Gå til innhold

Barnehagen sender hjem barnet pga irritabilitet og tenner

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Toåringen får for tiden toårsjekslene og sliter med plager knyttet til dette. Det er for det første enorme mengder sikkel, slik at hun sikler ut fem gensere og siklesmekker i løpet av en dag. Hun peker på munnen sin og sier "au", og er forståelig nok veldig irritabel og lei seg. Hun vil ikke ha mat siden det er ubehagelig å spise, og holder seg derfor til kald yoghurt. Ellers er hun i fin form.

I morges ga jeg henne en Paracet for å lindre ubehaget, noe jeg sa ifra til barnehagen om. Rundt klokken 14 fikk jeg en telefon der de ba meg om å hente barnet, og sa samtidig at vi ikke kan sende barnet i barnehagen hvis hun trenger Paracet. Nå er jeg veldig fortvilet. 

Hun sliter med polypper og er veldig mye syk, så jeg og samboer har brukt opp alle sykt barn-dagene våre, samt ekstra feriedager. Vi har heller ingen familie i nærheten som kan hjelpe oss, og ulønnet fri er for dyrt. Redningen har vært å flytte arbeidsdagen til kveldstid med hjemmekontor, men da jobber jeg ofte fra 18-02. Det er heller ikke alltid det går. 

Jeg skjønner at man ikke skal sende syke barn i barnehagen, men hun er ikke syk og fungerer fint når hun har fått Paracet. Hvilke retningslinjer har deres barnehager om dette? Kan man få en slags legeerklæring på at barnehagen kan gi Paracet? 

Anonymkode: 2077c...93e

• Hjerte 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår barnehage har som retningslinje at barnet skal ha god allmenntilstand for å kunne være i barnehagen. Det pleier ikke å innebære paracet. Jeg hadde nok også sendt barnet hjem her. 
Barnehager pleier ikke å gi medisiner som ikke er livsnødvendige. 

• Liker 28
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Selv om barnet ditt ikke er sykt, så er det ikke i form til å følge med på det pedagogiske tilbudet som barnehagen skal være. Barna skal alltid være i form til å være med på alt, spise, gå tur og lignende (med mindre det er snakk om noe kronisk). 

Det du heller kan irritere deg over er manglende sykt-barndager, for det er det virkelig. Noen barn blir ofte syke/får stort ubehag ved tenner/blir for sliten til å være i barnehagen. Burde vært 20 dager pr forelder, hvert fall de første to årene i barnehagen. 

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke det at jobben er viktigst, men vi trenger jo penger for å betale mat, bil og boliglån. Da må vi jobbe. Hva om plagene holder på i en eller to uker til, og hun fungerer greit med Paracet? 

Da må dere finne på noe annet. Om hun er så ille i barnehagen at du må gi paracetamol så kan hun ikke være der. Regner med at hun i løpet av en dag da må gis 3 paracetamol?

Om dere må jobbe... send henne i barnehagen uten paracetamol 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de andre her. Selv om ikke barnet er skikkelig sykt, er hun heller ikke i form når du må gi smertestillende. Dere må jo bare finne en løsning når det gjelder jobb , sånn er det å ha små barn.

Anonymkode: 223b0...1e1

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da kan hun i barnehagen om en til to uker. 

Du sender ikke en unge i barnehagen som har så sterke smerter at hun trenger smertestillende. Da blir hun hjemme. Hun har det ikke fint i barnehagen da og de ansatte har jo ikke tid til å gi ett barn spesialbehandling. Og når poden er syk og har vondt så er det jo akkurat det hen trenger.  Rolige dager og mye kos.

Anonymkode: b3284...cf5

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

OP her:

Jeg kan høre med HR-avdelingen på jobb om det finnes noen andre løsninger, eller snakker med sjefen.

Bare for å være veldig tydelig: Jeg setter selvfølgelig pris på at de passer på barnet mitt og ringer om det er noe, men gitt situasjonen vender vi alle steiner og ser om om det finnes noen løsninger med feks legeerklæring på smertestillende om dette skulle dra ut veldig. Det var kanskje et dumt spørsmål. Jeg holder henne i hvert fall hjemme. 

Takk for alle svar! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

OP her:

Jeg kan høre med HR-avdelingen på jobb om det finnes noen andre løsninger, eller snakker med sjefen.

Bare for å være veldig tydelig: Jeg setter selvfølgelig pris på at de passer på barnet mitt og ringer om det er noe, men gitt situasjonen vender vi alle steiner og ser om om det finnes noen løsninger med feks legeerklæring på smertestillende om dette skulle dra ut veldig. Det var kanskje et dumt spørsmål. Jeg holder henne i hvert fall hjemme. 

Takk for alle svar! 

Det kommer du ikke til å få.

Det du kan gjøre er å prate med fastlegen din å sjekke om du kan ha rett til en sykemelding siden alle sykt barn og egenmeldinger er brukt opp.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Eller ta av feriedager.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen dette. Har et barn som sover dårlig om natten. Barnehagen ber oss hente rundt 12.00 hver dag fordi de synes hun er vanskelig å legge, men må sove fordi hun er så trøtt. Vi har brukt 28 dager på dette dette året. Så har du forkjølelse ol itillegg. Vi er oppe i nesten 50 dager sammenlagt. 

Vi har ikke råd til det, så blir lite mat i kjøleskapet. 

Legen nekter å sykemelde eller la oss få omsorgsdager. 

Anonymkode: a35bc...7fd

• Liker 4
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Forbauser meg at ikke folk har en buffer å gå på i slike tilfeller . Det vil jo skje når man har unger. 

Anonymkode: bdc15...d2a

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen kan ikke ta ansvar for denne situasjonen. Du kan ikke mene at barnehagen skal ta imot et barn som ikke har det bra fordi du har tatt på deg en økonomisk situasjon du ikke kan håndtere?

Anonymkode: daf24...d01

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnehagen kan ikke ta ansvar for denne situasjonen. Du kan ikke mene at barnehagen skal ta imot et barn som ikke har det bra fordi du har tatt på deg en økonomisk situasjon du ikke kan håndtere?

Anonymkode: daf24...d01

Oi, ikke dra dette ut av proposjoner vær så snill. Jeg stilte bare et spørsmål, kanskje et dumt et, og aksepterer at løsningen jeg tenkte på verken er god eller mulig. Jeg ble tipset av et familiemedlem om å undersøke det, men ville høre med andre før jeg eventuelt gikk til lege eller barnehagen med dette. Tenkte kanskje at noen hadde vært i samme situasjon. 

- OP

• Liker 6
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehageansatt her. Vi sender de hjem når de har smerter pga tennene ja, de har det rett og slett ikke godt i barnehagen. Feber eller ei, så skal de ikke i barnehagen når de har behov for paracet, man må se på allmenntilstanden også. De har også gjerne behov for trøst og fang lenge og mye, noe vi rett og slett ikke har muligheten til. Jeg er også alenemor til to, har brukt opp de 20 sykt barn dagene + feriedagene jeg har (har hatt barnehagestarter i år, så det har vært MYE feber og forkjølelse), så jeg er over på ulønna nå, men det er derfor jeg har buffer. Her må barnet komme før jobb, selv om det ikke er sykt i den forstand. Økonomien rundt det må dere finne en løsning på. Barna først, og dette er bare sånn det er når man har små barn.

Anonymkode: 7f95f...3c3

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

- OP

hva er OP?

Anonymkode: b91ff...e14

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen din om sykemelding. 

Anonymkode: 7264a...d3c

AnonymBruker
Skrevet

Leser du selv det du skriver? Barnet ditt skal selvsagt ikke i bhg i den formen 

Anonymkode: c4c9a...945

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...