Gå til innhold

Barnehagen sender hjem barnet pga irritabilitet og tenner

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om barnet har vondt og griner og er sur og irritabel og ikke klarer å spise pga smerte så sier det seg selv at det ikke har noe i barnehagen å gjøre. Jeg forstår at situasjonen dåkes er vanskelig og at det er frustrerende og ikke få levert i bhg, når barnet egentlig ikke er syk. Men barnet har ikke noe bra av å være i bhg når det har så store plager..  Her i barnehagen er di super strenge, jeg har gutt som sliter med løs mage til tider (er under utredning) og går han på do mer enn 3 ganger så må han him og holdes hjemme ett døgn. Er kjempe frustrerende når barnet egentlig ikke er syk, men samtidig har jeg forståelse for at bhg har andre barn enn mitt å tenke på og di kan ikke ta sjangsen på at det ikke er smittsomt. Ikke helt det samme, men lignende deres. Et barn som har vondt og eller er utav form av den ene eller andre grunnen har det bedre hjemme oss mamma (og pappa) som har 100%tid og fokus på barnet.. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden forklarer ihvertfall hvorfor sykefraværet er skyhøyt i Norge... 

Vi (normale) voksne knasker i oss en paracet når vi har litt småvondter i kroppen, og klarer oss greit på jobb gjennom dagen.

Om barnet til TS holder ut fra 8-14 i normal form med paracet innabords, er det HELT innafor å sende i bhg i den perioden. Så får TS heller ta igjen de 2 timene med arbeid på kveldstid hjemme (siden det tydeligvis er et alternativ for ts).

Hverdagen kan ikke stoppe opp i ukesvis for en normal kroppslig plage. Det er ikke snakk om omgangssyke eller knekte kroppsdeler 

Mvh pedleder 

Anonymkode: f596c...7f0

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Denne tråden forklarer ihvertfall hvorfor sykefraværet er skyhøyt i Norge... 

Vi (normale) voksne knasker i oss en paracet når vi har litt småvondter i kroppen, og klarer oss greit på jobb gjennom dagen.

Om barnet til TS holder ut fra 8-14 i normal form med paracet innabords, er det HELT innafor å sende i bhg i den perioden. Så får TS heller ta igjen de 2 timene med arbeid på kveldstid hjemme (siden det tydeligvis er et alternativ for ts).

Hverdagen kan ikke stoppe opp i ukesvis for en normal kroppslig plage. Det er ikke snakk om omgangssyke eller knekte kroppsdeler 

Mvh pedleder 

Er ikke lov å signere med yrke siden det ikke kan bevises

Anonymkode: c4c9a...945

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det var mange merkelige svar i tråden her. Ts ønsket åpenbart å høre andres erfaringer. Jeg vil anta at ts har god vurderingsevne ut i fra hennes svar her, og at hun heller ikke har psykiske problemer som enkelte påstår her. 

Jeg er genuint bekymret over hvordan folk oppfører seg i kommentarfeltet. Håper ikke dere er slik mot personer IRL. Flere her burde gå inn i seg selv, eventuelt søke hjelp for hva enn dere sliter med. 

Jeg håper TS klarer å finne en løsning som fungerer, slik at det økonomiske tapet ikke blir for stort. Heldigvis er småbarnsperioden ikke for alltid. 

Anonymkode: 2491d...93e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke lov å signere med yrke siden det ikke kan bevises

Anonymkode: c4c9a...945

Det er ikke lov å signere som helsepersonell når man gir helseråd ;) ingen stopper en fra å signere som frisør, pedagog eller mekaniker 

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Spør legen din om sykemelding. 

Anonymkode: 7264a...d3c

Jeg blir fascinert over hvor mange som ikke har satt seg inn i lovverket rundt sykemeldinger.

Anonymkode: 49601...46d

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Joda, mange barn går i bhg med livsnødvendige medisiner, f.eks hver eneste diabetiker. 

Det er ikke rart vi har fraværsproblem hvis folk tror at et påfyll av paracet (mot ømhet i gummen, ikke engang mot sykdom) er en medisinsk krise. 

Anonymkode: ea928...5d5

Du ser virkelig ikke forskjell på å gi et barn med kronisk sykdom medisin vs paracetamol? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt barnet med meg på jobb noen ganger. Ikke optimalt, men med film på telefonen min (ja, skyt meg), tegnesaker, diverse å putle med og en del snacks barnet liker, så har det gått greit.

Anonymkode: f8db8...ed7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men altså, mener dere virkelig at alle barn skal være hjemme under alle tannfrembrudd? Da blir det ikke mye jobbing. 

Anonymkode: 9901a...00e

Du må gjerne vise hvor i tråden det står at vi som jobber i bygg mener at alle barn som har tannfrembrudd skal holdes hjemme.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hei, 

Toåringen får for tiden toårsjekslene og sliter med plager knyttet til dette. Det er for det første enorme mengder sikkel, slik at hun sikler ut fem gensere og siklesmekker i løpet av en dag. Hun peker på munnen sin og sier "au", og er forståelig nok veldig irritabel og lei seg. Hun vil ikke ha mat siden det er ubehagelig å spise, og holder seg derfor til kald yoghurt. Ellers er hun i fin form.

I morges ga jeg henne en Paracet for å lindre ubehaget, noe jeg sa ifra til barnehagen om. Rundt klokken 14 fikk jeg en telefon der de ba meg om å hente barnet, og sa samtidig at vi ikke kan sende barnet i barnehagen hvis hun trenger Paracet. Nå er jeg veldig fortvilet. 

Hun sliter med polypper og er veldig mye syk, så jeg og samboer har brukt opp alle sykt barn-dagene våre, samt ekstra feriedager. Vi har heller ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss, og ulønnet fri er for dyrt. Redningen har vært å flytte arbeidsdagen til kveldstid med hjemmekontor, men da jobber jeg ofte fra 18-02. Det er heller ikke alltid det går. 

Jeg skjønner at man ikke skal sende syke barn i barnehagen, men hun er ikke syk og fungerer fint når hun har fått Paracet. Hvilke retningslinjer har deres barnehager om dette? Kan man få en slags legeerklæring på at barnehagen kan gi Paracet? 

Anonymkode: 2077c...93e

Her må du nesten sette barna over deg selv.

Hør med fastlegen om du evt kan få sykemelding 

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden):

Les tråden.

Anonymkode: 7e843...3bd

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Regner med dette er trolling ! Og at du er en barnehageansatt ! For vi ansatte er nemmelig meget irritert på sånne som sender syke barn i barnehagen og alltid skylder på tenner ! Barn som har vondt og trenger Paracet skal selvfølgelig ikke i barnehagen. Det er dårlig omsorg ! Spiller ingen rolle om det «bare» er tenner . Enkelte toåringer har jo fått 12 års jeksler om all sykdom bare er tenner . Gud blir helt matt. Men regner med dette var for å provosere ! Men vet aldri, så mange foreldre som gir ræva omsorg for tiden så vet aldri 

Anonymkode: 3e4c6...2d7

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forbauser meg at ikke folk har en buffer å gå på i slike tilfeller . Det vil jo skje når man har unger. 

Anonymkode: bdc15...d2a

Det er faktisk helt utrolig. Jeg ser på bufferkonto og det å bygge seg et nettverk som noe helt elementært. Reflekterer folk aldri over hvordan man skal klare seg selv i krisesituasjoner og faser? Hva tenker folk med i dag? Alle vet jo at det kan oppstå sykdom, man kan miste jobben etc. 

Anonymkode: 0f361...ab9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men er det ikke noe man kan smøre i tannskjøttet for å lindre smerte?

Anonymkode: 1bfee...5d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

Jeg lurer på om dere foreldre helt glemmer at vi som jobber i barnehagen også har regninger å betale. Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har hørt ja men barnet har ikke kastet opp siden i går kveld så da må det jo være trygt  å sende han henne/i barnehagen vi har ikke råd til å være hjemme?

Eller barnet er nå feberfri og almenntilstanden er tilbake der den skal være  til tross for at barnet henger over skulderen på mamma eller pappa og  barnet har helt tydelig feber øyne. 

Vi har også hatt flere foreldre som etter at det har blitt oppdaget lus på avdelingen som kommer i full fart inn på avdelingen leverer ungen over til en av oss avslappet roper over skulderen på veien ut at beklager men vi forsov oss så vi må på jobb, men så viser det seg raskt at barna har lus og foreldrene er klar over at da må de holde barnet hjemme.

og jeg og garantert de andre i tråden som jobber i barnehage kunne kommet med mange flere historier

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Barnehageansatt her. Vi sender de hjem når de har smerter pga tennene ja, de har det rett og slett ikke godt i barnehagen. Feber eller ei, så skal de ikke i barnehagen når de har behov for paracet, man må se på allmenntilstanden også. De har også gjerne behov for trøst og fang lenge og mye, noe vi rett og slett ikke har muligheten til. Jeg er også alenemor til to, har brukt opp de 20 sykt barn dagene + feriedagene jeg har (har hatt barnehagestarter i år, så det har vært MYE feber og forkjølelse), så jeg er over på ulønna nå, men det er derfor jeg har buffer. Her må barnet komme før jobb, selv om det ikke er sykt i den forstand. Økonomien rundt det må dere finne en løsning på. Barna først, og dette er bare sånn det er når man har små barn.

Anonymkode: 7f95f...3c3

Dette!

Jeg kom hit for å høre om det var en mulighet å sende barnet i barnehagen med Paracet dersom man har legeerklæring, ja :). Men det er det ikke. Og det er helt greit. Da får vi løse det på andre måter. Vi har jo en bufferkonto, som jeg ser flere har nevnt her. En-to uker ubetalt vil nok spise opp en god del av den, men det er en løsning. 

Dette er jo et spørsmål du uansett måtte ta med legen eventuelt de ansatte i barnehagen.

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet ditt har ikke en til en med en voksen. Barn som har dårlig allmenntilstand krever det. En ansatt på småbarn har anvar for 3 barn... men bare dersom alle ansatte er på avdelingen. Pauser og møter = flere barn. Det går utover andres barn og sikkerhet og personalets pauser hvis et barn er der i dårlig form.. 

Personlig ville jeg ikke gitt paracet og sendt barnet, men det kan jo redde noen timer inn dersom du henter før lunsj og jobber etter leggetid. Men om barnehagen godtar det hvis du forteller, usikker??

MEN - det finnes noe du kan smøre på gommene, dette kan barnehagen også gi. 

Anonymkode: 2e2f6...650

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (35 minutter siden):

Hvorfor skal arbeidsgiver betale for dette…? Det holder vel at arbeidsgiver må betale for sykt barn dager og egenmeldinger! 

Anonymkode: d58e7...714

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

MEN - det finnes noe du kan smøre på gommene, dette kan barnehagen også gi. 

Kun om de ansatte sier ja til dette! Ansatte kan nekte medisinering av alle slag. 

Anonymkode: d58e7...714

AnonymBruker
Skrevet

Glad jeg er ferdig med barnehagen kjenner jeg. Mitt barn sikla i 2 år, barnet måtte få astma medisiner, til tider antibiotika pga mange lungebetennelser, hadde mye sykdom som barnehagen gladelig hjalp til, når barnet havnet i rullestol stol så hjalp de til da også. Men når barn har ubehag pga tannfrembrudd da skal foreldrene helst gå personlig konkurs. 
Hvor er vi på vei? 
Dra til legen, ta med legeattest å ta det derfra. 

Anonymkode: fa0d8...d50

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja det stemmer nok, men hvis det kan lindre under søvn feks, og resten av dagen er ok, så tenker jeg det må være innafor. Barn kan slite lenge med tenner. Men med den formen mor forklarer her, så bør nok barnet få være hjemme. Vi vet selv hvor ukomfortabelt det er å være blant folk når man har smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...