Gå til innhold

Hvorfor bryr man seg ikke om mannehelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Soft mann skrev (1 minutt siden):

Var det med du spurte?

Nei eg kødder ikke. 2,5 og 5 mg tadalafil blir brukt til behandling av forstørret prostata, hvis den da er på blå resept, men ikke på blå resept for ed, så syntes eg det er meget merkelig

Videoannonse
Annonse
Skrevet
skreppamedleppa skrev (På 3.11.2025 den 14.01):

En analyse fra 2016 viste at det i snitt ble brukt rundt 6000 kroner mer på en kreftsyk mann enn på en kreftsyk kvinne

https://kjonnsforskning.no/nb/2018/05/forskning-pa-kvinners-helse-er-viktig

Dette tallet har ikke forandret seg mye på de siste årene.

Så mye mer penger og forskning brukes på menn sin helse vs kvinnen sin helse så dette er bare sjøsprøyt av deg. Så og si all helse igjennom tidene og til dags dato har satt fokus på menn sin helse 

Tidsskrift for Den norske legeforening publiserte da en studie som viser at kvinner i Norge får dårligere utredning og behandling ved hjerteinfarkt enn menn. Dette på tross av at hjerte/kar-problematikk er den sykdommen som tar flest kvinneliv i Norge og en sykdom som har høy medisinsk status. 

Uansett hvordan en ser for seg tall så er det en kjensgjerning at for å oppdage kreft tidlig så må en sjekke seg. Vi vet at menn ikke gjør dette på samme måte som kvinner. Men ingen pengebruk, forskning eller fokus i verden kan følge menn inn på legekontoret, ta dere i hånden og leie dere inn og få menn til å sjekke seg. Dere slik kvinner må faktisk gå å sjekke dere selv. Ærlig talt. Å henge i skjørtekanten til kvinner og skylde på at stakkars menn ikke går å sjekker seg for prostatakreft pga kvinner får for mye fokus på sin helse (????)  må være noe av det mest tragikomiske jeg har lest og dessuten faktafeil så det holder etter!

Dette blir fremstilt litt feil.
Analysen som viste en forskjell på 6000 kroner i behandlingskostnader ved kreft var basert på rådata, og kan derfor ikke brukes til å trekke de slutningene som antydes. Behandlingskostnader er nært knyttet til type og alvorlighetsgrad av sykdommen, og disse varierer betydelig mellom kjønnene.

Fokuset på menn i forskning har dessuten endret seg mye de senere årene. I dag er det flere kvinner enn menn som deltar i forskning på flere viktige områder, for eksempel innen fedmeforskning, og denne trenden forventes å øke fremover.

Når det gjelder hjerteinfarkt, finnes det ikke grunnlag for å hevde at kvinner får dårligere behandling. De utgjør en helt annen pasientgruppe som ofte krever ulik tilnærming. Menn får i gjennomsnitt hjerteinfarkt opptil ti år tidligere enn kvinner, så man kunne like gjerne argumentere for at det bør rettes mer oppmerksomhet mot menns hjertesykdommer. Likevel bruker medier og debattinnlegg nesten alltid relative overlevelsesrater i stedet for absolutte tall. Dette gir et skjevt bilde som får mange til å tro at kvinner har den største utfordringen, mens virkeligheten er motsatt.
Et eksempel: Hvis man sier at kvinner har 35 prosent høyere sannsynlighet for å dø i en gitt situasjon, kan det likevel være slik at menn totalt sett har tre ganger høyere risiko. Kvinner starter nemlig med en vesentlig lavere risiko, og da vil små endringer gi en større relativ forskjell.

Det er også trist å se hvor mange som i denne debatten kommer med kommentarer som "ikke kvinners oppgave" eller " Å henge i skjørtekanten til kvinner og skylde på at stakkars menn". Vi bør fungere som en samlet befolkning, ikke som konkurrerende kategorier. Menn har utfordringer med å oppsøke helsepersonell, sannsynligvis av flere årsaker.
På samme måte som vi ikke sier at det er kvinners problem hvis de ikke får like høy lønn som menn, men heller forsøker å utjevne forskjeller for et rettferdig samfunn, bør vi se menns helseproblemer som et felles ansvar. Menns problemer er kvinners problemer, og kvinners problemer er menns problemer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fin nettside: https://mannsforum.no

Det er viktig at menmn har et sted der de kan møte andre menn, uten at kvinner skal blande seg inn.

Anonymkode: 5bf17...eff

Kunne ikke finne noe forum der.

dessuten mener eg damer tilføyer viktige syn og opplevelser av mannehelse i denne tråden. Så kalt mannehelse da er de ofte snakk om problemer med underlivet. I mange tilfeller går dette og ut over koner og kjærester.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 13.39):

Kvinner har tilbud om mammografi og og screening av livmorhals, for å evt oppdage kreft i tidlig fase.

Mens antallet menn som har fått prostatakreft har økt kraftig fra 20000 til 66000 på bare 20 år. Likevel er ikke menn inkludert i noen program for testing av prostatakreft som kvinner har. Nesten 1000 menn dør av prostatakreft i året, og mange av disse kunne overlevd om kreften ble oppdaget i en tidlig fase. Jeg kjenner selv til en yngre mann som fikk påvist prostatakreft veldig sent. Og døde bare noen måneder etterpå.

Er ikke menns liv like mye verd som kvinners liv? 

Anonymkode: 63181...1ff

TS så trist å høre om din bekjent som døde av kreft, det er altid trist med dødsfal!

Det er sant at det er støre sjanse for å overleve kreft om man oppdager det tidelig, som nok er grunnen til at alle menn over 50 år (og menn i faresonen over 40 år) anbefales å sjeke seg en gang i året for prostata kreft. Jeg har ikke insikt i vurderingene av å sette grensen med akurat 50 år (og 40 år), men det handler nok om at sjansen for kreft øker med alderen. Til samenligning er 50 år også alderen kvinner anbefales å begyne å teste for brystkreft, så her gjøres nok de samme vurderingene i forhold til hvilke aldersgruper det er hensiktsmesig å teste.

Det som er litt forskjelig er at kvinner blir kalt inn til en bestemt tid, mens menn kan bestille seg en time når det passer dem. Jeg tror det handler om at "brystkreft testen" er mer komplisert og man derfor må in til en ekspert, mens "prostata testen" er enklere og kan gjenomføres hos fastlegen. Det kan sikert diskuteres om det er best å bli minnet på at man skal ta testen på en bestemt tid eller om det er best å ha friheten til å sjeke seg når man selv synes det passer, men jeg tro dene løsningen handler om logestik og ikke kjønsdiskriminering. Er det veldig vanskelig for en manm over 50 å huske på å bestile time tiper jeg at fastlegen kan være behjelpelig med å minne på når det er tid for my test, for det er selfølgelig lilke viktig å redde menn sine liv som kvinner!

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Gregarious skrev (26 minutter siden):

Dette blir fremstilt litt feil.
Analysen som viste en forskjell på 6000 kroner i behandlingskostnader ved kreft var basert på rådata, og kan derfor ikke brukes til å trekke de slutningene som antydes. Behandlingskostnader er nært knyttet til type og alvorlighetsgrad av sykdommen, og disse varierer betydelig mellom kjønnene.

Fokuset på menn i forskning har dessuten endret seg mye de senere årene. I dag er det flere kvinner enn menn som deltar i forskning på flere viktige områder, for eksempel innen fedmeforskning, og denne trenden forventes å øke fremover.

Når det gjelder hjerteinfarkt, finnes det ikke grunnlag for å hevde at kvinner får dårligere behandling. De utgjør en helt annen pasientgruppe som ofte krever ulik tilnærming. Menn får i gjennomsnitt hjerteinfarkt opptil ti år tidligere enn kvinner, så man kunne like gjerne argumentere for at det bør rettes mer oppmerksomhet mot menns hjertesykdommer. Likevel bruker medier og debattinnlegg nesten alltid relative overlevelsesrater i stedet for absolutte tall. Dette gir et skjevt bilde som får mange til å tro at kvinner har den største utfordringen, mens virkeligheten er motsatt.
Et eksempel: Hvis man sier at kvinner har 35 prosent høyere sannsynlighet for å dø i en gitt situasjon, kan det likevel være slik at menn totalt sett har tre ganger høyere risiko. Kvinner starter nemlig med en vesentlig lavere risiko, og da vil små endringer gi en større relativ forskjell.

Det er også trist å se hvor mange som i denne debatten kommer med kommentarer som "ikke kvinners oppgave" eller " Å henge i skjørtekanten til kvinner og skylde på at stakkars menn". Vi bør fungere som en samlet befolkning, ikke som konkurrerende kategorier. Menn har utfordringer med å oppsøke helsepersonell, sannsynligvis av flere årsaker.
På samme måte som vi ikke sier at det er kvinners problem hvis de ikke får like høy lønn som menn, men heller forsøker å utjevne forskjeller for et rettferdig samfunn, bør vi se menns helseproblemer som et felles ansvar. Menns problemer er kvinners problemer, og kvinners problemer er menns problemer.

Jeg er helt enig i at vi må ta tak i de utfordringene menn har i forhold til helse! Blant annet synes jeg vi skal begyne å kvotere inn menn på legestudiene!

Men blir litt nyskjerig på det du skriver om at høyere lønn for kvinner er "samfunets" oppgave? Har du mange eksempler på menn som har kjempet frem bedee lønn for kvinner? Er det mange menn i omgangskretsen din som er opptat av dette? Mitt intryk er nemelig at dette er noe som frontes av kvinner.

Så er jeg helt enig i at kvinners problem BURDE være mens problemer. Jeg opolever dog at mens problemer i støre grat faktisk er kvinners problemer. Det varierer kansje fra forskjelige miljøer og hvilke utfordringer man selv har....

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

TS så trist å høre om din bekjent som døde av kreft, det er altid trist med dødsfal!

Det er sant at det er støre sjanse for å overleve kreft om man oppdager det tidelig, som nok er grunnen til at alle menn over 50 år (og menn i faresonen over 40 år) anbefales å sjeke seg en gang i året for prostata kreft. Jeg har ikke insikt i vurderingene av å sette grensen med akurat 50 år (og 40 år), men det handler nok om at sjansen for kreft øker med alderen. Til samenligning er 50 år også alderen kvinner anbefales å begyne å teste for brystkreft, så her gjøres nok de samme vurderingene i forhold til hvilke aldersgruper det er hensiktsmesig å teste.

Det som er litt forskjelig er at kvinner blir kalt inn til en bestemt tid, mens menn kan bestille seg en time når det passer dem. Jeg tror det handler om at "brystkreft testen" er mer komplisert og man derfor må in til en ekspert, mens "prostata testen" er enklere og kan gjenomføres hos fastlegen. Det kan sikert diskuteres om det er best å bli minnet på at man skal ta testen på en bestemt tid eller om det er best å ha friheten til å sjeke seg når man selv synes det passer, men jeg tro dene løsningen handler om logestik og ikke kjønsdiskriminering. Er det veldig vanskelig for en manm over 50 å huske på å bestile time tiper jeg at fastlegen kan være behjelpelig med å minne på når det er tid for my test, for det er selfølgelig lilke viktig å redde menn sine liv som kvinner!

Når vi fyller 50 så skal vi gjøres oppmerksomme  på en eller annen måte på dette tilbudet. men eg har hatt en del mindre helsemessige utfordringer som har medført flere besøk hos fastlege. Hun informerte meg aldri om dette tilbudet. Urologen vart ikke overraske, de var ganske vanlig sa hun

Skrevet
Pippi Lotta skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig i at vi må ta tak i de utfordringene menn har i forhold til helse! Blant annet synes jeg vi skal begyne å kvotere inn menn på legestudiene!

Men blir litt nyskjerig på det du skriver om at høyere lønn for kvinner er "samfunets" oppgave? Har du mange eksempler på menn som har kjempet frem bedee lønn for kvinner? Er det mange menn i omgangskretsen din som er opptat av dette? Mitt intryk er nemelig at dette er noe som frontes av kvinner.

Så er jeg helt enig i at kvinners problem BURDE være mens problemer. Jeg opolever dog at mens problemer i støre grat faktisk er kvinners problemer. Det varierer kansje fra forskjelige miljøer og hvilke utfordringer man selv har....

Hva med å kvoterer kvinner til å bli urologer, det hadde gjort undersøkelser enklere for mange menn…. NB dette har ingen ting med sex å gjøre, slik noen av profilen her inne mener

Skrevet
Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

En bør ikke kvotere inn menn på legestudiet, men heller endre måten man kvalifiserer seg til opptak. I dag måles evnen til å studere og det er vanlig å ta opp igjen fag flere ganger. I stedet burde man ha opptaksprøver som er utformet for å finne de beste legekandidatene, uavhengig av kjønn.

Når det gjelder lønn, har vi et regelverk som regulerer dette, utformet gjennom politikk støttet av både menn og kvinner. Likestillingstiltakene er derfor et resultat av et felles ønske.

Den bekymringsverdige trenden der nesten alt fremstilles som "oss mot dem", vil føre Norge i en langt mer konservativ retning. Til slutt ender det med "alle mot alle". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Soft mann skrev (9 timer siden):

Gjelder ikke voksne personer dessverre

Nei, voksne må betale selv. 

Anonymkode: 5c737...736

• Liker 2
Skrevet
Soft mann skrev (1 time siden):

Bare synd at PSA ikke er veldig treffsikker. 4 av 4 som eg kjenner viste ikke den blodprøven noe resultat, før det var spreding.

dette bekrefter urologen min og, en kan ikke stole helt på den som hun sa

Ja det er synd. Men hvis det blir screening på det, så blir det antagelig bare PSA. Så vidt jeg vet. 

Skrevet

De er allerede en regel om at man skal informeres om denne undersøkelsen når de er 50. Men flere fastleger vegrer seg for å gjøre denne undersøkelsen. Derfor får vi ikke det tilbudet. 

så systemet er der, men mange fastleger følger ikke dette opp. Eg hører at  nyutdannede leger er mye flinkere å oppfylle dette

AnonymBruker
Skrevet

Påtide at menn selv tar initiativ til å rydde opp i egne utfordringer?

Det er ikke som om kvinners stemmerett, 8.mars-tog, mammaperm, oppsigelsesvern, brystkreftscreening, forskning på PCOS, endometriose, osv.
«kom helt av seg selv».

Hvis jeg måtte ha veddet - så hadde jeg satt pengene mine på at flere feminister vet når Mannsdagen er enn flertallet av menn.

Topp hvis mannfolka gjør mer for mannehelsen enn å bare gro en bart i november 👨🏻

Anonymkode: 30aaf...339

• Liker 6
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Gregarious skrev (11 timer siden):

Jeg er enig i det meste du skriver, og statistik sett har du sikkert rett i dette også, men statistikk hjelper lite når erfaringen er en annen.
 Jeg mener ikke at kvinner får dårligere medisinsk behandling når de først får behandling, det har jeg ikke grunnlag for å si, men jeg har erfart at kvinner blir møtt på en annen måte enn menn hos helsevesenet ved hjertesymptomer, og at det derfor kan ta mye lengre tid før kvinner får nødvendig helsehjelp ved hjertesykdom.

Da jeg fikk symptomer fra hjertet ble jeg umiddelbart "diagnostisert" (av sykepleier) med ANGST da jeg oppsøkte helsevesenet med hjertesymptomer.  Hun tok EKG som hun skulle, kikket raskt på utskriften, gjentok at dette var ANGST men at legen måtte se på utskriften før jeg kunne dra hjem.  (Kort oppsummert: det var ikke angst, men hjertesykdom som måtte behandles medisinsk)

Da mannen min var på legevakten med tilsvarende symptomer for 20 år siden, ble han møtt på en helt annen måte.
Jeg forstår at sannsynligheten for at han skulle ha hjertesykdom var større enn den var for meg, fordi han hadde mange flere risikofaktorer mtp hjertesykdom, men begge skulle blitt møtt på samme måte.

I etterkant har jeg snakket med flere hjerteleger som har bekreftet at min erfaring på ingen måte er unik.  Hjertelegene opplever til stadighet at kunnskapen om kvinners hjertehelse ofte ikke er god nok hos allmennleger/sykepleiere, at kvinner oftere blir utsatt for feildiagnostisering med angst, og at kvinner derfor ofte får nødvendig hjelp på et senere tidspunkt enn de burde hatt.

Anonymkode: 9d062...800

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kvinner har tilbud om mammografi og og screening av livmorhals, for å evt oppdage kreft i tidlig fase.

Mens antallet menn som har fått prostatakreft har økt kraftig fra 20000 til 66000 på bare 20 år. Likevel er ikke menn inkludert i noen program for testing av prostatakreft som kvinner har. Nesten 1000 menn dør av prostatakreft i året, og mange av disse kunne overlevd om kreften ble oppdaget i en tidlig fase. Jeg kjenner selv til en yngre mann som fikk påvist prostatakreft veldig sent. Og døde bare noen måneder etterpå.

Er ikke menns liv like mye verd som kvinners liv? 

Anonymkode: 63181...1ff

Synes egentlig denne tittelen var morsom med tanke på at de fant sprøytemidler og bly tamponger nå. Etter typ 50 år på markedet.. Sier litt om hvor mye kvinnehelse blir tatt på alvor.. 

Anonymkode: b7a24...54e

• Liker 8
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

ikke menns liv like mye verd som kvinners liv? 

Min fastlege sa at hovedårsaken til at så mange menn døde av kreft var fordi de i motsetning til kvinner ikke vil gå til legen. Han visste ikke hvorfor. Litt som at menn sjelden spør om veien kanskje? 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo bare tull, selvsagt, men interessant nok strategi for å få menn til å høre om prostatakreft og mulighetene for sjekk.

Problemet er jo egentlig - hvorfor bryr ikke menn seg om egen helse?

I den grad at vi stadig har samfunnsdebatter om hvordan vi skal få menn til å lære mer om helse, hvordan vi får brutt kulturelle barrierer som gjør at menn vegrer seg for å gå til legen, og generelt hvordan vi får menn til å bry seg om helsa si.

Vi diskutere til og med seriøst at det kanskje burde innføres en generell helsesjekk alle f.eks 50-årige menn blir innkalt til, fordi menn er så elendige på å gå til legen med symptomer - og det i landet som har som grunnprinsipp at generell screening er bortkastede ressurser og gir for mange falske funn uten reel helseeffekt og kan overbelaste helsevesenet.

Så lite bryr menn seg om egen helse.

Og hva søren gjør vi med det?

Anonymkode: 10b1a...d78

• Liker 8
Skrevet
Soft mann skrev (17 timer siden):

Var det med du spurte?

Om du er TS, så ja.

Dette er jo alt annet enn evidensbasert. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Synes egentlig denne tittelen var morsom med tanke på at de fant sprøytemidler og bly tamponger nå. Etter typ 50 år på markedet.. Sier litt om hvor mye kvinnehelse blir tatt på alvor.. 

Det er vel omtrent akkurat to år nå siden de første gang testet oppsugingsevnen på bind med blod- eller blodlignende væske. 

Anonymkode: 22ed4...e67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo bare tull, selvsagt, men interessant nok strategi for å få menn til å høre om prostatakreft og mulighetene for sjekk.

Problemet er jo egentlig - hvorfor bryr ikke menn seg om egen helse?

I den grad at vi stadig har samfunnsdebatter om hvordan vi skal få menn til å lære mer om helse, hvordan vi får brutt kulturelle barrierer som gjør at menn vegrer seg for å gå til legen, og generelt hvordan vi får menn til å bry seg om helsa si.

Vi diskutere til og med seriøst at det kanskje burde innføres en generell helsesjekk alle f.eks 50-årige menn blir innkalt til, fordi menn er så elendige på å gå til legen med symptomer - og det i landet som har som grunnprinsipp at generell screening er bortkastede ressurser og gir for mange falske funn uten reel helseeffekt og kan overbelaste helsevesenet.

Så lite bryr menn seg om egen helse.

Og hva søren gjør vi med det?

Anonymkode: 10b1a...d78

Er vel langt fra bare kulturelle grunner som gjør at men vegrer seg for slike undersøkelser. ( tenker på prostata og underlivet). Som eg har nevnt tidliger så ønsker eg kvinnelige urolog, dette er de svært mange andre menn som og ønsker. Men det er 8 stk i Norges. Kan noen vennligst ordne opp i kvinnelige sykepleiere eller kvinnelige leger velger en slik utdannelse.

utdanninger som neste er helt umulig å få utnytte i dette landet, De er flinke til å fylle opp klasserommene sine.

Skrevet
AprilLudgate skrev (20 minutter siden):

Om du er TS, så ja.

Dette er jo alt annet enn evidensbasert. 

Nei eg er ikke ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...