har hørt ja men barnet har ikke kastet opp siden i går kveld så da må det jo være trygt  å sende han henne/i barnehagen vi har ikke råd til å være hjemme?

Eller barnet er nå feberfri og almenntilstanden er tilbake der den skal være  til tross for at barnet henger over skulderen på mamma eller pappa og  barnet har helt tydelig feber øyne. 

Vi har også hatt flere foreldre som etter at det har blitt oppdaget lus på avdelingen som kommer i full fart inn på avdelingen leverer ungen over til en av oss avslappet roper over skulderen på veien ut at beklager men vi forsov oss så vi må på jobb, men så viser det seg raskt at barna har lus og foreldrene er klar over at da må de holde barnet hjemme.

og jeg og garantert de andre i tråden som jobber i barnehage kunne kommet med mange flere historier

Dette!

Dette er jo et spørsmål du uansett måtte ta med legen eventuelt de ansatte i barnehagen.

Anonymkode: 49601...46d

Smerter i tenner som døves med paracet er IKKE det samme som lus, oppkast og reell febersykdom. 

Tipper dere er assistenter som ikke ser hele bildet og ikke klarer å gjøre logiske beslutninger som ikke er følelsesbasert?

Anonymkode: f596c...7f0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig spiller det en rolle at det "bare" er tenner.

Barna holdes hjemme når de er smittsomme for andre, eller om de ikke klarer henge med i en vanlig hverdag.

Om barnet klarer å leke og henge med i hverdagen som normalt med en paracet på morgenen uten å kreve en ekstra voksen, kan barnet selvfølgelig dra i barnehagen. Og så heller hentes kl 14 om det er da barnets allmenntilstand synker 

Smerter i tenner som døves med paracet er IKKE det samme som lus, oppkast og reell febersykdom. 

Tipper dere er assistenter som ikke ser hele bildet og ikke klarer å gjøre logiske beslutninger som ikke er følelsesbasert?

Poenget fløy vist altfor høyt. Og resten av kommentaren din er bare så stygg at jeg gidder ikke å gi noe ytterligere respons.

• Liker 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Lurer veldig på hva slags jobber/familiesituasjoner folk her har, som tydeligvis ikke har noen som helst problemer med å holde barna hjemme i lengre perioder ulønnet?!

Folk flest kan ikke bare ha barna hjemme ulønnet over lengre perioder uten problem, og hvertfall ikke på grunnlag av ting som dette. (Altså ikke veldig alvorlig). 

Jeg har to barn som selvfølgelig er første prioritet, men realiteten er at regninger må betales og mat må på bordet. Jeg personlig har heller ikke en jobb med mulighet for hjemmekontor eller å endre arbeidstid. 

Begge mine barn har fått tenner veldig sent, altså uvanlig sent. Dette har betydd at de gjerne har fått veldig mange tenner samtidig og vært veldig plaget. Og ja, jeg har sendt de i barnehagen med paracet. Sykt barn dager må brukes på ”ekte” sykdom. 

Jeg har vært åpen med barnehagen om at de er plaget, og at de bare må ringe dersom det blir for ille. Men de har fungert helt fint med paracet, jeg har kun blitt ringt etter en gang. Da har de vært i barnehagen fra 08.00-15.00.
Jeg er også en mamma som generelt sett begrenser bruken av paracet mest mulig, så dette har blitt gjort innimellom og i kortest mulig perioder. Da har de også sovet med hodeenden i vogna hevet for å lette på følelsen av trykk i tennene. 

Det blir rett og slett helt feil å kritisere denne mammaen for å lure på det hun spør om. Det er måten vi har bygd opp samfunnet på, og det at vi ikke verdsetter omsorgsrollen til foreldrene nok som er problemet. Vi skulle hatt flere sykt barn dager de første årene!! 

Heia deg ts, du gjør en god jobb❤️

Anonymkode: 4ccc0...470

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke gi barnet paracet om morgenen og hente kl 14? Ulønnet i to timer om dagen er da bedre enn 100% ulønnet.

Anonymkode: 60919...d72

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skal arbeidsgiver betale for dette…? Det holder vel at arbeidsgiver må betale for sykt barn dager og egenmeldinger! 

Anonymkode: d58e7...714

Jeg skrev evt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Les tråden.

Anonymkode: 7e843...3bd

Jeg har, har du f....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Poenget fløy vist altfor høyt. Og resten av kommentaren din er bare så stygg at jeg gidder ikke å gi noe ytterligere respons.

Poenget flyr absolutt ikke for høyt. Jeg er bare dypt uenig i at all bruk av paracet tilsier at barnet må være hjemme, og HELST 24 timer også, i etterkant. Det er lov å bruke hodet 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har man smerter er det ansett som å være syk for et barn. Barnehagen har rett her!

Anonymkode: 4d615...f6c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.20):

Hei, 

Toåringen får for tiden toårsjekslene og sliter med plager knyttet til dette. Det er for det første enorme mengder sikkel, slik at hun sikler ut fem gensere og siklesmekker i løpet av en dag. Hun peker på munnen sin og sier "au", og er forståelig nok veldig irritabel og lei seg. Hun vil ikke ha mat siden det er ubehagelig å spise, og holder seg derfor til kald yoghurt. Ellers er hun i fin form.

I morges ga jeg henne en Paracet for å lindre ubehaget, noe jeg sa ifra til barnehagen om. Rundt klokken 14 fikk jeg en telefon der de ba meg om å hente barnet, og sa samtidig at vi ikke kan sende barnet i barnehagen hvis hun trenger Paracet. Nå er jeg veldig fortvilet. 

Hun sliter med polypper og er veldig mye syk, så jeg og samboer har brukt opp alle sykt barn-dagene våre, samt ekstra feriedager. Vi har heller ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss, og ulønnet fri er for dyrt. Redningen har vært å flytte arbeidsdagen til kveldstid med hjemmekontor, men da jobber jeg ofte fra 18-02. Det er heller ikke alltid det går. 

Jeg skjønner at man ikke skal sende syke barn i barnehagen, men hun er ikke syk og fungerer fint når hun har fått Paracet. Hvilke retningslinjer har deres barnehager om dette? Kan man få en slags legeerklæring på at barnehagen kan gi Paracet? 

Jobber i barnehage 

Første du må lære deg er at barnehagen krever at barna har god allmenntilstand. Det betyr ikke nødvendigvis bare sykdom og feber.  Det kan være alt fra at barnet har sovet svært lite, har smerter, bare ligger på en madrass, tenner, kvalme, hodepine… nedsatt allmenntilstand SKAL barnet være hjemme. Vi har ingen ansatte til overs i barnehagen, altså ingen som kan ta seg av barnet som har smerter og bare vil sitte på fanget.  Barna må kunne ha en såpass god form at de klarer å gjennomføre dagen og alt en barnehagedag krever.  

Må du gi paracet, har barnet for dårlig allmenntilstand.  Barnehagen setter ALLTID  barnets beste først. Uavhengig om dette passer foreldrene eller ei.

Nei du vil ikke få igjennom i barnehagen at de skal gi barnet Paracet.  Det er IKKE barnets beste å være i barnehagen om hen må ha smertestillende. Vi gir kun faste medisiner og ev antibiotika.  Dette blir nøye loggført.  Hadde barnet hatt en kronisk sykdom som ga mye smerter, da stiller det seg litt annerledes.  Men barn med slike kroniske sykdommer får en egen ansatt på seg hele dagen. Disse utgiftene dekkes av kommunen.  Så kronisk syke barn har egne ordninger.

dagene i barnehagen er svært krevende for barna.  Det er konstant støy, det er mange beskjeder, oppgaver barna må gjøre (kle på seg, stille på rekke, vente på tur, bli fordelt i grupper, godta at man ikke alltid får leken man vil ha, enormt med sosialisering, både negativ og positiv). Om man ikke selv har jobbet i barnehage, så har man faktisk ikke helt begrep hvor krevende dagene er for barna. På godt og vondt. Og selv om det er mest godt, er det allikevel krevende.  Barn med nedsatt allmenntilstand setter seg gjerne på et fang og orker ikke engasjere seg.  Når barn har det slik, er det barnets beste å være hjemme.  Barnehagen tar ikke hensyn til hvor mange syke-barn dager dere har igjen.  Det ville vært kaos om barn med dårlig allmentilstand ble sendt i barnehage.  

• Liker 5
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei, 

Toåringen får for tiden toårsjekslene og sliter med plager knyttet til dette. Det er for det første enorme mengder sikkel, slik at hun sikler ut fem gensere og siklesmekker i løpet av en dag. Hun peker på munnen sin og sier "au", og er forståelig nok veldig irritabel og lei seg. Hun vil ikke ha mat siden det er ubehagelig å spise, og holder seg derfor til kald yoghurt. Ellers er hun i fin form.

I morges ga jeg henne en Paracet for å lindre ubehaget, noe jeg sa ifra til barnehagen om. Rundt klokken 14 fikk jeg en telefon der de ba meg om å hente barnet, og sa samtidig at vi ikke kan sende barnet i barnehagen hvis hun trenger Paracet. Nå er jeg veldig fortvilet. 

Hun sliter med polypper og er veldig mye syk, så jeg og samboer har brukt opp alle sykt barn-dagene våre, samt ekstra feriedager. Vi har heller ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss, og ulønnet fri er for dyrt. Redningen har vært å flytte arbeidsdagen til kveldstid med hjemmekontor, men da jobber jeg ofte fra 18-02. Det er heller ikke alltid det går. 

Jeg skjønner at man ikke skal sende syke barn i barnehagen, men hun er ikke syk og fungerer fint når hun har fått Paracet. Hvilke retningslinjer har deres barnehager om dette? Kan man få en slags legeerklæring på at barnehagen kan gi Paracet? 

Men om hun må ha paracet for å fungere så er hun jo ikke i form...

• Liker 5
Skrevet

Så bra bhg evner å ta de vurderingene foreldre ikke tar å sender hjem barn som åpenbart burde vært hjemme👍

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du synes dette er vanskelig i forhold til jobb, men dette er faktisk en helt klassisk, udiskutabel situasjon hvor barnet ikke skal i barnehagen. 

Har jobbet mange år i barnehage, og har ikke tall på de gangene vi ser slitne, utilpasse barn som ikke helt klarer å si hva som plager dem, som sutrer/gråter, vil ha et fang vi ikke alltid har tid til osv. Så ringer vi foreldre, de henter, også får vi "kjeft" dagen etter fordi barnet var i fin form hjemme. Men det er enorm forskjell på å være i barnehagen og hjemme i fred og ro der man er aller mest trygg....

Anonymkode: 3650f...e9b

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Hvis du kan jobbe kl.18-02 så gjør du det denne perioden. Barnehager er ikke sykehus for barn som er fulle av smertestillende. Stakkars barn.

Anonymkode: 473c2...60e

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har også hatt flere foreldre som etter at det har blitt oppdaget lus på avdelingen som kommer i full fart inn på avdelingen leverer ungen over til en av oss avslappet roper over skulderen på veien ut at beklager men vi forsov oss så vi må på jobb, men så viser det seg raskt at barna har lus og foreldrene er klar over at da må de holde barnet hjemme.

Dette er i alle fall feil. Barnet MÅ ikke bli holdt hjemme om det oppdages lus! Klart om det ikke er påbegynt behandling- men om barnet kommer dagen etter i bhg og med påbegynt behandling så har barnet full rett til å være i bhg/ og foreldrene gjør ikke noe feil ved da å sende i bhg. 

Dette sier FHI: 

Hodelus

Hvis det oppdages hodelus hos barn i barnehagen eller skolen, er det ikke nødvendig å sende barnet hjem. Når barnet kommer hjem, skal første del av behandlingen helst gjennomføres samme kveld/natt. Barnet kan gå i barnehagen som normalt. Barnehage og vennekrets bør informeres om at barnet har hodelus, slik at vennekretsen kan sjekkes for lus og barnet unngå gjensmitte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt bekymringsmelding til bv om noen gjentatte ganger hadde puttet paracet i ungen for å slippe å ha hen hjemme.  

Det er åpenbart at man ikke er egnet som forelder da og trenger veiledning på barnehelse og omsorg.

Anonymkode: b3284...cf5

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...