AnonymBruker Skrevet 3. november #21 Skrevet 3. november Jeg ville valgt den mest erfarne. Sjefen min ville valgt den minst erfarne. Anonymkode: 72cd4...f14
AnonymBruker Skrevet 3. november #22 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts Men kan man egentlig noen gang få nok erfaring? Man blir jo antakeligvis alltid litt bedre etter å ha vært gjennom ting noen ganger. Samtidig; stopper erfaringen å være verdifull etter en viss tid? Anonymkode: 8dd4a...3cc Tja, hva er "nok" erfaring? I de aller fleste yrker går jo utviklingen stadig videre, slik at man bygger på den erfaringen man har. Til dels ja, i en del yrker løper faget så fort videre at 15 års erfaring, for 15 år siden, kan være nesten utdatert. Da er man avhengig av at yrket har grunnferdigheter som er allment gyldige, eller at personen får bruke mye tid på å oppdatere seg. Anonymkode: 1baf1...5c0
AnonymBruker Skrevet 3. november #23 Skrevet 3. november Hvorfor skulle man ikke velge person 1? Anonymkode: aae63...1b3
AnonymBruker Skrevet 3. november #24 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor skulle man ikke velge person 1? Anonymkode: aae63...1b3 Jeg vet ikke? Hva konkret gjør den kompetansen bedre? Anonymkode: 8dd4a...3cc
AnonymBruker Skrevet 3. november #25 Skrevet 3. november Tja.. hvem er den beste i jobben da? Er ingen selvfølge at den med mest erfaring er den dyktigste av de to. Hvem er greiest og samarbeide med, hvem har mest potensiale. Noen av de med lengst ansiennitet på min arbeidsplass er også de minst alsidige. Hjelper lite at de har 15 års erfaring med Excel når vi har gått videre til nye systemer sånn satt på spissen. Anonymkode: 34421...677
AnonymBruker Skrevet 4. november #26 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om du var leder eller av annen grunn skulle vurdere kompetanse til kollega: 1. Noen med lang erfaring, type 10-15 år, innenfor feltet. Har jobbet i samme stilling, men fått erfaring med det meste av problemstillinger, praksiser etc. 2. Noen med 3-4 års erfaring fra det personen over har - altså ikke like mye erfaring med det meste av problemstillinger osv. Ikke erfaring med alle praksiser/problemstillinger heller pga erfaring. Men har i tillegg erfaring fra andre deler/nivåer av samme fagfelt, jobbet i ulike roller innen feltet, og "sett" litt av faget fra disse ulike rollene. I tillegg bidratt til utviklingsarbeid og bredere systemoversikt. Hvem har "best" erfaring til å bidra da, tenker du? Hvem ville du valgt? Fagfeltet er et profesjonsfelt. Anonymkode: 8dd4a...3cc Begge høres kvalifisert ut basert på erfaring. Hvem har mest relevant utdannelse? Anonymkode: 3d03a...73a
AnonymBruker Skrevet 4. november #27 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (14 timer siden): Begge høres kvalifisert ut basert på erfaring. Hvem har mest relevant utdannelse? Anonymkode: 3d03a...73a Ts Nr. 2 har mest relevant utdanning, og i tillegg spesialisert utdanning. Anonymkode: 8dd4a...3cc
AnonymBruker Skrevet 4. november #28 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 17.15): Om du var leder eller av annen grunn skulle vurdere kompetanse til kollega: 1. Noen med lang erfaring, type 10-15 år, innenfor feltet. Har jobbet i samme stilling, men fått erfaring med det meste av problemstillinger, praksiser etc. 2. Noen med 3-4 års erfaring fra det personen over har - altså ikke like mye erfaring med det meste av problemstillinger osv. Ikke erfaring med alle praksiser/problemstillinger heller pga erfaring. Men har i tillegg erfaring fra andre deler/nivåer av samme fagfelt, jobbet i ulike roller innen feltet, og "sett" litt av faget fra disse ulike rollene. I tillegg bidratt til utviklingsarbeid og bredere systemoversikt. Hvem har "best" erfaring til å bidra da, tenker du? Hvem ville du valgt? Fagfeltet er et profesjonsfelt. Anonymkode: 8dd4a...3cc Jeg ville valgt den som ikke var inkompetent. Hvor mye erfaring du har er meg irrelevant. Jeg har sett mange som har kommet seg gjennom et helt arbeidsliv uten å oppnå å ikke være inkompetent. Inkompetente mennesker skaper støy. De ønsker hevde seg, de søker konflikter etc. Ansetter du bare en eneste inkompetent person så slutter alle de kompetente, og så må du kjøre prosess for å få sagt opp den inkompetente eller bare akseptere at dere fra nå av er et firma av inkompetanse. Dersom jeg visste kun dette (og ikke om noen av dem var inkompetente)? Da ville jeg latt stillingen stå vakant. Anonymkode: bcd39...55d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå