Gå til innhold

Iq test hos voksne, noen som tatt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går til psykolog, og hun spurte om jeg hadde tatt iq test, for hun mener jeg er veldig intelligent eller begavet. Ble litt satt ut for jeg har aldri ansett meg selv på den måten. Har aldri tatt iq test, men hun var nysgjerrig på evt hvor høyt jeg ville skåre.

Så spørsmålet mitt her, har noen utført en slik test i voksen alder? Hvordan går man fram?

Anonymkode: c3706...cc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det var bare masse tester og oppgaver gjort hos en nevropsykolog. Fikk 98 i resultat.

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden):

Ja. Det var bare masse tester og oppgaver gjort hos en nevropsykolog. Fikk 98 i resultat.

Er det lavt? Høyt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det lavt? Høyt? 

100 er gjennomsnittet. :)

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (8 minutter siden):

hadde du en jevn profil eller veldig ujevn score?

Skrevet
megda skrev (4 minutter siden):

hadde du en jevn profil eller veldig ujevn score?

Aner ikke. Hva hadde de ulike hatt å si? 

Skrevet

Ble målt til 126 hos nevropsykolog i sin tid, dette i oppstarten av nyoppdaget sykdom. Noe ujevn på matematiske spørsmål, har aldri vært noe mattelys. Så scoren var overraskende. 

Tror jeg ligger mye lavere nå. Sykdommen har på sikt gitt meg mye dårligere lesekapasitet og dårligere evne til å lære noe nytt/tenke abstrakt. Er ganske svekket grunnet fatigue. 

Jeg var mye skarpere før, merker godt att "noe" har skjedd. Hjernen er treigere. 

Anonymkode: 1db4b...9e3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (5 minutter siden):

Aner ikke. Hva hadde de ulike hatt å si? 

De ulike testene måler forskjellige funksjoner. Man kan derfor oppleve å score høyt på noen og lavt på andre, og gjennomsnittet vil for de fleste ligge rundt 100.

Skrevet
megda skrev (Akkurat nå):

De ulike testene måler forskjellige funksjoner. Man kan derfor oppleve å score høyt på noen og lavt på andre, og gjennomsnittet vil for de fleste ligge rundt 100.

Skjønner. 

Skrevet
Beloved skrev (På 3.11.2025 den 15.11):

Hvis du ikke vil bruke mye penger på det, så koster en IQ-test hos Mensa 500 kr:

https://mensa.no/iq-test/

Tok en gratis test gjennom siden der, fikk 120 i resultat. 

Skrevet

Tok en omfattende test gjennom helsevesenet, bredere test enn standard IQ test. Men ser ikke helt nytteverdien av en slik test om det kun er for å bekrefte mistanke om høy IQ

Anonymkode: db85c...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tok en omfattende test gjennom helsevesenet, bredere test enn standard IQ test. Men ser ikke helt nytteverdien av en slik test om det kun er for å bekrefte mistanke om høy IQ

Ja tenker at jeg vet ikke helt hva jeg oppnår med det heller ..  Men kanskje psykologen ville vite resultatet selv av ren nysgjerrighet 

Skrevet

Jeg ble også testet hos nevropsykolog i forbindelse med sykdomsutredning. Han testet meg i tre hele dager og jeg visste ikke engang at IQ-test var en del av det hele før rapporten kom, så jeg aner ikke hvilke av oppgavene som testet det spesifikt. 

Anonymkode: 97f7a...00f

Skrevet

Jeg tok en evnetest (WAIS-IV) hos nevropsykolog i forbindelse med utredning for autisme. Psykologen hadde ingen mistanker om at problemene mine skyldtes lav IQ, siden jeg har høy utdanning i et vanskelig felt, men sprik i ferdigheter, hvordan man oppfører seg under testen og hvilke strategier man bruker for å løse oppgavene kan støtte opp under en diagnose. I tillegg var jeg gjennom andre nevropsykologiske tester som testet hukommelse, arbeidsminne og finmotorikk. Det er en omfattende test som tar flere timer og består av langt mer enn matrisene som IQ-tester på nett som regel har. 

Vet ikke om du går på DPS eller privat, men det virker usannsynlig at DPS vil gjennomføre en slik test uten at det er en del av utredning eller lignende. Men det er sikkert private som tilbyr testing. Jeg ser for meg at det kan bli dyrt å gjøre det privat. 

Anonymkode: 584c0...f7e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tok en evnetest (WAIS-IV) hos nevropsykolog i forbindelse med utredning for autisme. Psykologen hadde ingen mistanker om at problemene mine skyldtes lav IQ, siden jeg har høy utdanning i et vanskelig felt, men sprik i ferdigheter, hvordan man oppfører seg under testen og hvilke strategier man bruker for å løse oppgavene kan støtte opp under en diagnose. I tillegg var jeg gjennom andre nevropsykologiske tester som testet hukommelse, arbeidsminne og finmotorikk. Det er en omfattende test som tar flere timer og består av langt mer enn matrisene som IQ-tester på nett som regel har. 

Vet ikke om du går på DPS eller privat, men det virker usannsynlig at DPS vil gjennomføre en slik test uten at det er en del av utredning eller lignende. Men det er sikkert private som tilbyr testing. Jeg ser for meg at det kan bli dyrt å gjøre det privat. 

Anonymkode: 584c0...f7e

Jeg går privat :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tok en gratis test gjennom siden der, fikk 120 i resultat. 

Den testen man tar for opptak er mye mer omfattende enn den nettgreia deres, selv om den gir en slags pekepinn.

Tok Mensatest og fikk 127 (15 år siden). På den tiden røyke jeg mye hasj, så skulle gjerne tatt den igjen.

Anonymkode: 9c466...095

• Liker 1
Skrevet

Tok hos nevropsykolog i forbindelse av sykdomsutredning. Fikk ikke vite annet resultat, enn at jeg var godt innenfor den såkalte "2 prosenten", noe som vil si over 130.

Anonymkode: 712d7...fc9

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For meg var det nyttig fordi det kunne forklare for meg selv hvorfor jeg tenker så annerledes enn mange andre og hvorfor skolegangen føltes så meningsløs. Og jeg kjente meg selv igjen i barnet mitt og ville ha best mulig utgangspunkt til å hjelpe ham i livet.

Jeg gikk for Mensas test, ikke på nett men ordentlig test, og fikk til svar at jeg scoret så høyt det er mulig på de testene, dvs. 135 eller høyere. 

Mange tror det gjør at en ser ned på andre eller at alt bør fungere bra i livet om man er intelligent, eller også at man har gjort seg "fortjent" til å føle seg utenfor fordi man da må være sosialt klønete. Jeg er i hvert fall smart nok til å se at det er mer sammensatt en som så.

Om du ikke føler behov for det selv er det selvfølgelig ikke noe du trenger å tenke på, men siden det er psykologen som foreslår det så kanskje han/hun tenker at det er informasjon du kunne ha nytte av for å forstå deg selv. Ville spurt hva tanken var bak det forslaget.

Anonymkode: e5356...a29

Skrevet

Ikke offisielt, men jeg tok en uformell test på nettsiden hos Mensa, etter at en kollega foreslo at vi skulle gjøre det for moro skyld. Den ga indikasjon på omtrent 140 og jeg ble oppfordret til å komme innom og ta en test på "ordentlig", men det ble det ikke noe av. 

Anonymkode: 7cd68...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...